Bevezető
A Digitális Tudásbázis és az információs és kommunikációs technológiák (IKT) közismereti tárgyak tanítási-tanulási folyamataiban való hatékony alkalmazásához jelentős változások szükségesek az iskolák technológiai-infrastrukturális ellátottságában, működésében, a tanítás-tanulás tartalmában, szervezésében és az alkalmazott módszerekben.
Ennek megfelelően egy új pedagógiai módszertan (paradigma) kialakítása a cél, amely legfontosabb feladata a műveltségi területeken belüli és azok közötti integráció elmélyítése az info-kommunikációs eszközök és módszerek elterjedésének segítségével, a tanárközpontú oktatás helyett diákközpontú tanulási környezetek kialakításával, a kollaboratív, kooperatív tanulásszervezési módszerek implementálásával, az IKT alapú Sulinet Virtuális Tanulási Környezet létrehozásával.
Az információs technológia fejlődésével párhuzamosan fel kell készíteni a tanárokat az új oktatási technológiák és módszerek használatára is. Az IKT alapú pedagógus-továbbképzés rendszerében fontos elem azon kompetenciák körének meghatározása és fejlesztése, amelyek a pedagógusok hatékony munkájához szükségesek: meg kell tanulniuk ismerni, érteni és célirányosan használni az új, integrált médiumokat (korszerű, innovatív módszerek ismerete; IKT kompetencia; médiakompetencia; információs társadalom kompetencia). A digitális taneszközök használata új pedagógiai módszereket is feltételez. A pedagógus-továbbképzésbe be kell építeni a számítógéppel segített kollaboratív, kooperatív tanítás-tanulás módszertanát, a digitális pedagógia alapjait.
A digitális pedagógiával kapcsolatos törekvések nem a személytelen, a számítógépet a pedagógus, a digitális tartalmat pedig a hagyományos tankönyv helyébe állító megoldást célozzák meg, hanem a számítógéppel segített oktatás és a digitális tartalom adta lehetőségek integrálását a tanítási-tanulási folyamatba. A számítógéppel segített differenciált, kooperatív, kollaboratív pedagógiai módszerek az élet elvárásaira készítenek fel az iskolában: segítik a csapatmunkában való részvételt, az együttgondolkodást, a közös projekteken való munkálkodást, valamint a sok forrásból való tájékozódást, a kritikus gondolkodást. Az informatikai műveltségi terület keretében szerzett ismeretek nem elegendőek, az előrelépést, az igazi gyakorlati alkalmazást a szaktárgyi és a tantárgyközi pedagógiába való beépítés jelenti. Így a diákok már az iskolában megtanulják eszközként használni a számítógépet és az internetet, hiszen munkába álláskor ezzel a kihívással kell szembenézniük.
A rendszer alapcéljain kívül megnevezhetünk más, össztársadalmi célok megvalósításában közrejátszó fontos elemet is. Ilyen pozitívum lehet a kollaboratív, kooperatív munkamódszerekkel tanuló diákok közötti kapcsolatrendszer egy magasabb szintjének elérése, a társadalmi kirekesztés és a különböző népcsoportok elfogadásának javítása.
A konferencia célja
A konferencia céljai a következő fő témák köré csoportosíthatóak:
Tervezett program
2003. április 25., péntek Plenáris előadások |
|
9.00- 9.30 |
Digitális tananyagfejlesztés (Magyar Bálint, oktatási miniszter) |
9.30- 9.50 |
IKT szerepe a közoktatás modernizációjában (E. Vámos Ágnes, OM Közoktatás-fejlesztési és Értékelési Főosztályvezető) |
9.50-10.10 |
A tantervi megújulás (Lehmann László, OM Közoktatás-fejlesztési és Értékelési Főosztály) |
10.10-10.30 |
IKT felmérés - beszámoló (Racskó Péter, Sulinet Programiroda vezető) |
10.30-10.50 |
Digitális Tananyag Program és Digitális Tudásbázis Rendszer (Könczöl Tamás, Sulinet Programiroda szakmai vezető) |
10.50-11.30 |
Szünet |
11.30-11.50 |
European Schoolnet – Sulinet programok (Hunya Márta, Sulinet Programiroda) |
11.50-12.10 |
A digitális tananyagfejlesztés mint ismeretelméleti kihívás (Z. Karvalics László, BME-Unesco Információs Társadalom- és Trendkutató Központ igazgató) |
12.10-12.30 |
Az elektronikus oktatási segédanyagok minőségvizsgálata (Kárpáti Andrea, ELTE Oktatástechnikai Csoport, UNESCO Információtechnológiai Pedagógiai Központ vezető) |
12.30-13.00 |
Info-kommunikációs technológiával támogatott kooperatív tanulási módok, pedagógiai módszerek – bevezető előadás a workshop munkához (Könczöl Tamás, Sulinet Programiroda szakmai vezető) |
13.00-14.00 |
Ebéd |
Interaktív szekciók |
|
14.00-18.00 |
az IKT felhasználásának lehetőségei az egyes műveltségi területeken (előadások, panelbeszélgetés és vita) |
2003. április 26., szombat Műhelymunka szekciókban |
|
10.00-13.00 |
a tanítás-tanulás IKT módszereinek kipróbálása számítógéppel segített kooperatív, kollaboratív csoportmunkán keresztül, néhány kooperatív tanulási technika bemutatásával, a kooperatív technika széleskörű felhasználhatóságának felvázolásával. |
13.00-14.00 |
Ebéd |
14.00-16.00 |
Szekcióvezetők és a csoportok beszámolói Konferencia-összefoglaló |
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022