2024. április 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

1. számú melléklet

2001. október 2.
Debreceni Egyetem

II. Felsőoktatási intézmény neve:

Debreceni Egyetem

II/A. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Bölcsészettudományi Kar (4010 Debrecen, Egyetem tér 1.)

1.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

magyar nyelvészet, magyar és világirodalom

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi szintű magyar nyelv- és irodalom szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

magyar nyelv- és irodalom szakos középiskolai tanár

A jelentkezés feltétele:

magyar nyelv- és irodalom szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A résztvevő beállítódása szerint választhat az irodalmi vagy a nyelvi specializáció között. A hat modulon belül az I., II. és a IV. mindenki számára kötelező.

Az I. irodalomtudományi modulban a 15 magyar és világirodalmi előadáson ismertetett legújabb kutatási eredményekről és módszerekről kell a résztvevőknek számot adniuk. Követelmény: korstílusok és műnemek átfogó elemzése, összehasonlítása, elemző bemutatása.

A II. nyelvtudományi modulban a nyelvtudomány újabb irányaival ismerkedhetnek meg a résztvevők. Követelmény: a nyelvészeti strukturalizmus, a transzformációs generatív, ill. a kognitív grammatika eredményeinek ismerete, az új nyelvészeti eredmények összevetése a hagyományosokkal, a hagyományos mellett a modern elemzési módszerek tudása.

A III. vagy V. kötelezően választható, részben irodalmi, részben nyelvészeti tematikájú szakmódszertani-informatikai modul folyóirat-kultúrával, internet-használattal, társművészetekkel, új tankönyvek használatával stb. foglalkozó előadásairól szóbeli referátum keretében kell számot adniuk. Követelmény: kritikai jártasság elsajátítása a szűkebb szakterülethez közvetlenül kapcsolódó műveltségi szférákban, informatikai rendszerekben.

A kötelezően választható irodalmi (IV. a., b.) vagy nyelvészeti (IV. c., d.) modul egyéni érdeklődésnek megfelelően kiválasztott előadásaiból, illetve szemináriumaiból otthon elkészítendő írásbeli dolgozat keretében kell a résztvevőknek számot adniuk. Követelmény: az előadásokon és szemináriumokon megismert irodalomtudományi módszerek és szemléletmódok aktív elsajátítása; alapos textológiai elemzés vagy szociolingvisztikai vizsgálat, a jelenleg alternatív módon használható nyelvtani tankönyvek tanítására való felkészülés bizonyítása.

A résztvevők számára mindegyik modul esetében kötelező a megadott szakirodalom átfogó ismerete, a vizsgák és referátumok során ezek alkotó felhasználása.

Egyéni elbírálás alapján más felsőfokú intézményben végzett szakirányú továbbképzés 25% erejéig beszámítható.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Szikszainé Dr. Nagy Irma

(Tel.: 52/512-900/2194, e-mail: szikszaine@tigris.klte.hu)

 

2.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

?Magyarország és Európa az évezred tükrében?

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű történelem szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

középiskolaitörténelem szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű történelem szakos tanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A történelem szakirányú tárgy Magyarország és Európa évezredes fejlődésének közös és eltérő vonásait emeli ki a történettudomány új eredményeinek tükrében. Megrajzolja azokat a folyamatokat, amelyek már az Anjou-kortól századokon átívelően közép-európai hatalmi, politikai összefüggésekbe helyezik a magyar történelmet. A program különösen a 19-20. századi magyar és európai történelem kapcsolatait elemzi részletesen. A szakmódszertan tárgy a tudományos ismeretek válogatásának, didaktikai rendszerezésének és jellegzetes módszereinek tanulmányozását öleli fel.

Felsőoktatási intézményekben eddig teljesített tanári továbbképzés órái a szakirányú képzés óráinak maximum 25%-ába beszámíthatóak.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Papp Imre

(Tel.: 512-900/2136)

 

3.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

az angol nyelv és irodalom szakos tanár, illetve angol nyelvtanár szakképzettség elméleti és gyakorlati ismerete

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi szintű angol nyelv és irodalom szakos tanár, főiskolai szintű angol szakos nyelvtanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

angol szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű angol nyelv és irodalom szakos tanár, illetve angol nyelvtanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A kurzus célja az, hogy a gyakorló angol szakos tanárokat megismertesse a tudományterületükön folyó kutatások legújabb eredményeivel és fejlődési tendenciáival: a brit irodalmi, történelmi kutatások és a brit kultúra legújabb eredményeivel, az Észak-amerikai multikulturalizmus különböző aspektusaival (politológiai, szociológiai, nyelvészeti és irodalmi kutatások), az angol alkalmazott nyelvészeti, leíró nyelvtani, szakmódszertani kutatások új fejleményeivel, az angol nyelv változásaiban fellelhető tendenciákkal, valamint a modern nyelvtudomány új eredményei közül elsősorban azokkal, amelyek a nyelvtanítási módszerek és tananyagok kialakításának, változásának hátterében fontos szerepet játszanak.

Olyan ismereteket kíván nyújtani, amelyek amellett, hogy korszerűsítik a tanári munka háttereként elengedhetetlenül szükséges sokrétű tudást, a gyakorlati tanári munkában is közvetlenül hasznosíthatók.

Ezzel elérhető az, hogy a tanár kevésbé legyen kiszolgáltatott a nyelvtanításban éppen divatos elméleteknek és anyagoknak: hozzásegítik ahhoz, hogy céljait pontosan felmérje és olyan tananyagot válasszon vagy állítson össze, amely ezeknek a céloknak a legjobban megfelel.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Szaffkó Péter

(Tel.: 52/512-900/2153, e-mail: pszaffko@tigris.klte.hu)

 

4.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a francia nyelv és irodalom szakos tanár, illetve francia nyelvtanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű francia nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár, illetve francia nyelvtanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

francia szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű francia nyelv és irodalom szakos tanár vagy főiskolai szintű francia nyelvtanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A program specifikus célja - a továbbképzésben általánosan kötelező tanulmányterületek oktatása mellett - a francia szakos tanárok szakmai ismereteinek és pedagógiai eszköztárának megújítása, bővítése az élő francia nyelv oktatásának, a kortárs francia nyelvű világ élete és kultúrája közvetítésének eredményesebbé tétele érdekében. A kurzus során a fenti témákban elméleti (nyelvészeti, civilizációs és módszertani) ismeretek közvetítésére (előadásokra) és a francia nyelvű kommunikáció változatos produktumainak empirikus feldolgozására (gyakorlati órákra) egyaránt sor kerül. A tanulmányok rendje (1 félév = 15 hét, heti 6 óra): 1. és 2. félév: a kötelezően oktatott tanulmányterület órái (180 óra, 2 gyakorlati jegy, 3 kollokvium), 3. félév: specifikus szakmai ismeretek (90 óra, 3 kollokvium), 4. félév: specifikus szakmai ismeretek (60 óra, 2 aláírás, 1 gyakorlati jegy) és pedagógiai-pszichológiai ismeretek (30 óra, 1 aláírás, 1 gyakorlati jegy). A képzés záróvizsgával fejeződik be, amelyen meg kell védeni a szakmai ismereteket és a tanítás gyakorlatát összekapcsoló szakdolgozatot. A program óraszámába és követelményeinek teljesítésébe a Francia Tanszék Szövegszintű készségfejlesztés a franciatanításban című pedagógus-továbbképzési programjának teljesítése beszámít; ez összesen 60 óra.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kiss Sándor

(Tel.: 52/512-900/2138, e-mail: kisss@tigris.klte.hu)

 

5.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

a polgárrá nevelés intézményi programja

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tizenéves diákok körében pedagógiai munkát végző szakemberek iskolavezetők, iskolai középvezetők, munkaközösségvezetők, az intézményi pedagógiai programért ilyen szinten felelős kollégák

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű végzettségű tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzésben résztvevő pedagógus kollégák szélesebb szaktudományos és neveléstudományi összefüggésekbe helyezve ismerik meg a polgárrá nevelés történeti, politológiai, pedagógiai feltételeit, a fiatalok politikai szocializációs folyamatának értelmezési és irányítási mechanizmusait, a civil kompetencia összetevőit, az adekvát készségek és attitűdök fejlesztésének lehetőségeit. A fő hangsúly a fejlesztés folyamatainak megértésére, a hatások és programok tervezési, vezetési kérdéseire, illetve a módszertani repertoár megismerésére helyeződik. Arra kíván képesíteni, hogy iskolai döntéshozók és a minőségért felelős pozícióban lévő kollégák mérlegelni, irányítani legyenek képesek az adott műveltségterületen folyó oktató, nevelőmunkát.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Brezsnyánszky László

(Tel.: 52/512-900/2233, e-mail: brezsl@tigris.klte.hu)

 

6.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési, értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése

: mérési, értékelési feladatokra való felkészítés

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanítók, tanárok, munkaközösségvezetők, intézményvezetők

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja, hogy alapos tájékozottságot nyújtson az iskolai teljesítmények mérésének elméleti és gyakorlati kérdéseiben. Felkészít az információk gyűjtésére (mérőeszköz-készítés), elemzésére (matematikai és számítástechnikai ismeretek) és értékelésére (az értékelés elméleti kérdései).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Buda Mariann

(Tel.: 52/512-900/2224, e-mail: mbuda@tigris.klte.hu)

 

7.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési, értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése

: felkészítés gyakorlatvezetői feladatokra

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanár szak megjelöléssel, gyakorlatvezető tanár; szakértő

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű tanár szakképzettség és legalább 3 év tanítási gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakvezetői munkára való tudatos felkészülés, illetve tevékenységvégzés segítése. A szakvezetői munkával kapcsolatos ismeretek mélyítése, új összefüggések, kutatási eredmények bemutatása, az eredményes munkavégzéshez szükséges képességek alakítása. A tanári tevékenység során keletkező pszichés feszültségek oldalára, oldási képességek fejlesztése, a pedagógus mentális egészségének védelme. A képzésben résztvevők megszervezik, bemutatják, elemzik a szakvezetői tevékenység egy konkrét fázisát; a megadott jelzett szakirodalmak tükrében saját tanítási tevékenységüket elemzik.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Veressné Dr. Gönczi Ibolya

(Tel.: 52/512-900/2094, e-mail: vgonczii@tigris.klte.hu)

 

8.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása,

A program pontos megnevezése:

tehetség és fejlesztése

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus, könyvtáros, szakoktató

A jelentkezés feltétele

: egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés során a közoktatásban és más speciális intézményben dolgozó pedagógusok olyan módszerek, eszközök birtokába jutnak, amelyekkel hatékonyabbá tudják tenni a különböző műveltségi blokkhoz, tevékenységi területhez, tantárgyakhoz kapcsolódó tehetségfejlesztő munkát tanórai és más szervezeti keretekben, valamint a tehetséges gyerekeket tudják azonosítani, kiválasztani és a speciális problémáikat szakszerűen megoldani. A továbbképzés hallgatói aláírást szereznek a készségfejlesztő tárgyakból, kollokviumon és szigorlaton adnak számot a megszerzett ismeretekről, valamint gyakorlati jegyet kapnak a közoktatás különböző intézményeiben végzett gyakorlatokra. Második év végén a hallgatók záródolgozatot készítenek, melyet záróvizsgán megvédenek. Az oktatás formája: levelező (konzultációs napok: péntek, szombat).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Balogh László

(Tel.: 52/512-900/2706, e-mail: l_balogh@tigris.klte.hu)

 

9.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása,

A program pontos megnevezése

: mentálhigiéné

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

pedagógusok

A jelentkezés feltétele

: egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés célja: a személyes kompetencia és identitás fejlesztése és integrálása, valamint olyan ismertek nyújtása, készségek és képességek kifejlesztése, továbbá olyan szemlélet és habitus kialakítása, melyek révén a humán foglalkozású mentálhigiénésen képzett szakember képes alapképzettségének megfelelő tevékenysége során mentálhigiénés segítőkapcsolat kialakítására, valamint mentálhigiénés szemlélettel viszonyulni szakterülete tartalmaihoz. A hallgató az első év végén szigorlatot tesz, második évben önismereti szupervízió tárgyból aláírást szerez, ismereteiről kollokviumon ad számot, az elvégzett gyakorlatokra gyakorlati jegyet kap. A második év végén záródolgoztot készít és azt megvédi.

A képzés formája: levelező tagozatos képzés.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Bugán Antal

(Tel.: 52/512-900/2535)

 

10.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése:

minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

pedagógus

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés célja: a közoktatásban és a szakképzésben dolgozó olyan minőségfejlesztési szakértő képzése, aki segít az intézményei és fenntartó szinten, a partnerekkel való folyamatos párbeszéd kialakításában, a tudatos szervezetfejlesztés képességének és a tevékenységek formálásában és tevékenységek folyamatos fejlesztésében. A szakértő segíti az intézményeket abban, hogy a kialakított minőségfejlesztési tapasztalataikat másoknak átadják. A hallgatók aláírást szereznek a készségfejlesztő tárgyakból, kollokviumi és gyakorlati jegyet kapnak, valamint szigorlatot tesznek a megszerzett ismeretekből és az elvégzett gyakorlatokból, záródolgozatot készítenek, melyet a záróvizsgán megvédenek.

Az oktatás formája: levelező tagozatos képzés (konzultációs napok: péntek, szombat).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Polonkai Mária

(Tel.: 52/512-900/2612, e-mail: mpolonk@tigris.klte.hu)

 

11.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése

: szakértői feladatokra való felkészítés

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

pedagógus, intézményvezető, szakértő, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele

: főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A közoktatásban és szakképzésben a tantervek, tankönyvek, programok értékelésével, fejlesztésével összefüggő feladatok ellátására alkalmas szakértőket képeznek, akik képesek a tantervben, tankönyvben megjelenő tartalmak, programban foglaltak értékelésére a gyakorlatban használt tantervek, tankönyvek, eszközök elemzésére, hatékonyságuk vizsgálatára, valamint képesek más területen dolgozó szakértőkkel való kommunikációra a vizsgálatok során nyert eredmények értelmezésére, ismereteik gyakorlati alkalmazására. A hallgatók első félévben szigorlatot tesznek, aláírást kapnak az önismereti és kommunikációs tréningeken, kollokviumon adnak számot a megszerzett ismereteikről és gyakorlati feladatok értékelése után gyakorlati jegyet kapnak. Záródolgozatot készítnek, amit a záróvizsgán megvédenek.

Az oktatás formája: levelező tagozatos képzés (konzultációs napok: péntek, szombat).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Polonkai Mária

(Tel.: 52/512-900/2612, e-mail: mpolonk@tigris.klte.hu)

 

12.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

néprajz és honismeret az iskolában

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános- és középiskolai tanár

A jelentkezés feltétele

: egyetemi vagy főiskolai szintű tanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A néprajzi tanár-továbbképzési program törekvése az, hogy a magyar általános és középiskolák tanárai számára modern néprajzi ismereteket közvetítsen. A résztvevők megismerkedjenek a néprajz specifikumaival, sajátos célrendszerével, a tananyaggá szervezés koncepcionális kérdéseivel. A képzés célja, hogy a tanárokban tudatosuljon népi kultúra tartalmainak közvetítése (magának a kultúrának a tanítása) nem történhet a hagyományos tantárgyakéval analóg módon. Látniuk kell a néprajzi ismeretek feldolgozásának iskolai feltételrendszerét, a tanulási folyamat szervezésének korosztályi kötöttségeit, a különféle módszerek alkalmazásának előnyeit.

Így a kurzus során részletesen foglalkoznak a magyar néprajz részterületeivel (gazdálkodás, természetismeret, táplálkozás népszokások, népművészet stb.). Az előadások, szemináriumok feltárják a néprajz tanításában rejlő specifikumokat (élményszerűség, vizualitás...), valamint megfelelő gyakorlásra adnak lehetőséget. A képzés lehetőségeket biztosít a helyi tantervek néprajzi, honismereti anyagának kidolgozásához; a kötelező tanórán kívüli néprajzi tanítási tevékenységhez; helytörténeti, iskolai gyűjtemények kezeléséhez.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Bartha Elek

(Tel.: 52/512-900/2248, e-mail: ebartha@tigris.klte.hu)

 

 

13.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

a latin nyelv és civilizáció interpretációjának modern lehetőségei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemiszintűlatin nyelv és irodalom szakos tanári szakképzettség.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak a megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

egyetemi szintű latin nyelv és irodalom szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű latin nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A latin nyelv és irodalom szakirányú tárgy az ókortudomány újabb eredményeit felhasználva további, korszerű szempontokat ad a latin nyelvű szövegek, illetve általában a görög-római civilizáció komplex interpretációjához. Súlypontjában a görög-római irodalom és a latin nyelv egyes kérdéseinek elemzése áll, de az ókortudomány minden fontosabb részterületét átfogja. A program megkülönböztetett figyelmet fordít a mai európai kultúrának a görög-római antikvitásból eredő közös gyökereire (recepció-, utóéletkutatás), s hangsúlyozza azt a szerepet, amivel a szak hozzájárul a mai európai kultúrában való tájékozódáshoz.

A szakmódszertan tárgy keretében az ókortudományi ismeretek didaktikai rendszerezésének kérdései, illetve a klasszikus nyelvek tanításának újabb korszerű módszerei kerülnek tárgyalásra.

Felsőoktatási intézményekben eddig teljesített tanári továbbképzés órái a szakirányú képzés óráinak maximum 25%-ába beszámíthatóak.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. M. Nagy Ilona

(Tel.: 52/512-900/2273, e-mail: mnagyi@tigris.klte.hu)

 

 

14.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

A 19. ÉS 20. SZÁZADI FILOZÓFIA

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű filozófia, történelem vagy szociológia szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

egyetemi szintű filozófia, történelem vagy szociológia szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű filozófia, történelem vagy szociológia szakos tanár és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A 19. és 20. századi európai és angolszász filozófia gondolkodóinak jelentős filozófiai munkái feldolgozásán keresztül a filozófiai művek megértésének képességét próbálják fejleszteni. A filozófiát értelmező tevékenységként, filozófiai szövegeken végrehajtandó gondolati cselekvésként értelmezik, amely csak e tevékenység művelése során sajátítható el. A kötelező tananyagot nyelvterületek szerint tagolták. Követelmény: alapvető filozófiai művek értő ismerete.

A kötelezően választható kurzusok egy-egy 19-20. századi filozófiai probléma történeti vagy diszciplináris hátterébe kínálnak bevezetést.

A módszertani kurzus során a filozófiaoktatás történeti, illetve tematikus megközelítésének és az alternatív tankönyvek használatának módszertani problémáit elemzik. A felkínált módszertani kurzusok közül az intézet minden évben kettő-kettő meghirdetését vállalja.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Bíróné Dr. Kaszás Éva (Tel.: 52/512-900/2126, e-mail: kaszas@tigris.klte.hu)

 

15.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása.

A program pontos megnevezése:

FELKÉSZÍTÉS A CSALÁD- ÉS GYERMEKVÉDELMI FELADATOKRA

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, szociálpedagógus, gyermekotthoni nevelő.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A gyermekvédelmi munkára való tudatos felkészülés, illetve tevékenységvégzés segítése. A család- és gyermekvédelmi munkával kapcsolatos meglévő ismeretek bővítése, mélyítése, új összefüggések, kutatási eredmények bemutatása, az eredményes munkavégzéshez szükséges képességek alakítása. E speciálisnak nevezhető tevékenység során keletkező pszichés feszültségek oldása, oldási képességek fejlesztése, a pedagógus mentális egészségének védelme.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Veressné dr. Gönczi Ibolya (telefonszám: (52) 512-900/2094; e-mail: vgonczii@tigris.klte.hu)

 

 

16.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése aláhúzással:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése

: ETIKA ISMERETEK NYÚJTÁSA EGYETEMI SZINTŰ VÉGZETTSÉGGEL RENDELKEZŐ PEDAGÓGUSOK SZÁMÁRA

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi szintű filozófia, pszichológia, szociológia vagy történelem szakos tanár szakképzettség

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

egyetemi szintű filozófia, pszichológia, szociológia vagy történelem szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű filozófia, pszichológia, szociológia vagy történelem szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés célja, hogy a pedagógusoknak segítséget nyújtson a felkészülésben a

2001-től bevezetésre kerülő ?ember- és társadalomismeret, etika?, az ?emberismeret és etika? valamint a ?társadalomismeret és etika? tantárgyak oktatására. Négy nagy tantárgyi blokk nyújt áttekintést az etika története (ókortól az újkorig és a 19-20. századi etika), a morálfilozófia és a társadalometika kérdéseiről. Előadásokon és szemináriumokon feldolgoznak olyan jelentős filozófiai és irodalmi szövegeket, amelyeknek közvetlen etikai jelentőségük van. Követelmény az erkölcsi gondolkodás jelentős műveinek értő feldolgozása. A módszertani kurzus során az etika oktatásában használt történeti, tematikus és az esetelemző megközelítésű tankönyvek használatának módszertani kérdéseit vizsgáljuk. Egyik felkínált kurzus az élethelyzetek etikai elemzését, a másik pedig a személyiségetikák néhány kérdését helyezi középpontba. Követelmény a választott tankönyv tanítására való felkészülés bizonyítása.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Bíróné Dr. Kaszás Éva(telefonszám: 52/512-900/2126, e-mail: kaszas@tigris.klte.hu)

 

 

II/B.

A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése: Hajdúböszörményi Wargha István Pedagógiai Főiskolai Kar (4220 Hajdúböszörmény, Désány I. u. 1-9.)

1.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus.

A jelentkezés feltétele:

pedagógus szakképzettség és legalább három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja: a résztvevőknek olyan ismeretek nyújtása, amelyek az intézményekben végzett pedagógiai munkát segítik. A tanügyigazgatási, vezetési, jogi ismeretek lehetővé teszik az intézményekben az ilyen jellegű feladatok szakszerű ellátását, valamint tágabban értelmezett tanügyigazgatási feladatok ellátását. Felkészít a program a minőségbiztosítás, a sajátos pedagógiai feladatok ellátására és a pedagógus személyiségfejlesztés módszereire is. A képzés levelező tagozatos formában történik. Kötelező konzultációra és önálló feladatmegoldásra épül. A számonkérés formái: 1 szigorlat, 6 kollokvium, gyakorlati jegyek és beszámolók. Az oklevél megszerzésének feltétele sikeres szakdolgozat és záróvizsga.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Kissné Dr. Korbuly Katalin (telefon: 52/229-559)

 

 

 

2.

A 41/1999 (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

AZ ÓVODAI ZENEI NEVELÉS LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

óvodapedagógus

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, szakvezető, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú vagy főiskolai szintű óvodapedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:



A képzés kötelező tanulmányi egységében (200 órában) feldolgozásra kerülnek: közigazgatási vezetési ismeretek, a nevelési intézmények fejlesztésének, minőségbiztosításának, hatékonyság mérési módjainak témakörei, a pedagógus tevékenységével, személyével, kapcsolataival foglalkozó témák, továbbá a sajátos pedagógia és/vagy pszichológiai felkészültséget igénylő egyének/csoportok differenciált fejlesztésének ismeretanyaga. A képzés III. és IV. félévében (180 órában) az óvodapedagógusok meglévő zenei ismereteinek felújításán túl, új ismeretek, eljárások, módszerek bevezetésére és gyakorlati alkalmazására kerül sor.

Kiemelt tanulmányi területek:

- az ének-zenei kreativitás

- a társas éneklés és zenélés lehetőségének bővítése

- a hagyományápolás modern értelmezése

- a XX. század zenei nevelési irányzatainak megismerése.

Az oktatás formája: levelező tagozatos képzés, tömbösített konzultációval

A számonkérés formái: szigorlat, kollokviumok, gyakorlati jegyek és aláírások megszerzése. Oklevél kiadásának feltétele a szakdolgozat készítése és záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Hovánszki Jánosné (telefon: (52) 229-433/5111; e-mail: tit8003@helka. iif.hu)

 

3.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés.

A program pontos megnevezése:

FELKÉSZÍTÉS A GYAKORLATVEZETŐI ÓVODAPEDAGÓGUSI FELADATOKRA.

Azoknak a munkaköröknekés megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

gyakorlatvezető óvodapedagógus, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú vagy főiskolai szintű óvodapedagógus szakképzettségés legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:



A képzés célja: a speciális, gyakorlatvezető óvodapedagógusi tevékenységre való felkészítés. Kötelező tanulmányi egység(200 óra): közigazgatási, vezetési ismertek az intézmény mint szervezet működése és kapcsolatai hatékonysági mutatók, a pedagógus tevékenységével, személyével foglalkozó témák, valamint az óvodapedagógus jelöltekkel való foglalkozás, pszichológiai-pedagógiai vonatkozásai. A választható tanulmányi terület témakörei: alternatív pedagógiák, játékelméletek, komplex szakmódszertani elméleti és gyakorlati képzés, felnőttképzés sajátos feladati, a gyakorlatvezetés pedagógia és módszertani kérdései; a tervezés, a gyakorlás, az elemzés és az értékelés követelményei az óvodapedagógus jelöltek tevékenységében. A program céljával összhangban az elméleti képzéshez önálló, egyéni óvodai gyakorlat kapcsolódik: a hallgató tevékenységének előkészítése, irányítása, sajátos óvodai bemutató, és a foglalkozás elemzése.

Oktatási formája: levelező tagozatos képzés, amely konzultációra és önálló egyéni feladatokra épül. Az oklevél kiadás feltétele: szigorlat letétele, szakdolgozat készítése és záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Deliné dr. Fráter Katalin főiskolai tanár (telefon: (52) 229-433/5133; e-mail: tit8003@helka.iif.hu)

 

 

4.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés.

A program pontos megnevezése:

PEDAGÓGUSOK FELKÉSZÍTÉSE SZAK-TANÁCSADÓI, SZAKÉRTŐI (MÉRÉSI, ÉRTÉKELÉSI) FELADATOKRA A JÁTÉKBAN

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus, intézményvezető, gyakorlatvezető tanár, gyakorlatvezető óvodapedagógus, szaktanácsadó, szakértő.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés kötelező tanulmányi területének óraszáma: 200 óra.

Választható tanulmányi területek: 1. szaktanácsadói vagy 2. a szakértői (mérési, értékelési) feladatok ellátására történő felkészítés elsősorban a játék területén. Ehhez igazodóan változik a tananyag tartalma. A képzés célja: a közoktatási intézmények szakmai fejlődésének elősegítése, valamint a pedagógusok ismereteinek megújítása, bővítése, képességek fejlesztése, technikák, módszerek elsajátítása különösen a játék területén. A résztvevők az elméleti és gyakorlati képzésben olyan felkészítést kapnak, mely segítségével felismerik a játékkal összefüggő gyakorlati problémákat, tudják azt értelmezni, elemezni, értékelni, mérni, és e problémákra szakszerű megoldást tudnak javasolni. A résztvevők megalapozott tudást szereznek ahhoz, hogy különösen a játék területén a tanácsadói vagy szakértői feladatokat láthassanak el. A két témakörben áthallgatás is lehetséges. Az oktatás formája: levelező tagozatos képzés, amely tömbösített, kötelező konzultációból és önálló, egyéni feladatok megoldásából áll. A számonkérés: szigorlat, kollokvium, beszámoló, gyakorlati jegy és aláírás. Az oklevél kiadás feltétele: a szakdolgozat elkészítése és záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Kovácsné dr. Bakosi Éva (telefon: (52) 229-433/5123; e-mail: tit8003@helka.iif.hu).

 

 

5.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5. 2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5. 1. pontja szerint) oktatása,

A program pontos megnevezése:

A PREVENTÍV ÉS DIFFERENCIÁLÓ NEVELÉS, A GYERMEK-, IFJÚSÁG ÉS CSALÁDVÉDELEM PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIAI, MÓDSZERTANI ISMERETEI

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, szociálpedagógus, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, intézeti nevelő, szakoktató.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi és főiskolai szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:



A képzés kötelező tanulmányi területén (200 órában) feldolgozásra kerülnek: közigazgatási vezetési ismeretek, a nevelési intézmények fejlesztésének, minőségbiztosításának, hatékonyság mérési módjainak témakörei, a pedagógus tevékenységével, személyével, kapcsolataival foglalkozó témák, továbbá a sajátos pedagógiai és/vagy pszichológiai felkészültséget igénylő egyének/csoportok differenciált fejlesztésének ismeretanyaga. A választható tanulmányi területen további 200 órában az alábbi tanulmányi területek közül lehet választani: 1.) játék és szabadidő pedagógia, 2.) differenciáló, fejlesztő pedagógiai ismeretek, 3.) gyermek-, ifjúság és családvédelem pedagógiája. A képzés célja: az egyéni és csoportos fejlesztő munkához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása; a játék és szabadidő, a differenciált fejlesztés és a szociálisan veszélyeztetett gyermekek nevelésének készség, képességfejlesztési módszereinek megismertetése. A három témakörben szabad áthallgatási lehetőséget is biztosítunk érdeklődés szerint. Az oktatási formája: levelező tagozatos képzés, mely tömbösített, kötelező konzultációra és önálló, egyéni feladatra épül. A számonkérés formái: szigorlat, kollokviumok, beszámolók, gyakorlati jegyek és aláírások megszerzése. Az oklevél kiadás feltétele: szakdolgozat készítése és záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Kovácsné dr. Bakosi Éva (telefon: (52) 229-433/5249; e-mail: tit8003@helka.iif.hu).

