1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
A dalok élményekből kiinduló, szövegtartalmat kifejező megszólaltatása, az éneklési öröm felkeltése. | Az éneklési kultúra fejlesztése. A dallam és a szöveg kapcsolatára épülő megfelelő előadásmód kialakítása. Dalkarakterek összehasonlítása. |
A dalok zeneileg igényes megszólaltatása az érzelmi tartalmak megjelenítésével (megfelelő artikuláció, tiszta intonáció, a pontos ritmust, dinamikát, formát, előadásmódot figyelembe vevő megszólaltatás megközelítése). Esztétikai élményszerzés biztosítása az éneklés során. |
A nép- és műdalok megszólaltatása az érzelmi tartalmak, a hangulatok, a karakterek érzékeltetésével. Önálló véleményalkotás a csoportos és az egyéni megszólalásokról. |
Egységes hangzás kialakítása a csoportos énekléskor, a kiscsoportos és az egyéni éneklés fejlesztése. | A csoportos éneklés mellett a kiscsoportos és az egyéni éneklés továbbfejlesztése. A zenei emlékezet aktivizálása. |
Életkori sajátosságokat figyelembe vevő (mutálás) fejlesztés az éneklési tevékenysége során.
A zenei emlékezet erősítése. |
Az egyéni előadásmód, a személyes érzelmeket tükröző önkifejezés vállalása, annak céltudatos fejlesztése. Könnyebb dalok önálló tanulásának fejlesztése. |
A tanult gyermek- és játékdalok mozgással kísért csoportos előadása. | A hangszert tanuló diákok aktivizálása a közös muzsikálásra. | A hangszert tanuló diákok bevonása a közös muzsikálásba. | Az önálló kezdeményezésű kooperációk irányítása a társas zenélésben. |
Népzenei dalanyag tanítása többnyire hallás után. Népszokások megismertetése, dramatizált előadása akár bábos megjelenítéssel vagy mozgással, tánccal is. |
Népdaléneklés összekapcsolása a néptánc alapelemeivel. A néphagyományok jellegzetességeinek megismertetése. |
Oldottabb metrikájú és kötött lüktetésű népdalok énekeltetése. A nemzeti önismeret fejlesztése. |
Világzenék megismertetése, Európán belüli és azon kívüli általános művészeti ismeretek bemutatása. |
Életkornak megfelelő műdalok megszólaltatása zeneileg megfelelő előadással. | Életkornak megfelelő magyar, európai és Európán kívüli nép- és műdalok megszólaltatása. | Eltérő műfajokat képviselő magyar és idegen népdalok, valamint műdalok kifejező előadása. Összefüggések keresése az énekelt dalanyag és a népművészet, illetve a zenetörténet rendszere közt. |
A zene különböző énekes műfajainak bemutatása. A kritikai szemlélet erősítése, ízlésformálás, az egyéni véleményalkotás segítése. |
Felkészítés az ünnepekre a hangszert tanuló diákok bevonásával is. | Felkészítés a hangversenyekre, a művészeti tevékenységek megjelenítésére. | Könnyű gyermekkari irodalom éneklése kórusban, a többszólamúság készségének fejlesztése. | Műsorok összeállítása a diákok bevonásával. Kóruséneklés az életkornak megfelelő karirodalommal. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
A zenei fantázia fejlesztése, mozgósítása, énekes szabad rögtönzések bevezetése. | Gyermekversek ritmizálása, "megzenésítése", szabad dallam- és ritmusrögtönzések segítése. |
Kombinációs és asszociációs képességek fejlesztése a különféle zenei kifejezőeszközök felhasználásával (ritmikai, dallami, tempóbeli, dinamikai, formai, szövegből kiinduló variáló és rögtönző készség fejlesztése).
|
Rögtönzött dallamalkotás adott szöveghez a kötött és a kötetlen improvizáció szabályai szerint. |
A ritmus- és dallamhangszeres improvizáció készségének kialakítása a tanult tempók és dinamikák, egyszerű zenei szerkezetek (kérdés - felelet játékok), valamint az eltérő karakterek felhasználásával. | Formaalkotás fejlesztése (népdalszerű sorszerkezetek létrehozása, egyszerű műzenei formák mintájára énekes és/vagy hangszeres improvizációk). | A rögtönzési tevékenység fejlesztése népdalszerű és egyszerű műzenei formák keretei között (ritmus- és dallamhangszeres improvizációk). |
A műfaji és stílusismeretekbe rendezett kötött és kötetlen rögtönzés továbbfejlesztése (pl. énekléssel, hangszerrel, számítógéppel).
Egyéni és csoportos rögtönzésekben a dallami és a ritmikai többszólamúság lehetőségének felkínálása. |
Mozgásos improvizáció szervezése a fantázia szabadságával. | Zenei karakterek megfigyeltetése, majd motorikus, akár táncos megjelenítése (csoportos/egyéni rögtönzések). | Dramatizálható zenei anyagok mozgásos megjelenítésének segítése. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
A csend, a zaj, a zörej elkülönítése. Az emberi hang színeinek és a hangszerek hangszínének megismertetése, megkülönböztetése vizuálisan is. |
Hangzásbeli különbségek, hangszínek megismertetése, azonosítása. Az emberi hangfajták és hangszerek felismertetése, megnevezése hangzás és alak alapján. A zenei karakterek megfigyeltetése, azonosítása. |
Hangfajok, hangszerek, hangszercsoportok felismertetése, megnevezése hangzás alapján. A zenekarok fajtáinak megkülönböztetése. |
Az énekkarok és a zenekarok fajtáinak hallási felismertetése. |
Tanult dalok felismertetése vokális vagy hangszeres feldolgozásokban. | Eredeti népzenei - vokális és hangszeres - felvételek megismertetése. | Népi hangszerek felismertetése hangzás és kép alapján. | Eredeti népzenei vokális és hangszeres felvételek megismertetése, a hangszerek hallási megnevezése. |
Cselekményes zenék bemutatása, tartalmuk szóbeli vagy egyéb társművészetekből kölcsönzött eszközzel való kifejtése. | Többször hallott zenei szemelvények felismertetése. | Zeneművek felismertetése jellegzetes témáik alapján. | A zeneirodalom kiemelkedő alkotásainak hallási felismertetése, azonosítása. |
Életkornak megfelelő, zenetörténeti korokból válogatott nép- és műzenei szemelvények bemutatása. | Olyan műzenei szemelvények bemutatása, amelyek témái a korosztálynak megfelelően énekelhetők, vagy ritmikája megszólaltatható, vagy valamely zenei összetevője könnyen reprodukálható (akár hangszeren is). |
Jelentős zeneszerzők, előadóművészek életrajzi történeteinek megismertetése, feldolgozás akár önállóan vagy tanár segítségével elkészített kiselőadás formájában is (pl. könyvtárhasználat, Internet segítségével).
|
A zene különféle funkcióinak, valamint a médiában és a filmművészetben betöltött szerepének, megjelenésének megfigyeltetése. |
Az emocionális érzékenység kifejlesztése. | A zenetörténet nagy korszakainak átfogó ismertetése, az egyéb műveltségterületekhez tartozó kapcsolódások bemutatása (történelem, irodalom, társművészetek kapcsolata, múzeumlátogatások). | A legjelentősebb zeneirodalmi alkotások, a kortárs zene megismertetése. A különböző korok populáris zenéinek bemutatása. |
Az érzelmi és gondolati asszociációs képesség megnyilvánulásainak segítése. Összefüggések meglátása, közvetítése a zenei korok és a történelmi események, a zenei, a képzőművészeti és az irodalmi műalkotások között. |
A zenei korszakokhoz kapcsolódó alapvető stílusok, műfajok, formák, szerkezetek megismertetése. | A műelemző képesség fejlesztése, a zeneművek alapvető belső szerkezetének felismertetése. | Kritikai látásmód fejlesztése az előadó - művészet területén (verbális és esszé jellegű megnyilatkozások a zenei ízlésről, az elemző-összehasonlító képesség fejlesztése). | |
A zenemű üzenetének befogadása, értelmezése. Önálló véleményalkotás fejlesztése a zenei élmény szóbeli megfogalmazásával, és nem verbális kommunikációval (más művészeti ág kifejezési eszközeinek használatával). |
A zenei élmény érzelmi és intellektuális megragadásának segítése. |
Zenei dokumentumok gyűjtése, a rendszerező és a feldolgozási képesség fejlesztése (pl. interaktív CD-ROM, hang- és videofilm, komputer- és internethasználat).
|
|
Ösztönzés önálló kérdésfeltevésre az ismeretlen zeneművek kapcsán. | Törekvés a verbális közlésre vagy más művészeti ág kifejezési eszközeibe való átkódolással a zenei mondanivaló kifejtésére a vokális és a hangszeres zenei szemelvények hallgatása után. | Az éneklés, a hangszeres tudás örömének megosztása, a koncertélmények megbeszélése, a zenei olvasmányélmények értelmezése. | |
A nép- és műzenékhez, a nemzeti hagyományokhoz kapcsolódva ország-ismeret, hon- és népismeret és a közös európai kulturális értékek megismertetése | A zenei korszakokhoz tartozó társművészeti kapcsolódások keresése, információk önálló gyűjtése a könyvtárhasználati ismeretek segítségével is. | Önálló beszámolók készítése, lexikális tudás erősítése a könyvtár- és internethasználat megjelenésével (kooperáció más tárgyak tanáraival). |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Alapritmusok, ütemfajták és dallammotívumok felismertetése, olvasása és lejegyzése tanári segítséggel. | A hangzó ritmikai elemek, valamint a dalok ritmikai összetevőinek felismertetése, motívumok lejegyzése. | A dalanyagban előforduló valamennyi ritmusképlet hangoztatása egy vagy több szólamban. Egyszerű ritmusképletek és dallamkapcsolatok önálló lejegyzése. |
Fejlesztés a tanult ritmusértékek, az egyszerűbb ritmusképletek készségszintű használatára. Könnyű dallamfordulatok önálló lejegyzése, ütemekbe rendezés. |
Ritmushangszerek megismertetése, használata, a ritmikai többszólamúság megalapozása, szolmizációs jelek alkalmazása. |
Ritmushangszerek használata (pl. osztinátó), a ritmikai többszólamúság és a csoportos, szolmizált kottaolvasás fejlesztése.
|
A ritmushangszerek önálló használatának továbbfejlesztése (pl. dalkíséret).
Egyszerű ritmusképletek és dallamsorok olvasása. |
Egy- és többszólamú ritmussorok megszólaltatása. |
A dalok ritmikai sajátosságainak megjelenítése mozgással, tánccal, kreatív játékokkal. | A tanultak kreatív zenei játékokkal történő elmélyítése. | A ritmus megfigyeltetése más művészeti ágakban. |
Szimmetria és aszimmetria megfigyeltetése a zenei szemelvényekben (képzőművészeti alkotásokban). |
Hangnevek meghatározása a vonalrendszerben a relatív szolmizáció alapján. | Hangok elhelyezése a vonalrendszerben a relatív és az abszolút rendszer alapján. | Csoportos éneklés a zenei elemek abszolút nevének használatával. | A kvintkör értelmezése, alkalmazása a zenei olvasás-írás és elemzés során. |
A hang tulajdonságainak megfigyeltetése. A hangmagasság, a hangerő, a hangszín iránti érzékenység fejlesztése. A hangközhallás megalapozása. |
A dallam, a hangmagasság, a tempó, a dinamika, a metrum, a hangerő, a hangszín, a hangzási színezetek, a zenei mozgásformák érzékeltetése, a hangközhallás fejlesztése, az azonosságok és a különbözőségek meghatározása, az összehasonlító képesség erősítése. |
A hangkarakterek felismertetése. A legfontosabb dallami- és harmóniai relációk hallási felismertetése és megszólaltatása. A tanult előjegyzési kör alkalmazása a zenei olvasás-írás során. |
Egyszerű tanult ritmikai és dallami paraméterek felismertetése, meghatározása. |
A többszólamúság készségének megalapozása. | A többszólamúság készségének továbbfejlesztése. | Bevezetés a többszólamú kiscsoportos éneklésbe. | A többszólamú együtt éneklés alkalmazása. |
A belső hallás képességének megalapozása. | A belső hallás tudatos fejlesztése. | A zenei emlékezet fejlesztése a belső hallás működtetésével. | A zenei emlékezet aktivizálása, az önálló zenei gondolkodási képesség erősítése. |
A hallás utáni éneklés képességének kialakítása. A tanult dallamok felismerési képességének kialakítása. |
Az egyszerűbb kottakép alapján történő csoportos éneklési készség fejlesztése (a fokozatosság elvét követve a hangnemek és az előjegyzések tekintetében). | A csoportos és az egyéni kottaolvasási szint fejlesztése. | Egyszerűbb kottakép alapján történő éneklés készségszintre emelése. Tempó- és dinamikai különbségek érzékeltetése az éneklés (hangszerjáték) során.
|
A zenei karakterek elkülönítése, motorikus megjelenítése. A dalok szerkezetének hallás utáni megfigyeltetése, felismertetése. |
A zenei karakterek elkülönítése, verbális vagy nem verbális értelmezése. Népzenei és műzenei dallamszerkezetek felismertetése. Egyszerű műfaji, formai, szerkezeti ismeretek megismertetése, elsajátítása. |
A magyar népdalok zenei jelenségeinek felismertetése, a népzenei szakszókincs szerinti jelölés, meghatározás alkalmazása. Műzenei dallamszerkezetek és formák felismertetése, elemzése, a műfaji, a formai és a szerkezeti azonosítási képesség fejlesztése. |
Rendszerezőképesség fejlesztése a magyar népdalok elemzésével. Egyszerű műzenei formák meghatározása. Zenei műfajok, formai, szerkezeti sajátosságok felismertetése a meghallgatott zeneirodalmi példák alapján. |
1-6. évfolyam
|
7-12. évfolyam
|
||
1-2. évfolyam A játékbátorság kialakítása, a csoport előtti megnyilvánulás gyakorlása és elfogadása. Egyensúly-, ritmus-, és térérzékelés. Színek, hangok, formák, anyagok érzékelése, felismerése. Egyszerű mozgások és tartáshelyzetek utánzása, tükrözése. Állatmozgások és -hangok utánzása. Memória- és koncentrációfejlesztő játékok: mondókák, kiszámolók, találós kérdések, mozgásos és szöveges figyelemfejlesztő játékok. Népi gyermekjátékok (ritmikus játékok dallal, mondókával)
3-4. évfolyam:Csoportos mozgásos, hang- és térérzékelő gyakorlatok. Összetett, több érzékterületre épülő gyakorlatok. Térkitöltő és térkihasználó gyakorlatok egyszerű mozgástechnikai, illetve alapfokú tánctechnikai elemek felhasználásával. Ritmus-, mozgás-, és beszédgyakorlatokkal kombinált koncentrációs és memória gyakorlatok. |
5-6. évfolyam A kifejező közlés alapjainak elsajátítása: artikulációs gyakorlatok, tempó-, hangsúly- és hanglejtés-gyakorlatok. Nem verbális kommunikációs játékok. Koncentrációs és lazítógyakorlatok. Egyszerűbb interakciós játékok. Páros bizalomgyakorlatok. Alapfokú mozgástréning. |
7-8. évfolyam Beszéd- és légzéstechnikai gyakorlatok. Koncentrációs és lazítógyakorlatok. A tudatos megfigyelés játékai Páros, illetve csoportos egyensúly- és bizalomgyakorlatok. Különböző tánctípusok páros technikáinak alapjai. Egyszerűbb ön- és társismereti játékok. |
9-12. évfolyam Fejlesztő és szintentartó beszédes játékok. Koncentrációs és lazítógyakorlatok. Ön- és társismereti játékok. Tánc- és mozgásszínházi technikák páros gyakorlatainak alapjai. |
1-6. évfolyam
|
7-12. évfolyam
|
||
1-2. évfolyam Utánzó játékok. Fantáziajátékok létező vagy képzeletbeli lények megjelenítésével. Kreatív játékok tárgyakkal. A tárgyak nem rendeltetésszerű használata. Bábkészítés. Csoportos improvizációs játékok tanári irányítással. Gyermekjátékok lépésmotívumainak szabad variálása. 3-4. évfolyam Fantáziajátékok elképzelt tárgyakkal, elképzelt személyekkel, elképzelt helyzetekben. Csoportos improvizációs játékok. Rögtönzések alapszintű elemző megbeszélése. |
5-6. évfolyam Egyszerű elemekből építkező mozgássor létrehozása (indítás, megállítás, gyorsítás, lassítás, fordulat, járás, futás, mozdulatkitartás).
Mozgásos improvizáció a tanár által megadott cselekményvázra, a tanult egyszerű tánctechnikai elemek felhasználásával.Improvizáció a megismert színházi technikák alkalmazásával. Maszkos játékok Jeles napok játékai |
7-8. évfolyam Improvizáció közösen megválasztott témára, történetváz alapján. Az improvizáció elemző megbeszélése. Improvizáció a társművészetek eszköztárának bevonásával. Mozgásos improvizáció közösen egyeztetett karakterek szerepeltetésével, a tanult tánctechnikák alkalmazásával. Cselekménnyel rendelkező mű közös dramatizálása. Jelenetsorok verbális improvizációval |
9-12. évfolyam Improvizáció a tanár által megadott témára, a tanulók által közösen kidolgozott történetváz alapján. Improvizáció a megismert kifejezési formák összefűzésével. Improvizáció a megismert a színházi stílusok elemeinek alkalmazásával. Spontán és előkészített mozgásos improvizáció adott zenére vagy téma alapján. Mozgásos improvizáció tánc- illetve mozgásszínházi technikák alkalmazásával. Mozgássor tervezése. Történelmi korszakok táncainak megismerése |
1-6. évfolyam
|
7-12. évfolyam
|
||
A dráma és a színház formanyelvének tanulmányozása
|
|||
1-2. évfolyam A beszéd, az ének és a mozgás összekapcsolása játékhelyzetben és/vagy ritmikus formában. A kezdet és a vég felismerése térbeli és időbeli struktúrákban. A főhős és a szereplők megkülönböztetése. 3-4. évfolyam A szerkezet megfigyelése a csoporton belüli rögtönzésekben (a jelenet indítása, csúcspontja és befejezése).
A szereplő és helyszín.A színház formai elemeinek megfigyelése látott előadásban, illetve alkalmazása saját rögtönzésekben: egyszerű jelmezek, kellékek, berendezési tárgyak. |
5-6. évfolyam
Egyszerű kifejezési formák megismerése és alkalmazása: pl. gondolatkövetés, mímes játék, levél és napló, telefonbeszélgetés, állókép.Az alapvető fogalmak (pl. mese, cselekmény, szándék, feszültség, konfliktus, fordulópont) ismerete és alkalmazása a saját játékok értékelő megbeszélése során.
Játékok a megismert színházi formai elemek hatásának tanulmányozására. |
7-8. évfolyam
Az összetett szerkezetű drámajátékok megismerése és alkalmazása: pl. forró szék, fórumszínház.Kellékhasználat. Szertartások, ünnepek, rituális játékok. A cselekmény és ellencselekmény érzékelése, a pillanat megjelölése, jelentések, hatások megfigyelése, a szerkezet érzékelése saját játékokban. Az alapvető színházi műfajok megkülönböztetése és felismerése. A színházi nyelv elemeinek megfigyelése látott előadásban, ezek alkalmazása saját játékban. Egyszerű díszlet, jelmez, kellék, egyszerű fény- és hanghatások |
9-12. évfolyam
Drámai kifejezési formák összefűzése, egymásra építése a kívánt tartalom kifejezése érdekében.A kontraszt és a szimbólum fogalmának ismerete, alkalmazása saját játékok során. Előadáscélú jelenet- és drámaelemzés. Az írott dráma, mint javaslat az előadáshoz A színházi műfajok és stílusok tanulmányozása: a történeti műfajok és napjaink színházi műfajai; az egyes színházi stílusok jellemző jegyeinek felismerése látott, s alkalmazása saját részvétellel zajló színjátékokban, drámamunkában. A színészi munka alapszintű elemzése Előadáselemzés. |
Történetek feldolgozása komplex drámaórák keretében
|
|||
1-2. évfolyam
Szerepjáték tárgyakkal (a tárgyak megváltoztatása nélkül).
Játék megváltoztatott, átalakított tárgyakkal.Csoportos improvizációs játékok tanári irányítással zajló játékban. Egyszerű magatartásformák, viselkedések elemzése a csoportos improvizációk kapcsán. 3-4. évfolyam
Ismert történet eljátszása. Közös dramatizálás a tanult bábos, mozgásos módokon, majd rögtönzött beszéddel, zenei elemekkel. |
5-6. évfolyam
Dramatikus improvizációk - a tanár által megadott és/vagy a tanulók által létrehozott történetváz alapján. Döntések elemzése.Dramatikus improvizációk irodalmi művek alapján Dramatikus improvizációk ismert történelmi események kapcsán. Eljátszás, kiegészítés, folytatás, fordulatépítés. |
7-8. évfolyam
Történetek feldolgozása összetett szerkezetű kifejezési formák és ábrázolási módok alkalmazásával.Történetek feldolgozása különböző tánc- és mozgástechnikai elemek alkalmazásával. A történetnek mint cselekménynek az elemzése, a cselekmény üzenetének érzékelése. |
9-12. évfolyam
Történetszerkesztés és történetmegjelenítés különböző színházi, drámai, illetve tánc- és mozgásszínházi formák alkalmazásával.Beköltözés klasszikus drámák és komédiák cselekményébe - elemző játékokkal. Színház- és drámatörténeti események, alakok, korszakok feltáró feldolgozása történetépítéssel, komplex drámaórák segítségével. |
1-6. évfolyam
|
7-12. évfolyam
|
|||
1-2. évfolyam
Gyermekszínházi előadás megtekintése. Beszélgetés a látottakról.Versek, mesék befogadását, elmondását segítő játékok és gyakorlatok Babázó játékok, altatók, ringatók. Kiolvasók, párválasztók. 3-4. évfolyam
Gyermekszínházi előadás megtekintése. Részvétel a látott előadás alapszintű elemző megbeszélésében.Az emberélet szakaszaihoz, fordulóihoz kapcsolódó hagyományok, dalok és szertartások (pl. lakodalom) megismerése. Táncos alaplépések elsajátítása. |
5-6. évfolyam Színházi előadás megtekintése. A látottak kollektív elemzése a megismert fogalomkészlet alkalmazásával. A hagyomány szokáscselekményeinek megismerése és - kedv esetén - kipróbálása. Jeles napok szokásai (lucázás, betlehemezés, regölés)
Énekes-táncos játékok: fogyó-gyarapodó, vonulós-kapuzós játékok.
Ugrósok, karikázók, eszközös táncok. Szatmári csárdás. |
7-8. évfolyam
Színházi előadás megtekintése. Beszámoló az élmény alapján.
Alakoskodó népszokásaink megismerése (farsang)
Magyar főúri táncok: a palotás megismerése.
XX. századi társastáncok alaplépései.
|
9-12. évfolyam
Különböző színházi irányzatokhoz tartozó színházi előadások megtekintése. A látott előadások értelmező bemutatása.Ízelítő az európai kultúrák és a távolabbi világok dramatikus szertartásaiból. Liturgiák megismerése. Napjaink mozgásművészete. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Különböző anyagok élményszerű megtapasztalása, az élmények szóbeli megfogalmazása. Tájékozódás a lakóhelyen és annak környékén. Műalkotások, természeti látványok megfigyelése, leírása, esztétikai minőségeinek jellemzése. Eszköz nélkül és kéziszerszámmal végzett anyagalakítás. Szabadkézi rajzolás, festés. |
Jelenségek megfigyelése adott szempontok alapján, a célirányos figyelem fejlesztése céljából. Érzékelhető tulajdonságok alapján az azonosságok és különbözőségek tudatosítása. Egyszerű téri helyzetek leírása, megjelenítése szabadkézi rajzban. Ismert útvonal rajzának elkészítése. Mozgásélmények megjelenítése. Időbeli folyamatok, változások megfigyelése, ábrázolása. Egyszerű kéziszerszámok használata. Különböző festő technikák kipróbálása. |
Látványok, jelenségek kapcsán a célirányos megfigyelés szempontjainak önálló kiválasztása Tájékozódás ismeretlen városi környezetben. Tájékozódás térkép segítségével. Látvány képi, szobrászi eszközökkel történő megjelenítése. Formák helyes arányviszonyainak elemzése, megítélése. Mozgások megfigyelése, megjelenítése. A kifejezés, közlés különböző rajzi technikáinak használata. Kézműves technikák munkafolyamatainak kipróbálása. |
Műalkotások, építészeti és természeti térélmények megfogalmazása szóban és ábrázolásban. Műalkotások kompozíciójának elemzése. Új technikák kipróbálása, a technika nyújtotta lehetőségek számbavétele. Makettek, modellek konstruálása. Saját munkák, gyűjtések felhasználása az elektronikus képalakítás során. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Megadott szempontok alapján tárgyak, anyagok gyűjtése. Különböző tárgyak külső jegyeinek összehasonlítása. Tárgyak, műalkotások csoportosítása különböző szempontok alapján. Műalkotások származási helyének megkeresése térképen. Elemző beszélgetés műalkotásokról. Vizuális jelek jelképek alkotó használata. Képek, látványok, események leírása, leírás alapján kép készítése. |
Különböző mozgások vizuális rögzítése, síkbeli, térbeli megjelenítése. Ismerkedés műalkotásokkal. Elemző beszélgetés műalkotásokról. Tárgyakkal, jelenségekkel, műalkotásokkal kapcsolatos információk gyűjtése. A közvetlen környezetben található tárgyakon a forma és rendeltetés kapcsolatának elemzése. Önálló kérdések megfogalmazása a tárgyalt témával kapcsolatban. Rajzos és írásos válasz szóbeli vagy írásbeli kérdésekre. Képek, látványok, események leírása, leírás alapján kép készítése. Ismerkedés egyszerű kifejező és tárgykészítő technikákkal. |
Ábra alapján téri helyzet rekonstruálása. Megfigyelt és elképzelt térbeli helyzetek pontos ábrázolása. Tárgyak, jelenségek megadott szempontok alapján történő rajzos felmérése, elemzése, értelmezése. Szabadkézi rajzvázlatok készítése. Időbeni folyamatok képi tagolása, értelmezhető megjelenítése. Reklámok képi eszközeinek elemzése. Műelemzés a formai jegyek alapján. A művészettörténeti korszakok stílusjegyeinek vizsgálata. A tanári előadás önálló jegyzetelése. |
Párhuzamok keresése az irodalom, a zene, a dráma, a film és a vizuális művészetek egyes alkotásai között. Összehasonlító tárgyelemzés (pl. különböző kultúrák azonos tevékenységhez kapcsolódó tárgyainak összehasonlítása).
Összehasonlító műelemzés.Gyűjtött információ- és képanyagból írásos összefoglaló készítése, következtetések levonása. Legkiemelkedőbb műalkotások, művészek jellemző kifejezőeszközeinek elemzése. Tájékozódás valamely Európán kívüli kultúra művészetéről a történelmi, kultúrtörténeti összefüggések figyelembevételével. Önálló témakutatás. A vizuális művészeti alkotások csoportosítása, műfaji besorolása. Műalkotások funkcióinak elemzése. Szakkifejezések alkalmazása. Kortárs művészeti alkotások elemző feldolgozása. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Egyszerű közlő ábrák értelmezése, készítése. Az emberi gesztusok értelmezése. Fényképek, újságképek, reklámképek csoportosítása, "olvasása", értelmezése. |
A legfontosabb vizuális jelek, jelzések, szimbólumok értelmezése, alkotó használata. Képi utasítások követése, illetve ilyenek létrehozása. A sík- és térbeli kifejezés, közlés vizuális nyelvi elemek (vonal, sík, forma, szín ) korosztályi szintű használata különböző célú kompozíciókban. |
Nem vizuális természetű információk (például a népesség összetétele vagy családfa ) érzékletes, képi megfogalmazása diagramokban, grafikonokon.
Látványok, képek jellemzése, elemzése rajzban, szóban és írásban.A vizuális kommunikáció különböző formáinak csoportosítása. |
Egyszerű feliratok készítése. Az alapvető térábrázolási módok célnak megfelelő kiválasztása, alkalmazása. A tömegkommunikáció formáinak csoportosítása. A technikai médiumok képalkotó módszereinek megismerése. Vizuális reklámok elemzése. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Történetek, versek, kitalált dolgok vizuális megjelenítése. Átélt, elképzelt vagy hallott esemény vizuális megjelenítése. Dramatizált történet játszása közösen készített bábokkal. Élmények, elképzelt vagy valós események megfogalmazása. Új technikák kipróbálása. |
Egyszerű tárgy létrehozása. Szabad asszociációs játékok. Hang és kép együttes alkalmazása árnyjátékokban. Reflektálás irodalmi, zenei, filmes élményekre saját kifejező szándékú alkotásokban. Tervvázlatok készítése. Tárgytervezői feladatoknál természeti "előképek" alkalmazása. Felületek dekoratív kialakítása. A gyakorlati feladatokban saját elképzelések megvalósítása. |
Egy tárgy más funkcióra történő átalakítása. Gondolatok, érzelmek, hangulatok kifejezése a művészet képi , plasztikai műfajaiból tanult kifejezőeszközök, módszerek, technikák alkalmazásával. |
Belső terek különböző funkciókra történő önálló átrendezése. Egyszerű tárgyak tervezése, a célszerűség, illetve az esztétikai szempontok érvényre juttatásával. Kísérletezés új anyagokkal, technikákkal. Különböző esztétikai minőségek tudatos alkalmazása képi, plasztikai megjelenítésben. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
A kapott feladat értelmezése. A terem átrendezése a tevékenységnek megfelelően. |
A gyakorlati feladatok fokozottan önálló előkészítése, megoldása. Rögtönzött eszközök készítése. Gazdaságos anyaghasználat gyakorlása. |
Adott probléma kapcsán önálló kérdések megfogalmazása. A felmerülő első elképzelések, ötletek alapján vázlatok készítése. A megfelelő megoldás kiválasztása, megvalósítása. Máshol látott formai, technikai megoldások adekvát alkalmazása saját, kifejező szándékú alkotásokban. |
A kapott feladat újrafogalmazása. A problémamegoldás menetének megtervezése. A megoldási lehetőségek, feltételek felmérése. A választás indoklása. Munkafolyamatok ésszerű, gazdaságos sorrendjének kialakítása. A problémamegoldás folyamatának dokumentálása. A folyamat elemzése, értékelése. |
1-4. évfolyam
|
5-6. évfolyam
|
7-8. évfolyam
|
9-12. évfolyam
|
Vizuális esztétikai jellegű preferenciák érvényre juttatása az alkotótevékenységekben. | Személyes preferenciák tudatosítása. Saját képességek számbavétele. Saját és mások munkájának összehasonlítása. Páros munkák |
Saját és mások alkotásának értékelése. Saját értékek számbavétele Önkritika. Együttműködés csoportmunkában. |
Műalkotások elemzése során saját vélemény árnyalt megfogalmazása. A személyes preferenciák elemzése, tudatos vállalása. Döntési képesség fejlesztése. Vonzónak talált sémák elfogadása, illetve sémák felülbírálata. Saját alkotófolyamatban a jó és rossz döntések elemzése. Saját és mások munkájának elemzése. |
7-8. évfolyam
|
|
Megfigyelés | A közönség médiafogyasztási szokásainak tanulmányozása megadott szempontok alapján, az eredmények lejegyzése. Az emberek viselkedésének megfigyelése a valóságban és a filmeken, illetve a televíziós műsorokban megadott, majd a tanulók által önállóan javasolt szempontok alapján. Azonosságok, eltérések regisztrálása, azok lejegyzése. Helyszín- és időviszonylatok, illetve karakter- és konfliktusviszonylatok felismerése, megfigyelése a médiaszövegekben. Lényeges információk, tények azonosítása. |
Ismeretszerzés | Mozgóképi szövegek felidézése (elmesélése, illetve lejegyzése), a mozgóképi memória működtetése. Ismeretszerzés személyes beszélgetésekből, tanári előadásokból, statisztikai táblázatokból, lexikonból, könyvtárból, internetről. |
Kommunikáció | Az elemi mozgóképi szövegalkotó kódok felismerése, mozgóképolvasás. Az elemi mozgóképi szövegalkotó kódok alkalmazása, mozgóképírás. Egyszerű (időben és térben egybefüggő) cselekmények képsorozatokkal történő megjelenítése, tagolása. Átélt, elképzelt vagy hallott esemény mozgóképi megjelenítésének megtervezése az életkornak megfelelő szinten (story-board, animáció, interjú). |
Értelmezés, elemzés, tolerancia | Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt emberi kommunikáció értelmezése, kifejtése élőszóban és írásban. Sztereotípiák és konvenciók azonosítása a mozgóképi szövegkörnyezetben. Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt egyszerű (teret és időt formáló) képkapcsolatok értelmezése élőszóban és írásban. Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt kép-hang kapcsolatok értelmezése élőszóban. Vita a média használatával kapcsolatos megfigyelések alapján a média társadalmi szerepéről, működésmódjáról. |
Kritikai gondolkodás, problémaérzékenység | Önálló kérdések megfogalmazása a tárgyalt témával kapcsolatban. A lényeg kiemelése írott, látott és hallott szövegekből. Mozgóképi szövegek értelmezése alapján feltevések, állítások megfogalmazása a szöveg keletkezésének hátteréről, a közlő (szerző, médiaintézmény) szándékairól. Érvek gyűjtése a feltevések mellett és ellen. |
Önismeret, együttműködés, választás, tolerancia, alkotásra való beállítódás | Saját médiahasználati szokások kritikus megfigyelésére alapozó tudatos mű- és műsorválasztás. A művekben, műsorokban megjelenő konfliktusok, viselkedési módok és megoldások tudatos-kritikai elemzésén, illetve a valóságismereten alapuló szerepjátékok, szövegképzési gyakorlatok. Egyszerű mozgóképi szövegek létrehozásának előkészítése és azok kivitelezése. |
9-12. évfolyam
|
|
Megfigyelés | A médiaszöveg befogadásának tanulmányozása megadott, majd a tanulók által önállóan javasolt szempontok alapján, az eredmények lejegyzése. Az emberek viselkedésének megfigyelése a valóságban és a filmeken, illetve a televíziós műsorokban megadott, majd a tanulók által önállóan javasolt szempontok alapján. Azonosságok, eltérések regisztrálása, azok lejegyzése. Helyszín- és időviszonylatok, illetve karakter- és konfliktusviszonylatok felismerése, megfigyelése a médiaszövegekben. Lényeges információk, tények azonosítása. |
Ismeretszerzés | Mozgóképi szövegek felidézése, rekonstruálása, a mozgóképi memória működtetése. Ismeretszerzés személyes és irányított beszélgetésekből, tanári előadásokból, médiaszövegekből, statisztikai táblázatokból, lexikonból, fogalomtárból, szakirodalomból, könyvtárból, internetről. Egyszerű adatfelvételi módszerek, felmérések önálló megtervezése, kivitelezése. Előadások önálló jegyzetelése, a forrásanyagok és az önálló megfigyelések, következtetések szakszerű elkülönítése, jelölése. |
Kommunikáció, szövegértés |
Az egyszerűbb mozgóképi szövegalkotó kódok felismerése, mozgóképolvasás. Az egyszerűbb mozgóképi szövegalkotó kódok alkalmazása, mozgóképírás. Összetettebb (időben és térben elkülönülő) cselekmények kép- és hangsorozatokkal történő megjelenítése, tagolása. Átélt, elképzelt, hallott esemény mozgóképi (egyéb mediális) megjelenítésének megtervezése, kivitelezése az életkornak megfelelő szinten (etűd). |
Értelmezés, elemzés, tolerancia | Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt emberi kommunikáció értelmezése, jelentéstulajdonítás élőszóban és írásban. Sztereotípiák és konvenciók azonosítása a mozgóképi szövegkörnyezetben. Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt asszociatív-intellektuális képkapcsolatok értelmezése élőszóban és írásban. Mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt kép-hang kapcsolatok értelmezése élőszóban és írásban. Vita a média használatával kapcsolatos megfigyelések alapján a média társadalmi szerepéről, működésmódjáról. Önálló esettanulmány készítése a médiahasználat és -hatás tárgykörében. |
Kritikai gondolkodás, problémaérzékenység | Önálló kérdések megfogalmazása a tárgyalt témával kapcsolatban. A lényeg kiemelése írott, látott és hallott szövegekből, tartalmi kivonat és headline készítése. Mozgóképi szövegek értelmezése alapján feltevések, állítások megfogalmazása a szöveg keletkezésének hátteréről, a közlő (szerző, médiaintézmény) szándékairól. Érvek gyűjtése a feltevések mellett és ellen. Ellenérvek gyűjtése különböző, a tárgyhoz tartozó, mások által meghatározott álláspontok cáfolatára. |
Önismeret, együttműködés, választás, tolerancia, alkotásra való beállítódás | Saját médiahasználati szokások kritikus megfigyelésére alapozó tudatos mű- és műsorválasztás. A művekben, műsorokban megjelenő konfliktusok, viselkedési módok és megoldások tudatos-kritikai elemzésén, illetve a valóságismereten alapuló szerepjátékok, szövegképzési gyakorlatok. Egyszerű mozgóképi szövegek létrehozásának előkészítése és azok kivitelezése. Önportré, portré készítése. |
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022