2024. április 23.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

1. számú melléklet

2001. október 2.
Szegedi Tudományegyetem

IX. Felsőoktatási intézmény neve:

Szegedi Tudományegyetem

IX/A. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Bölcsészettudományi Kar (6722 Szeged, Egyetem u. 2.)

1.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése:

a szakértői, szaktanácsadói feladatokra való felkészítés

Azoknak a munkaköröknek megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

munkakör: pedagógus; a pedagógiai szolgáltatás, kutatás, fejlesztés területén foglalkoztatott szakember; megbízatás: intézményvezető, közoktatási szakértő, szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele

: pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzési program jelentős mértékben a - holland-magyar együttműködésben kidolgozott - közoktatási vezető szakirányú továbbképzés anyagára, valamint az oktatásban szerzett tapasztalatokra épít. A képzés a közoktatás modernizációjában nagy szerepet betöltő csoportok, a szakértők és a szaktanácsadók számára kínál feladataik ellátásához magas színvonalú felkészülési lehetőséget. A négy szemeszteres, 360 órás képzés első éve (190 óra) programja közös, ezt követően a szakértőképzés és szaktanácsadóképzés elágazik. Mind a szaktanácsadók, mind a szakértők esetében követelmény a közoktatási rendszer ismerete, a rendszerben gondolkodás; a stratégiai tervezés elméletének ismerete, gyakorlati alkalmazása; az iskola mint szervezet hatékonyságának vizsgálata, kultúrájának feltérképezése, fejlesztése. Ezen közös alapokra építve a szaktanácsadó képes lesz az iskolában az egyének és a csoportok támogatására a programfejlesztés, a tantervi implementáció, az innováció területén. A szakértő képes lesz az intézmény helyzetelemzésének, -értékelésének és az intézményi minőségirányítási rendszer bevezetésének és működtetésének támogatására.

A kurzusok gyakorlati jeggyel vagy kollokviummal zárulnak. A képzés a IV. félévben komplex szigorlattal fejeződik be. Az oklevél megszerzéséhez szakdolgozatot kell készíteni. A záróvizsga a dolgozat megvédéséből és tételsor alapján tett vizsgából áll.

Az oktatás formája: levelező oktatás, ami félévente 3-5 alkalommal 2-3 napos intenzív képzést jelent (egyes részei a későbbiekben távoktatási formában is oktathatók lesznek). A képzés költségtérítéses.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Csapó Benő

(Tel.: 62/420-034, e-mail: csapo@edpsy.u-szeged.hu)

 

2.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

mérési és értékelési vagy szaktanácsadói vagy vizsgaelnöki vagy szakértői vagy minőségbiztosítási feladatokra való felkészítés

A program pontos megnevezése:

az értékelési feladatokra való felkészítés

Azoknak a munkaköröknek megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

tanító, bármely tanár szak; intézményvezető; szakértő; vizsgaelnök; szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele

: tanár vagy tanító szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A képzés célja a közoktatási rendszerben az értékeléssel összefüggő, különleges szakértelmet igénylő feladatok ellátására alkalmas szakemberek felkészítése, akik képesek a tudásszint-mérés feladatainak ellátására, feladatlapok, tesztek készítésére és értékelésére, vizsgarendszerek tervezésére és vizsgák lebonyolítására, helyi felmérések kivitelezésére, intézmények, képzési programok értékelésére, országos és nemzetközi vizsgálatokba való bekapcsolódásra, a kutatási eredmények értelmezésére és gyakorlati alkalmazására. A képzés főbb tanulmányi területei: a közoktatás rendszerével, irányításával kapcsolatos alapismeretek, informatikai és számítógépes ismeretek, a pedagógiai értékelés pszichológiai alapjai, matematikai és kutatás-módszertani alapok, értékeléselmélet, a klasszikus és a valószínűségi tesztelméletek, tesztek készítése, feladatírás, tesztszerkesztés, tesztanalízis és tesztfejlesztés, mérés és tesztelés a gyakorlatban.

A képzés formája levelező képzés (háromhetenként két napos konzultáció). A konzultáció helyszíne Szeged.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Csapó Benő

(Tel.: 62/420-034, e-mail: csapo@edpsy.u-szeged.hu)

 

IX/B.

A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése: Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar (6701 Szeged, Boldogasszony sgt. 6.)

1.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése aláhúzással:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

a számítástechnika szakos tanár szakképzettség legújabb elméleti és gyakorlati ismeretei

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű számítástechnika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

számítástechnika szakos tanár

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű számítástechnika tanár szakképzettség, és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A program a számítástechnikát oktató tanárok számára a szakmai elméleti és gyakorlati ismeretek megerősítését, elmélyítését, felfrissítését, illetve a gyors fejlődés következtében keletkező legújabb ismeretekkel való kiegészítését biztosítja. A kötelező 360 tanórából a választható számítástechnika szakmai rész 180 órát tesz ki, amely elméleti és gyakorlati számítástechnikai tárgyak legfrissebb tananyagának elsajátítását foglalja magában. A képzés során az egyes részek lezárásakor az oktatók ellenőrzik a hallgatók felkészültségét, ezzel is segítve a záróvizsgára és a szakdolgozat elkészítésére való felkészülést. Az ellenőrzés a modul felosztás szerint történik. A programban előadások, gyakorlatok és egyéni gyakorlat szerepel. Az előadásokon az oktató ismerteti a legfontosabb elméleti alapokat. A gyakorlatokon az oktató irányításával a hallgatók megismerik a legfontosabb technikákat, elsajátítják a tárgyhoz tartozó szoftverek használatának alapjait. A program sikeres elvégzéséhez egyéni gyakorlat is szükséges, amely során a hallgatók az előadásokon illetve gyakorlatokon megismert technikákat elsajátítják, az oktatók által javasolt gyakorlófeladatokat megoldják.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Mágoriné dr. Huhn Ágnes

(Tel.: 544-764, e-mail: magorine@jgytf.u-szeged.hu)

 

2.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

közigazgatási, tanügyigazgatási, nevelés-oktatási intézményi ismeretek (a képesítési követelményekről szóló rendelet 5.1. pontja szerint) oktatása

A program pontos megnevezése:

egészségfejlesztő-mentálhigiénikus ismeretek nyújtása

Azoknak a munkaköröknek megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus, intézményvezető, gyakorlatvezető tanító, tanár; szakértő; szaktanácsadó

A jelentkezés feltétele

: pedagógus szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A pedagógus szakvizsgára felkészítő egészségfejlesztő mentálhigiénikus program célja, hogy a pedagógusok képessé váljanak az egészségfejlesztő és mentálhigiénés kultúra területén a közvetítő szerep betöltésére a megszerzett ismeretek, hozzájárulnak az oktatási-nevelési intézményekben az egészséges életmód és életszemlélet megalapozásához, feltételeinek megteremtéséhez, szükség esetén korrekciójához. Prevenciós módszerek birtokában az egészséggel kapcsolatos szemlélet, légkör, feltételek szakszerű feltárásával, beavatkozási terv, projekt készítésével és egyéni, ill. csoportos foglalkozásokon közösségi akciók szervezésével, szakkörök, klubfoglalkozások vezetésével hozzájáruljanak az egészség és mentálhigiénés kultúra fejlesztéséhez.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Benző Zsuzsanna

(Tel.: 544-798, e-mail: benko@jgytf.u-szeged.hu)

 

 

3.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése

: eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

A KÉMIA SZAKOS TANÁRI SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű kémia szakos tanár.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

főiskolai szintű kémia szakos tanár, gyakorlatvezető tanár, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű kémia szakos tanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

a program célja a főiskolán szerzett szakmai és szakmódszertani ismeretek megújítása és kiegészítése azokkal a legújabb eredményekkel, amelyek feltétlenül szükségesek a kémia korszerű oktatásához. A szaktudományi ismeretek óraszáma: 120. Témakörök: az anyagszerkezetre vonatkozó legújabb tudományos eredmények, a kémia interdiszciplináris kapcsolatait, a kémiának a környezet fontosabb szennyezéseivel kapcsolatos problémái, a mindennapi életben előforduló anyagok és kémiai jelentések elméleti és gyakorlati alapjai, a szerves kémia mindennapi élettel kapcsolatos legújabb eredményeinek bemutatása (élelmiszerek, gyógyszerek, kozmetikumok, kábítószerek), a bioszervetlen kémia legújabb eredményei. Szakmódszertani ismeretek (óraszám: 30) célkitűzése: korszerű szakmódszertani ismeretek átadása. Új ismeretszerzési és ismeretközvetítési eljárások (óraszám: 30) célkitűzése: a számítógép és az informatika alkalmazásának bemutatása a kémia tanításában.

Követelmények:3 kollokvium, 2 gyakorlati jegy, 1 szigorlat, valamint szakdolgozat készítése és záróvizsga letétele. A szakdolgozat témájának a kémiához kell kapcsolódnia (melléklet). A 180 órába 90 óra korábban, illetve máshol végzett, akkreditált szakmai továbbképzés fogadható el egy összefoglaló kollokvium letétele esetén. Az oktatás formája: kontaktórák, szemináriumok, laboratóriumi gyakorlatok és önálló otthoni feladatok elvégzése. A gyakorlati jellegű foglalkozásokra és a gyakorlati feladatok megoldására fordított idő együttesen a képzési idő 40 %-a.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Siposné dr. Kedves Éva (telefon: 544-000/4753; e-mail: seresl@jgytf.u-szeged.hu

 

 

4.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

A FIZIKA SZAKOS TANÁRI SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése

: főiskolai szintű fizika szakos tanári szakképzettség.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános iskolai fizikaszakos tanár, gyakorlatvezető tanár, szakértő, szaktanácsadó, szakvezető.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű fizikai szakos tanári szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés választható tanulmányi területe 4 modulból áll: (1. környezeti fizika: 2. modern kutatási irányok; 3. fizika a gyakorlatban; 4. szakmódszertan). Célja, hogy hozzájáruljon az alapképzésben megszerzett ismeretek és jártasságok megújításához, kiegészítéséhez, a fizika szaktudomány legújabb elméleti és gyakorlati ismereteinek közvetítéséhez.

A tananyag rávilágít a korszerű természetszemlélet formálásának lehetőségeire, a legújabb tudományos eredmények közoktatásban való tárgyalhatóságára, a környezettudatos tanulói magatartás kialakítására.

A feldolgozandó ismeretek gyakorlatorientált módon hozzásegítenek a fizika tanítás-tanulás folyamata korszerű módszereinek alkalmazásához, a modern tanítási segédletek megismeréséhez, készítéséhez. A szakvizsga megszerzéséhez szükséges szakdolgozat témáját a hallgató a szakmai modulok tematikájából is választhatja.

A választható tanulmányi terület ellenőrzési rendszere modulonként egy-egy kollokvium letételéből és egy-egy gyakorlati jegy megszerzéséből áll.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Bonifert Domonkosné dr. (telefon: 544-000/4795; e-mail: bonine@jgytf.u-szeged.hu).

 

5.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése

: eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

ATECHNIKA szakos TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű technika szakos tanár szakképzettség.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános iskolai technika szakos tanár, gyakorlatvezető tanár, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű műszaki ismeretek és gyakorlatok, mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok szakos tanár illetve technika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról

A program célja: a technikát tanító tanárok elméleti és gyakorlati ismereteinek bővítése azon kérdéskörökből, melyek a NAT-ban és a kerettantervekben előírt követelményekhez kapcsolódnak. A 360 tanórából a választható tanulmányi terület a technikatanári szak legújabb elméleti és gyakorlati ismereteire irányuló képzés 180 óra.

A képzés fő irányai: informatika-grafikus kultúra, háztartásgazdálkodás, környezetkultúra, közlekedéskultúra, kertkultúra, kommunikáció és eszközei szakmódszertan időszerű kérdései.

Az elméleti és gyakorlati ismeretek előadások, csoportos gyakorlatok és egyéni gyakorlatok keretében sajátíthatók el. A 90 órás alapmodul után további 90 óra választható modulokkal teljesíthető. A tanulmányok, gyakorlati jegyek (2) kollokviumok (3), illetve egy szigorlat letételével teljesíthetők. A pedagógus szakvizsga letételének feltétele a szakdolgozat elkészítése és a záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Kesztyűsné dr. Dobos Katalin (telefon: 544-000/6075; e-mail: dobos@jgytf.u-szeged.hu).

 

6.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

A MATEMATIKA SZAKOS TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű matematika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános iskolai matematika szakos tanár, szakértő, gyakorlatvezető tanár, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű matematika szakos tanár szakképzettség, legalább 3 éves pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A 4 éves program választott tanulmányi területének moduljai felelevenítik, kiegészítik és elmélyítik a tanári tevékenység szempontjából legfontosabb elméleti és gyakorlati ismereteket. A foglalkozások a levelező képzésben alkalmazott formák szerint szerveződnek. A tanulmányok teljesítésének ellenőrzési formái: gyakorlati jegy megszerzése (2), kollokviumok teljesítése (3) és egy komplex szigorlat letétele. A jelölteknek szakdolgozatot kell írni és tanulmányaikat záróvizsgával fejezik be.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Bonifert Domonkos (telefon: 544-000/6228).

 

7.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése

: eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása,

A program pontos megnevezése:

ETIKAI ISMERETEK NYÚJTÁSA, FŐISKOLAI SZINTŰ TANÁR, HITTANÁR SZAKKÉPZETTSÉGGEL RENDELKEZŐK SZÁMÁRA

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű végzettséggel rendelkező történelem, magyar, ének-zene, biológia, kémia, földrajz, egészségtan szakos tanár, bármely felekezetű hittanár, továbbá művelődésszervező, pedagógia szakos előadó, amennyiben másik szakja tanári szak és pedagógus munkakörben alkalmazott.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

főiskolai szintű végzettséggel rendelkező történelem, magyar, ének-zene, biológia, kémia, földrajz, egészségtan szakos tanár, bármely felekezetű hittanár, továbbá művelődésszervező, pedagógia szakos előadó, amennyiben másik szakja tanári szak és pedagógus munkakörben alkalmazott, kollégiumi nevelő.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű történelem, magyar, ének-zene, biológia, kémia, földrajz, egészségtan szakos tanár, bármely felekezetű hittanár, továbbá művelődésszervező, pedagógia szakos előadó és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A választott tanulmányi terület ismereteket nyújt az általános iskola 7. osztályában az ember, társadalomismeret és etika tantervi modul oktatására alkalmazott, a fentiekben meghatározott pedagógus szakképzettséggel rendelkező tanárok számára. Elméleti és gyakorlati segítséget ad az iskola nevelési-oktatási programjának megújításához és megvalósításához, az etikai neveléssel kapcsolatos modulok és tantárgyak oktatásához. A képzés tartalmazza a filozófiai etika történetének legfőbb kérdéseit, a modern világ erkölcsi kihívásainak legfontosabb területeit. Gyakorlati szempontból pedig önismeretre és csoportdinamikára tanít. A képzés részben elméleti előadásokra, konzultációkra épül, nagyobb részben azonban eset-megbeszélésekre és csoportvezetési gyakorlatokra. Legfontosabb követelmény, hogy a pedagógusok etikai problémaérzékenységének növelése és az intellektuális és gyakorlati eszköztár iskolai továbbadási készségének fejlesztése.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Máté-Tóth András (telefon: 544 000/4418, vagy 6276; e-mail: matetoth@rel.u-szeged.hu).

 

8.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

POLGÁRI ISMERETEK NYÚJTÁSA FŐISKOLAI SZINTŰ TÖRTÉNELEM SZAKOS TANÁR SZAKKÉPZETTSÉGGEL RENDELKEZŐK SZÁMÁRA

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű történelem szakos tanár szakképzettség .

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

főiskolai szintű történelem szakos tanár, kollégiumi nevelő, intézményvezető, szaktanácsadó, szakértő, a diákönkormányzat működését segítő pedagógus.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű történelem tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A program választott tanulmányi területének képzési célja, hogy a történelem tanárokat felkészítse a társadalomtudományon túlmutató politikatudományi, jogi, szociológiai, közgazdasági és etikai vonatkozású komplex tudásanyag oktatására; a modern társadalmi lét technikáinak, állampolgári és civil készségeinek fejlesztésére. A programot elvégző pedagógusok képessé válnak az újrapolgárosodó magyar társadalom működésére vonatkozó alapvető ismeretek átadására; az iskolai demokrácia működésének elősegítésére, a diákok és pedagógusok jogainak érvényesítésére, az iskola és társadalmi környezete kapcsolatrendszerének módosítására. A program multidiszciplináris felépítésében az egyén céljait, érdekeit figyelembe véve olyan ismereteket nyújt, amelyeket elvégzői pedagógusként, intézményvezetőként, állampolgárként és magánemberként egyaránt hasznosítani tudnak. Az oktatás előadások, szemináriumok és készségfejlesztő gyakorlatok formájában folyik. A tanulmányok számonkérése kollokviumon és egy komplex szigorlaton történik. Az oklevél kiadásának feltétele a szakdolgozat elkészítése és a záróvizsga letétele

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Gombos József

elérhetősége (telefon: 544-000/6081; e-mail: gombos@jgytf.u-szeged.hu).

 

9.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM SZAKOS TANÁR SZAKKÉPZETTSÉG LEGÚJABB ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI ISMERETEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintű magyar nyelv és irodalom szakos tanár.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

általános iskolaimagyar nyelv és irodalom szakos tanár, szaktanácsadó, intézményvezető.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintűmagyar nyelv és irodalom szakos tanár szakképzettség és legalább 5 éves szakmai gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A képzés első évében a pedagógus szakvizsga kötelező tanulmányi területét oktatják. A második évben a választott program (180 óra) a magyar nyelv és irodalom tanári szak legújabb gyakorlati és elméleti ismereteire irányul, amely kötelező nyelvtudományi és irodalomtudományi ismeretekből (60-60 órában), valamint választható nyelvtudományi (anyanyelvi nevelés, kommunikáció, szövegértés és szövegalkotás) vagy irodalomtudományi (komparasztikai alapok, világ- és magyar irodalom a legújabb szakmai kutatások tükrében) ismeretekből (60-60 órából) áll.

A tanterv a 3. és 4. félévben 4 kötelező vizsgát tartalmaz: egy nyelvi és egy irodalmi szigorlatot, illetve két kollokviumot, amely a választás alapján vagy irodalomból, vagy nyelvészetből tehető le. Az oklevél megszerzésének feltétele a szakdolgozat elkészítése és a záróvizsga letétele.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Dr. Galgóczy László (telefon: 544-000/6078; e-mail: galgóczy@jgytf.u-szeged.hu).

 

10.

A 41/1999. (X. 13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása.

A program pontos megnevezése:

AZ ISKOLAI ÉNEK-ZENE OKTATÁS TARTALMI KORSZERŰSÍTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

főiskolai szintűének-zene tanár szakképzettség.

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezés, amelyben a foglalkoztatottak számára:

általános iskolaiének-zene tanár, gyakorlatvezető, tanár, szakértő, szaktanácsadó.

A jelentkezés feltétele:

főiskolai szintű ének-zene szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év pedagógus munkakörben szerzett szakmai gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A szabadon választható 180 órás program célja a főiskolán szerzett szakmai és szakmódszertani ismeretek kiegészítése azokkal az ismeretekkel, melyek a főiskolai képzésből kimaradtak, vagy nem kaptak kellő súlyt és a korszerű ének-zene oktatáshoz szükségesek. Az integrált tantárgyak, művelődési területek oktatásának legfontosabb elméleti, gyakorlati és oktatásmetodikai kérdései.

A program kötelező és választható elméleti és gyakorlati foglalkozásokra oszlik, melyek a következő tématerületeket foglalják magukba: a Kodály-módszer korszerű alkalmazási lehetőségei, más zenetanítási módszerek, valamint a számítógép lehetséges alkalmazása; a tankönyvírás, tantervkészítés, programfejlesztés, a zenei képességvizsgálatok, a tananyag-elsajátítás mérésének és értékelésének, valamint az alapműveltségi vizsgára való felkészítésnek a módszertani kérdései; hangegészségtan, egyházzene, a magyar és a környező kis népek zenetörténete, néptánc, népzene, népélet, historikus tánc, régizene, drámajáték, zenés színpadi gyakorlat, XX. sz-i gyermekkari művek.

Választható továbbá művészettörténet, szociológia; idegen nyelvű kórusirodalom (latin, olasz, francia, német, angol, szlovák) kiejtési szabályai; egyéni hangszeres órák (zongora, orgona, cembalo, blockflote, gitár).

Követelmények: kontakt és tanórán kívüli, egyéni feldolgozást igénylő feladatok megoldása, 3 kollokvium, 4 gyakorlati jegy, aláírások, komplex szigorlat, a szakdolgozat elkészítése és a záróvizsga letétele. Oktatási formája: levelező tagozatos képzés.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy:

Maczelka Noémi (telefon: 544-000/4757; e-mail: maczelka@jgytf.u-szeged.hu).

 

IX/C. A pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésért felelős kar megnevezése:

Természettudományi Kar (6720 Szeged, Aradi vértanúk tere 1.)

1.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése aláhúzással:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

kísérleti fizika program fizika szakos tanárok számára

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű fizika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

középiskolaifizika szakos tanár, szakvezető fizika szakos tanár, szakértő, szaktanácsadó, vizsgaelnök

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű fizika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év iskolai tanítási gyakorlat.

Tájékoztatás a programról:

A program célja olyan tanárok továbbképzése, akik szakképzettségük birtokában folytatott eredményes tanári tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a tehetséggondozásban, a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázati munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. A kísérleti fizika szakirányú képzés egyrészt fel kívánja készíteni a tanárt a korszerű demonstrációs eszközök, kísérletek és az információtechnika felhasználására a fizika tanításában, másrészt kiérlelt fizikai tudást, szemléletet kíván adni, nagy hangsúlyt fektetve: az empirikus és axiomatikus felépítés szintézisére: a fizikai törvények alkalmazására a természet- és műszaki tudományokban, a fizika fogalmak, törvények világképi szerepére, a fizika kultúrtörténeti vonatkozásaira. Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok, szigorlat letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze. A képzés levelező tagozaton folyik.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Molnár Miklós

(Tel.: 62/544-358, e-mail: mmiklos@physx.u-szeged.hu)

 

 

2.

A 41/1999. (X.13.) OM rendelet 5.2. pontja szerinti program megjelölése aláhúzással:

eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek megújítása

A program pontos megnevezése:

statisztikus fizikaprogram fizika szakos tanárok számára

Az eredeti szakképzettséghez kapcsolódó ismeretek nyújtása esetén az alapképzésben szerzett szakképzettség megnevezése:

egyetemi szintű fizika szakos tanár

Azoknak a munkaköröknek és megbízatásoknak megnevezése, amelyben a foglalkoztatottak számára javasolják a részvételt:

középiskolaifizika szakos tanár, gyakorlatvezető tanár, szakértő, szaktanácsadó, vizsgaelnök, továbbképzéseket szervező tanárok

A jelentkezés feltétele:

egyetemi szintű fizika szakos tanár szakképzettség és legalább 3 év iskolai tanítási gyakorlat

Tájékoztatás a programról:

A program célja olyan tanárok továbbképzése, akik szakképzettségük birtokában képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázat munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. A statisztikus fizika új, dinamikusan fejlődő területeinek bemutatása, illetve az ezekhez kapcsolódó számítógépes kísérletek és gyakorlatok elvégzése révén a tanár olyan új képességek birtokába jut, melyek lehetővé teszik számára a számítógépes kísérletek középiskolai oktatásban történő felhasználását, illetve a statisztikus módszerek, számítógépes modellek fizikán túlnyúló alkalmazásainak bemutatását. Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok, szigorlat letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze. A képzés levelező tagozaton folyik.

A képzésről a leendő hallgatóknak tájékoztatást adó személy neve:

Dr. Varga Zsuzsa

(Tel.: 62/544-808, e-mail: vzs@physx.u-szeged.hu)

 

 

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok