A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/G. §-a (2)-(3) bekezdéseinek megfelelően az oktatási és kulturális miniszter (a továbbiakban: miniszter) - az Országos Köznevelési Tanács (a továbbiakban: OKNT) véleményének kikérését követően - a mai napon az alábbi kompetencia alapú oktatási program (programcsomag)-elemeket adja ki:
Szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterületről:
"A" típus, 1-2. évfolyam,
"B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"C" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam.
Matematikai kompetenciaterületről:
"A" típus 1-2. évfolyam,
"B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"C" típus 1-2. évfolyam,
Életpálya-építési kompetenciaterületről:
"A" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"B" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"C" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam.
Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák területéről:
"A" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"B" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam,
"C" típus: 1-2., 5., 7., 9. évfolyam.
I. Az oktatási programok (programcsomagok) kiadását megelőző jóváhagyási folyamat:
A Nemzeti alaptanterv (Nat.) kiadásáról bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm rendelet módosításáról szóló 202/2007.(VII. 31.) Korm. rendelet 4. §-a a következő kiegészítést tette: "Az oktatási és kulturális miniszter a közoktatásról szóló törvény 95. § (1) bekezdésének j) pontja alapján az oktatási program (pedagógiai rendszer) kiadása előtt beszerzi az Országos Köznevelési Tanács javaslatát. Az Országos Köznevelési Tanács abban a kérdésben foglal állást, hogy az oktatási program (pedagógiai rendszer) egyes elemei összhangban állnak-e - a külön jogszabály alapján akkreditált -, az oktatási program (pedagógiai rendszer) részeként benyújtott kerettantervvel
[1]."
Az elkészült kompetenciafejlesztő programok szakmai felülvizsgálatát az Országos Köznevelési Tanács Kerettantervi Bizottsága végezte. A bizottság összeállította, és a 2006. december 21-i ülésén megvitatta, majd elfogadta a programok bírálati szempontjait.
Az egyik lényeges szempont, hogy a programtantervekben a Nat szellemisége érvényesüljön, ami azt jelenti, hogy kompetencia-központúsága biztosítva legyen, melyeknek fejlesztéséhez a kikristályosodott és releváns tudásokon át vezet az út. A vizsgálatok kiterjednek a program (programcsomag) minden elemére elvégzendő konzisztencia-elemzésekre: a programtantervbe és a koncepcióba foglalt alapelvek, tartalmak azonosíthatóak, kimutathatóak-e az adott eszközben.
A Kerettantervi Bizottság döntése alapján került a jóváhagyásra vonatkozó javaslat az OKNT elé. Az OKNT 2007. évi negyedik ülése a szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterülethez kapcsolódó "A" típus 1-2. évfolyam programját jóváhagyásra elfogadta.
Az OKNT 2007. évi hetedik ülése a szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterülethez kapcsolódó "B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam és a "C' típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam programját; a matematikai kompetenciaterület "A" típus 1-2. évfolyam, a "B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam és a "C' típus 1-2. évfolyam programját; az életpálya-építési kompetenciaterület "A" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam, a "B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam és a "C" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam programját; a szociális, életviteli és környezeti kompetenciák területéről az "A" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam, a "B" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam és a "C" típus 1-2., 5., 7., 9. évfolyam programját jóváhagyásra elfogadta.
II. Az oktatási programok (programcsomagok) eszközrendszere
A suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Közhasznú Társaság a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programjának 3.1. "Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek és kompetenciák fejlesztésének ösztönzése" intézkedés "Pedagógusok és oktatási szakértők felkészítése a kompetencia alapú képzés és oktatás feladataira" központi programja keretében, annak végső kedvezményezettjeként
[2], az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társasággal és az Országos Közoktatási Intézettel, mint partnerekkel együttműködve
kompetencia alapú oktatási programokat hozott létre.
A képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatás keretében az általános iskola, a középiskola, az alapfokú művészetoktatási intézmény, valamint a gyógypedagógiai iskola az előírt tananyagot a műveltségi területeket követő szerkezetben közvetíti, építve a tanulók együttműködési készségére és akaratára, középpontba helyezve a tanulók tudásának, képességének, személyiségének fejlesztését.
A képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatási programok (programcsomagok) a tanítás-tanulás megtervezését-megszervezését segítő dokumentumokból, tanári és tanulói eszközök rendszeréből állnak.
A programfejlesztés az alábbi kompetenciaterületekre terjedt ki:
- szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület
- matematikai kompetenciaterület
-
idegen nyelv kompetenciaterület
mint eszközjellegű kompetenciák, valamint
- szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület
- életpálya-építés kompetenciaterület
mint az Európai Unió támogatási politikájában kiemelt célként megjelenő, a hátrányos helyzetben lévők felzárkóztatása szempontjából kulcsfontosságú kompetenciák.
A programfejlesztés keretében valamennyi fenti kompetencia-területen az 1-12. évfolyamra készültek programok.
A programfejlesztés során, valamennyi kompetenciaterületen (kivéve az idegen nyelv) három-három egymást szervesen kiegészítő programtípus került kifejlesztésre:
- tartalmában teljességgel lefedi a közvetlenül hozzá tartozó műveltségterületet, vagy több műveltségterületet átfogva kapcsolódik tartalmilag az adott kompetenciaterülethez. A Nemzeti Alaptanterv egy vagy több műveltségterület tanítása során hasznosítható, kompetencia-központú program ("A" típus);
- kereszttantervi program, amely az adott kompetencia fejlesztését a különféle műveltségterületek, tantárgyak tananyagában fejleszti ("B" típus);
- a tanórán kívüli nevelési-tanítási helyzetekben (pl. napközi, szakkör, tehetséggondozás, kollégium, stb.) felhasználható program (C típus).
E logikát az idegen-nyelvi kompetenciaterület nem követi. E terület esetében a típusvariánsokat a legszélesebb körben tanított három nyelv - az angol, a német, a francia - képviseli, egységes szerkezetben megjelenítve az 1-12. évfolyamokon felhasználható elemeket. A HEFOP 3.1 1-es intézkedés központi program keretében került sor a migráns fiatalok beilleszkedését segítő, magyar, mint idegen nyelvi oktatási program kidolgozására.
III. Az oktatási program komponensei:
Az oktatási program az alábbi komponensekből tevődik össze:
-
pedagógiai és fejlesztési koncepció: a program alapjául szolgáló pedagógia elvek összefoglalása és elméleti megalapozása, valamint a fejlesztendő kompetenciát meghatározó képességek rendszerének és fejlesztési stratégiájának leírása;
-
programtanterv: a fejlesztés céljai és feladatai, a követelmények témához, évfolyamhoz vagy hosszabb ciklushoz rendelve, az értékelés elvei, a tananyag kijelölése és időbeni elrendezése;
-
modulleírások: egy-egy téma feldolgozásának menete, a tanulói tevékenységek, az ajánlott módszertani és tanulásszervezési eljárások, valamint a javasolt felhasználható eszközök részletes leírása;
-
tanulói eszközök: információhordozók (tankönyvek, szövegek, képek, filmek, hanghordozók, makettek, stb.), feladathordozók (munkafüzetek, feladatlapok, stb.) és digitális eszközök (animációk, szimulációk, interaktív feladatsorok);
-
értékelési eszközök: a tanulói teljesítmény, a tanulói fejlődés ellenőrzésének és értékelésének elősegítése;
-
továbbképzési programok: a pedagógusok felkészítése a program alkalmazására;
-
támogatás, mentorálás: tanácsadás (konzultáció) és programkarbantartás a fejlesztőműhely részéről.
IV. Az oktatási programok felhasználása:
A jelen közleménnyel kiadott oktatási programoknak (pedagógiai rendszereknek) a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényben meghatározott szabad felhasználásokon kívül történő felhasználására a felhasználási jog jogosultja által kiírt nyilvános pályázat útján lehet engedélyt szerezni.
Az oktatási programok (programcsomagok) megtekinthetők az Educatio Kht. Közoktatási Igazgatóságának Programfejlesztési Irodáján: Budapest, XIII., Váci út 37., tel. 477-3100.
[1] Oktatási program (pedagógiai rendszer) esetében
programtanterv.
[2] az Európai Unió strukturális alapjaiból, valamint a Kohéziós Alapjából származó támogatásokhoz kapcsolódó költségvetési előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 6/2005. (III. 23.) TNM-FMM-FVM-GKM-KvVM-PM-TNM együttes rendelet melléklete