2024. április 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2006. január 12-i üléséről

2006. március 16.
Napirend:

1. Tájékoztató az integráció tartalmi, szervezeti, finanszírozási problematikájáról, az eddig elért eredményekről
Előadó: Daróczi Gábor miniszteri biztos
dr. Szőke Judit, az Országos Közoktatási Integrációs Központ vezetője
 
2. Javaslat az OKNT szmsz-ének 9/c és 13/b pontjának módosítására
Előadó: Dr. Loránd Ferenc elnök
 
3. Előterjesztés az oktatási miniszter rendeletére a 2006/2007. tanév rendjéről
Előadó: Czímer László főosztályvezető
Meghívott: Dr. Kozma László vezető főtanácsos
Juhász József főtanácsos (OKÉV)
 
4. Az OKÉV tájékoztatása az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók oktatását végző általános iskolai tagozatok feladatellátásának ellenőrzéséről
Előadó: Csillag Márta főigazgató-helyettes (OKÉV)
 
5. Egyebek
 
5.1. Javaslat az OKNT tagjaira a MAB égisze alatt szervezendő Pedagógusképző Bizottságba
Előadó: Brezsnyánszky László
 
5.2. Javaslat az OKNT tagjaira a Jakab János szakképzési helyettes államtitkár levelében foglaltak alapján
Előadó: Liskó Ilona és dr. Trencsényi László OKNT-tagok
 
5.3. Delegáltak jelölése, illetve döntés az OKNT szerepvállalására a Szegedi Tudományegyetem és a Csongrád Megyei Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézet által szervezett konferencián (2006. április 20-22.)
Előadó: Nagy József OKNT-tag


1. Tájékoztató az integráció tartalmi, szervezeti, finanszírozási problematikájáról, az eddig elért eredményekről

A napirend vitájának bevezetéseként Daróczi Gábor miniszteri biztos az oktatási kormányzat kiemelt szándékaként jellemezte a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak a hátrányoktól nem sújtott tanulókkal közösen történő nevelését. Az előadók ismertették az ennek érdekében tett intézkedéseket, nagy vívmányként értékelve, hogy az elmúlt évben hatályba lépett az egyenlő bánásmódról és esélyegyenlőségről szóló jogszabály. Hangsúlyozták, hogy önmagában nem elég, ha a gyerekeket együtt tartják: ki kell dolgozni és alkalmazni kell olyan programokat, amelyek az együttnevelés speciális igényeihez alkalmazkodnak. Ismertették az integrációs pedagógiai rendszernek, illetve keretrendszernek az integrációs normatíva elnyeréséhez kötött kötelező elemeit. Ezek: heterogén osztályok kialakítása, az óvoda-iskola átmenetre vonatkozó, az óvodával közösen kidolgozandó program kidolgozása és a szociális hálózattal való kapcsolatrendszer kiépítése. Részletesen szóltak az integráció útjában álló nehézségekről: a spontán szegregációs folyamatokról iskolák között és iskolákon belül. Dr. Szőke Judit, az Országos Közoktatási Integrációs Központ vezetője ismertette a hálózat keretében eddig kifejtett tevékenységet, a hálózathoz pályázat útján csatlakozott iskoláknak nyújtott anyagi támogatást, és a szakmai segítség formáit.
Az előadókhoz intézett kérdések egyrészt az integrációs programnak az óvodákkal, általános művelődési központokkal és a kollégiumokkal való kapcsolatát firtatták, másrészt azt, hogy miben mérik az integrált nevelés eredményességét. A válaszból kiderült, hogy ez utóbbira célzott kutatás fog választ adni.
A hozzászólók közül néhányan az integráció erőltetésétől óvtak, attól, hogy az integrált nevelést kizárólagos megoldásként értelmezzék: a "vagy-vagy" alternatívával az "is-is" alternatívát javasolták. A Tanács tagjai összességében elismerően szóltak az integrációs program megtervezésében és kivitelezésében elért eddigi eredményekről, a programot szervezők és irányítók munkájáról. A továbbiakra nézve hangsúlyozták az integrációnak az óvodai fejlesztési programmal, a kistelepülési oktatási intézmények, továbbá a kollégiumok és a szakiskolák fejlesztésével való szoros kapcsolatát. Fokozottabb támogatást sürgettek a szakiskolai kollégiumok számára. Felhívták a figyelmet a családdal való együttnevelés fontosságára és az integráció szempontjainak a pedagógusképzésben és -továbbképzésben való fokozottabb érvényesítésére.

2. Az OKNT szervezeti és működési szabályzatával kapcsolatban javaslat hangzott el arról, hogy az OKNT keretében létre kellene hozni egy ún. "európai bizottságot", tekintettel arra, hogy számos fejlesztésre vonatkozó döntés meghozatalakor az EU-val együtt kellene gondolkodnunk. Az a döntés született, hogy erre a következő ülésen konkrét javaslat alapján visszatér a Tanács.

3. A tanév rendjéről szóló előterjesztés vitájának középpontjában a tanulmányi versenyek tartalmi és időzítési kérdései álltak. Az OKNT javasolta az OM-nek a társ minisztériumokkal való időpont egyeztetést, továbbá a tanulmányi versenyek rendszerének újbóli áttekintését.

4. Az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók oktatását végző általános iskolai tagozatok feladatellátásának ellenőrzéséről szóló napirend tárgyalása kapcsán Daróczi Gábor miniszteri biztos a speciális nevelési igényű tanulók hivatalos minősítésével, illetve a részükre létesített tagozatba való áthelyezés rendszerével kapcsolatos, kidolgozás alatt álló új tervekről adott előzetes tájékoztatást annak kapcsán, hogy a költségvetési törvény hatályba lépésével a tanulók áthelyezéséről való döntési jog kistérségi bizottságok kompetenciájába utalható. A kérdés bonyolultságára való tekintettel az Elnök írásos előterjesztést kért e témában, amelyet következő üléseinek egyikén tárgyalásra tűz.
Az OKÉV beszámolóját a napirend címében feltüntetett témáról szakmailag igényes és korrekt munkának ítélték a hozzászólók, korántsem megelégedéssel nyugtázva a helyzetképet, amelyet a beszámoló adott.

5. Az Egyebek napirend keretében
  • Brezsnyánszky László az OKNT Pedagógusképzési Bizottságának elnöke és Loránd Ferenc az OKNT elnöke felhatalmazást kapott, hogy a Magyar Akkreditációs Bizottságban (MAB) létesítendő pedagógusképzési bizottság feladatáról és személyi összetételéről a MAB elnökével tárgyaljon;
  • az OKNT úgy döntött, hogy a szakképzési helyettes államtitkár által kezdeményezett, a szakiskola helyzetével, feladataival kapcsolatos szakmai tanácskozáson az OKNT részéről Dobos Krisztina, Loránd Ferenc, Szenes György és Szilágyi János vesz részt;
  • döntés született arról, hogy az OKNT napirendjére tűzi az Arany János programot, abból az alkalomból, hogy megszüntették a program irodáját;
  • a szegedi, április 20-22-i értékelési konferencián való részvétel módjáról az OKNT a következő ülésén dönt.
Loránd Ferenc
az OKNT elnöke
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok