A tantárgyban az alább leírtakon túl az 1. pontban foglaltakat is figyelembe kell venni. A verseny két kategóriában, és három fordulóban zajlik. A szervezésben közreműködik a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság.
-
I. kategória: alkalmazási ismeretek
-
II. kategória: programozási ismeretek
I. kategória
A verseny anyaga
Általános követelmények
- képek, ábrák számítógépes előállítása, transzformálása,
- szövegszerkesztési ismeretek,
- táblázatkezelési ismeretek,
- adatbázis-kezelési ismeretek,
- prezentáció,
- honlap-készítési ismeretek.
Használható szoftvereszközök
- A versenyzők választása szerint vagy MS-WINDOWS 95 vagy SuSe Linux 8.2 operációs rendszer alatt: MS Office 97 (Paint, Paint Shop Pro, Excel, Word, Access, Frontpage, Powerpoint), OpenOffice.org, MySQL, GIMP. Az egyes versenyhelyszíneken lehet az előbbieknél magasabb verziószámú program, erről az illetékes versenybizottság értesíti a versenyzőket.
Első forduló
- Gyakorlat (időtartam 180 perc, elérhető pontszám 100 pont).
- 5-6 kisebb, reprodukciós jellegű feladat számítógépen.
Második forduló
- Gyakorlat (időtartam 300 perc, elérhető pontszám 75 pont).
- 4-7 feladat számítógépen az általános követelmények alapján.
Harmadik forduló
- Gyakorlat (időtartam 360 perc, elérhető pontszám 75 pont).
- 4-7 nagyobb feladat számítógépen az általános követelmények alapján.
A feladatok megoldásához csak a szervezők által biztosított számítógép használható, más segédeszköz nem.
A verseny szervezése
Az első forduló időpontja: 2003. november 27. (csütörtök), 14 óra.
- A fordulót az iskolák bonyolítják le. A feladatlapokat az iskolai OKTV programon keresztül juttatja el a KÁOKSZI a helyszínekre.
- A versenymunkákat a szaktanárok (szaktanári munkaközösségek) értékelik központi javítási útmutató alapján.
- A versenymunkák közül csak azokat kell a területileg illetékes versenybizottságnak (az iskolákkal előzetesen ismertetett formában és területi versenyhelyszínekre) felterjeszteni, amelyek elérték a 40 pontot.
- A beküldött versenymunkákat a területi versenybizottságok felülvizsgálják, meghatározzák a továbbjutás ponthatárát, és az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2004. január 9-ig (péntek) értesíti az érintett iskolákat az iskolai OKTV programon keresztül, valamint postai levél útján.
- A második fordulóba az első forduló pontszáma alapján a kb. 450 legeredményesebb versenyző kerül.
A második forduló időpontja: 2004. január 31. (szombat), 12 óra.
- A fordulót a KÁOKSZI és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság által felkért területi versenybizottságok szervezik az általuk kijelölt helyszíneken.
- A versenymunkákat a területi versenybizottságok értékelik központi javítási útmutató alapján, és meghatározzák a továbbjutás ponthatárát. Az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2004. február 27-ig (péntek) értesíti az érintett iskolákat az OKTV programon keresztül, illetve postai levél útján.
- A döntőbe az első fordulóban szerzett pontszám 25 %-ának és a második forduló pontszámának az összege alapján a legalább 40 pontot elért, 60-70 versenyző kerül.
A harmadik forduló (döntő) időpontja: 2004. március 27. (szombat), 10 óra
- A döntőt a KÁOKSZI és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság szervezi Budapesten, az ELTE Informatikai Kara által biztosított helyszínen.
- A verseny végeredményét a második fordulóban elért pontszám 25 %-ának és a döntőben elért eredményeknek az összesítésével kialakult sorrend adja.
- Az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2004. április 16-ig (péntek) értesíti az iskolákat az iskolai OKTV programon keresztül.
II. kategória
A verseny anyaga
Általános követelmények
- számítástechnikai és programozási alapismeretek, felhasználói és kezelői felületek kialakítása, különböző stílusú programozási nyelvek főbb jellemzői,
- számítástechnika-alkalmazási alapismeretek az iskolai közismereti tantárgyak, az egyszerű adatfeldolgozás stb. köréből,
- rendszerszemléletű feladatmegoldás, algoritmusok kidolgozása.
Használható szoftvereszközök
- QBASIC 4.5, Borland Pascal 7.0, Borland C++ 3.1 vagy Borland Delphi 6.0 Personal Edition nyelv a versenyzők választása szerint, IBM AT számítógépen, MS-DOS, illetve MS-WINDOWS 95 operációs rendszer alatt. Az egyes versenyhelyszíneken lehet az előbbieknél magasabb verziószámú fordítóprogram, erről az illetékes versenybizottság értesíti a versenyzőket.
Első forduló
- Írásbeli (időtartam 180 perc, elérhető pontszám 100 pont).
- Feladatlap, amely 5-10 kisebb feladatot tartalmaz az általános követelményeknek megfelelően.
Második forduló
- Gyakorlat (időtartam 300 perc, elérhető pontszám 75 pont).
- 3-5 kisebb program elkészítése számítógépen.
Harmadik forduló
- Gyakorlat (időtartam 360 perc, elérhető pontszám 75 pont).
- 3-5 nagyobb program elkészítése számítógépen.
A feladatok megoldásához az első fordulóban semmilyen segédeszköz nem használható, a második és harmadik fordulóban pedig csak a szervezők által rendelkezésre bocsátott számítógép.
A verseny szervezése
Az első forduló időpontja: 2003. november 13. (csütörtök), 14 óra.
- A fordulót az iskolák bonyolítják le. A feladatlapokat az iskolai OKTV programon keresztül juttatja el a KÁOKSZI a helyszínekre.
- A dolgozatokat a szaktanárok (szaktanári munkaközösségek) értékelik központi javítási útmutató alapján.
- A dolgozatok közül csak azokat kell a területileg illetékes versenybizottságnak (az iskolákkal előzetesen ismertetett területi versenyhelyszínekre) felterjeszteni, amelyek elérték a 40 pontot.
- A beküldött dolgozatokat a területi versenybizottságok felülvizsgálják, meghatározzák a továbbjutás ponthatárát, és az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2003. december 18-ig (csütörtök) értesíti az iskolákat az OKTV programon keresztül, valamint postai levél útján.
- A második fordulóba az első forduló pontszáma alapján a kb. 450 legeredményesebb versenyző kerül.
A második forduló időpontja: 2004. január 17. (szombat), 9 óra.
- A fordulót a KÁOKSZI és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság által felkért területi versenybizottságok szervezik az általuk kijelölt helyszíneken.
- A dolgozatokat a területi versenybizottságok értékelik központi javítási útmutató alapján, és meghatározzák a továbbjutás ponthatárát. Az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2004. február 13-ig (péntek) értesíti az iskolákat az OKTV programon keresztül, valamint postai levélben.
- A döntőbe a második forduló pontszámának és az első fordulóban szerzett pontszám 25 %-ának az összesítése alapján a legalább 40 pontot elért, 60-70 versenyző kerül.
A harmadik forduló (döntő) időpontja: 2004. március 13. (szombat), 10 óra
- A döntőt a KÁOKSZI és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság szervezi Budapesten, az ELTE Informatikai Kara által biztosított helyszínen.
- A verseny végeredményét a második fordulóban elért pontszám 25 %-ának és a döntőben elért eredményeknek az összesítésével kialakult sorrend adja.
- Az eredményekről a KÁOKSZI legkésőbb 2004. április 2-ig (péntek) értesíti az iskolákat az iskolai OKTV programon keresztül.