2024. április 18.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

1. számú melléklet

2001. október 2.
Eötvös Loránd Tudományegyetem

III. Felsőoktatási intézmény neve:

Eötvös Loránd Tudományegyetem

III/A. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Bölcsészettudomány Kar, Természettudományi Kar, Tanárképző Főiskolai Kar

Szervező: Tanártovábbképzési Koordinációs Központ (1056 Budapest, Szerb u. 21-23.)

1.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a történelem és a történettudomány szociálpszichológiája

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű történelem szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

történelem szakos tanár.

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű történelem szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés a történeti tárgyra és a történeti megismerésre vonatkozó szociálpszichológiai ismeretekkel kívánja a történelemtanítás hatékonyságát szolgálni.

A pszichológia alkalmazásának egyik újabban gyorsan gyarapodó területe a történeti és politikai pszichológia, amely egyfelől a történelmi személyiségek szakszerű megértését, másfelől társadalmi történések és mentalitásváltozások pszichológiai elemzését ígéri. A továbbképzés történelem szakos tanárok számára teszi hozzáférhetővé ezt az interdiszciplináris ismeretanyagot, bevezetve a hallgatókat a kérdés szakirodalmába, elméleti fogalomrendszerébe, s alkalmat ad a megközelítés érvényét és értékét konkrét történeti példákon illusztrálni. A tanulmányok érintik a történeti gondolkodás és tudás természetére vonatkozó pszichológiai eredményeket, többek között a történeti perspektívából adódó előnyök mellett fellépő torzító hatásokat az információfeldolgozásban. A történelmi nézetek társadalmi elterjedtsége, szerveződése a köztudatban olyan szociálpszichológiai téma, amelynek különleges relevanciája van Kelet-Közép Európában, ahol századunk a jelentős történeti politikai fordulatokkal együtt a történeti attitűdöken és sztereotípiákban is lényeges változásokat hozott.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

2.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

iskolai nevelési és szociálpszichológiai ismeretek nyújtása

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanító, általános és középiskolai tanár

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja tanítói, illetve tanári mesterség hatékonyságának fejlesztése gyakorlatra orientált módszerekkel. A foglalkozások speciális ismeretek nyújtásával a gyakorlati tapasztalatok biztosításával képessé teszik a pedagógusokat a nevelés és oktatás során felmerülő problémák és konfliktusok sokrétű elemzésére és konstruktív kezelésére. A program súlyt helyez a csoportdinamikai jelenségek felismerésére és alakítására, a személyközi kapcsolatok fejlesztésére, a preventív mentálhigiénés és tanulási stratégia fejlesztő módszerekre, és a nevelés- és iskolapszichológiai korszerű eredményeinek áradására. Az oktatási és elméleti tudás nyújtásán túl annak gyakorlati alkalmazását és készség szintű elsajátítását szolgálja. Az előadások és gyakorlati foglalkozások mellett esetmegbeszélő, konfliktuskezelő és kommunikációfejlesztő eljárásokat tartalmaz.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

3.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

a lelki és fizikai egészség megőrzésének és fejlesztésének elméleti és gyakorlati kérdései az iskola világában

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

pedagógus munkakör

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

Az iskolai egészségpszichológia, mint választható tanulmányi terület a tanulók (tanárok) lelki és fizikai egészségének erősítésével, fejlesztésével és védelmével kapcsolatos pedagógusi (vezető pedagógusi) feladatok szakszerű ellátására készít fel, korszerű tudományos egészségpszichológiai ismereteket nyújtva, a prevenció, a személyiség és az egészségfejlesztés, a mentális védelem, a stressz és konfliktuskezelés valamint az egészséges életvitel elméleti és gyakorlati kérdéseiről. A program különös súlyt helyez a gyakorlati felkészítésre, saját-élményű pszichológiai foglalkozások, konfliktusmegoldó és stresszkezelő stratégiákat oktató gyakorlatok formájában, amelyek teljesítése iskolai lelki-egészséggondozói feladatok ellátására képesít. A program három 30 kontaktórás elméleti és három 30 kontaktórás gyakorlati képzés keretében, tömbösített formában folyik. Az egyes elméleti alapprogramok vizsgálatával, a gyakorlati alapprogramok gyakorlati jegy megszerzésével zárulnak. A teljes program szigorlat letételével, záróvizsgával és szakdolgozat készítésével teljesíthető.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

4.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

preventív és korrektív pedagógiai pszichológiai ismeretek nyújtása

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat, a 120 órás ?fejlesztőpedagógus? akkreditált tanár-továbbképzési program elvégzése (programgazda: Porkolábné Dr. Balogh Katalin)

Tájékoztatás a programról:

A továbbképzés célja a pedagógiai fejlesztés pszichológiai megalapozása. Olyan speciális szakemberek képzése, akik elméleti ismeretük és gyakorlati készségük birtokában szakszerűen végezhetik a különböző beilleszkedési és/vagy funkciózavarokkal küzdő gyerekek pedagógiai szűrését, prevencióját és korrekcióját három-tíz évesek körében. Ésszerű tanítási stratégiák megtanításával segíti a felsőbb osztályokban a tanulási problémákkal küzdő gyerekeket, a társas kapcsolatok fejlesztésével az egészséges személyiség alakítását és a serdülőkori devianciák megelőzését. A "fejlesztőpedagógus" továbbképzési program beszámítása a tanóraszám 25%-os csökkentésre ad lehetőséget.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

5.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

KÖZOKTATÁSBAN TANULÓ DIÁKOK KÖRÉBEN VÉGZENDŐ TANÁCSADÁSI ISMERETEK NYÚJTÁSA

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szakoktató, intézményvezető, gyakorlatvezető

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja a pedagógusoknak olyan ismeretek nyújtása, amelynek birtokában tanácsadási feladatot tudnak ellátni a közoktatásban tanuló diákok körében. Akik mindazokban a problematikus helyzetekben segíteni tudják a tanulókat és tanártársaikat is amelyek az iskolai beilleszkedés és az iskolai pályaválasztás folyamatában nehézséget jelentenek számukra az iskolakezdéstől a következő iskolafokozatra való belépés segítéséig. Ennek keretében: támogatni tudják a tanulók tájékozódását a közoktatás rendszerében. Segítséget, tanácsot tudnak adni a közoktatási intézményekbe való jelentkezéshez, a tanulási nehézségek leküzdéséhez, az iskolai közélettel kapcsolatos problémák felismeréséhez és kezeléséhez, ideértve a magánéleti, családi jellegű konfliktusokat is. Képesek a tanulók körében mentálhigiénés segítő kapcsolat kialakítására és fenntartására, beleértve a kortárs segítő diákok tevékenységének támogatását.

A képzés programja tartalmazza a pedagógus szakvizsgához szükséges kötelező stúdiumokat. Amellett magában foglalja a közoktatási tanácsadás fenti feladatainak ellátásához szükséges elméleti ismereteket valamint az egyéni és csoportos tanácsadási módszerek alkalmazására való elméleti és gyakorlati felkészítést.

Értékelési formák: 1 szigorlat, kollokviumok, gyakorlati jeggyel vagy aláírással záruló stúdiumok, szakdolgozat valamint záróvizsga.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

6.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése:

FELKÉSZÍTÉS GYAKORLATVEZETŐ FELADATOKRA

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

gyakorlatvezető tanár

A jelentkezés feltétele

: egyetemi vagy főiskolai szintű tanár szakképzettség és minimum 5 éves tanítási gyakorlat.

További feltétel: a jelentkezés félévében induljon speciális továbbképzési program a jelentkező szaktárgyában

Tájékoztatás a programról:

A pedagógusjelöltek számának folyamatos növekedése, valamint a kötelező iskolai és tanítási gyakorlatok számának várhatóan nagy arányú emelkedése szükségessé teszi a ?külső vezetőtanárok? egyre nagyobb arányú bevonását a pedagógusképzésbe. A program célja erre a speciális gyakorlatvezetői tevékenységre való előkészítés.

A képzés tartalma: szaktárgyi továbbképzés és a korszerű tantárgypedagógiai irányzatok, eljárások megismerése. - A tanárjelöltek által a képzés korábbi időszakában feldolgozott pszichológiai és pedagógiai ismeretek feldolgozása, megújítása, rendszerezése. - A tanárjelöltekkel való foglalkozás szociológiai, pszichológiai és pedagógiai vonatkozásai. - A szaktárgyi, pszichológiai, pedagógiai, szociológiai ismeretek gyakorlati alkalmazása. A módszerek tekintetében a hagyományos felsőoktatási megoldásokon túl a felnőttoktatásban már jól bevált eljárások alkalmazására is sor kerülne. A program céljával összhangban minden résztvevőnek meg kellene tartania egy ?bemutató? órát előkészítéssel és elemzéssel saját osztályában, valamint ugyancsak bemutató jelleggel be kell mutatnia egy hallgató által tartott óra előkészítésének segítését, elemzésének irányítását.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

7.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

gyermek és ifjúságvédelmi ismeretek nyújtása

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanár és gyermekvédelmi felelős

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú képzés célja, hogy az alapképzésre épülve olyan szakmai tudást közvetítsen, amely a pedagógus számára elméleti és gyakorlati iránymutatást ad a gyermek- és ifjúságvédelem területén. Ismeretet nyújt a különböző, gyermekeket és fiatalkorúakat érintő társadalmi szituációk, valamint az azokat kiváltó okok megértéséhez.

A képzés követelményei: a foglalkozáson való részvételen túl, a hallgatóknak jól kell ismerniük az előírt és ajánlott szakirodalmat. Átfogóan kell látniuk az új ismereteket és velük kapcsolatban véleményt kell megfogalmazniuk. Az oktatás formája: előadások, szemináriumok, irányított kutatások.

Értékelés: szigorlat, kollokvium, gyakorlati jegy, valamint szakdolgozat benyújtása.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

8.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a történelem szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű történelem szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

történelem szakos általános és középiskolai tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű történelem szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú továbbképzés célja a szakvizsgázni kívánó történelem tanárok ismereteinek kiegészítése a történelem és a társadalomtörténet új eredményeivel, a kutatási területekkel és módszerekkel. A művelődéstörténet és kommunikáció tárgykörében is felkészítést kíván nyújtani a szakirányú továbbképzés. Fontos feladatnak tartjuk az állampolgári és jogi ismeretek tanítására való felkészítést, amelynek érdekében szociológiai, politológiai és jogi, jogtörténeti ismeretek feldolgozására is vállalkozik a továbbképzés. A történelemtanítás hitelessé tétele, a kor új követelményeire való felkészítés érdekében gazdaságtörténeti és közgazdasági ismeretkörök átadása is szerepel a tervezett programban. A program az elméleti szakos képzéssel együtt a történelemtanítás módszertani kultúráját is szeretné felfrissíteni, kiegészíteni a szakvizsgára jelentkezők körében.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

9.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a német szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi vagy főiskolai szintű német nyelv és irodalom szakos tanár, főiskolai szintű német szakos nyelvtanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános vagy középiskolában oktató német szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű német nyelv és irodalom szakos tanár, illetve főiskolai szintű német nyelvtanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú képzés programja szervesen épül a felsőoktatási intézményekben folyó német szakos tanári képzésre. A kötelezően oktatott pedagógiai tárgyak mellé szaktárgyi (német nyelvészet, irodalomtudomány, civilizáció, szakmódszertan) egyrészt szervesen kiegészítik és továbbfejlesztik az alapképzésen megszerzett ismereteket, másrészt új és speciális tárgyakon keresztül szélesítik a hallgatók látókörét elsősorban az interdiszciplináris szemléletmód kialakításának irányában.

A képzés követelményei: a foglalkozáson való részvételen túl, a hallgatóknak jól kell ismerniük az előírt és ajánlott szakirodalmat, erről magabiztosan magyarra fordítással, ill. szinoptikus összefoglalással is számot kell adniuk, szóban és írásban egyaránt. Átfogóan kell látniuk az új ismereteket, és velük kapcsolatban véleményt, kritikát kell megfogalmazniuk. Az új ismereteket be kell (legalább részben) illeszteniük tantervükbe.

Az oktatás formája: előadás, szeminárium, irányított kutatás. (Értékelés: gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat.)

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

10.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

az olasz nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű olasz nyelv és irodalom szakos tanár, főiskolai szintű olasz szakos nyelvtanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános vagy középiskolában oktató olasz szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű olasz nyelv és irodalom szakos tanári vagy főiskolai szintű olasz nyelvtanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú képzés programja szervesen épül a felsőoktatási intézményekben folyó olasz szakos tanári képzésre. A kötelezően oktatott pedagógiai tárgyak mellé szaktárgyi (olasz nyelvészet, olasz irodalomtudomány, olasz civilizáció, olasz szakmódszertan) egyrészt szervesen kiegészítik és továbbfejlesztik az alapképzésen megszerzett ismereteket, másrészt új és speciális tárgyakon keresztül szélesítik a hallgatók látókörét elsősorban az interdiszciplináris szemléletmód kialakításának irányában.

A képzés követelményei: a foglalkozáson való részvételen túl, a hallgatóknak jól kell ismerniük az előírt és ajánlott szakirodalmat, erről magabiztosan magyarra fordítással, ill. szinoptikus összefoglalással is számot kell adniuk, szóban és írásban egyaránt. Átfogóan kell látniuk az új ismereteket, és velük kapcsolatban véleményt, kritikát kell megfogalmazniuk. Az új ismereteket be kell (legalább részben) illeszteniük tantervükbe.

Az oktatás formája: előadás, szeminárium, irányított kutatás. (Értékelés: gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat.)

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

11.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

az angol nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű angol nyelv és irodalom szakos tanár, főiskolai szintű angol szakos nyelvtanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános vagy középiskolában oktató angol szakos tanár, szakértő, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű angol nyelv és irodalom szakos vagy főiskolai szintű angol nyelvtanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú képzés programja szervesen épül a felsőoktatási intézményekben folyó angol szakos tanári képzésre. A kötelezően oktatott pedagógiai tárgyak mellé szaktárgyi (nyelvészet, irodalomtudomány, angol-amerikai történelem, kultúra és civilizáció) és szakmódszertani (gyakorlatszerzés, ESP, vizsgáztatás és tesztelés, számítógépes nyelvoktatás) modulok társulnak, melyek egyrészt kiegészítik és továbbfejlesztik az alapképzésen megszerzett ismereteket, másrészt új és speciális tárgyakon keresztül szélesítik a hallgatók látókörét s teszik őket képessé speciális iskolai feladatok ellátására.

Követelmények: a foglalkozáson való részvétel, szakirodalom önálló kutatása, projektek készítése, az új ismeretek alkalmazása, helyi tantervekbe való beépítése.

Az oktatás formája: előadás, szeminárium, irányított kutatás.

Értékelés: gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

12.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a magyar nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű magyar nyelv és irodalom szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

magyar nyelv és irodalom szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű magyar nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A magyar nyelv és irodalom szakos tanárok szakvizsgára felkészítő továbbképzésének területei: nyelvtudományi és irodalomtudományi képzés, valamint tantárgy-pedagógiai, pedagógiai, pszichológiai és informatikai képzés. A magyar nyelvi továbbképzés célja, hogy rendszerszemléletű áttekintést adjon a nyelvtudomány ágazatainak legújabb eredményeiről, ezáltal a résztvevők képesek legyenek a legújabb irányzatokat és kutatási eredményeket értékelni, elemezni, valamint azokat a tanítási gyakorlatba beépíteni. Az irodalmi továbbképzés célja: egyrészt bemutatni az irodalom fogalmának változását, a folyamat utólagos újraértelmezésének funkcióját. Az anyanyelvi és irodalmi tantárgy-pedagógiai képzésben az a cél, hogy bemutassák, miként valósul meg a nyelv és alkalmazása a tanításban, a különböző tanítási stratégiákban, a legújabb tankönyvekben, a mérés és minőségbiztosítás folyamatában.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve

:dr. H. Nagy Anna (Tel.: 266-92-06)

 

13.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

A TECHNIKA szakos TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintűtechnika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

technika szakos tanár, gyakorlatvezető tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű technika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A technika szakirányú továbbképzés célja a végzett technika szakos tanárok megszerzett szakmai ismereteinek megújítása. A technika tantárgyhoz kapcsolódó ismeretek, különösen az információtechnika és - technológia, az anyagtechnológia, a technikai rendszerek területén rohamos léptékben fejlődik és megújul, így feltétlen szükséges az ismeretek továbbfejlesztése. A képzés külön gondot fordít a számítás- és számítógép-technika fejlődésének felhasználására, mind a technika különböző területein, mind az oktatásban. A képzés felöleli a technika tantárgy egyre bővülő szakmódszertani tapasztalatait is.

A képzés levelező tagozaton folyik. A szakdolgozattal és záróvizsgával zárul, ellenőrzési rendszere: gyakorlati jegyek, kollokvium, szigorlat.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

14.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a biológia szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű biológia szakos tanári szakképzettség

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

biológia szakos tanár, gyakorlatvezető tanár (biológia), szaktanácsadó, biológia szakirányú szakértő

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű biológiatanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

Cél: a robbanásszerűen fejlődő biológia tudomány korszerű ismereteinek feldolgozása a résztvevők ismereteinek felfrissítése érdekében. A program 30 órás blokkokból épül fel, melyekből az egy általánosan kötelező szakmódszertani blokk kivételével a résztvevők választják ki azt az ötöt (összesen 150 órát), melyek területén szakmai tudásukat felfrissíteni kívánják. E résztémák kiterjednek a korszerű biológia valamennyi területére, beleértve például a következőket: molekuláris biológia, molekuláris sejtbiológia, növénybiológia, neurobiológia, immunológia, ökológiai blokkok, klasszikus és molekuláris genetika, mikrobiológia, fejlődésbiológia, etológia, stb. Ehhez járul néhány szakmódszertani blokk, például: egy informatika a biológiaoktatásban című. A résztvevők az úgynevezett kontaktórákon kívül önálló ismeretszerzési és szakmódszertani feladatokat is megoldanak. Az ismeretekből szigorlatot, 3 kollokviumot és záróvizsgát tesznek, illetve egy gyakorlati jegyet szereznek.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr.H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

15.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a földrajz szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű földrajz szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

földrajz szakos tanár; szaktanácsadó (földrajz tantárgyból)

A jelentkezés feltétele

: egyetemi vagy főiskolai szintű földrajz szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés keretében döntően olyan új szakmai ismereteket adunk át, amelyek a középiskolai földrajzoktatásban hasznosíthatók, és egyben hozzájárulnak a korszerű földrajzoktatáshoz szükséges szemlélet kialakításához. A rendszerezett új szakmai ismereteket az általános-, regionális-, valamint Magyarország természeti és társadalomföldrajzából merítjük. Ehhez illeszkednek az új oktatási eljárások és módszerek, amelyek elsősorban a térinformatika iskolai alkalmazásához kapcsolódnak. A továbbképzés szerves részét képezik a tantermen kívüli természet- és társadalomföldrajzi szakmai (terep)gyakorlatok.

A képzés fontosabb követelményei közül kiemeljük, hogy a tantervben rögzített tárgysorozatból differenciáltan aláírásokat és gyakorlati jeleket kell beszerezni, beszámolási, kollokválási, valamint szigorlati kötelezettségeknek kell eleget tenni. A tanulmányokat szakdolgozat készítésével, illetve záróvizsga letételével fejezik be a továbbképzésben résztvevők.

Az oktatás kontakt tantermi foglalkozásokból (előadások, gyakorlatok, szemináriumok), valamint szakmai gyakorlatból tevődik össze.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

16.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a fizika szakos tANÁR szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű fizika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

fizika szakos tanár, szakértő, vizsgaelnök, szaktanácsadó, fizika gyakorlatvezető tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű fizika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés felkészíti a résztvevőket a korszerű demonstrációs eszközök és az információtechnológia felhasználására a fizika órán. A kurzus tartalmazza emellett az új fizikai eredmények ismertetését, és lehetőséget kínál azoknak az iskolai tanításba való beépítésére is.

A továbbképzésben részt vett tanárok a megszerzett tapasztalataikra támaszkodva a magasabb szintű mindennapi munka mellett vezető szerepet játszhatnak a fakultatív oktatásban, a szakkörök irányításában, a diákok pályázati munkáinak irányításában, hazai és nemzetközi tanulmányi versenyekre való felkészítésében, a tehetséggondozásban.

A képzést levelező formában szervezik előreláthatóan félévi 5 alkalommal, csütörtök reggeltől szombat délig.

A képzés során a képesítési követelmények előírása szerint a program kötelező (180 órás általános pedagógiai és pszichológiai) részében 2 gyakorlati jegyet és 3 kollokviumi jegyet kell szerezni, valamint egy komplex szigorlatot kell tenni. Ez a szakmai kurzusban 2 gyakorlati jeggyel és 3 kollokvium jegyével egészül ki. A szakképzésben a záróvizsgára bocsátás feltétele a fentiek mellett szakdolgozat készítése, illetve a szigorlat letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

17.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

A MATEMATIKA szakos TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi vagy főiskolai szintű matematika szakos tanár szakképzettség

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

matematika szakos tanár, szakértő, vizsgaelnök, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű matematika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szakirányú képzés célja a matematika színvonalas tanításához szükséges legfontosabb szakmai ismeretek felfrissítése és a szükségessé vált új ismeretek, tanítási módszerek megismertetése.

Az általános pedagógiai és pszichológiai tárgyakon túlmenő szakmai program a következő hat harminc órás blokkot tartalmazza: elemi matematika, a matematika tanítás módszertana, véges matematika, érdekességek, új eredmények a matematikában, valószínűségszámítás, és statisztika iskolai oktatása, új technológiák alkalmazása a matematikaoktatásban.

A szakmai képzés időtartama két félév. Az oktatás esti, vagy levelező formában történik. Az esti tagozatos képzésben résztvevők elfoglaltsága heti egy alkalommal 6 óra. A levelező képzésben résztvevők elfoglaltsága 3x1 hét.

A záróvizsgára bocsátás feltétele gyakorlati, kollokviumi és szigorlati jegyek megszerzése mellett szakdolgozat készítése.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

18.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

AZ INFORMATIKA szakos TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi vagy főiskolai szintű informatika vagy számítástechnika szakos tanár szakképzettség

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

informatika vagy számítástechnika szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű informatika vagy számítástechnika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

Ismeretek frissítése, új szakmai ismeretek megismerése, új módszerek elsajátítása.

A képzést levelező illetve esti formában indítják. 40 órás blokkokból áll, melyeket kollokvium vagy gyakorlati jegy zár. A képzésben szigorlatot, illetve záróvizsgát kell tenni, amelynek a szakdolgozat készítése is része.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

19.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

A KÉMIA szakos TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: egyetemi vagy főiskolai szintű kémia szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

kémia szakos tanár, gyakorlatvezető tanár, szakértő, vizsgaelnök, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele:

egyetemi vagy főiskolai szintű kémia szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A szabadon választható 180 órás program hat 30 órás egységből áll. Cél a főiskolán vagy egyetemen szerzett szakmai és didaktikai ismeretek megújítása és kiegészítése azokkal a legújabb eredményekkel, amelyek feltétlenül szükségesek a kémia korszerű és eredményes oktatásához.

A program keretében a résztvevők megismerkednek:

  • az anyagszerkezetre vonatkozó legújabb tudományos információkkal és a korszerű műszeres anyagvizsgálat módszereivel,
  • a mindennapi életben előforduló kémiai jelenségek elméleti és gyakorlati alapjaival,
  • a környezeti kémia (levegő, víz, talaj, stb.) problémáival és eredményeivel, a vegyiparral való kapcsolatával,
  • a szerves kémia gyakorlati ágainak legújabb eredményeivel (gyógyszerek, kábítószerek, élelmiszerek, kozmetikumok, stb.),
  • az Internet kémiai adatbázisának és a multimédiának a felhasználásával,
  • a szakmódszertan legújabb eredményeivel (új kísérleti technikák, differenciált foglalkozás, tananyagelemzés, stb.).

A 180 órás foglalkozás alapján 2 gyakorlati jegyet kell szerezni és 3 kollokviumot kell letenni. A szakdolgozat témájának a kémiához kell kapcsolódnia. A 180 órába 90 óra korábban, illetve máshol végzett, akkreditált szakmai továbbképzést elfogadunk egy összefoglaló kollokvium letétele esetén.

Az oktatás formája: kontaktórák, szemináriumok, laboratóriumi mérések és gyakorlatok, önálló otthoni feladatok elvégzése.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

20.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

iskolák kisebbségi környezetben

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

pedagógus, illetve intézmény vezetői munkakör

A jelentkezés feltétele:

pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

Az iskolák kisebbségi környezetben című speciális képzési terület célja a kisebbségi környezetben működő iskolák feltételrendszerének megismerése, a kisebbséghez tartozó tanulók iskolai problémáinak hátterében meghúzódó okok újrafogalmazása. A program célja továbbá, hogy segítséget nyújtson egy adaptív, a gyerekek kultúrájához, szocializációs folyamataihoz alkalmazkodó pedagógiai megalapozásához.

A programban feldolgozásra kerülnek azok a legújabb külföldi és hazai kutatási eredmények, amelyek a kisebbségi környezetben működő iskolák és a kisebbségi gyerekek sajátos helyzetét, a többség-kisebbség viszonyát elemzik. A programban résztvevők megismerkednek néhány olyan törekvéssel, megoldási kísérlettel, adaptációval is, mely az iskolák, illetve a tanulók helyzetének megváltoztatását célozza, és saját tapasztalataikra is épülő esetelemzések segítségével alakítják, újraalakítják gyakorlatukat.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

21.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

a Montessori pedagógia alapjai

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, egyetemi vagy főiskolai szintű tanító, tanár, gyógypedagógus, szociálpedagógus, kollégiumi és nevelőotthoni nevelő.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai és/vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik a közel száz éves hagyományokkal rendelkező, világszerte széles körben elterjedt Montessori-pedagógia szemléletmódjára alapozva képesek a közoktatás különböző intézményeiben és területein (óvoda, általános iskola, gyógypedagógia, tehetséggondozás, kompenzáció nevelés) az egyes gyermekek egyedi individuális sajátosságaira alapozott nevelői gondolkodásmód, a hatékony, módszertanilag is megalapozott segítő tevékenység kialakítására, az oktatás eredményességét biztosító Montessori eszközök szakszerű alkalmazására. A képzés eredményeként a Montessori pedagógiára szakosodott, hagyományos pedagógus diplomával már rendelkezők olyan innovációs készségre és módszertani kultúrára tegyenek szert, hogy biztos alapon, széleskörű elméleti és gyakorlati tudás birtokában a hagyományos intézmények keretei között is képesek legyenek az új módszertani megoldások hasznosítható elemeinek adaptálására, a NAT szemléletmódjához, annak új következményeihez való hatékonyabb alkalmazkodásra. A képzési idő a kötelező tárgyak elméleti és gyakorlati óráit, továbbá a kötelező szakmai gyakorlatokat foglalja magában. Ezen túlmenően a résztvevők igénye szerint lehetőség van szabadon választható elméleti és gyakorlati órák felvételére is.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

22.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

szociálisan veszélyeztetett fiatalok nevelése

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, szociálpedagógus, kollégiumi nevelő, szakértő, szaktanácsadó, osztályfőnök, gyermek- és ifjúságvédelmi felelős

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség, valamint legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik korszerű pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti elméleti és gyakorlati ismereteik, képességeik integrált felhasználásával más szakemberekkel való együttműködésben képesek intézményi szinten szervezni az iskolai gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos nevelési, oktatási preventív és korrekciós feladatokat. Ennek érdekében kínálnak a szakvizsga kötelező anyagához kapcsolódva speciális társadalomismereti, szociálpolitikai, mentálhigiénés, pedagógiai és pszichológiai elméleti és gyakorlati ismereteket, képességfejlesztő gyakorlatokat. Az oktatás a gyakorlathoz kapcsolódva, arra építve folyik, előadások, szemináriumok, esetmegbeszélő csoportok keretében.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

23.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

múzemumpedagógiai ismeretek nyújtása

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

intézmények vezető (igazgató, helyettes), munkaközösség vezetők, szakvezető tanár, szabadidő szervező tanár, kollégiumi-, nevelőotthoni tanárok vehetnek részt képzésünkben.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A múzemumpedagógiai képzésben résztvevők olyan innovációs készségre és módszertani kultúrára tesznek szert, amellyel biztos alapon, széleskörű elméleti és gyakorlati tudás birtokában hatékonyan tudnak múzeumi környezetben tanórákat, szakköröket, fakultatív foglalkozásokat tartani.

A képzési idő 2 félév, összesen 180 kontaktóra. (60 kredit). A képzési szakdolgozat készítésével, megvédésével zárul. A két félév során különös hangsúlyt kap a múzeumi tárgyismeret fontossága, a kiállítások, gyűjtemények bemutatása. A résztvevők ismereteket szerezhetnek a képzőművészeti, a történettudományi, természettudományi és művelődéstörténeti múzeumtípusok szakirányú tevékenységéről, a múzeumok közművelődési munkájáról.

Az oktatás formája mindvégig előadások, műhelymunkák keretében valósul meg.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna

(Tel.: 266-92-06)

 

24.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

Tehetséggondozás és fejlesztés

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanító, egyetemi vagy főiskolai szintű tanár, kollégiumi és nevelőotthoni nevelő, szakvezető tanár és tanító, szaktanácsadó, fejlesztő pedagógus, intézményvezető

A jelentkezés feltétele:

főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus szakképzettség legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A speciális képzés célja a tehetséggondozás tudatos beépítése az oktatói- nevelői intézmények (általános és középiskolák, kollégiumok, nevelőotthonok, szabadidőközpontok) pedagógiai munkájába.

A képzési idő elméleti és gyakorlati órái foglalkoznak a tehetséggondozás megkezdését, illetve annak gyakorlatát lehetővé tevő elméleti szakismeretek nyújtásával, pl.: tehetség értelmezése, fajtái, összetevői, tehetség és öröklődés, a tehetségek azonosítása és tehetséggondozás metodikája, a fejlesztő programok, az alulteljesítés okai, tehetségek felismeréséhez és fejlesztéséhez szükséges jártasságok és készségek.

Az elméleti és gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, elméleti és gyakorlati órán valósul meg. A tehetséggondozás különböző helyszínei önálló munkára is adnak lehetőséget.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

dr. H. Nagy Anna (Tel.: 266-92-06)

 

 

III/B. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar (1126 Budapest, Kiss János altb. u. 40.)

1.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

FEJLESZTŐ-DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA - TANÍTÓKNAK

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak

megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: tanító.

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú (tanítóképző intézeti vagy főiskolai szintű) tanítói szakképzettség, továbbá legalább 3 év tanítói munkakörben szerzett szakmai gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A program célja, hogy a szakvizsgázott pedagógusok rendelkezzenek olyan - az általános tájékozottságon túlmutató - az egyéni és a csoportos fejlesztő -, differenciáló munkához szükséges pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretekkel, amelyek biztosítják a speciális nevelési szükségleteket mutató gyerekek teljes körének hatékony fejlesztését az iskolai környezeten belül.

A képzés követelménye, hogy a hallgatók legyenek képesek a tanulási-, beilleszkedési-, magatartási területeken jelentkező fejlődési zavarok felismerésére és - szükség esetén a társszakmák képviselőinek segítségét kérve - hatékony segítői lehessenek a személyiség változásainak, fejlődési folyamatai összerendeződésének. Ismerje a tehetség kibontakozó formáit, az egyenlőtlenül fejlődő tehetség támogatásának elvi és gyakorlati kérdéseit.

A modulban az előadások az alapképzésben nem szereplő elméleti ismereteket dolgozzák fel, a képzési idő 50%-a gyakorlati foglalkozás, ezek nagy része esetismertető és elemző szeminárium. Az oktató által vezetett ún. kontakt órákat 120 önálló munkára fordítandó óra egészíti ki: a hallgatók esetelemző dolgozatokat készítenek, gyakorlatukról ún. tanulásirányítási naplót vezetnek, s tanulmányaikat szakdolgozattal zárják.

Óraszám: a képzés II.-III.-IV. félévében összesen 180 kontakt óra és 120 óra önálló, egyéni feladatvégzés. (az önálló, egyéni feladatvégzés óraszáma II. félév 30 óra, III. félév 30 óra, IV. félév 60 óra ).

Azoknak a tanítóknak, akik a Budapesti Tanítóképző Főiskolán oklevelet szereztek fejlesztő differenciáló tanító szakirányú továbbképzési szakon és szakvizsgát kívánnak tenni - az oktatási miniszter 41/1999. (X.13.) OM rendelete alapján - elvégzett tanulmányaikat a szakvizsga óraszámának 25 %-ban beszámítják.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kalmár Péterné

(Tel.: 48-78-146)

 

2.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése

: közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

FEJLESZTŐ-DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA -ÓVODAPEDAGÓGUSOKNAK

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: óvodapedagógus

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknakmegnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: óvodapedagógus.

A jelentkezés feltétele:

felsőfokú (óvóképző intézeti vagy főiskolai szintű) óvodapedagógiai szakképzettség és három éves szakmai gyakorlat óvodapedagógusi munkakörben.

Tájékoztatás a programról:

A program olyan elméleti ismeretek és gyakorlati tapasztalatokat nyújt, amelyek birtokában a szakvizsgázott óvodapedagógusok hatékonyabban képesek fejleszteni az értelmi vagy/és mozgásfejlődésben elmaradt, magatartási és emocionális zavarral küzdő 3-7 éves gyermekeket. Differenciált bánásmóddal biztosítani az óvodás gyermekek egyéni fejlődési tempóját; elősegíteni egészséges szocializációjukat; s kompenzálni a szociokulturális háttérből adódó nevelési deficitet.

A képzés követelménye, hogy a hallgatók rendelkezzenek megalapozott ismeretekkel az átlagostól eltérő fejlődési menet jellemzőiről, okairól és pedagógiai következményeiről. Ismerjék a speciális nevelési szükséglet fogalmát, s az ezen belül körülhatárolható csoportok sajátosságait. Legyenek képesek a különböző módszertani stratégiák közül releváns szakmai szempontok szerint választani, s a 3-7 éves gyermekeket differenciáltan fejleszteni.

Az oktatás erősen gyakorlatorientált: az alapozó funkciójú előadásokat követően a képzés interaktív foglalkozások, illetve óvodai gyakorlatok keretében zajlik. A tanári vezetésű ún. kontakt órákat kiegészítik az önálló munkában elkészítendő esetleírások, pedagógiai megfigyelési jegyzőkönyvek, fejlesztési tervek, illetve a szakdolgozat. (Mindez beleszámít a képzési időbe.)

Óraszám: a képzés II.-III.-IV. félévében összesen 180 kontakt óra és 120 óra önálló, egyéni feladatvégzés. (Az önálló, egyéni feladatvégzés óraszáma II. félév 30 óra, III. félév 30 óra, IV. félév 60 óra ).

Azoknak az óvodapedagógusoknak, akik a Budapesti Tanítóképző Főiskolán oklevelet szereztek fejlesztő differenciáló óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szakon és szakvizsgát kívánnak tenni - az oktatási miniszter 44/1999. (X.13) OM rendelete alapján - elvégzett tanulmányaikat a szakvizsga óraszámának 25 %-ban beszámítják.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kalmár Péterné

(Tel.: 48-78-146)

 

 

3.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése

: közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelési-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

GYAKORLATI PEDAGÓGIAI ÉS PSZICHOLÓGIAI ISMERETEK

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak a megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, bármely szakon oklevelet szerzett tanár

A jelentkezés feltétele:

pedagógus oklevél és három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A modul célkitűzésea rugalmas, nyitott, toleráns és empatikus pedagógiai szemlélet megerősítése. Olyan pedagógusoknak javasolják, akik szükségesnek érzik pedagógiai, pszichológiai kultúrájuk elmélyítését, megújítását a hatékony, korszerű, személyiségközpontú intézményi nevelési-oktatási gyakorlat megvalósításához. A képzésben a feldolgozásra (előre felkínált, s a hallgatók által) javasolt témákat komplexen, pedagógiai és pszichológiai szempontból egyidejűleg közelítik meg.

A programokhoz hat kurzus tartozik: játék és nevelés; iskolai kommunikáció; konfliktus és nevelés; családszociológia és pedagógia; multikulturális nevelés; alternatív pedagógiai modellek. A képzésben résztvevő pedagógus három kurzust köteles elvégezni, félévente egyet. Sorrendjüket a hallgató szabadon határozza meg. A választott kurzusok módszertanában a szabad véleménynyilvánítás, a vita, a valóságos pedagógiai, társadalmi szituáció közös elemzése dominál. A kurzus épít a hallgatók önálló munkájára: dolgozataik, irodalomfeldolgozás-, esetismertetés, programkészítés műfajúak, a képzés (egy téma önálló feldolgozásán alapuló) szakdolgozattal zárul.

Óraszám: 180 kontakt óra és 120 óra önálló, egyéni feladatvégzés, a képzés II.-III.-IV. félévében (Félévente: 30 óra előadás, 30 óra szeminárium + 40 óra önálló, egyéni feladatvégzés).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kalmár Péterné

(Tel.: 48-78-146)

 

 

4.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

SZAKTUDOMÁNYI, SZAKMÓDSZERTANI TÉMAKÖR - TANÍTÓKNAK

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknakmegnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: tanító.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű tanító szakképzettség és három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A modul célja: apedagógusok alapképzésében megszerzett szaktudományi - szakmai és módszertani - ismereteinek kiegészítése, elmélyítése, a NAT-ban megjelenő új témakörök, a kerettantervek és az új tankönyvek, módszerek, összefüggések megismertetése, új készségek, kompetenciák kialakítása.

Követelmények: a modulhoz négy-négy kurzus tartozik. A képzésre jelentkezők a nyolc közül egy A csoporthoz és egy B csoporthoz tartozó kurzust kötelesek elvégezni. A kurzusok nem épülnek egymásra, így a jelölt szabadon választ a 4-4 kurzus közül egyet-egyet.

A választott kurzusokon a kollokviumra bocsátás és a gyakorlati jegy megszerzésének feltétele az aktív részvétel, és/vagy önálló dolgozat elkészítése, a tantárgyaknál megjelölt gyakorlati feladatok teljesítése.

Választható kurzusok:

"A" kurzus csoport:

magyar nyelv és irodalom (és drámapedagógia)

matematika

ember és természet

Magyarország az ezredfordulón

"B" kurzus csoport:

ének, zene- tánc

vizuális nevelés - bábozás

tárgykultúra, család, háztartás

informatika

A modul óraszámaa képzés II., III., IV. félévében:180 kontakt óra+120 önálló óra

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kalmár Péterné

(Tel.: 48-78-146)

 

5.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

szakértői feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése

: FELKÉSZÍTÉS GYAKORLATVEZETŐI FELADATOKRA

Azoknak a munkaköröknek

és megbízatásoknakmegnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt: tanító.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű tanító szakképzettség és három év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A modul közös célkitűzése:felkészítés a tanító szakos hallgatók gyakorlati képzésében való részvételre speciális ismeretek nyújtásával, a gyakorlatvezetéshez szükséges készségek, képességek, attitűdök kialakításával, megerősítésével. A tantárgycsoport felvételét azoknak a kollégáknak javasoljuk, akik a hallgatók iskolai gyakorlatait gyakorlatvezetőként, mentorként segítik, irányítják, illetve ilyen tevékenységet vállalni szándékoznak.

Követelmények: az elméleti ismeretek elsajátítása, a gyakorlati (kontakt és önálló munkaformájú) feladatok elvégzése, a csoportos tanítási gyakorlatokon való aktív, alkotó részvétel.

Munkaforma: előadás, szeminárium, önálló munka. A sorozatos csoportos tanítási gyakorlatokon az előkészületi vázlatok megírása, a tanítási feladatok vállalása, az ön- és társelemzési feladatok ellátása szakirodalmi beszámoló készítése, esettanulmány készítése.

Óraszám: a program II.-III.-IV. félévében összesen 180 kontakt óra és 120 óra önálló, egyéni feladatvégzés. (ebből 180 óra gyakorlati képzési foglalkozás, 120 óra önálló, nem kontakt órai munka).

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Kalmár Péterné

(Tel.: 48-78-146)

 

 

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok