1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Ismerkedés az adott informatikai környezettel. | Adott informatikai környezet tudatos használata. | Tájékozódás különböző informatikai környezetekben. | Az informatikai környezet tudatos alakítása. |
A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás ismert programokon keresztül. | A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás, a legszükségesebb perifériák megismerése. | A számítógép és perifériáinak kezelése felhasználói szinten. | A számítógéphez csatolt új, korábban ismeretlen perifériák megismertetése. |
Számítógépes játékok, egyszerű fejlesztő szoftverek megismertetése. | A számítógép könyvtárstruktúrájának, mappaszerkezetének könyvtár- és állományműveleteinek megismertetése. | Az operációs rendszer és a fontos segédprogramok alapszolgáltatásainak bemutatása. | Az operációs rendszer és a fontos segédprogramok szolgáltatásainak bemutatása és használata. |
A leggyakrabban használt eszközök működési elveinek bemutatása és használata. | Az informatikai eszközök működési elveinek bemutatása és használata. | Az informatikai eszközök működésének fizikai alapjairól való ismeretek megszerzése. | |
Problémamegoldáshoz tudatos hardver- és szoftvereszköz választása. Az összetett munka szükséges eszközkészletének kiválasztása. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Egyszerű rajzos dokumentumok készítése, "kép- és betűnyomdák". | Rajzos-szöveges dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. Kézi szövegfeldolgozás. | Szöveges-rajzos-táblázatos dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. | Nagyobb szöveges-táblázatos dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. |
Egyszerű zenés alkalmazások, animációk elkészítése és használata. | Multimédiás dokumentumok előállításához szükséges alapelemek (szöveg, rajz, zene, fénykép, animáció, film) szerkesztése. | Multimédiás dokumentumok (szöveg, rajz, zene, fénykép, animáció, film) készítése. | Multimédiás dokumentumok (szöveg, rajz, zene, fénykép, animáció, film) készítése, kész dokumentumok átalakítása. |
Elektronikus faliújságok, kirakati bemutatók készítése. | Interaktív elektronikus faliújságok, információs táblák, bemutatók készítése. | ||
A feladat megoldásához szükséges, mások által összeépített alkalmazói környezet használata. | A feladat megoldásához szükséges, mások által összeépített alkalmazói környezet használata. | A feladat megoldásához szükséges alkalmazói környezet kiválasztása. | A feladat megoldásához szükséges alkalmazói eszközök kiválasztása és összeépítése. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Az információ szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát segítő eszközök megismerése. | Az információ szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát segítő eszközök, illetve módszerek megismerése. | Az információ szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát segítő eszközök, illetve módszerek megismerése. | |
Adatok csoportosítása, értelmezése. | Adatok csoportosítása, értelmezése, táblázatba rendezése. | Adatok csoportosítása, értelmezése, azok grafikus ábrázolása, következtetések levonása. | Adatok csoportosítása, értelmezése, azok grafikus ábrázolása, statisztikai jellemzők kiszámolása, következtetések levonása. |
Közhasznú információforrások megismerése. | Közhasznú információforrások használata (menetrend, moziműsor, időjárás). | Az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés módjainak megismerése. | Adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés lehetőségeinek, módjainak megismerése. |
Digitális Tudásbázis-rendszer használata, keresés az adatbázisban.
|
A megtalált információ gyűjtése, értelmezése, feldolgozása.
|
Adatok tárolásához, egyszerű adatbázis kialakításához problémafüggő eszköz választása.
|
|
Tematikus térképek keresése az interneten. | Térinformatikai alapismeretek: térképek és adatbázisok összekötési lehetőségei, útvonalkeresők, térképi keresők használata. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Információ kifejezése beszéddel, írással, rajzzal, jelekkel. | Az információ különféle formái jellemző felhasználási lehetőségeinek bemutatása. | ||
Informatikai eszközökkel történő problémamegoldás gyakorlása. | Problémák informatikai jellegű megfogalmazása. Az algoritmus hétköznapi fogalmának megismertetése. | A problémák megoldásához szükséges informatikai eszközök és módszerek megismerése. | A problémák megoldásához szükséges informatikai eszközök és módszerek, azok komplex alkalmazása. |
Egyszerű problémák megoldása részben tanári segítséggel, részben önállóan. | Egyszerű problémák önálló megoldása. | Iskolához kapcsolódó problémák megoldása önálló, illetve irányított csoportmunkában (projekt). | Problémák megoldása önálló, illetve csoportmunkában (projekt). |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Egyszerűbb algoritmusok felismerése, megfogalmazása, végrehajtása. | Adott feladat megoldásához tartozó algoritmusok megvalósítása számítógépen. | Adott feladat megoldásához algoritmuselemek, algoritmusok tervezése, megvalósítása és végrehajtása. Az algoritmikus absztrakció eszközei, a lépésenkénti finomítás elve. | Adott feladat megoldásához algoritmusok tervezése, elemzése és megvalósítása. Típusalgoritmusok. |
Az algoritmusokban használt adatok értelmezése. | A problémamegoldás során az ismert adatokból az eredmények meghatározása. | A problémamegoldás során szükséges adatok és az eredmény kapcsolata. | A problémamegoldás során szükséges adatok és eredmények megtervezése, értelmezése. |
Mindennapi adatok leírása (számok, szövegek, rajzok)
|
Táblázatok, diagramok megismerése, adatok rendezése. | Elemi és összetett adatok megkülönböztetése, kezelése. | Elemi és összetett adatok használata. Adatmodellezés, egyszerű modellek megismerése. |
Egy egyszerű fejlesztő rendszer használata. | Feladatok megoldása egyszerű fejlesztő rendszerrel. | Feladatok megoldása fejlesztő rendszerrel. | Feladatok megoldása fejlesztő rendszerrel. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
A szabályozó eszközök hatásának megfigyelése oktatóprogramokban. | Véletlen jelenségek modelljeinek megismerése, a paramétermódosítás hatásainak megfigyelése. | Mérések és szimulációk, a paramétermódosítás hatásai, törvényszerűségek megfogalmazása. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Információszerezés az internetről, irányított keresés. | Hatékony, céltudatos információszerzés az internetről. | Hatékony, céltudatos információszerzés az internetről, információ elhelyezése az interneten. | Hatékony, céltudatos információszerzés az internetről, információ elhelyezése a célnak megfelelő formátumban az interneten. Platformfüggetlen formátumok. |
Csoportos kommunikációs eszközök segítségével információ küldése és fogadása. Az elektronikus levelezés alapjai. | Infokommunikációs eszközzel egyéni információ küldése és fogadása, mobilkommunikációs eszközök. | Infokommunikációs eszközzel információ küldése és fogadása, csoportos kommunikációs formák. Kommunikációs eszközök összekapcsolása. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Az új, informatikai eszközöket alkalmazó média egyes lehetőségeinek megismertetése. | Internetes portálok, szöveges és képi információforrások használata. | A hagyományos médiumok (könyv, folyóirat, rádió, zene, film, tévé) informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségei, azok alkalmazása a megismerési folyamatban. | A hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok alkalmazása a megismerési folyamatban. |
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Szabadon felhasználható források megismertetése. | Szerzői jogi alapfogalmak, a szabad felhasználás körébe tartozó adatok, dokumentumok példákon történő bemutatása. | Szerzői jogi alapfogalmak, a szabad felhasználás körébe tartozó adatok, dokumentumok példákon történő bemutatása és alkalmazási lehetőségei. |
Személyi információk, személyes adatok fogalmának tisztázása. | Az informatikai biztonság kérdéseinek, illetve az információnak a hitelessége. | Adatvédelmi alapfogalmak megismertetése, az információhitelesség megőrzésének technikáival való megismerkedés. |
Az informatika múltjára vonatkozó történetek megismertetése. | Az informatika emberi kapcsolatokra gyakorolt hatása példákkal: múlt és jelen. | Az informatika gazdaságra, környezetre, kultúrára, egészségre gyakorolt hatásának bemutatása példákkal. |
Annak tisztázása, hogy az informatikai eszközök alkalmazásának melyek a fontosabb etikai kérdései. | Az infokommunikációs világban kialakult alapvető viselkedési szabályok bemutatása példákon. | Az infokommunikációs világban kialakult alapvető viselkedési, publikálási szabályok bemutatása példákon. |
Az informatikai eszközök és az élethosszig tartó tanulás kapcsolatának beláttatása. | ||
Elektronikus eszközök használatának bemutatása a hétköznapokban (vásárlás, bank, tőzsde, önkormányzat...). |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Az iskolai könyvtár tér- és állomány szerkezetében való eligazodás. | Hagyományos és új információs eszközökön alapuló könyvtári szolgáltatások megismerése. | Az iskolai könyvtár eszköztárának teljes körű és készségszintű használata. A könyvtártípusok, az elektronikus könyvtár lehetőségei és alkalmazása a tanulási folyamatban, a közhasznú tájékozódásban és a rekreációban. | A könyvtári információs rendszer szolgáltatásainak felhasználása a tanulásban. |
Tanulmányi feladathoz keresőkérdések megfogalmazása. | Keresési szempontok kifejezése a könyvtár kódrendszerével. | Információs szükségletek felismerése és kifejezése információkereső nyelvek alkalmazásával. | |
Felfedező keresés az életkornak megfelelő információhordozókban. | Egyszerűbb irányított forrás-, és információkeresés direkt eszközökben és a helyi adatbázisban. | Irányított forrás- és információkeresés a direkt és indirekt tájékoztató eszközöknek megfelelő keresési módszerek alkalmazásával. | Típusos adatbázisok, a problémahelyzetnek megfelelő tájékoztató eszközök kiválasztása és komplex használata, az információkeresés stratégiája, alapvető fogalmi-logikai-technikai műveletei. |
A főbb dokumentumfajták megkülönböztetése, tartalmának és adatainak megállapítása. | A médiumok megkülönböztetése (közlésmód, információs érték) és irányított feldolgozása. | A tanulmányi problémának megfelelő médium kiválasztása és feldolgozása a forrásfelhasználás algoritmusának és etikai szabályainak alkalmazásával. | A médiumok, közléstípusok tartalmi hitelességének és esztétikai értékének megítélése, valamint szelektív komplex és alkotó felhasználása az etikai normák követésével. |
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022