Magyarország uniós csatlakozásával jelentős vissza nem térítendő fejlesztési források nyíltak meg hazánk számára is a
Strukturális Alapokhoz és a Kohéziós Alaphoz való hozzáférés által, melyek az EU kohéziós politikája megvalósításának, a regionális kiegyenlítődés támogatásának legfőbb pénzügyi eszközei. Az oktatási ágazat számára is nagy lehetőséget jelentenek az
Európai Szociális Alap (ESZA) és az
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) forrásai: az
I. Nemzeti Fejlesztési Terv (I. NFT) keretében a
2004-2006 közötti időszakban - a kötelező magyar költségvetési hozzájárulással együtt - mintegy 85 milliárd forintot fordíthat az ország oktatással, képzéssel kapcsolatos fejlesztésekre.
Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program
Regionális Fejlesztési Operatív Program
EU-s források 2007-2013 között - a II. Nemzeti Fejlesztési Terv
Az oktatási ágazat az EU 2007-2013 közötti programozási időszakában is igen jelentős forrásokra számíthat a Strukturális Alapokból. Az unió támogatáspolitikájának következő periódusra szóló elvei és szakmapolitikai keretei, továbbá a Magyarország részére előreláthatóan rendelkezésre álló közösségi fejlesztési források nagyságrendje meghatározó hatást gyakorolnak a magyar oktatásügy közép- és hosszú távú fejlesztésére, korszerűsítésére.
A 2007-2013-as tervezés alapelveit tartalmazó
Harmadik Kohéziós Jelentés önálló prioritásként jelöli meg általában az oktatási rendszerek, specifikusan a formális (iskolarendszerű) alapoktatás és képzés fejlesztését. Mindebből egyértelműen következik, hogy noha az oktatási, képzési rendszerek fejlesztésének fő forrása változatlanul az Európai Szociális Alap lesz, az oktatás szerepe a strukturális politikában felértékelődik, s immáron nem szűkíthető le a foglalkoztatáspolitika puszta kiszolgálására.
2005 tavaszán az Európai Bizottság elfogadta a
Közösségi Stratégiai Irányvonalak (Community Strategic Guidelines) hivatalos munkaváltozatát, mely kijelöli a 2007-2013-as időszak programozásának tartalmi kereteit. A dokumentumban a három prioritás egyike
több és jobb munkahely megteremtésére irányul, melyen belül önállóan jelenik meg az humánerőforrásokba történő befektetések növelése az oktatás és képzés fejlesztésén keresztül.
2004 nyarán a
Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) koordinációja mellett megkezdődött az EU következő költségvetési, tervezési időszakához és Magyarország középtávú fejlesztési koncepciójának kidolgozásához kapcsolódó tárcaközi fejlesztéspolitikai tervezőmunka. Ez magában foglalja
- a Magyarország 2020-ig tartó fejlesztési irányait meghatározó Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció,
- az EU Strukturális és Kohéziós Alapjainak felhasználásához összeállítandó, 2007-2013. évekre szóló II. Nemzeti Fejlesztési Terv,
- az ágazati és regionális operatív programok és a hozzájuk kapcsolódó egyéb dokumentumok elkészítését.
Az
Oktatásfejlesztési Program (2007-2013) az oktatás területén érintett társadalmi szervezetekkel való egyeztetés alapján készült. Tartalmazza mindazokat az oktatási-képzési célú fejlesztési programokat, amelyek megvalósítását az Oktatási Minisztérium a 2007-2013 közötti időszakban a társadalmi, területi hátrányok felszámolása, a gazdaság versenyképességének a javítása, az ország innovációs potenciáljának az erősítése érdekében szükségesnek ítél.
A II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódó Emberi Erőforrások Fejlesztése Operatív Program - amely a 2007-2013-as időszakra szóló, az Európai Unió Strukturális Alapjaiból finanszírozandó fő fejlesztési célokat, konkrét ágazati fejlesztési terveket tartalmazza -, valamint a Humán Infrastruktúra Operatív Program oktatási irányú fejlesztési terveinek az Oktatásfejlesztési Program az alapja.