A tananyagcsökkentésre azért kellett sort keríteni, mert a döntéshozók a költségvetési törvényben rögzített óraszámcsökkentés előfeltételéül szabták a kerettantervekben rögzített tananyag április 30-ig történő arányos csökkentését. A tananyagcsökkentés az OKNT egyetértési jogkörébe tartozik, csakúgy, mint a kidolgozás alatt álló új Nemzeti alaptanterv jóváhagyása. Hogy e két nagy horderejű és nagy felelősséggel járó döntést az OKNT kellő informáltság és előkészületek után tehesse meg, 2003. január 16-i ülésén egyhangú szavazással létrehozta a Tartalmi Szabályozást Követő Bizottságot (TSZKB), azzal a feladattal, hogy folyamatosan tájékoztassa az OKNT-t mind a tananyagcsökkentéssel, mind a Nat korrekcióval kapcsolatos munkálatokról. A bizottság négy főből áll, vezetőjéül az OKNT Trencsényi Lászlót választotta meg.
Az első hivatalos tájékoztatást a tananyagcsökkentés elveiről és a munkálatok állásáról az OKNT 2003. március 13-i ülésén kapta a Minisztérium illetékeseitől a TSZKB előzetesen feltett kérdéseire válaszul. Az OKNT annak tudomásul vételével tárgyalt a kérdésről, hogy az óraszámcsökkentésnek a költségvetési törvény keretében történt elrendelése nem esett egyetértési jogkörének hatálya alá. Saját kompetenciáját e témában éppen ezért csak abban határozhatta meg, hogy véleményezze azokat az elveket, amelyek mentén a tananyagcsökkentést végrehajtani készülnek, s majdan azt is, hogy ennek mértéke megfelel-e az óraszámcsökkentés mértékének.
Ezzel kapcsolatban az OKNT ismét hangsúlyozta, hogy miközben egyetért a tanulói terhek csökkentésével, nem ért egyet azzal, hogy fontos tartalmi kihatással járó kérdéseket pénzügyi jogszabályok keretében, a szakma előzetes megkérdezése nélkül rendezzenek. Ezért voltak, akik előre jelezték: bármilyen módon oldódjék is meg a tananyagcsökkentés, nem fognak az OKNT egyetértése mellett voksolni, mert ezzel utólag legitimálnák az óraszámcsökkentés korábbiakban már kifogásolt módját.
Fontos, és a későbbi viták során is minduntalan felmerült észrevétel volt, hogy a tanulói terhek csökkentése a kötelező órák számának csökkentésével nincs megoldva, esetenként pedig újabb problémákat szül, egyrészt, mert csökkenti azt az időt, amelyben az iskola a fiatalokkal foglalkozhat, másrészt, mert elsősorban azokat sújtja, akiknek nincs módjuk a kieső iskolai gondoskodást magánerőből biztosítani gyerekeik számára. Egyetértés volt abban, hogy a pedagógiai kultúra emelésének döntő szerepe lehetne a tanulói terhek csökkentésében.
A folyamatban lévő munkálatokkal kapcsolatban mindenek előtt az merült fel, hogy nincs a tananyagcsökkentésnek pedagógiai koncepciója, amiért is egyoldalú mennyiségi szemlélet érvényesül: a 10%-os fiktív arányt a “fűnyíró elv” szerint látszanak érvényesíteni. Egyetértés volt a modulok és az ún. modernizációs tantárgyak, mint pl. a számítástechnika és az idegen nyelvek védelmében.
Az OKNT felkérte a Minisztérium illetékeseit, tegyék lehetővé, hogy a tananyagcsökkentéssel foglalkozó tantárgyi bizottságok haladéktalanul megismerhessék az OKNT álláspontját, és a problémák megbeszélése érdekében találkozhassanak a TSZKB tagjaival.
Március 27-i ülésén az OKNT úgy döntött, hogy külső szakértők véleményét kéri a következőkről: 1. Érzékelhetően csökkent-e a tananyag? 2. Korrigálták-e az ún. “fűnyíró elvet? 3. A csökkentés a lexikalitás rovására történt-e? 4. Nem sérült-e a csökkentés következtében az egyes tantárgyak belső koherenciája? Szakértőknek a Szent István Egyetem Jászberényi Főiskolai Kar Gyakorló Általános Iskolájának pedagógusait kérte fel a TSZKB. Írásba foglalt és összegzett véleményüket megkapták a tantárgyi bizottságok.
A fentiekben vázolt tartalmi kérdések mellett döntő problémává az vált, hogy a tananyagcsökkentés – lévén, hogy a kerettantervi rendelet értelmében a követelményeknek nem kell változniuk - szükségképpen együtt kell-e járjon a helyi tantervek újra írásával. Ez – tekintve, hogy egy év múlva a Nat-revízió miatt amúgy is esedékes a helyi tantervek átdolgozása – feleslegesen terhelné a tantestületeket.
A következő, április 10-i OKNT ülést megelőzően a TSZKB a bekért szakértői vélemények és a saját körében lefolytatott beható eszmecsere, valamint a kerettantervi rendelet új szövegének megismerése után elfogadásra ajánlható szövegváltozatot terjesztett az OKNT elé. Ismételt vita és több szövegkorrekció után az OKNT a résztvevők túlnyomó többségének szavazatával az alábbi határozatot fogadta el:
Az Országos Köznevelési Tanács határozata
a hatályos kerettanterv módosításáról (tananyagcsökkentésről)*
A Magyar Köztársaság Országgyűlése a 2003. év költségvetésében a közoktatásban érvényesítendő (kb. 10%-os) óraszámcsökkentésről hozott döntést. A tanulásra fordított idő és a tanulók terheinek összefüggésében adódik a feladat, hogy az óraszámok csökkentésének együtt kell járnia az iskolában közvetített tananyagok arányos csökkentésével. A hatályos szabályozási előírások mellett az oktatási kormányzat erre irányuló szándékát a kerettantervben eszközölt változtatások jelzik.
Az iskolák, nevelőtestületek a tananyagok és követelmények változását helyi tantervük korrekciójával érvényesíthetik.
Az OKNT fontosnak tartja, hogy a 2003. őszi, kényszerű beavatkozás a tantervi szabályozásba ne okozzon károkat, felesleges gondokat, terheket, egyben ne kockáztassa a közoktatás tartalmi szabályozása előtt álló stratégiai léptékű feladatokat. Az OKNT meg van győződve arról, hogy az iskolai tanulási folyamatok átrendezése a korszerű, kompetencia-alapú, releváns tudás alkotó elsajátításának irányában elodázhatatlan feladat. Ugyanakkor az iskolarendszer egészén való átvezetése körültekintést, türelmet, a társadalom egészének – beleértve a pedagógustársadalmat - meggyőzését, megnyerését is igénylő feladat. Ilyen várakozással tekint a Nemzeti alaptanterv megindult felülvizsgálata és korrekciója elé is. A közoktatás tartalmának szükségszerű átalakítása csakis az oktatási kormányzat és az innovatív pedagógiai gyakorlat együttműködésén, kölcsönös bizalmán alapulhat.
A 2003. őszi tananyagcsökkentési eljárásokat is csak a fenti elvek érvényesülése mellett szabad végrehajtani. A konstruktív, nagy konfliktusokat elkerülő megoldás útját abban látjuk, ha az iskolák – az oktatási kormányzat támogatásával és segítségével – érvényt szereznek a kerettanterv alkalmazásáról szóló hatályos törvényi előírásoknak, egyben tekintettel vannak a fontos stratégiai fejlesztés szükségleteire is.
Ezen az OKNT az alábbiakat érti:
Az OKNT egyetértő támogatását abban az esetben adja a tananyagcsökkentéshez, ha ennek során
olyan elvek érvényesülnek,
amelyek nyomán mód nyílik a helyi tantervekben is a tananyagok csökkentésére (vagyis érzékelhető csökkenést mutatnak a korrigált kerettantervek),
amelyek a kompetenciafejlesztés, képességfejlesztés irányába hatnak,
amelyek védelmet biztosítanak a NAT-ba foglalt ún. modernizációs tartalmaknak,
amelyek nem mechanikusan érvényesítik a tantárgyankénti 10%-os csökkentést,
olyan óratervi ajánlások készülnek,
amelyekben megőrizhetik koherenciájukat az un. modul-tantárgyak is
nem szorul háttérbe az iskolavezetés felelőssége a tantárgyak egymásra épülésének, a tanítási folyamat rendszer-jellegének biztosításában.
Az OKNT többszöri felelős vita, szakértők meghallgatása, egy-egy intézmény megkérdezése után, egyes vitatott pontokat többségi véleménnyel megszavazva az alábbi indokok alapján, illetve az alábbi megjegyzésekkel
egyetértését adja
a tananyagcsökkentésről előterjesztett szövegváltozathoz:
2003. április 10.
Loránd Ferencc
az OKNT elnöke
* Vitatott esetben az egyes pontokról az OKNT külön szavazott. Ezeket többségi igenléssel fogadta el. Hoffmann Rózsa jegyzőkönyvi rögzítését kérte egyet nem értésének a miniszteri rendelet 16.§-ával, miszerint az eszközlendő tananyagcsökkentés miatt nem szükséges a helyi tantervek érdemi átdolgozása.
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022