A rendszerváltás utáni első diákparlament tíz évvel ezelőtt, 1997. május elsején ült össze az Erkel Színházban, a legutóbbit pedig 2004-ben tartották. A parlamentet az oktatásért felelős miniszter hívja össze. Az eseményre minden közoktatási intézmény kap meghívót és kiválaszthatja küldötteit. Idén 500 résztvevőt delegálhatnak a diákönkormányzatok.
A diákparlamentek célja, funkciója, hogy az önkormányzatokban részt vevő tanulók szakmai ismeretei és személyes kapcsolatai bővüljenek, és hogy ajánlásokat fogalmazzanak meg az oktatás világának szereplői számára a diákjogok hatékonyabb képviselete érdekében. A diákparlament megfelelő fórum arra is, hogy bemutassa az eredményes helyi kezdeményezéseket, megoldásokat, lehetőséget teremtve az egymástól való tanulásra is.
A diákközösségek idén már az előkészítő munkában is részt vehettek. A parlament kétfordulós szervezése által minden iskola lehetőséget kapott arra, hogy kistérségi szinten is megvitassa az ajánlásokat.
A 2007-es diákparlament napirendjén - a legutóbbi, 2004-es diákparlament ajánlásait elfogadva - négy fő témakör szerepel:
- a rendszerváltozást követően létrejött esélykülönbségek enyhítése, a diákok tapasztalatai és javaslatai a probléma megoldására;
- a diákönkormányzatok munkájának tartalmasabbá és hasznosabbá tétele, a formálisan működő vagy nem működő diákönkormányzatok felélesztése;
- a gyermekjogok érvényesülése a mindennapokban; a helyzet javítására alkalmazható ötletek;
- a diákönkormányzatok munkájának lehetséges irányai; a demokratikus értékek közvetítése, a forrásteremtés, a települési ifjúsági feladatok, a diákjogokkal foglalkozó pedagógusok és önkormányzati vezetők munkájának segítése.
A diákparlamentek munkájának legfőbb értéke, hogy segítséget nyújthat az oktatási rendszer gyermekközpontúvá válásában, és hogy lehetőséget teremt a felnövekvő korosztályok számára az önkormányzatiság elveinek és gyakorlatának megismerésére, megértésére és működtetésére.