Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022
Tisztelt "bmárti"!
A felsőoktatásban más feltételek között biztosított a nyelvvizsgával kapcsolatos támogatás, mint a közoktatásban. A felsőoktatás területén nincs jogszabályi kötelezettség a nyelvvizsga árának kötelező érvényű visszafizetésére. A minisztérium 2003-ban, valamint 2004-ben költségvetési támogatás keretében biztosított az intézményeknek meghatározott összeget, melyet a nyelvi oktatás feltételeinek javítására, vagy a hallgatók nyelvvizsga díjának visszatérítésére használhattak fel.
Sajnálattal tájékoztatom, hogy a fenti időszakot követően nincs lehetőség a nyelvvizsga díjának visszatérítését kérni.
Üdvözlettel,
Szövényi Zsolt
főosztályvezető
Tisztelt "Hazsu"!
Az óvoda, a többször módosított 1993. évi LXXIX. közoktatásról szóló törvény 24.§ (1) bekezdése szerint „..a gyermek hároméves korától a tankötelezettség kezdetéig nevelő intézmény”- ami azt jelenti, hogy semmiféle készségszint felmérésére nincs szükség és lehetőség. A teljes óvodai életet magába foglaló foglalkozások keretében folyik a gyermekek nevelése.
Emelt szintű oktatást az általános iskola szervez. A törvény 121. § Értelmező rendelkezések (7) bekezdése így definiálja: „emelt szint, meghatározott tantárgy ismeretanyagának a helyi tanterv szerinti magasabb követelményekkel történő oktatása.” Így az ének-zene tantárgyból emelt szinten tanító iskolákban heti 4 órában foglalkoznak a helyi tantervben tervezett módon a tantárggyal. „Általános iskolában felvételi vizsga nem szervezhető.”(tv.66.§ (1) bekezdés)
A Nemzeti alaptanterv alkalmazásáról kiadott rendelet elvárása 243/2003. Korm. rendelet Nat 3.§
(6) Az első-negyedik évfolyamon - bármely tantárgyból - emelt szintű oktatás csak akkor indítható, ha azon - feltéve, hogy az évfolyamon párhuzamos osztály nem indul - minden jelentkező tanuló részvétele biztosítható. Ha az iskolában az említett évfolyamokon párhuzamos osztályok indulnak, s nem mindegyik osztályban szerveznek emelt szintű oktatást, vagy az egyes osztályokban eltérő tantárgyakból szerveznek emelt szintű oktatást, a tanulók osztályokba történő beosztásánál a szülők emelt szintű oktatásra vonatkozó választását figyelembe kell venni. Ha adott tantárgyra benyújtott valamennyi kérelem teljesítésére nincs lehetőség, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat előnyben kell részesíteni. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kérelmének teljesítése után lehet a további felvételi kérelmeket elbírálni. Ha az érintett tantárgy tekintetében az összes felvételi kérelmet - a megadott sorrend szerint - az iskola nem tudja teljesíteni, az érintett csoportba tartozók között sorsolás útján kell eldönteni, melyik jelentkező vehet részt az emelt szintű oktatásban. A sorsolásra az érintett tanuló szülőjét meg kell hívni.
„2/A. § A helyi tantervnek biztosítania kell, hogy az alapfokú nevelés-oktatás pedagógiai szakaszán a bevezető és a kezdő szakaszban a tanítás-tanulás szervezése játékos formában, a tanulói közreműködésre építve, az érdeklődés felkeltésére, a problémák felvetésére, a megoldáskeresésre és a tanulói képességek fejlesztését szolgáló ismeretek elsajátítására irányuljon.” Természetesen az ének-zene emelt szintű oktatásban csak az lehet sikeres, akinek a zenei hallása, a ritmikai készsége tehetségről árulkodik. Ezért az iskolákban a beiratkozás alkalmával játékos foglalkoztatáson megfigyelik a dallami és ritmikai alapkészségeket. Ez azonban nem jelenthet felvételiztetést.
Üdvözlettel,
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "dr_od"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) 18. § - a a nevelési-oktatási intézményvezetői megbízás feltételei között az alábbiak szerint határozza meg a pedagógus - szakvizsgára, továbbá a pedagógus – szakvizsga keretében szerzett intézményvezetői szakképzettségre vonatkozó szabályokat.
Nevelési-oktatási intézményben az intézményvezetői megbízás feltétele:
- az adott nevelési-oktatási intézményben pedagógus-munkakör betöltéséhez szükséges - a Kt. 17. § (1)-(2) bekezdésben felsorolt - felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség, továbbá pedagógus-szakvizsga, középiskolában - ha e törvény másképp nem rendelkezik - egyetemi szintű tanári végzettség és szakképzettség, továbbá pedagógus-szakvizsga;
- másodszor és további alkalommal történő megbízás esetén a pedagógus-szakvizsga keretében szerzett intézményvezetői szakképzettség.
Fenti rendelkezéshez az átmeneti szabályokat a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 20. § (5) bekezdése határozza meg. Ennek alapján 2010. január 1-jétől kezdődően közoktatási intézmény vezetésére új megbízást az kaphat, aki rendelkezik pedagógus-szakvizsgával.
Kiemelendő azonban, hogy már 2002. január 1-jétől kezdődően a nevelési-oktatási intézmény vezetői megbízásánál - azonos feltétellel rendelkező pályázók esetén - előnyben részesítési kötelezettséget írt elő a jogszabály a pedagógus-szakvizsgával rendelkező pályázó tekintetében.
A pedagógus-szakvizsga keretében megszerzett intézményvezetői szakképzettség vonatkozásában a Kt. 128. § (22) bekezdése rögzíti, hogy a másodszor és további alkalommal történő vezetői megbízáshoz a 2015/2016. tanítási évtől kezdődően kell megkövetelni az intézményvezetői szakképzettség meglétét.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "Pipa"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 128. § (8) bekezdése értelmében:
„Azt a közalkalmazott pedagógust, akinek nincs pedagógus-szakvizsgája, az iskolai végzettsége és szakképzettsége alapján kell besorolni. Azt a közalkalmazott pedagógust pedig, aki pedagógus szakvizsgával rendelkezik, az ezt igazoló oklevél bemutatását követő év első munkanapjától kezdődően a pedagógus-szakvizsga alapján kell besorolni.”
Fentieknek megfelelően a jogszabály szerint kell eljárnia a munkáltatójának a szakvizsga megszerzését követően az átsorolás tekintetében.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény közoktatási intézményekben történő végrehajtásáról szóló 138/1992. (X.8.) Korm. rendelet ( a továbbiakban: Vhr.) 14/A. § - a határozza meg annak feltételeit, hogy mely esetekben illeti meg a közalkalmazottat a hasznosítás mértékétől függetlenül, illetve a hasznosítás mértékét figyelme véve további szakképesítésért járó százalékos illetménynövekedés.
Tekintettel arra, hogy a közoktatás vezetői szakvizsga újabb szakképzettséget is igazol, így a Vhr. 14/A. § (4) bekezdése alapján jogszabály kizáró rendelkezésének hiányában a hasznosítás mértékétől függetlenül illetménynövekedés illeti meg a magasabb vezetői, vezetői megbízást kapott pedagógust a magasabb fizetési osztályba sorolás mellett.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "ksai"!
A prémiumévek programról és különleges foglakoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvény (Péptv.) 2. §-ának 4/b) pontja szerint a programban részt vevőnek prémiumévek programba történő belépését közvetlenül megelőzően irányadó illetménye a közalkalmazottak esetén a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) 66. §-a alapján a kinevezésében foglalt illetmény, valamint a rendszeres illetménypótlékok összegével egyezik meg.
A Kjt. 66. §-a a garantált illetményről, a további szakképesítés után megállapítható illetménynövekedésről, valamint a garantált illetménynél magasabb összegű illetményről (munkáltatói döntésen alapuló illetményrész) rendelkezik.
Rendszeres illetménypótléknak minősül a levelében felsorolt vezetői pótlék, az osztályfőnöki pótlék és szakmai munkaközösség-vezetői pótlék, mivel ezek a pótlékok - az adott feltételek esetén - folyamatos megilletik a pedagógust.
A határozott idejű kereset-kiegészítést a hivatkozott rendelkezés nem tartalmazza, ezért azt a programba belépő – Péptv. 4. §-ának (4) bekezdése szerinti – juttatásának kiszámításakor figyelembe venni nem lehet.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "Pénzesné"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 6. §-ának (3) bekezdése szerint „A tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló tizennyolcadik életévét betölti”. A tankötelezettség időtartama tehát nem az elvégzett évfolyamok számához, hanem az életkorhoz kötött.
A tizenhatodik életévüket betöltők iskolai tanulmányaikat a közoktatásról szóló törvény 78. §-ának (1) bekezdésében foglaltak alapján, a tanulók elfoglaltságához igazodó iskolai nevelésre és oktatásra vonatkozó külön rendelkezések szerint szervezett felnőttoktatás keretei között (esti, levelező, táv- stb.) folytathatják.
A megfelelő tanulási keret, illetve képzési hely megválasztásához kérje az iskola igazgatójának a segítségét.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "tuce71"!
A pedagógus továbbképzésről és szakvizsgáról szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. r. 20. §-ának (5) bekezdése szerint 2010. január 1-jétől közoktatási intézmény vezetésére új megbízást az kaphat, aki rendelkezik pedagógus-szakvizsgával. A 2009. évi intézményvezetői megbízás tekintetében még a 20. § (2) bekezdésében foglaltak alkalmazása kötelező, amely a szakvizsgával rendelkező pályázó előnyben részesítését írja elő.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtására kiadott 138/1992. (X. 8.) Korm. r. 5. §-a (5) bekezdésének e) pontja értelmében a pályázati felhívás a vezetői megbízáshoz előírt feltételeket kiegészítő feltételeket is tartalmazhat. Megítélésünk szerint azonban a szakvizsga kötelező feltételként történő előírása ellentétes a már hivatkozott kormányrendelet szabályozásával. Ha azonban a pályázati felhívás már megjelent, az abban foglaltakhoz a pályáztató a pályázat elbírálásakor kötve van.
Második kérdésére a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM r. 12. §-a (4) bekezdésének első mondatában található meg a válasz, miszerint „A nevelőtestület – a pályázatok benyújtására meghatározott időpontig – elnökből és két tagból álló bizottságot (továbbiakban: előkészítő bizottságot) választ.
Üdvözlettel,
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt "Óvónő"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban Kt.) 102. § (2) bekezdés a) pont rendelkezik arról, hogy a fenntartó dönt az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról.
A Kt. 24. § (4) bekezdése írja elő, hogy az óvodai foglalkozásokat oly módon kell megszervezni, hogy az óvoda a szülők igényei szerint eleget tudjon tenni az óvodai neveléssel, a gyermek napközbeni ellátásával összefüggő feladatainak (ezen feladatellátás az önkormányzat kötelező alapfeladata is az önkormányzati törvény értelmében). A Kt. ugyanebben a paragrafusban szabályozza azt is, hogy a meghatározott óvodai feladatok ellátásához igénybe vehető heti időkeret ötven óra, amelyet indokolt esetben meg kell növelni a gyermek napközbeni ellátásával összefüggő feladatokhoz szükséges idővel.
Az itt hivatkozott összefüggéseket, valamint a levelében az arra való hivatkozást figyelembe véve, miszerint egyre gyakrabban fordul elő, hogy a szülők az óvoda nyitva tartási idején túl érkeznek meg gyermekeikért az óvodába, a fenntartónak érdemes átgondolni a helyi igények alapján az óvoda nyitvatartási idejét. Természetesen a heti ötven óra nyitva tartási időn túl tartó működés a személyi feltételek biztosítására vonatkozóan is felülvizsgálatot von maga után, a Kt. 1. számú melléklet első részében meghatározott óvodapedagógus létszám megállapítása miatt.
A Kt. 54. § alapján az intézmény szakszerű és törvényes működéséért a közoktatási intézmény vezetője a felelős. Ezen megfelelés egyik alapfeltétele, a jogszabályok figyelembe vételével, az intézmény működési rendjének szabályozása.
A közoktatási intézmény működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket a szervezeti és működési szabályzat határozza meg (Kt. 40. § (1) bek.)
A törvény végrehajtási rendelete, nevezetesen a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8) MKM rendelet (a továbbiakban R) 4. § - ában foglaltak szerint, az intézmény szervezeti és működési szabályzatában kell rögzíteni több kötelezettség között:
• a gyermekek, a tanulók fogadásának, az óvoda nyitva tartásának rendjét, így a nyitva tartás idején túl az óvodában maradó gyermekek elhelyezéséről való rendelkezést (a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény figyelembe vételével),
• a külső kapcsolatok rendszerét, formáját és módját, beleértve a gyermekjóléti szolgálattal való kapcsolattartás rendjét, továbbá,
• mindazokat a kérdéseket, amelyek meghatározását jogszabály előírja, illetve a nevelési-oktatási intézmény működésével összefüggő minden olyan kérdést, amelyet jogszabály rendelkezése alapján készített szabályzatban nem kell, illetve nem lehet szabályozni.
Az „R” 6. § előírása szerint a nevelési-oktatási intézmények közreműködnek a gyermekek, tanulók veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében, ennek során együttműködnek a gyermekjóléti szolgálattal, illetve a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot ellátó más személyekkel, intézményekkel és hatóságokkal.
Amennyiben a nevelési-oktatási intézmény a gyermeket veszélyeztető okokat pedagógiai eszközökkel nem tudja megszüntetni, indokolt segítséget kérni a gyermekjóléti szolgálattól. Ha további intézkedésre van szükség, a nevelési-oktatási intézmény megkeresésére a gyermekjóléti szolgálat javaslatot tesz arra, hogy a nevelési-oktatási intézmény a gyermekvédelmi rendszer keretei között milyen intézkedést tegyen.
Az óvoda vezetője gondoskodik a gyermekvédelmi felelős munkájához szükséges feltételekről.
A gyermekek szüleit a nevelési év kezdetekor írásban tájékoztatni kell a gyermekvédelmi felelős személyéről, valamint arról, hogy milyen időpontban és hol kereshető fel.
A gyermekvédelmi felelős segíti az óvoda pedagógusainak munkáját.
A gyermekvédelmi felelős feladata különösen:
• a pedagógusok, szülők jelzése, a velük folytatott beszélgetés alapján megismert veszélyeztetett gyermekeknél - a veszélyeztető okok feltárása érdekében - családlátogatáson megismeri a gyermek családi környezetét,
• a gyermekjóléti szolgálat felkérésére részt vesz az esetmegbeszéléseken,
• a szülők által jól látható helyen közzéteszi a gyermekvédelmi feladatot ellátó fontosabb intézmények (pl. gyermekjóléti szolgálat, nevelési tanácsadó, gyermekek átmeneti otthona stb.) címét, illetve telefonszámát,
• az óvoda vezetője vagy helyettese - ha nincs gyermekvédelmi felelős - látja el az itt meghatározott feladatokat.
A Kt. 40. § (7) bekezdés rendelkezik arról, hogy az óvoda házirendjében kell rögzíteni a gyermeki jogok és kötelességek gyakorlásával, a gyermek óvodai életrendjével kapcsolatos szabályokat.
Üdvözlettel,
Brassói Sándor
fősztályvezető-helyettes
Tisztelt "nida"!
A testnevelés és sport sajátosan összetett műveltségi terület, mely teljesen egyenrangú más műveltségterületekkel. Az iskolai tanulmányok során a testnevelést is ugyanúgy értékelik, mint bármely más tantárgyat, a testnevelésből kapott osztályzatok beleszámítanak a tanulmányi átlagba, tehát ha a diák testnevelésből gyengén teljesítve abból kevésbé jó osztályzatokat kap, azzal átlagát rontja. Amennyiben a felvételinél a tanulmányi átlag is beleszámít a szerezhető pontokba, az esetben a rossz testnevelés osztályzat miatti rosszabb átlag kevesebb pontot eredményez. Ugyanez vonatkozik az Ön által „egyéb ügyességet igénylő”-nek nevezett műveltségi területekre, mint a művészetek (ének-zene, rajz), és az életvitel és gyakorlati ismeretek.
Kérvény elkészítését és beadását nem befolyásolja a kérvény beadójának életkora, de szeretném felhívni a figyelmét, hogy az iskolában kapott osztályzatokkal (pl. testnevelés osztályzat) kapcsolatban az iskola az illetékes, ha bármilyen ilyen jellegű problémája van, kérvényét oda kell benyújtania, mert a minisztérium ilyen jellegű ügyekkel hatáskör hiányában nem foglalkozik.
Üdvözlettel:
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt "Móni66"!
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv 17.§ (2) bekezdése valóban azt mondja, hogy az a személy, aki nyelvtanári vagy idegen nyelv- és irodalom szakos tanári végzettséggel rendelkezik, minden iskolatípusban alkalmazható idegen nyelv tanítására. Így első kérdésére, hogy taníthat-e az 1-12 évfolyamokon, azt kell válaszolnom, hogy igen, ha az 1-4. évfolyamokon szakrendszerű képzés folyik az adott idegen nyelvből.
Amennyiben az 1-4. évfolyamokon az idegen nyelv oktatása nem szakrendszerű képzésben folyik, a 17.§ (8) bekezdése értelmében Önnek el kell végeznie a 120 órás tanfolyamot. Egyébként is ajánlott szakmailag, hogy az ezeken az évfolyamokon dolgozó pedagógus ismerje a korosztály életkori sajátságait és a hozzá kötődő pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket. Úgy gondolom, ezzel megadtam a választ a második és harmadik kérdésére is.
Üdvözlettel:
Csillag Márta
főosztályvezető
Tisztelt "annykoo"!
1. A minőségbiztosítás, mérés, értékelés, ellenőrzés támogatása és a teljesítmény motivációs pályázati alap igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 17/2009. (IV.2.) OKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § b) pontja szerint az R-ben foglalt támogatásokat a közoktatási feladatot ellátó nem állami intézmény fenntartói – így természetesen az egyházi fenntartók - is igényelhetik. Az R. 7. § (5) bekezdésének cb) pontja az önkormányzati fenntartókra vonatkozik, vagyis számukra kötelező eleme a teljesítmény motivációs alapból történő igénylés benyújtásának az IMIP elfogadására vonatkozó fenntartói döntés.
2. Az R. 7. §-a (5) bekezdésének cg) és ch) pontja szerint két, pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazott és egy vezető beosztású személy legalább kétszeri értékelését kell benyújtani. Amennyiben tehát intézményükben csak 2008-tól működik a teljesítményértékelési rendszer, még ha éves ciklusban működtetik is azt, az R-ben meghatározott dokumentáció benyújtására ez nem szolgáltat elegendő dokumentációt, hiszen ehhez két egymást követő év értékelésére lenne szükség a fent jelzett munkakör, ill. beosztás vonatkozásában.
Üdvözlettel:
Brassói Sándor
főosztályvezető-helyettes
Tisztelt „fres”!
A magasabb szintű részvizsga nem váltja ki az alacsonyabb szintű komplex vizsgát, mivel a komplex vizsga valamelyik – az Ön által jelzett esetekben a beszédkészség, beszédértés – készségét nem méri, ezekről semmilyen adatot az írásbeli nyelvvizsga nem tartalmaz.
A 2006. március 1-je előtt főiskolai műszaki szakon megkezdett tanulmányok esetén igaz, hogy alapfokú C típusú, vagy középfokú A vagy B típusú nyelvvizsga az oklevél megszerzésének feltétele. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kiváltja, hanem a szakcsoport így állapította meg a képesítési követelmények nyelvi előírását a fent jelzett szintű szakon.
Üdvözlettel,
Dr. Sárvári Judit
idegen nyelvi koordinátor
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
1055 Budapest, Szalay utca 10-14.
Telefon: work (+36-1) 795-1200
E-mail: info@nefmi.gov.hu
Geo: 47.50858096623089, 19.050220549106598.