 

 

II/C. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Természettudományi Kar (4010 Debrecen, Egyetem tér 1.)

1.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a földrajz szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű földrajz szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

középiskolában tanító földrajz szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű földrajz szakos tanár szakképzettség és legalább három év tanítási gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés a szakma új alaptudományi eredményeivel, a tájvédelem és a terület- és településfejlesztés kérdéseinek modern megközelítéseivel, a földrajzi információs rendszerek használatával és mindezek szakmódszertani vonatkozásainak bemutatásával ismerteti meg a hallgatókat. Az elméleti tárgyak számonkérései választhatóan tartalmaznak szóbeli vizsgákat és önálló dolgozatokat (összesen három jegy). Egy-egy gyakorlati jegyet kell szerezni szakmódszertanból és a választott neveléstudományi vagy pszichológiai tárgyból. A záróvizsga és a szakdolgozat kérdései a rendelet által szabályozott formában kerülnek megoldásra. Az intézmény az ?új alaptudományi eredmények és tanításuk módszertani kérdései a földrajzban? című (indítási engedély száma: T 302460-92/1999), és ?a tájvédelem és a területfejlesztés kérdései a megújuló földrajztanításban? című (indítási engedély száma: T 302460-91/1999) 60 órás továbbképzési kurzusok tanulmányait beszámítja a képzésbe. Ezek 30 órás moduljai kiválthatnak szakmai modulokat. A továbbképzésen készített dolgozatokat vizsgaként ismerik el. Egyéb beszámítások egyéni elbírálás alapján lehetségesek.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Szabó József

(Tel.: 52/512-900/2201, e-mail: wagner@tigris.klte.hu)

 

2.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

biológia szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű biológia szakos tanár.

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: középiskolai biológia szakos tanár.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű biológia szakos tanár szakképzettség és minimum három év tanítói gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja, hogy egyetemi szintű biológia szakos tanári szakképzettséggel rendelkezők a biológia oktatásának, tanításának új, modern szakterületén elmélyítsék ismereteiket, miközben egyetemi képzésük során szerzett tudásukat korszerűsítik. Az új kutatási eredmények és a lehetséges alkalmazások átadása mellett az ismeretbővítés a nemzeti alaptanterv, illetve a helyi pedagógiai programfejlesztés szempontjait is messzemenően figyelembe veszi. A 120 órás szaktárgyi képzés, mely három szabadon választható, vizsgával záródó, 40 órás blokkból épül fel. A választott szakterületekhez csatlakozik továbbá egy 30 órás, gyakorlati jeggyel záruló módszertani kurzus, és szintén egy gyakorlati jeggyel záródó 30 órás pedagógiai-pszichológiai blokk is. A szaktárgyi elméleti órákat mindenkor szemináriumi foglalkozás követi, mely lehetővé teszi a téma megbeszélését, gyakorlását s ezáltal a vizsgákra való eredményes felkészülést. A szaktárgyi képzés teljesítéséhez 3 vizsgát kell letenni és legalább két gyakorlati jegyet kell megszerezni. A szaktárgyi képzés 40 órás blokkjai, melyek közül 3 szabadon választható: 1. biokémia és biotechnológia, 2. öröklés és evolúció, 3. az élővilág szerveződése és működése, 4. az ember szervezete és egészségtana, 5. természetvédelem, 6. környezetvédelem.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Lenkey Béla

(Tel.: 52/512-900/2492, e-mail: lenkey@tigris.klte.hu)

 

 

 

 

3.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

az informatika legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű számítástechnika vagy informatika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

középiskolai számítástechnika vagy informatika szakos tanár, vezetőtanár, szakértő, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele

: egyetemi szintű számítástechnika vagy informatika szakos tanár szakképzettség és legalább három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

Az informatikai továbbképzés célja olyan, az oktatásban alkotó szerepet betöltő, magas szintű szakismeretekkel rendelkező általános vagy középiskolai tanárok továbbképzése, akik kötelező tanulmányterületek mellett a legújabb kutatási eredmények beépítésével oktatni tudják az informatikát, alkalmazni tudják a számítógépet a tantárgyak széles körében, el tudják látni az iskolába kerülő informatikai eszközök szakszerű gondozását, képesek tanácsadó szerepre az informatika körében, képesek a pedagógusi hivatás gyakorlására. A továbbképzésben egyetemi szintű számítástechnika vagy informatikatanári szakképzettséggel rendelkezők vehetnek részt. Korábbi, egyetemi vagy főiskolai pedagógus-továbbképzés keretében teljesített kurzusok egyéni elbírálás alapján elfogadtathatók. Az oktatás formája az egyetemi levelező képzés hagyományaihoz igazodik, havonta két-háromnapos, hétvégi (csütörtöki, pénteki, esetenként szombati) elfoglaltságot jelent. A vizsgák teljesítésére a mindenkori vizsgaidőszakban van lehetőség.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Nyakóné Dr. Juhász Katalin (Tel.: 52/512-900/2813, e-mail: nyako@math.klte.hu)

 

 

4.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

a matematika szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

matematika szakos középiskolai tanár.

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: matematika szakos középiskolai tanár, illetve vezetőtanár, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű matematika szakos tanár szakképzettség és legalább három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A matematika tanártovábbképzés célja olyan, az oktatásban alkotó szerepet betöltő, magas szintű szakismeretekkel rendelkező, matematika szakos középiskolai tanári szakképzettséggel rendelkező általános vagy középiskolai tanárok képzése, akik a kötelező tanulmányterületek mellett a legújabb kutatási eredmények beépítésével az egyetemen szerzett tudásukat felfrissíthetik, újra rendszerezhetik; megismerkedhetnek a számítógép órai felhasználásának legfontosabb módszereivel és lehetőségeivel; áttekinthetik a matematikai módszertan és a tehetséggondozás, illetve a hátrányos helyzetű diákokkal való foglalkozás legújabb, az eddigieknél hatékonyabb eszközeit. A résztvevők által korábban teljesített továbbképzések, illetve azok egyes részei egyéni elbírálás alapján elfogadtathatók. A képzés négy féléven át levelező tagozatos formában történik, melynek során a résztvevőknek 1 záróvizsga-, 1 szigorlati-, 6 vizsga- és 4 gyakorlati jegyet kell megszerezniük, valamint az adott szakterületre vonatkozó szakdolgozatot kell megírniuk. (A szigorlat tematikájában a 3. és 4. félév összes matematika tárgya szerepel.)

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kovács András

(Tel.: 52/512-900/2190, e-mail: kovacsa@math.klte.hu)

 

5.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

a fizika szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű fizika szakos tanár.

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: fizika szakos középiskolai tanár, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű fizika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A program lehetőséget ad, hogy a középiskolai tanárok elmélyítsék szakmai ismereteiket az anyagtudomány, anyagszerkezet-kutatás napjainkban gyorsan fejlődő, a technológiában forradalmi változásokat előidéző új eredményeiről. Célkitűzése a fizikatanárok felkészítése a környezet állapotával, a környezetben tapasztalható káros tendenciákkal, illetve a környezetvédelemmel kapcsolatos ismereteknek a középiskolai oktatásba történő minél szélesebb körű bevitelére. A program bemutatja a számítógépes fizika új, dinamikusan fejlődő területeit.

A program felfrissíti a fizika különböző fejezeteihez kapcsolódó ismereteket, különös tekintettel a legújabb kísérleti módszerekre és demonstrációs eszközökre.

A képzés 120 órás szaktudományos ismereti része négy 40 órás ajánlatból legalább 3 modul választásával teljesíthető, amelyek kollokviummal zárulnak. Mindehhez 30-30 órás szakmódszertani és pedagógiai-pszichológiai ismeret párosul, amelyek gyakorlati jeggyel zárulnak.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Dezső Zoltán

(Tel.: 52/512-900/2760, e-mail: dezsoz@tigris.klte.hu)

 

6.

A 41/1999.(X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a kémia szakos tanári szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű kémia szakos tanár.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

kémia szakos tanár, kémia szaktanácsadó.

A jelentkezés feltételei

: egyetemi szintű kémia szakos tanári szakképzettség, és legalább 3 éves tanítási gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés választott kémiai szaktárgyi-szakmódszertani részének célja megismertetni a résztvevőket a kémia legújabb eredményeivel, a kémiának a mindennapi életben, a környezetvédelemben és az egészségvédelemben betöltött kulcsszerepével, valamint bemutatni azokat az új eredményeket, amelyeket a kémia oktatás kutatása ért el a kémiatanítás problémáinak, a tanulók tévképzeteinek feltárásában, a fogalmi váltások elősegítésének, a kémia hatékonyabb tanításának kidolgozásában.

A felkészítés 3. és 4. félévében sorra kerülő 120 órás szaktárgyi képzés keretében a következő 4 tantárgy egyikéből kell aláírást, háromból kollokviumi jegyet szerezni: Kémia a mindennapokban, kémia a környezetvédelemben, kémia az egészség-védelemben, a kémia legújabb eredményei. (Az egyes tantárgyak 30 órás programját a résztvevők igényeinek figyelembe vételével alakítjuk ki.) A szaktárgyi képzés mellett egy gyakorlati jeggyel záruló 30 órás szakmódszertani, és egy gyakorlati jeggyel záruló 30 órás pedagógiai-pszichológiai kurzus is része a felkészítés 3. és 4. félévi programjának. (Korábban felsőoktatási intézményben teljesített, legalább 30 órás továbbképzés alapján a hallgató egy tárgy alól mentesülhet.)

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Tóth Zoltán

(Tel.: 52/512-900/2581, e-mail: 0319tz@tigris.klte.hu)

 

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok