2024. április 15.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Hiller István beszámolója az Országgyűlés oktatási bizottságában

2009. december 15.
Egyebek mellett az oktatás finanszírozásáról, az integrációs, valamint az Új Tudás program eredményeiről, az iskolai politizálásról, illetve a pedagóguspálya presztízséről kérdezték Hiller István oktatási és kulturális minisztert az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságában a szokásos év végi meghallgatáson kedden Budapesten.
A miniszteri beszámolóval együtt három és fél órás párbeszéd során Hiller István megjegyezte: "az elmúlt évben ugyanazon az úton jártunk, mint a korábbiakban, azon az úton, amelyet szakmailag a legmegfelelőbbnek és a leghelyesebbnek láttunk". A program különösen nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a diákoknak meglegyenek a legfontosabb alapismereteik, az esélykülönbségek csökkenjenek, a tehetségeket megfelelően felkarolják és az oktatási infrastruktúrát fejlesszék.
 
A tárca vezetője rámutatott: eddig ebben a tanévben 59 közoktatási intézményt újítottak fel, ami 11 milliárd forintba került. További 263 közoktatási intézmény projekttámogatási szerződését kötötték meg, ezek a kivitelezésre várnak 71 milliárd forintos lekötéssel. A Nemzeti Vagyonfejlesztési Ügynökség összesen 365 közoktatási intézményben történő beruházásról döntött, összesen 104 milliárd 49 millió forint értékben.
 
Hiller István közlése szerint ez azt jelenti, hogy ebben a tanévben hozzávetőleg 100 közoktatási intézményt újítanak fel vagy adnak át mintegy "28 milliárd forintos összeget beépítve a magyar oktatásügybe" uniós forrásokból. Összehasonlításul elmondta, hogy a korábbi tanévekben iskola-felújításokra 5-7 milliárdot tudtak fordítani. Mindez kiterjed az óvodahálózatra is, 186 intézmény nyert el összesen 9,2 milliárd forintot - tette hozzá.
 
Szüdi János közoktatási szakállamtitkár, Hiller István miniszter és Manherz Károly felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár az Országgyűlés oktatási bizottságának meghallgatásán
Szüdi János közoktatási szakállamtitkár, Hiller István miniszter és Manherz Károly felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár az Országgyűlés oktatási bizottságának meghallgatásán
 
Pokorni Zoltán volt oktatási miniszter, a bizottság fideszes tagja a finanszírozáshoz kapcsolódóan felvetette: nem kevés az a mintegy 1200 milliárd forintnyi összeg, amit Magyarország oktatásra költ egy évben, de ha ezt nem a legfontosabb problémák kezelésére költik, akkor ez a pénz elveszik.
 
Az ellenzéki politikus túl soknak találta azt a mintegy 160 jogszabályváltozást, ami az oktatást érinti, az intézményvezetők pedig szerinte már feladták, hogy naprakészek legyenek ezen a téren. "Ilyen értelemben elszakadt a tárca politikája a valóságos gondoktól" - hangoztatta.
 
Csak "szép szavaknak" nevezte azt, ahogy véleménye szerint a tárca az esélyegyenlőséghez viszonyul, ugyanakkor viszont az ellenkezőjét cselekedte. Az intézményfenntartó önkormányzatok közben eladósodnak, hiteleket vesznek fel, kötvényt bocsátanak ki, ezzel pedig növelik a különbséget az ország egyes régiói között az oktatás színvonalában, hiszen egy szegényebb önkormányzat nem tud olyan szintű oktatást produkáltatni intézményeiben, mint egy jobb módú - vélekedett.
 
A szaktárca vezetője erre azt válaszolta, hogy amit az Új Tudás programban megfogalmaztak, azzal ő "euróra és centre pontosan" elszámol majd. Elmondja a 2010-es országgyűlési választások kampányában azt is, hogy mekkora plusz összeget hoztak a magyar oktatásügynek európai uniós forrásokból - fűzte hozzá.
 
Hiller István megfontolásra ajánlotta, hogy vessék össze: mekkora összeggel csökkent az ország költségvetésében az oktatásra szánt pénz a megszorítások miatt, és ennek ellenére az uniós pénzeknek köszönhetően nem csökkent, hanem összességében nőtt az oktatási büdzsé.
 
A miniszter az állam oktatásban vállalt szerepére vonatkozóan úgy reagált: az ország kormánya inspirálja, hogy legyen gyermekesély-egyenlőségi oktatási kerekasztal, ami fokozottabb állami szerepvállalást jelent, ahogyan az is, hogy ennek alapján dolgoznak ki oktatási programot. Azt is ugyanebbe a körbe tartozónak mondta, hogy a kormány oktatási programját törvényben, rendeletekben, jogszabályokban dolgozzák ki.
 
Az oktatási és kulturális miniszter a kétszintű érettségi rendszert sikeresnek ítélte, amin azonban kisebb változtatásokat kell végrehajtani. Ilyen az, hogy 160-ról 200-ra emelik a minimális pontszámot, amivel be lehet jutni a felsőoktatásba, terveik szerint 2012-ben pedig tovább emelik az alsó ponthatárt 240-re. Célul tűzték ki azt is, hogy ekkortól a felveendő hallgatói összlétszám felénél követeljék meg legalább egy emelt szintű érettségi vizsga letételét. Ez hozzájárulhat ahhoz, hogy a diploma a munkaerőpiacon valóban érték legyen.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok