Fotó: Gordon Eszter
A pályázatok célja a közoktatási reform támogatása, a minőségi közoktatás megteremtése és a mindenki számára hozzáférhető, korszerű és integrált intézményhálózat kiépítése - tették hozzá.
A szeptember 4-én induló pályázatokat a tanév során még további tíz, az esélyegyenlőséget, informatikai fejlesztéseket, átfogó minőségfejlesztést célzó program követi, 107 milliárd forintos kerettel.
A pályázati kereten belül az iskolafenntartók 52 milliárd forintra pályázhatnak a korszerű közoktatási intézmények kialakítása céljából - mondta el Hiller István. Ez magában foglalja a meglévő intézmények felújítását, akadálymentesítését, bővítését, energiatakarékossá tételét egyaránt. A pályázati feltételek az elkövetkező két hétben jelennek meg.
Nemhogy kevesebb pénz jut közoktatásra, hanem sokkal több - hangoztatta az oktatási miniszter, aki összefogást szorgalmazott a korszerű, megújult iskolákért. Emlékeztetett: eddig csupán 5-6 milliárd forintot tudtak a költségvetésből iskolák felújítására fordítani.
Bajnai Gordon közölte: szeretnék, ha ezek a források nagyon sok iskolába juthatnának el. Nagyon határozottan kiállnak amellett, hogy Magyarországon senkit se lehessen kizárni az oktatásból - mondta.
Hozzáfűzte: amelyik iskola fenntartója nem vállalja az egyenlő esélyek biztosítását minden gyermeknek, származásától és anyagi helyzetétől függetlenül, az nem juthat majd támogatáshoz. Akik vállalják, azok viszont gyorsan juthatnak hozzá a forrásokhoz.
Arra is figyelni fognak, hogy ne a városok már most is jó állapotú intézményei kapjanak támogatást, hanem a hátrányos helyzetben lévők, kistérségben működők vagy nagyon rossz állapotban lévők.
Kiemelte: azt szeretnék, ha európai szintű tudást szerezhetnének a gyermekek, az iskolák európai szintű környezetet biztosítanának, hogy az alapvető európai értékeket tudják a diákok elsajátítani. A hosszú távú boldogulás kulcsa az oktatásban, az iskolákban rejlik, s Magyarországnak nagy hagyományai vannak e téren, ugyanakkor jelen van a lemaradás is minden európai statisztika szerint - mondta.
A tanévet megnyitva az oktatási tárca vezetője a modern magyar közoktatás alapjainak megteremtéséről beszélt.
A tanévnyitó mindig új kezdet is egyben - mondta a miniszter, hozzátéve: az idei még inkább az.
A közoktatás egészében új szakasz kezdődik, s az ennek érdekében meghozott döntéseket a miniszter szükségszerűnek nevezte.
Az iskolarendszer alakítása és átalakítása közügy, elsősorban helyi közügy - mondta, hozzátéve: változtatás nélkül nem tartható fenn a színvonalas oktatási rendszer.
Csak ebben a tanévben 20 ezerrel kevesebb elsős ült be az iskolapadokba - magyarázta a miniszter, hozzátéve: mindenkinek az az érdeke, hogy a magyar közoktatásban nyugalom legyen, hogy higgadtan, megfontoltan hajtsák végre a változásokat. Ezek jót fognak tenni az oktatásügynek és az országnak - mondta.
A tárca vezetője szerint az oktatás nem felelős a társadalom összes hibájáért, de ha jól működik, akkor orvosolhatja az igazságtalanságokat és egyenlőtlenségeket.
Ha a szülő azt kérdezi, mit kap a gyermek a jövő iskolájától, a válasz úgy hangzik: esélyt arra, hogy a legjobbat hozza ki magából.
Szólt arról, hogy 2008-tól minden település köteles lesz a hátrányos helyzetű gyermekek óvodába járatását megoldani, 2010-től pedig minden gyermeknek óvodai helyet kell biztosítani.
Az a cél, hogy minden gyermek már az alapoktól egyenlő lehetőségeket és egyforma törődést kapjon - hangoztatta.
A miniszter a magyar pedagógusok meghatározó többségét kiválóan felkészült szakembereknek nevezte, s folyamatos továbbképzésre, ismereteik megújítására biztatta őket, hogy merjenek másként közelíteni a gyermekhez. E célra szintén jelentős források érkeznek majd - tette hozzá.
Az országos tanévnyitót a nyíregyházi Kertvárosi Általános Iskolában tartották, amely 2003/2004 óta kiemelt szerepet vállal az integrációs és képesség-kibontakoztató programban.
(MTI)