2024. március 29.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Gyorsjelentés a kétszintű érettségi eredményeiről

2005. július 13.
Az oktatáspolitika egyik legfontosabb és legstabilabb eleme - a rendszerváltás óta a kormányzatok mindegyike által támogatott kétszintű érettségi - évtizedes jogalkotó és fejlesztő munka után 2005-ben bevezetésre került.
Az új követelmények kevesebb lexikális ismeretet kérnek számon, a korábbinál sokkal nagyobb hangsúly helyeződik a képességek vizsgálatára, a tanult ismeretek gyakorlati alkalmazására. A követelmények jelentős mértékben standardizáltak, majdnem minden tantárgyból központi írásbeli vizsga is van, amit központi útmutató alapján javítanak, értékelnek és a szóbeli vizsgákat is egységes szempontok szerint értékelik. A követelmények egységesek (a gimnáziumban, szakközépiskolában, nappali, esti, levelező tagozaton ugyanazok).

Az utóbbi években - különösen az utóbbi egy évben - sokan sokfélét mondtak az új érettségiről.
A 2004. évi próbaérettségi tapasztalatai alapján többen igyekeztek pánikot kelteni.

1. "Tömegesen fognak megbukni az érettségin."
Tény: az idén fele annyian buktak meg, mint az utóbbi években.

2. "A diákok nincsenek felkészítve az új követelményekre."
Tény: a leggyakoribb érettségi tantárgyakból néhány tizeddel most jobban érettségiztek a tanulók, mint az előző években a régi követelményekből.

3. "Az érettségi feladatsorokat előzetesen nem mérték be, nem próbálták ki."
Olyan dolgot kértek számon az idei érettségin, ami korábban sem történt meg, ráadásul ezeket a feladatokat olyan tanulókon nem is lehetett volna kipróbálni, akik korábban ilyen követelmények szerint tanultak volna a középiskolában.
Tény: majdnem minden tantárgy esetében minden korábbinál jobb a teljesítmények eloszlása.

4. "Nem éri meg a jóknak se emelt szinten vizsgázni.".
Tény: tantárgyanként az emelt szinten érettségizett tanulók 70-85%-a elérte a legalább 60%-os teljesítményt, azaz az érettségi ötöst, ami a felvételin 24 + 7 felvételi pontot ér. Tantárgyanként a 40-60%-uk elérte a legalább 75%-os teljesítményt, ami érettségin ötös és a felvételin 27 + 7 felvételi pontot ér (duplázásnál is 54 + 7 = 61 felvételi pontot ér).

5. "Tömegével fellebbeztek a tanulók az írásbeli dolgozatok javításai miatt".
Tény: az emelt szintű dolgozatok 10%-ra érkezett be észrevétel, a középszintű - szintén felvételi téttel rendelkező - dolgozatok értékelésére iskolánként 1-2 észrevétel érkezett, azaz összességében csak az érettségizők néhány százaléka tett észrevételt. (Korábban a felvételi írásbelikre beérkezett észrevételek is gyakran elérték a 10%-os arányt.)

6. "Igénytelen követelményeivel nevetségesen könnyű volt az érettségi"
Tény: a leggyakoribb érettségi tantárgyakból ugyan most jobban érettségiztek a tanulók, mint az előző években, de csak néhány tizeddel.

Az új követelmények kiállták a próbált: a tanulók és a pedagógusok többsége örömmel fogadta őket, és a tanulók sikeresen teljesítettek.


A logisztika megváltoztatása

A 2005. évi érettségi lebonyolítása a tétellopásról híresült el. Az érettségi vizsga biztonságosabb lebonyolítása érdekében az elmúlt hetekben az OM vezetői számos egyeztetést folytattak más minisztériumok képviselőivel, szakmai szervezetek vezetőivel, a Közoktatás-politikai Tanács tagjaival. Számos változat került kidolgozásra. A kockázati tényezőket is figyelembe véve közülük a leginkább megvalósíthatónak a következő változat tűnik:
Az informatikailag biztonságos körülmények között előállított érettségi tételek közül a leggyakoribb érettségi tárgyakból (magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, angol nyelv, német nyelv) csak két nappal a vizsga előtt választják ki a végső feladatsort. Egy központi nyomdában sokszorosítják, majd csomagolják és kiszállítják a körzetközponti jegyzőkhöz. (Az 1080 középiskola közül csak 50 olyan van, amelyiknek a településén nem működik körzetközponti jegyző, de ezeknél is legfeljebb 15-20 km-re van.) Az iskolák igazgatói a vizsga napján reggel 6 és 8 óra között viszik el az aznapi tételcsomagot. A többi tantárgyból egyszerre szállítják ki a tételcsomagokat a körzetközponti jegyzőkhöz. Az iskolák igazgatói a jegyzőnél választásokhoz hasonló biztonsági körülmények között tárolt tételcsomagokat előzetesen ellenőrzik, az esetleges tévedéseket korrigálják, és csak a vizsga napján reggel viszik el.


Budapest, 2005. július 12.



Kapcsolódó anyag:
 
Prezentáció (657 kB)
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok