2024. április 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelés Tanács 2008. október 16-i üléséről

2008. november 21.
Napirend:
  1. Tájékoztatás a VII. Nevelésügyi Kongresszusról
    A tájékoztatót tartotta: Benedek András
  2. Kerettantervek és a Kerettantervi Bizottság ügyrendjének jóváhagyása
    Előterjesztő: Trencsényi László, a Kerettantervi Bizottság elnöke
  3. A digitális tananyagok bírálatára vonatkozó értékelő lapok elfogadása
    Előterjesztő: Dr. Hadházy Tibor, a Digitális Tananyag Minősítő Bizottság (DTMB) elnöke
  4. OM-rendeletek módosítása
    Előterjesztő: Csillag Márta OKM főosztályvezető
Jegyzőkönyvvezető: Varga Erzsébet (Magyar Gyorsírók és Gépírók Országos Szövetsége beszédgyorsíró szolgálat)

1. Tájékoztatás a VII. Nevelésügyi Kongresszusról
A tájékoztatót tartotta: Benedek András

A tájékoztató kitért a kongresszus előkészítési folyamatának ismertetésére és a legfontosabb adataira.

Főbb megállapítások:

A résztvevők körében kellő súllyal szerepeltek gyakorló pedagógusok: A regisztrált 935 résztvevő 60%-a budapesti, 40%-a vidéki volt.. A kongresszus 24 témát tárgyalt meg 8 szekcióban.
Végig érvényesült a kongresszus jelmondata: "Az oktatás közügy". Ezen belül kiemelt szerephez jutott a családi és az intézményes nevelés kapcsolata. A hozzászólók kivétel nélkül elismeréssel szóltak a kongresszus szervezéséről, lebonyolításáról. Nagyra értékelték, hogy létrejött egy, a társadalom széles köreit reprezentáló eszmecsere a nevelés ügyéről, társadalmi jelentőségéről. A kongresszus világosan kifejezte, hogy az oktatásügy nem elszigetelten, nem önmagában működik, hanem a társadalom különböző alrendszereivel együttműködve. Külön kiemelték a hozzászólók annak jelentőségét, hogy megfelelő súllyal szerepeltek a gazdasági és a kulturális élet, továbbá a művészeti világ képviselői, s hogy a szakképzés is igen komoly visszhangot kapott.
Kivétel nélkül elismeréssel szóltak a kongresszus értékelői a viták, beszélgetések hangneméről, a mindvégig jellemző konszenzuskeresésről.
Ugyanakkor néhány fontos kritikai észrevétel is hangot kapott. Ezek lényegében a következőkre irányultak:
  • miközben a beszélgetések, viták során számos kemény kritika hangzott el az oktatási kormány tevékenységéről, a kongresszus ajánlásaiban ezeknek nem sok hely jutott;
  • a tematikából hiányzott a felnőttképzéssel való foglalkozás;
  • nem kellő súllyal szerepelt a tanári státusz komplex problematikája, a pedagógusok munkája jelentőségének megfelelő tárgyalása, holott a kongresszus - mint elhangzott - nagy szerepet játszhat abban, hogy a pedagógusi munka megbecsülésében hatékony és igazi változások indulhassanak meg;
  • a kongresszus ajánlásai nem kellő határozottsággal fogalmaztak meg továbblépésre vonatkozó igényeket, javaslatokat. Ellenvéleményként hangzott el, hogy az oktatáspolitika irányában határozottabb követelmények megfogalmazása nem egy ilyen kongresszus feladata;
  • a szervezéssel kapcsolatban megfontolandó észrevételként értékelték a szervezők azt a megállapítást, hogy többek távolmaradását a kongresszusról a részvételi díj magas volta, vidékiek esetében pedig a szállásbiztosítás hiánya okozta.
A legfontosabb kritikai megállapítás a politikai és társadalmi konszenzuson alapuló hosszú távú nevelésügyi politika hiányára utalt. Erre reagálva hangzott el, hogy a kongresszus nem arról szólt, hogy mit kívánunk a kormányzattól, hanem arról, hogy miként gondolkodik a nevelés lényegéről és feladatairól a nevelésügy különböző területein dolgozó ezer szakember, laikus. Megállapítást nyert, hogy az oktatás kérdésében sincs társadalmi, politikai egyetértés. A kongresszus hangsúlyozta, hogy az oktatás kérdésében a politikai elitnek konszenzusra kell jutnia. Javaslatként hangzott el, hogy egy konszenzuson alapuló oktatáspolitika meghatározásában az OKNT-nek szerepet kellene vállalnia, az erre vonatkozó javaslat kidolgozásának, illetve megvitatásának önálló ülést lenne érdemes szentelnie.
Kívánalomként fogalmazódott meg az oktatásfejlesztés rendelkezésére álló tetemes pénzügyi források felhasználásának átláthatóvá tétele, továbbá a kongresszus leglényegesebb üzeneteiből levonható cselekvések, kötelezettségek megfogalmazása.

2. Kerettantervek és a Kerettantervi Bizottság ügyrendjének jóváhagyása
Előterjesztő: Trencsényi László, a Kerettantervi Bizottság elnöke

Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. kompetenciafejlesztő oktatási program kerettantervei

Idegen nyelvi kompetencia (általános iskola 1-4. évfolyam); Magyar mint idegen nyelv, kezdőszint: 11 igen, 1 tartózkodás, 0 ellenszavazattal kihirdetésre javasolva;
  • Idegen nyelvi kompetencia (általános iskola 5-8. évfolyam); Magyar mint idegen nyelv, kezdőszint: 11 igen, 1 tartózkodás, 0 ellenszavazattal kihirdetésre javasolva;
  • Idegen nyelvi kompetencia (általános iskola 1-8. évfolyam); Magyar mint idegen, nyelv haladó szint; nem magyar anyanyelvű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók nyelvi fejlesztése:11 igen, 1 tartózkodás, 0 ellenszavazattal kihirdetésre javasolva;
  • Idegen nyelvi kompetencia (középiskola 9-12. évfolyam); Magyar mint idegen nyelv, kezdőszint: 11 igen, 1 tartózkodás, 0 ellenszavazattal kihirdetésre javasolva;
  • Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. Kerettanterve az alapfokú nevelés-oktatás 1-8. évfolyama számára: 11 igen, 1 tartózkodás, 0 ellenszavazattal kihirdetésre javasolva;
2.2 A Kerettantervi Bizottság ügyrendje: egyhangú igen szavazattal elfogadva

3. A digitális tananyagok bírálatára vonatkozó értékelő lapok elfogadása
Előterjesztő: Dr. Hadházy Tibor, a Digitális Tananyag Minősítő Bizottság (DTMB) elnöke

A beterjesztett értékelő lap bírálataként elhangzott, hogy az értékelő lapoknak a NAT-hoz való illesztése kívánnivalókat hagy maga után. Egy másik kritikai észrevétel szerint a digitális tananyagokat értelemszerűen nem lehet a tudományterületek tipológiája mentén értékelni, tekintve, hogy a tananyagok struktúrája nem közvetlenül illeszkedik a tudományterületek struktúrájához.
Az előterjesztő ígéretet tett a kritikai észrevételek alapján való kiegészítések megtételére. Ennek alapján a beterjesztett értékelő lapokat az OKNT egyhangúlag elfogadta.

4. OM-rendeletek módosítása
Előterjesztő: Csillag Márta OKM főosztályvezető

4.1. A 3/2002. OM-rendelet módosítása

A rendelet a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről szól. A módosítás kivette a folyamatból az előminősítés szakaszát, csökkentette az adminisztrációs terheket, bizonyos nyilvántartási szabályokat fogalmazott meg, a szakértőkre vonatkozó feltételek közé hangsúlyosabban építette be a szakmai gyakorlat meglétét, és jogorvoslati rendszert építette be a rendeletbe.
Vita volt a művészeti iskolák eredményességi mutatóinak megfogalmazását illetően, az OKNT állásfoglalása szerint az iskolák eredményességét az adott iskola pedagógiai programjában rögzítetteknek való megfelelés kritériuma mentén kell értékelni.

4.2. "10/1994. (V. 13.) MKM rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről" szóló rendelet módosítása

A vita során felmerült a szakértői és szaktanácsadói munka közötti különbség definiálásának igénye. Válaszában az előterjesztő szerint szakértőknek nevezzük azokat, akik elsősorban fenntartói és irányítói feladatokban segítik a közoktatás intézményrendszerét, szaktanácsadóknak pedig azokat, akik elsősorban az intézmény pedagógusait és vezetőit segítik szakmai-pedagógiai, illetve iskolavezetési kérdésekben. A rendelet megkülönbözteti a területi és az országos szakmai szolgáltatások szintjét: a területin nem változik semmi: megyei pedagógiai intézetek, magánszolgáltatók, egyházi szolgáltatók töltik be ezt a funkciót. Erre szeretne ráépíteni ez a rendelet bizonyos területeken névjegyzéki nyilvántartási kötelezettséget, amelyet egy országos állami intézmény tart nyilván.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok