2017. március 24.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Indikátorok és statisztikai kiadványok az oktatáspolitikai tervezés és az oktatási rendszerek értékelésének szolgálatában

2006. január 5.
Az Európai Unióban a közösségi oktatáspolitika lényegi eszközei a nemzetközileg összehasonlítható indikátorok, amelyek segítségével az Unió befolyásolni kívánja a tagországok oktatáspolitikáját a közös célok elérése érdekében.
 
Az Eurostat - az EU független statisztikai intézménye, egyben a nemzeti statisztikai hivatalok hálózatának vezetője - statisztikai kiadványaiban számos hazai statisztikai adatot közöl. Az Eurostat Évkönyv tágabb perspektívában (a gazdaságra, a társadalomra, a környezetre vonatkozó adatok között) közöl oktatási adatokat. Az Oktatás Európában című Eurostat kiadványban oktatásstatisztikai adatok találhatók.
 
A statisztika az oktatástervezésben régóta használt eszköz. Új alkalmazási területe azonban az oktatáspolitikai intézkedések értékelése az oktatás eredményessége, költséghatékonysága és az esélyegyenlőség szempontjából. Ehhez az OECD indikátorfejlesztő programja (INES - Indicators of Education Systems) teremtette meg a feltételeket.
 
Magyarország oktatási mutatói 1995 óta jelennek meg az OECD kiadványaiban. Az Oktatási körkép (Education at a Glance) című OECD kiadvány évente közöl mutatókat a felnőtt lakosság iskolai végzettségéről, a iskolázottság és a munkaerőpiaci helyzet összefüggéseiről, az iskolázottság és a keresetek összefüggéséről, a közoktatási és felsőoktatási beiskolázási és képesítési arányokról programtípusok és képzési területek szerint, az egy tanulóra/hallgatóra jutó oktatási kiadásokról, a pedagógusok keresetéről és munkaidejéről, a tanítási időről, a döntési mechanizmusokról a közoktatási rendszerben. A kiadványról magyar nyelvű vezetői összefoglalót is készít az OECD.
 
Az EU az OECD és az Eurostat indikátorfejlesztő tevékenységére építve kulcsindikátorokat határozott meg, amelyek segítségével évente jelentést készít a lisszaboni folyamat elért eredményeiről. Eddig két időközi jelentés készült Progress Towards the Common Objectives in Education and Training - Indicators and Benchmarks 2004 és Progress Towards the Common Objectives in Education and Training - Indicators and Benchmarks 2005 címmel, ezekben az Európai Bizottság elemzi EU országok mutatóit a lisszaboni folyamat szempontjából.
 
Az Európai oktatási rendszerek struktúrájáról, az oktatás feltételeiről, körülményeiről, a tanítási folyamatról további fontos információk találhatók az Európai Unió oktatási információs központjának "Az európai oktatási rendszerek jellemző adatai" című kiadványaiban. A Key Data on Education in Europe 2002 c. kiadvány oktatási szintek szerint közöl összehasonlító adatokat és információkat az európai oktatási rendszerektől. A Key Data on Education in Europe 2005 c. kiadványban az oktatási rendszerek szervezésének, erőforrásainak, értékelésének kérdéseiről találhatók összehasonlító adatok.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok