Tisztelt "Cirmike"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 102. § (2) bekezdés a) pont alapján, a közoktatási intézmény fenntartója rendelkezik dönteni a közoktatási intézmény heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról.
Az óvoda éves, heti nyitvatartási rendjét elsősorban a helyi igények, sajátosságok határozhatják meg egy adott településen. A döntés-előkészítés végrehajtásának szabályozása a fenntartó önkormányzat hatáskörébe tartozik, de az alább hivatkozottak nem hagyhatóak figyelmen kívül.
Az óvoda éves nyitvatartási rendjének meghatározásakor a helyi önkormányzat figyelembe kell, hogy vegye azt a rendelkezést, egyben kötelezettséget, amely szerint az óvodai nevelés kettős funkciót tölt be a közoktatás rendszerében. Ellátja a közoktatásról szóló törvényben meghatározott nevelési-, továbbá a gyermekek védelméről szóló törvényben előírt, a gyermekek napközbeni ellátásával összefüggő feladatokat. Ez azért lényeges, mert a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény előírása szerint az önkormányzatnak az óvodai nevelés megszervezésén túl, illetve azzal egy időben biztosítania kell azoknak a gyermekeknek a nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását, étkeztetését is, akiknek szülei bármilyen oknál fogva nem tudják megoldani a napközbeni ellátásukat (többek között az óvoda üzemeltetésének bármilyen okból történő zárva tartása idejében is, mint pl. felújítás, beruházás, karbantartás, fertőtlenítés, vagy a nyárra, őszre, télre tervezett zárás, stb.).
Mindezek alapján, egy településen egy adott óvoda csak akkor zárható be, ha az önkormányzat az ismertetett feladatának más módon eleget tud tenni. Az ügyeletes óvoda kijelölésénél fontos kritérium, hogy annak igénybevétele a gyermeknek, szülőnek nem jelenthet aránytalan terhet.
Amennyiben az igények alapján, a gyermekek napközbeni ellátására a lakóhelyen kívül eső óvodában – vagy más szervezeti keretek között- kerül sor, a fenntartó önkormányzat meg kell, hogy térítse a kijelölt intézménybe való utazás költségeit, vagy gondoskodnia kell a gyermek részére kísérő személyről.
A közoktatási törvény 2.§ (7) bekezdés alapján, a közoktatás szervezésében, irányításában, működtetésében, feladatainak végrehajtásában közreműködők döntéseik, intézkedéseik meghozatalakor a gyermek mindenek felett álló érdekét kell, hogy figyelembe vegyék. A fenntartó így különösen szem előtt kell, hogy tartsa döntései alkalmával, ami szerint a hivatkozott törvényben meghatározott szolgáltatásokat megfelelő színvonalon szükséges biztosítania oly módon, hogy annak igénybevétele ne jelentsen aránytalan terhet a gyermekek (szülők) részére.
A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 2. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy az óvodai munkaterv határozza meg az óvodai nevelési év rendjét.
A vezetői munkaterv elfogadásának eljárásrendjében ki kell kérni, az óvodaszék/az óvodai szülői szervezet (közösség), véleményét is.
A vezetői munkatervben nevesíteni kell az éves nyitva tartás rendjét (ez nem lehet ellentétes a fenntartó által határozatban meghozott döntéssel), a nevelés nélküli munkanapok időpontjait, valamint az ezekre a napokra tervezett feladatokat.
A nevelés nélküli munkanapok tervezésével kapcsolatban jogszabály alapján, a szülők jogosultak a munkaterv véleményezése idejében megtenni az észrevételeiket.
A véleményezési jog érvényesülését tanúsító jegyzőkönyvek alapján értesül a fenntartó a szülők egyetértéséről vagy az általuk felvetett nehézségekről.
Az óvoda vezetője az elfogadott vezetői munkaterv alapján köteles a tervezett nevelés nélküli munkanap előtt 7 nappal ismét tájékoztatni a szülőket, és egyben felmérni a szülők körében a gyermekek ellátására való igényt, továbbá annak eredményeként az ellátást biztosítani, érvényesítve a közoktatási törvény azon szabályozását is, amely előírja, hogy az óvodában a gyermekek törvényes és szakszerű ellátása kizárólag óvodapedagógussal teljesíthető.
Tájékoztatom továbbá, hogy a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 2.§ (7) bekezdése előírja, hogy a fenntartó az óvoda nyári nyitvatartási tartásról, az óvodával jogviszonyban álló gyermekek szüleit legkésőbb február 15-ig kell, hogy értesítse. Ezt a fenntartó abban az esetben tudja megtenni, ha mindez előtt felméri a fenntartásában működő intézményekben a nyári hónapokban ellátást igénylő gyermekek számát. Az igénylésről szóló adatok szolgálhatnak alapul, az adott nevelési éven belül (szeptember 1 – augusztus 31-ig), az óvodák nyári nyitva tartási-, azon belül is, a felújítási-, karbantartási rend ütemezéséhez.
A közoktatási törvény, a rendkívüli szünet elrendelésére való jogosultságot, hatásköröket, eljárásrendet is szabályozza, az 54. § (1) bekezdésben, valamint a 91. § (1) bekezdés b.) pontban, valamint a 91. § (8) pontban.
A fenti tárgykörhöz kapcsolódik az a szabály is, amely szerint a pedagógusok szabadságolási rendjét, a munkáltatói jogkörben eljáró vezető (jelen esetben az óvodavezető) jogosult meghatározni a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényben-, a közoktatási törvényben-, illetve annak végrehajtási rendeletében foglalt szabályok alapján, az óvoda nyitva tartási rendjéről hozott fenntartói döntést is figyelembe véve.
A közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdés szerint, a pedagógus szabadságát - a tizenhat évesnél fiatalabb gyermek után járó pótszabadság kivételével - elsősorban a nyári szünetben, óvodákban a június 1-jétől augusztus 31-ig tartó időszakban kell kiadni. Ha azonban a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt a nevelési év többi részében kell biztosítani.
A munkáltató a pedagógust a tárgyévi pótszabadsága (évi 25 munkanap) idejéből kötelező munkavégzésre is igénybe veheti. Kritérium, hogy az igénybevétel időtartama nem haladhatja meg a tizenöt munkanapot. A jogszabály korlátozza az igénybevétel célját, illetve esetkörét. Ezek körébe tartozik többek között a nevelési-oktatási intézmény működési körébe tartozó nevelés, valamint az az eset, ha az óvodapedagógus szabadságát a június 1-jétől augusztus 31-ig tartó időszak kivételével, a nevelési évben adják ki (138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet 10-11. § és melléklet).
A fenti rendelkezéseket figyelembe véve, a jelenleg hatályos jogszabályok alapján biztosított a feladatellátáshoz, az intézmény működéséhez rendelhető szabadságok ütemezése, kiadása, így a nyári nyitva tartási rend koordinálása és a gyermekek ez időben történő szakszerű ellátása.
Üdvözlettel,
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes