2024. április 23.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Sulinetwork 2003 - Digitális Tudásbázis - digitális pedagógia konferencia

2003. április 9.
Szeretettel meghívjuk Önöket a Sulinet Programiroda nevében a Sulinetwork 2003 konferenciasorozat "Digitális Tudásbázis - digitális pedagógia" című közoktatási szakmai fórumára, amelyet 2003. április 25-26-án tartunk Egerben.

Bevezető

A Digitális Tudásbázis és az információs és kommunikációs technológiák (IKT) közismereti tárgyak tanítási-tanulási folyamataiban való hatékony alkalmazásához jelentős változások szükségesek az iskolák technológiai-infrastrukturális ellátottságában, működésében, a tanítás-tanulás tartalmában, szervezésében és az alkalmazott módszerekben.

Ennek megfelelően egy új pedagógiai módszertan (paradigma) kialakítása a cél, amely legfontosabb feladata a műveltségi területeken belüli és azok közötti integráció elmélyítése az info-kommunikációs eszközök és módszerek elterjedésének segítségével, a tanárközpontú oktatás helyett diákközpontú tanulási környezetek kialakításával, a kollaboratív, kooperatív tanulásszervezési módszerek implementálásával, az IKT alapú Sulinet Virtuális Tanulási Környezet létrehozásával.

Az információs technológia fejlődésével párhuzamosan fel kell készíteni a tanárokat az új oktatási technológiák és módszerek használatára is. Az IKT alapú pedagógus-továbbképzés rendszerében fontos elem azon kompetenciák körének meghatározása és fejlesztése, amelyek a pedagógusok hatékony munkájához szükségesek: meg kell tanulniuk ismerni, érteni és célirányosan használni az új, integrált médiumokat (korszerű, innovatív módszerek ismerete; IKT kompetencia; médiakompetencia; információs társadalom kompetencia). A digitális taneszközök használata új pedagógiai módszereket is feltételez. A pedagógus-továbbképzésbe be kell építeni a számítógéppel segített kollaboratív, kooperatív tanítás-tanulás módszertanát, a digitális pedagógia alapjait.

A digitális pedagógiával kapcsolatos törekvések nem a személytelen, a számítógépet a pedagógus, a digitális tartalmat pedig a hagyományos tankönyv helyébe állító megoldást célozzák meg, hanem a számítógéppel segített oktatás és a digitális tartalom adta lehetőségek integrálását a tanítási-tanulási folyamatba. A számítógéppel segített differenciált, kooperatív, kollaboratív pedagógiai módszerek az élet elvárásaira készítenek fel az iskolában: segítik a csapatmunkában való részvételt, az együttgondolkodást, a közös projekteken való munkálkodást, valamint a sok forrásból való tájékozódást, a kritikus gondolkodást. Az informatikai műveltségi terület keretében szerzett ismeretek nem elegendőek, az előrelépést, az igazi gyakorlati alkalmazást a szaktárgyi és a tantárgyközi pedagógiába való beépítés jelenti. Így a diákok már az iskolában megtanulják eszközként használni a számítógépet és az internetet, hiszen munkába álláskor ezzel a kihívással kell szembenézniük.

A rendszer alapcéljain kívül megnevezhetünk más, össztársadalmi célok megvalósításában közrejátszó fontos elemet is. Ilyen pozitívum lehet a kollaboratív, kooperatív munkamódszerekkel tanuló diákok közötti kapcsolatrendszer egy magasabb szintjének elérése, a társadalmi kirekesztés és a különböző népcsoportok elfogadásának javítása.


A konferencia célja

A konferencia céljai a következő fő témák köré csoportosíthatóak:

  • a digitális pedagógia felhasználási lehetőségeinek bemutatása közoktatási környezetben,
  • a digitális tananyagok és taneszközök fejlesztési irányainak tartalmi és technológiai meghatározása,
  • a tanítás-tanulás IKT módszereinek számítógéppel segített differenciált, kollaboratív csoportmunkán keresztüli empirikus megismerése,
  • beszámoló a Sulinet IKT alapú pedagógus-továbbképzési programjának aktuális állapotáról,
  • hazai és nemzetközi trendek.
Jelentkezési lap

Tervezett program

2003. április 25., péntek

Plenáris előadások

9.00- 9.30

Digitális tananyagfejlesztés (Magyar Bálint, oktatási miniszter)

9.30- 9.50

IKT szerepe a közoktatás modernizációjában (E. Vámos Ágnes, OM Közoktatás-fejlesztési és Értékelési Főosztályvezető)

9.50-10.10

A tantervi megújulás (Lehmann László, OM Közoktatás-fejlesztési és Értékelési Főosztály)

10.10-10.30

IKT felmérés - beszámoló (Racskó Péter, Sulinet Programiroda vezető)

10.30-10.50

Digitális Tananyag Program és Digitális Tudásbázis Rendszer (Könczöl Tamás, Sulinet Programiroda szakmai vezető)

10.50-11.30

Szünet

11.30-11.50

European Schoolnet – Sulinet programok (Hunya Márta, Sulinet Programiroda)

11.50-12.10

A digitális tananyagfejlesztés mint ismeretelméleti kihívás (Z. Karvalics László, BME-Unesco Információs Társadalom- és Trendkutató Központ igazgató)

12.10-12.30

Az elektronikus oktatási segédanyagok minőségvizsgálata (Kárpáti Andrea, ELTE Oktatástechnikai Csoport, UNESCO Információtechnológiai Pedagógiai Központ vezető)

12.30-13.00

Info-kommunikációs technológiával támogatott kooperatív tanulási módok, pedagógiai módszerek – bevezető előadás a workshop munkához (Könczöl Tamás, Sulinet Programiroda szakmai vezető)

13.00-14.00

Ebéd

Interaktív szekciók

14.00-18.00

az IKT felhasználásának lehetőségei az egyes műveltségi területeken (előadások, panelbeszélgetés és vita)



2003. április 26., szombat

Műhelymunka szekciókban

10.00-13.00

a tanítás-tanulás IKT módszereinek kipróbálása számítógéppel segített kooperatív, kollaboratív csoportmunkán keresztül, néhány kooperatív tanulási technika bemutatásával, a kooperatív technika széleskörű felhasználhatóságának felvázolásával.

13.00-14.00

Ebéd

14.00-16.00

Szekcióvezetők és a csoportok beszámolói

Konferencia-összefoglaló

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok