Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára közölte: az intézményekre mindenképpen többletfeladatok hárulnak majd, hogy a negatív változásokat kezeljék, a pozitív lehetőségeket pedig meg tudják ragadni. A legtöbb nehézséget az új típusú finanszírozási rendszer okozhatja, s bár igyekeznek ezt úgy alakítani, hogy megvédjék az intézményeket, de a teljesítménymutatón alapuló finanszírozás mindenképpen arra ösztönzi az önkormányzatokat, hogy feladataikat áttekintsék.
Elmondta, hogy ugyanakkor nagyon komolyan számon kérik majd az önkormányzati döntések törvényességét.
Az idei tanév változásai közül kiemelte, hogy a középiskolákban és a szakiskolákban plusz két órával nő a pedagógusok óraszáma, kikerültek viszont a jogszabályból a külön díjazás nélkül elrendelhető plusz órák. A közalkalmazotti törvény módosításával új elemként lépett be a kötelező három hónapos gyakornoki idő a közoktatásban, s a kötelező pályáztatás bármilyen típusú álláshely meghirdetésekor.
Arató Gergely szólt arról, hogy a szakképzésben hasonlóak a problémák mint néhány éve. Ennek egyik okát abban látta, hogy a szakképzés "egy nagy hajó, ami nehezen fordul". Azok a problémák, amelyek a közoktatásban jelentkeznek a szakképzésre is hatással vannak. Az elmúlt két évben ugyanakkor elérték, hogy sem oktatás-, sem foglalkoztatáspolitikáról nem lehet úgy beszélni, hogy ne szóljanak a szakképzésről.
Lamperth Mónika szociális és munkaügyi miniszter többek között a szakiskolában dolgozó pedagógusok presztízsének fontosságát hangsúlyozta.
A tárca vezetője a kormány azon szándékát hangsúlyozta, amely lényegesen szorosabb kapcsolatot kíván kialakítani a szakképzés és a munkaerőpiac között. Ezt célozta a szakképzés szakmai irányításának munkaügyi tárcához kerülése is.
A miniszter úgy látta, hogy a pályakezdők nagyobb eséllyel léphetnek be a munkaerőpiacra, mint néhány éve. Esélyeiket ugyanakkor nagyban meghatározza mennyire jutnak piacképes tudáshoz.
(MTI)