A reform bevezetésére, amelynek során a normatív finanszírozást egyre inkább felváltja az intézményi működési paraméterek szerinti finanszírozás, fokozatosan kerül sor. Ez azt is jelenti, hogy a 2007-es oktatási költségvetésben érdemben nem nő a normatív támogatás - közölte a minisztérium államtitkára egy pedagógiai tanácskozáson.
Az elmúlt ciklusban már megkezdődött az oktatás szakmai reformja, ezért ebben a ciklusban már nem várhatóak drámai változások ezen a területen - mondta el Arató Gergely, hozzátéve: ez a helyzet viszont lehetőséget teremt arra, hogy a tárca fokozottabban koncentráljon a finanszírozás reformjára, ugyanis a legtöbb feszültség ezen a területen keletkezik.
Ennek kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy a 2000-es 231 milliárdhoz képest, 2006-ra 120 százalékkal, 489 milliárd forintra nőtt az oktatás költségvetése. Ennek ellenére sem a pedagógusok, sem a szülők nem elégedettebbek az oktatás minőségével - ismerte el.
Mindez azt jelenti, hogy önmagában a források növelése nem oldotta meg a finanszírozási gondokat, vagyis elkerülhetetlen a reform bevezetése - szögezte le az államtitkár.
A továbbiakban arról is szólt, hogy az esélyegyenlőség növelése érdekében elkerülhetetlennek tartják a térségi együttműködések erősítését, mert csak így biztosítható megfelelő minőségű oktatás az ország egész területén.
Utalt arra, hogy ehhez segítséget nyújthat a kormány iskolakorszerűsítési programja, amely 5 év alatt 50 milliárd forintot biztosít az intézmények fűtésének és világításának modernizálására. Arra is rámutatott továbbá, hogy a második Nemzeti Fejlesztési Terv 1.000-1.400 milliárd forintos forrásai 1.000 intézmény felújítására, 300 iskola teljes korszerűsítésére, illetve 500 tornaterem és 100 tanuszoda megépítésére teremtenek lehetőségét 2013-ig.
Az államtitkár az MTI-nek a jövő évi oktatási költségvetéssel kapcsolatos kérdésére válaszolva úgy fogalmazott: "úgy látjuk, hogy az oktatás pozíciói ebben a költségvetésben jók, hiszen egy nagyon óvatos bővülés lesz az oktatás területén".
Az államtitkár ugyanakkor nem szolgált számszerű adatokkal. Mint mondta, a részleteket először az oktatási szervezetekkel és a szakszervezetekkel kívánja megosztani.
MTI