2024. április 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Hiller István köszöntője a Pedagógusnap alkalmából

2007. június 1.
Tisztelt Pedagógusok! Kedves Kollégák!

A Pedagógusnapon érdemes végiggondolni, hogy mi mindent tettünk az utóbbi hónapokban annak érdekében, hogy egy felszereltségében, módszereiben és tartalmában is magas színvonalú oktatási rendszer tudja felkészíteni a gyermekeinket a felnőtt élet kihívásaira.

A közoktatási reform két központi gondolata a minőség és esélyegyenlőség. Hiszek abban, hogy az új lendülettel folytatott átalakítások végeredményeként egy korszerűbben szervezett és felszerelt iskolarendszer jön létre, és a pedagógusok is a mainál jobb körülmények között, jobb módszerekkel és eszközökkel, nagyobb biztonságban taníthatnak.

Tudom: óvodáinkban és iskoláinkban az oktatók és nevelők nap, mint nap azért dolgoznak, hogy megpróbálják kezelni az összes társadalmi problémát, amely az iskolai életben tükröződik a szegénységtől, munkanélküliségtől a családi gondokon át egészen a nemzetiségi ellentétekig. Köszönet illeti őket ezért az erőfeszítésért.

A kiválóan teljesítő pedagógusok munkáját az eddigieknél érezhetőbben szeretnénk jutalmazni. Az iskoláknak ezért egységes alapelveken nyugvó mérés-értékelési rendszert kell kidolgozniuk, amelyben egyértelműen megmutatkozik, hogy ki teljesít az átlag felett. Ahol már készen van ez a rendszer és működik, ott már az idén is pályázhattak összesen egymilliárd forintra, hogy a kiváló tanárokat pluszjuttatásokban tudják részesíteni. Ahogy kiépül ez az értékelési rendszer - reményeink szerint úgy válik általánossá a pedagógusok teljesítmény alapon differenciált nagyobb anyagi megbecsülése is.

A 21. Század Iskolája zászlóshajó program - a kormány egyik kiemelt programjaként - azt célozza, hogy megfelelő környezetet alakítsunk ki a pedagógusok munkájához. Az ország óvodáiban, iskoláiban és kollégiumaiban uniós pénzek felhasználásával nagyszabású infrastrukturális fejlesztések indulnak meg. Az első pályázatokat a Közép-Magyarországi Régióban már kiírták, és hamarosan megkezdődik a tervezés az ország más tájain is. Az épületek felújítására, bővítésére, az eszközök beszerzésére és informatikai fejlesztésekre több mint 120 milliárd forint áll majd rendelkezésre 2010-ig. Ez soha nem látott fejlesztéseket indít el a magyar közoktatásban!

Megnöveltük az alapkészségek oktatására fordítható időkeretet, és ezzel lehetőséget teremtettünk arra, hogy a szaktanárok könnyebben és eredményesebben oktathassák majd a gyerekeket a 4. osztály után. Ez javíthatja az oktatás színvonalát minden évfolyamon.

A hazai pedagógustársadalom rugalmasságát bizonyítja, hogy már a bevezető szakaszban is több ezren ismerkedtek meg a kompetencia alapú oktatási programokkal. A tanárok és diákok is kiválónak tartják az új eszközöket, általános elterjesztésük segíti majd a pedagógusok munkáját, könnyebbé teszi a nevelési feladatok megoldását is. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében ezek a tartalmi fejlesztések folytatódnak.

A magyar kisdiákok kiváló eredményeket is képesek elérni, ezt bizonyítja a 2001-ben lefolytatott nemzetközi olvasásvizsgálat, hivatalos nevén a PIRLS vizsgálat, amelyben a vizsgált országok körében a 10 éves magyar diákok az élmezőnyben végeztek. Ez pedagógusaink eredményes munkáját bizonyítja!

Az esélyegyenlőség növelése érdekében már eddig is komoly lépéseket tettek a hazai iskolák. 2003 szeptembere óta 340 önkormányzat több mint 650 iskolája kapcsolódott be az integrációs programba, amelynek az a célja, hogy a településen felszámolja az iskolák között, illetve az iskolán belül a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat érintő bármiféle elkülönítést, szegregációt. További 140 fenntartó 160 iskolája arra vállalkozott, hogy mérhető módon javít a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai eredményességén. Az ezzel járó feladatokat pedagógusaink kiválón megoldották, köszönet érte.

A fejlesztési programok eredményei is azt igazolják, hogy a magyar pedagógusok nyitottak az új tananyagtartalmak és módszerek elsajátítására. Az oktatási tárca támogatja a tanárokat abban a munkájukban, hogy minél eredményesebben feleljenek meg a sokrétű társadalmi kihívásoknak.

Köszönöm Önöknek azt elmúlt évben végzett áldozatkész és magas színvonalú munkát!


Budapest, 2007. június 1.


Dr. Hiller István
oktatási és kulturális miniszter
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok