A Kormány elfogadta A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003.(XII.17.) Korm. rendeletet. Az oktatási miniszter a 2003. október 29-i felhívásnak megfelelően pályázatot hirdet a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott fejlesztési feladatok megvalósítását elősegítő, a közoktatás tartalmi modernizációját támogató kerettantervek benyújtására. A pályázaton eredményes kerettantervek jóváhagyására gyorsított és ingyenes eljárásban kerül sor.
A közeli ünnepekre tekintettel a pályázati határidőt
2004. január 31-ig
meghosszabbítjuk.
A pályázat során benyújtott kerettanterv jóváhagyásának feltétele, hogy
- a kerettanterv megfeleljen a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényben és a Nemzeti alaptantervben, továbbá
a. nemzeti, etnikai kisebbségi oktatás esetén a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelvében,
b. sajátos nevelési igény oktatás esetén a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvében,
c. két tanítási nyelvű oktatás esetén a Két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvében
foglaltaknak,
- a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 8/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően tartalmazzon ajánlást
a. a nevelés és oktatás céljára, a tantárgyak rendszerére, az egyes tantárgyak témaköreire, a témakörök tartalmára, a tantárgyak évfolyamonkénti követelményeire, a követelmények teljesítéséhez rendelkezésre álló időkeretre, az iskolai egészségfejlesztéssel, fogyasztóvédelemmel, környezetvédelemmel összefüggő feladatok végrehajtására,
b. szakiskolában a pályaorientációra, a szakmai előkészítő, szakmai alapozó oktatásra, továbbá az általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás és a pályaorientáció, a szakmai előkészítő, szakmai alapozó oktatás, illetve a szakmai elméleti és gyakorlati képzés időbeli tagolására, időkereteire, arányaira,
c. szakközépiskolában a szakmai orientációra, az elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatásra, továbbá az általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás és a szakmai orientáció, az elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás, illetve a szakmai elméleti és gyakorlati képzés időbeli tagolására, időkereteire, arányaira.
- legalább egy iskolatípus alábbi szakaszaira vonatkozó, valamennyi műveltségi területet lefedő kerettanterv kerüljön benyújtásra. Tehát a kerettanterv kiterjed az alábbiak közül valamelyikre:
a) az általános iskolák esetében az alapfokú nevelés-oktatás első évfolyamon induló bevezető és a negyedik évfolyamon befejeződő kezdő szakaszára, valamint az alapfokú nevelés-oktatás ötödik évfolyamon induló alapozó és a nyolcadik évfolyamon befejeződő fejlesztő szakaszára,
b) a középiskolák esetében a középfokú nevelés-oktatás kilencedik, tizedik, tizenegyedik és tizenkettedik (tizenharmadik) évfolyamaira,
c) szakiskolák esetében a kilencedik és tizedik évfolyamra
d) a hat és nyolc évfolyammal működő gimnáziumok minden évfolyamára
e) az iskolarendszerű felnőttoktatásban részt vevő iskolák valamennyi évfolyamára
- a pályázók hozzájárulnak ahhoz, hogy - erre vonatkozó külön döntése esetén - az oktatási miniszter a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 95. § (1) bekezdés j) pontjában foglaltaknak megfelelően ajánlott kerettantervként kiadja jóváhagyott kerettantervüket.
A pályázat benyújtása és elbírálása
A jóváhagyásra irányuló eljárást közoktatási intézmények, fenntartók és más jogi személyek vagy ezek együttesen kezdeményezhetik, akik a jóváhagyni kért kerettantervet kidolgozták vagy kidolgoztatták.
A pályázathoz be kell nyújtani az OM honlapjáról letölthető adatlapot és nyilatkozatot.
A jóváhagyásra kért kerettantervet mellékleteivel együtt három példányban, továbbá CD-n egy példányban kell benyújtani 2004. január 31-ig a Pedagógus-továbbképzési, Módszertani és Információs Központ (2097 Pilisborosjenő Fő u. 1.) címére.
A pályázat keretében az oktatási miniszter a kerettanterv jóváhagyásáról a benyújtási határidőt követő 30. munkanapig dönt.
Az Oktatási Minisztérium fenntartja magának a jogot, hogy a pályázaton beérkezett kerettantervek közül azokat, amelyek magas szakmai színvonalúak, illetve amelyek iránt várható közoktatási kereslet mutatkozik, s alapkoncepciójuk a közoktatás-fejlesztési stratégia irányába mutat, valamint igazolhatóan alternatívát képviselnek más kerettantervekhez képest, ajánlott kerettantervként adja ki.
Kerettantervi és programfejlesztési lehetőségek
Kerettantervek jóváhagyásra a továbbiakban is benyújthatók, de az ingyenességet és a gyorsított eljárást a minisztérium csak e pályázat keretében biztosítja. A kerettantervek későbbi jóváhagyásának szabályai a jelen pályázathoz képest módosulhatnak.
Az Oktatási Minisztérium a kerettantervi választék biztosítása mellett a jövőben programfejlesztési munkálatokat indít, illetve támogat. A programfejlesztés új fogalom a hazai közoktatás-fejlesztésben, elsődleges célja összegezni és felhasználóbarát formában az iskolák rendelkezésére bocsátani az elmúlt másfél-két évtized legjobb tapasztalatait. Ezzel is az iskolák tervező munkáját, szakmai feladataik pontos felismerését s az ebből adódó hatékony feladat-meghatározást s folyamatos feladatteljesítést kívánja segíteni a tárca.
A programfejlesztési pályázatoknak lényegi eleme lesz, hogy a fejlesztendő oktatási programoknak, programcsomagoknak, pedagógiai rendszereknek a miniszter által ajánlott, vagy általa jóváhagyott kerettantervekre kell épülniük.
A pályázati bírálat szempontjai, és a pályázathoz benyújtandó adatlap január 8-án kerül fel az OM honlapjára ( www.om.hu )
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022