A hátrányos helyzetű tanulók integrációs- és képesség-kibontakoztató [1] felkészítésének pedagógiai rendszere - a 11/1994 (VI. 8.) MKM rendelet 39/D.§ (4) és 39/E§ (4) bekezdése szerint. (Megjelent az Oktatási Közlöny 2003. augusztus 6-án megjelent számában).
Az oktatási miniszter közleménye a hátrányos helyzetű tanulók integrációs és képességkibontakoztató felkészítésének pedagógiai rendszeréről
1. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 95. §-a (1) bekezdésének i) pontja alapján e közlemény mellékleteként kiadom a hátrányos helyzetű tanulók integrációs és képességkibontakoztató felkészítésének pedagógiai rendszerét.
2. A pedagógiai rendszer 2003. szeptember 1-jétől alkalmazható.
Budapest, 2003. július
(27.480/2003)
Dr. Magyar Bálint s. k.,
oktatási miniszter
A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet kiegészült két olyan új oktatási-szervezési formával, amely normatíva biztosításával ösztönzi a hátrányos helyzetű tanulók integrált keretek között megvalósuló – a szociális helyzetből és a képességek fejlettségéből eredő hátrányok ellensúlyozását célzó - iskolai nevelésének-oktatásának megszervezését.
A képesség-kibontakoztató felkészítés és az integrációs felkészítés 2003. szeptember 1-jétől az általános iskolákban és a szakiskolákban vezethetők be. A rendelet mindkét formára vonatkoztatva előírja, hogy a résztvevő tanulók nevelése és oktatása, tudásának értékelése a közoktatási törvény 95. §-a (1) bekezdésének i) pontja alapján – kiadott pedagógiai rendszer alkalmazásával történik.
A törvény szerint a pedagógiai rendszer részét képezi a tanterv, a ráépülő tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer, a gyakorlati alkalmazást lehetővé tevő, illetve segítő akkreditált pedagógusképzési és -továbbképzési kínálat, valamint a pedagógiai szakmai szolgáltató tevékenység. Az itt közreadott pedagógiai rendszer ezt a komplex pedagógiai rendszert készíti elő. Országos és helyi fejlesztések eredményeként olyan országosan akkreditált kerettantervek készülnek majd, amelyek az integrációs felkészítésbe bekapcsolódó iskolákban az integráció filozófiáját követő pedagógiai gondolkodásmódon alapuló, ennek megfelelő tanterveket alkalmazó, az integráció céljaihoz illesztett értékelést működtető, a pedagógusok munkáját speciális továbbképzési kínálattal, illetve a szolgáltatás feladatait is ellátó pedagógiai rendszerrel segítik majd.
Az itt kiadott integrációs felkészítés pedagógiai rendszere az iskolák életébe egy speciális szempontot, az együttnevelés szempontját emeli be, mely átstrukturálja a pedagógiai rendszer fogalmának hagyományos kereteit.
Az itt kiadott integrációs felkészítés pedagógiai rendszere nem ad meg részletes tanítási tartalmakat, választandó tantervet, tankönyvet, stb., nem nevez meg konkrétan alkalmazandó programokat, viszont kinyilvánítja az egyéni különbségekre alapozott nevelés kialakításának szükségességét. Kiindulópontja, hogy a tanulók közti különbségek rendkívül sokfélék, a személyiség széles dimenzióiban írhatók le, s nem korlátozhatók valamely tantárgyban elért iskolai eredményekben megmutatkozó különbségekre. A differenciálás nem azonosítható a felzárkóztatással és a tehetségneveléssel, a differenciálás tehát nem a tanulmányi eredményesség szintjeihez igazodik. A differenciálás mindenki számára a saját komplex személyiségstruktúrájának leginkább megfelelő, számára optimális fejlesztés biztosítását jelenti, figyelembe véve előzetes tudását, annak gyengébb és erősebb területeit, a tanuló igényeit, törekvéseit, érdeklődését, személyiségének rá jellemző vonásait, speciális erősségeit és gyengeségeit. A nevelés, az oktatás igazodik a gyermekhez, s ez azt is jelenti, hogy igazodik ahhoz a közeghez, amelynek a gyermek részese.
Ha az integrációs nevelés ezt a célt eléri, működőképessé válik. A különböző intézmények a kialakított struktúrát már a saját pedagógiai programjuknak és helyi tantervüknek megfelelő tartalmakkal tölthetik ki.
Az integrációs felkészítés pedagógiai rendszere a következő elemeket tartalmazza:
I. Az alkalmazás feltételei
II. A tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer
III. Elvárható eredmények
IV. Két éves bevezetési ütemterv
Az első pontban megjelenő elemek teljesítése kötelező, hiszen a rendszer működéséhez elengedhetetlen az integráló, heterogén intézményi közeg kialakítása. A pedagógiai rendszer a tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer elemeinek esetében (második pont) csak az arab számozással jelölt sorok alkalmazása kötelező, azon belül már kötelezően lehet választani, legalább egy elemet. Természetesen az ideális az, ha minél több elem megjelenik az iskola életében, hiszen alkalmazásuk kölcsönösen erősítik egymást. A harmadik pontban olvasható elvárható eredmények olyan kimeneti pontokat határoznak meg, melyek az integrációs felkészítés eredményeit írják le. Teljesítésük biztosítja a rendszer hatékony és eredményes működését. A bevezetést segíti a rendszer rugalmassága mellett az a körülmény is, hogy a teljes kiépítés két éves ütemezésben valósítható meg. Ehhez nyújt segítséget a bevezetési ütemterv. Az ütemterv az integrációs felkészítés pedagógiai rendszerének bevezetését segíti elő, mely konkrét feladatleírásokban és határidőkben tartalmazza az intézmények előtt álló teendőket.
I. Az alkalmazás feltételei
Az integrációs pedagógiai rendszer alkalmazásához elengedhetetlen néhány olyan szervezési, intézményi feltétel, amely biztosítja azokat a kereteket, amelyeken belül az integráció működni tud. Az iskola élete több ponton is átalakul, ha integrációs nevelésbe kezd. Újra kell gondolni tevékenységét, helyzetét, így az alábbi elemek végrehajtása kötelező.
1. Integrációs stratégia kialakítása
1.1. Helyzetelemzés az integráció szempontjai, elvárható eredményei (III.pont) alapján
1.2. Célrendszer megfogalmazása (Az elvárható eredmények intézményi megfogalmazása – helyi sajátosságok figyelembe vétele)
1.3. Két éves bevezetési terv elkészítése – a mellékelt bevezetési ütemterv alapján (IV. pont)
2. Az iskolába való bekerülés előkészítése
2.1. Az óvodából az iskolába való átmenet segítése [2]
2.2. Heterogén osztályok kialakítása a jogszabályoknak megfelelően (11/1994 (VI. 8.) MKM 39/D.§ (3), 39/E.§(1))
3. Együttműködések – partnerségi kapcsolatok kiépítése
3.1. Szülői házzal
3.2. Gyermekjóléti és családsegítő szolgálattal
3.3 Szakmai és szakszolgálatokkal
3.4. Középfokú oktatási intézményekkel
3.5. Kisebbségi önkormányzattal
3.6. Civil szervezetekkel
II. A tanítást-tanulást segítő eszközrendszer elemei
A tanítást-tanulást segítő eszközrendszer elemei az integrációs fejlesztést megvalósító pedagógiai rendszert azokkal a szempontokkal egészítik ki, amelyek az együttnevelés pedagógiai esélyeit jelentősen növelik. Az integráció, - a heterogén összetételű iskolák és tanulócsoportok kialakítása - leginkább a differenciálásra alkalmas szervezési módok, kooperatív technikák alkalmazását jelentik. Így az egyes rendszerelemeket is ez a szempont befolyásolja alapvetően. Az arab számokkal jelölt fő sorok alatt megjelenő (dőlt betűvel jelölt) elemek közül legalább egyet kötelezően kell választani. Az iskola a kiválasztott programelem(ek) alkalmazását adaptálás, vagy önálló fejlesztés útján is megvalósíthatja. Amennyiben az iskola már alkalmaz egy programelemet, akkor azt kell megvizsgálni, hogy érvényesülnek-e az integrációs felkészítésre vonatkozó osztály- illetve csoportkritériumok, valamint, hogy milyen módon mérik az adott elem hatékonyságát, eredményességét.
1. Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek a következő területekről:
1.1. Az önálló tanulást segítő fejlesztés
1.2. Eszközjellegű kompetenciák fejlesztése
1.3. Szociális kompetenciák fejlesztése
2. Az integrációt segítő tanórán kívüli programok, szabadidős tevékenységek
3. Az integrációt elősegítő módszertani elemek
4. Műhelymunka – a tanári együttműködés formái
5. A háromhavonta kötelező kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei
6. Multikulturális tartalmak
7. A továbbhaladás feltételeinek biztosítása
III. Várható eredmények
Az integrációs felkészítés pedagógiai rendszerének bevezetését követő néhány évben a következő eredményekről kell számot adni, amelyek a két éves kiépítés során az ellenőrzés szempontjait is jelentik :
Ezek eredményeként:
IV. Az integrációs felkészítés pedagógiai rendszerének kétéves bevezetési ütemterve
Tevékenység |
I. félév |
II. félév |
II. év |
I. Az alkalmazás feltételei [3] |
|||
1. Integrációs stratégia elkészítése |
|||
1.1. Helyzetelemzés az integráció szempontjai, elvárható eredményei alapján |
Elkészül a helyzetelemzés. |
Az egy évvel korábbi helyzetelemzés áttekintése, felülvizsgálat, aktualizálás. |
|
1.2. Célrendszer megfogalmazása |
Elkészül az általános célok intézményi szintű megfogalmazása- a helyi sajátosságok figyelembevételével. |
A célok felülvizsgálata elkészült. |
|
1.3. Két éves bevezetési terv elkészítése |
Elkészül a bevezetési terv. |
Időarányos teljesítés figyelemmel kísérése, szükség esetén a korrekció elkészítése. |
|
|
Hosszútávon használható beiskolázási terv készült, trend vizsgálat alapján (demográfiai adatok, beiskolázási terület nagysága). |
Tanulók szüleinek informálása megtörtént. |
Fenntartói körzethatárok az integrációs feltételeknek megfelelően módosultak. |
|
Iskolaszervezési intézkedések, technikai feltételek, módszertani feltételek és pedagógus készségek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
A szervezetfejlesztési terv teljesítésének áttekintése, szükséges korrekciók elkészítése. |
|
|
Az intézmény rendelkezésére álló humán és eszköz erőforrások feltérképezése, az intézményi kompetencia térkép elkészítése. Beiskolázási terv aktualizálása. |
Az erőforrás terv felülvizsgálat, aktualizálása, szükség esetén korrigálása. |
|
2. Az iskolába való bekerülés előkészítése |
|||
2.1. Az óvodából az iskolába való átmenet segítése |
Országos diagnosztikus vizsgálat 4-9 évesek számára c. fejlődésvizsgálat megtervezése, kivitelezése. Közös program készült:
|
Egyéni fejlesztési terv alapját alkotó közös vizsgálati anyag készült. |
Vizsgálati anyag felülvizsgálata, korrekciója megtörtént. |
2.2. Heterogén osztályok kialakítása a jogszabályoknak megfelelően |
Iskolaszervezési intézkedések, technikai feltételek kialakítottak. |
Jogszabálynak megfelelő integrációs feltételrendszer jött létre. |
A 2. évnek megfelelő integrációs feltételrendszer létrejött. |
3. Együttműködések – partnerségi kapcsolatok kiépítése |
|||
3.1. Szülői házzal |
Kommunikációs terv készült a szülőkkel való kapcsolattartás formájára és tartalmára. |
A pedagógusok a szülőkkel egyéni kapcsolattartási rendet alakítottak ki (alkalom, rendszeresség, tartalom dokumentálása). |
A kapcsolatrendszer működtetése beépült a pedagógiai programba. |
3.2. Gyermekjóléti szolgálattal |
Együttműködési terv készül a konkrét feladatokat, ütemezést, várható eredményeket felsorolva. |
Az iskolába kerülő tanulók és családjuk komplex segítési terve elkészült. |
A kapcsolatrendszer működtetése beépült a pedagógiai programba. |
3.3.Szakmai és szakszolgálatokkal |
A megfelelő szolgáltató igénybevételéről komplex szempontok alapján döntés született. |
Együttműködési szerződés felsorolja az igénybe veendő területeket, konkrét feladatokat, ütemezést, várható eredményeket és a pénzügyi feltételeket. |
A szakszolgáltatók minősítése rendszeres és dokumentált. |
3.4.Középfokú oktatás intézménnyel |
Az együttműködési területek azonosítása a tanulók középiskolai utánkövetése érdekében megtörtént. |
Együttműködési megállapodás felsorolja a konkrét feladatokat, ütemezést, várható eredményeket. |
A kapcsolatrendszer működtetése beépült a pedagógiai programba. |
3.5. Amennyiben van, a kisebbségi önkormányzattal |
Együttműködési megállapodás felsorolja a konkrét feladatokat, ütemezést, várható eredményeket. |
A kapcsolatrendszer működtetése beépült a pedagógiai programba. |
|
3.6 Civil szervezetekkel |
Együttműködési megállapodás felsorolja a konkrét feladatokat, ütemezést, várható eredményeket. |
A kapcsolatrendszer működtetése beépült a pedagógiai programba. |
|
II. A tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer elemei [4] |
|||
1. Kompetenciafejlesztő programok és programelemek (Önálló tanulást segítő fejlesztés, eszközjellegű kompetenciák fejlesztése, szociális kompetenciák fejlesztése) |
|||
Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek |
Döntés születik a kulcskompetenciák fejlesztését szolgáló programokról: mely programok adaptálandók, és melyeket kell kidolgozni, továbbfejleszteni. |
Programadaptáció és/vagy fejlesztés. Programelemek kipróbálása. |
A programelemek beépültek a pedagógiai programba, teljes körű bevezetésük megtörtént. |
2. Az integrációt segítő tanórán kívüli programok, szabadidős tevékenységek |
|||
Az integrációt segítő tanórán kívüli programok, szabadidős tevékenységek |
Kiegészítő és speciális programok listájáról döntés született. Projektterv készült az új programok bevezetésére és működtetésére. |
Dokumentáltan működnek a kiegészítő programok, és hatékonyságuk monitorozott. |
Éves szinten a munkatervben rögzítettek ezek a tevékenységek. |
Patrónusi, mentori vagy tutori rendszer működtetése |
Döntés született a patrónusi rendszer működtetéséről. Személyi feltételek biztosítása megtörtént. |
A patrónusi rendszer működik, ellenőrzése megoldott. |
|
3. Az integrációt segítő módszertani elemek |
|||
Egyéni haladási ütemet segítő differenciált tanulásszervezés |
A módszer helye és szerepe pontosan meghatározott, a szükséges iskolaszervezési és technikai feltételek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
Differenciáló tananyagegységek állnak rendelkezésre. |
A pedagógusok alkalmazzák a differenciálást. A pedagógiai programban a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott. |
Kooperativitás |
A módszer helye és szerepe pontosan meghatározott, a szükséges iskolaszervezési és technikai feltételek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
Együttműködési készségeket fejlesztő tananyagok állnak rendelkezésre. |
A pedagógusok alkalmazzák a kooperációs technikákat. A pedagógiai programban a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott. |
Projektmódszer |
A módszer helye és szerepe pontosan meghatározott, a szükséges iskolaszervezési és technikai feltételek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
Tanmenetek készültek a projektekhez. |
A felsorolt módszerek a helyi tantervben szerepelnek. |
Drámapedagógia |
A drámapedagógia helye és szerepe pontosan meghatározott, a szükséges iskolaszervezési és technikai feltételek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
A pedagógiai programban a drámapedagógia helye és szerepe pontosan meghatározott. |
|
4. Műhelymunka – a tanári együttműködés formái |
|||
Értékelő esetmegbeszélések. |
Iskolaszervezési intézkedések, technikai feltételek, módszertani feltételek és pedagógus készségek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült az esetmegbeszélések beillesztésére a pedagógiai programba. |
Rögzítettek azok a szempontok, amelyek alapján a pedagógusok elvégzik az értékelő esetmegbeszélést. |
Az értékelő esetmegbeszélések dokumentáltan a rendszer részei, és konklúzióit a pedagógusok használják a fejlesztési tervek korrekcióinál. |
Problémamegoldó fórumok |
Iskolaszervezési intézkedések, technikai feltételek, módszertani feltételek és pedagógus készségek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
Rögzített és dokumentált a kapcsolattartás formája, gyakorisága, módszere és eredményei. |
A pedagógus együttműködési technikák dokumentáltan a rendszer részei, és konklúzióit a pedagógusok használják a fejlesztési tervek korrekcióinál. |
Hospitálásra épülő együttműködés |
Iskolaszervezési intézkedések, technikai feltételek, módszertani feltételek és pedagógus készségek listája elkészült. A hiányok pótlására projektterv készült. |
Rögzített és dokumentált a kapcsolattartás formája, gyakorisága, módszere és eredményei. |
A pedagógus együttműködési technikák dokumentáltan a rendszer részei, és konklúzióit a pedagógusok használják a fejlesztési tervek korrekcióinál. |
5. A háromhavonta kötelező kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei |
|||
A szöveges értékelés – árnyalt értékelés |
Elkészült a szöveges értékelésre vonatkozó terv, mely szabályozza az érdemjeggyel és szöveggel történő értékelés kapcsolatát. |
Rögzítettek azok a szempontok, amelyek alapján a pedagógusok értékelnek. |
A pedagógusok alkalmazzák az árnyalt értékelést. A pedagógiai programban a módszer helye és szerepe pontosan meghatározott. Az érintett tanulók értékelése a jogszabályban meghatározott rendben zajlik. |
Egyéni fejlődési napló |
Az egyéni fejlesztés nyomon követésének módjáról döntés született. |
Az érintett tanulók értékelése a jogszabályban meghatározott rendben zajlik. |
|
6. Multikulturális tartalmak |
|||
Multikulturális tartalmak megjelenítése |
A multikulturális tartalmak megjelenítéséről döntés született (integráltan a tantárgyakban, vagy külön projektekben). |
Tananyagok és segédletek prototípusa elkészült vagy adaptált. |
Tananyagok vagy projektek beépültek a helyi tantervbe. |
7. A továbbhaladás feltételeinek biztosítása |
|||
Pályaorientáció |
Döntés született a pályaorientációs program helyéről a helyi pedagógiai programban. Projektterv készült az esetleges változtatásra. |
Pályaorientációs program elkészült. |
Nő az érettségit adó intézményekben továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma. |
Továbbtanulásra felkészítő program |
Döntés született a felkészítő program helyéről a helyi pedagógiai programban. Projektterv készült az esetleges változtatásra. |
A felkészítő program elkészült. |
Nő az érettségit adó intézményekben továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma. |
[1] A pedagógiai rendszer egyaránt vonatkozik 11/1994 (VI. 8.) MKM rendelet 39/D.§ (4) és 39/E§ (4) pontjára is, azzal a különbséggel, hogy a képesség-kibontakoztató felkészítésnek az integrációs felkészítésre vonatkozó speciális feltételeinek nem kell megfelelnie.
[2] A szakiskolákra ez a pont értelemszerűen nem vonatkozik.
[3] Az I. pontban szereplő pontok mindegyike kötelező elem!
[4] A II. rész arab számmal jelzett fő sorai kötelező elemek a rendszerben! A választható elemek dőlt betűkkel jelennek meg! A kiválasztott elem(ek) ütemterve viszont már kötelező! Egy fő ponton belül több dőlt betűs elemet is lehet választani! Sőt, minél több részelemet alkalmaz az iskola a tartalmi elemekből, annál nagyobb az esély az eredményes integrációra.
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022