
Fotók: Gordon Eszter
A 2006-ban, a negyedik osztályos általános iskolás diákok körében elvégzett felmérésben csupán négyen előzték meg Magyarországot. A javulás az előző öt évvel ezelőtti vizsgálathoz képest szignifikáns, Magyarország nyolc ponttal jobb eredményt ért el - hangsúlyozta a miniszter.
A PIRLS-vizsgálaton ennél jobban csak Oroszország, Hongkong, Luxemburg és Kanadából Alberta tartomány szerepelt. Hasonló eredményt produkált a felmérésen 10 oktatási rendszer, többek között Szingapúr, Olaszország, Svédország, Németország és Hollandia.
Gyengébben szerepelt 30 oktatási rendszer, köztük az Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Ausztria és Románia.
A felmérés szerint a nemzetközi átlagnál jobbak az eredményeink az irodalmi jellegű szövegeknél, mint a tudományos jellegűeknél. Sikeresek voltak a tanulók az értelmezést, összefoglalást és értékelést igénylő feladatoknál, s a lányok és fiúk által elért eredmények között kisebb volt a különbség, mint az átlag. Az is kiderült, hogy a magyar tanulók többet olvasnak, mint a nemzetközi átlag. A diákok olvasás iránti attitűdje és olvasói önképe a nemzetközi átlag szintjén mozgott.
Hiller István az eredményeket úgy összegezte, hogy az "út, amelyen járunk jó, tovább fogunk menni".
A tárca vezetője szerint a javulás az olvasási és szövegértési képességek megerősítésére hozott intézkedések eredménye. A miniszter ugyanakkor óvatos optimizmussal beszélt. Mint mondta, optimista, mert a felmérés egyértelműen alátámasztja az eddigi intézkedéseket, azonban óvatos, mert ez nem az egész közoktatás egésze.
Alsó tagozaton nincsenek problémák, de ezt tovább kell vinni, hogy a PISA-felmérés, amely a 15 évesek kompetenciáit méri, hasonló eredményeket hozzon.
Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal nemzeti koordinátora elmondta, hogy a felmérésben országosan 150 iskola vett részt, mintegy 4-5 ezer tíz éves gyermeket vontak be. A vizsgálatban résztvevő intézményeket véletlenszerűen választotta ki a nemzetközi központ.
Ismertetése szerint a diákoknak kétféle feladatot kellett megoldaniuk. A kétszer negyven perces felmérés során találkoztak rövid történetekkel, mesékkel, hosszabb irodalmi művekből vett részletekkel, illetve természettudományos, földrajzi, életrajzi leírásokkal, útmutatókkal.
A feladatok megoldásakor az információk visszakeresése, és egyenes következtések levonása mellett a szöveg értelmezését, összefoglalását és értékelését várták el.
MTI