Napirend:
1. Előterjesztés a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet és a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
2. Döntés a filozófia, dráma és művészettörténet vizsgatárgyak írásbeli vizsgaleírásáról
Az OÉVB álláspontját ismerteti: Horn György
Meghívott: Pongrácz László
3. Javaslat a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban részt vevő szakértők akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamára
Előadó: Szabados Lajos, a TTB elnöke
4. Egyebek
Jelen vannak:
az OKNT tagjai közül:
|
Meghívottak:
|
Dr. Báthory Zoltán
|
Brassói Sándor
|
Dr. Dobos Krisztina
|
Horváth Gréta
|
Dr. Hadházy Tibor
|
Kajtárné Botár Borbála
|
Horn György
|
Kaposi József
|
Dr. Karlovitz János
|
Kerner Anna
|
Dr. Kelemen Elemér
|
Makkai László (FTT)
|
Kertész János
|
Ötvös Zoltán
|
Liskó Ilona
|
Pongrácz László
|
Dr. Loránd Ferenc
|
|
Nagy József
|
|
Dr. Polinszky Márta
|
|
Réz Gáborné dr.
|
|
Dr. Szabados Lajos
|
|
Szakács Mihályné dr.
|
|
Dr. Szenes György
|
|
Szilágyi János
|
|
Tóth János
|
|
Dr. Trencsényi László
|
|
Dr. Vekerdy Tamás
|
|
Napirend előtt
Kajtárné Botár Borbála a Miniszteri Kabinet Társadalmi és Civil Kapcsolatok Titkárságának vezetője tolmácsolta Hiller István miniszter üdvözletét és kérését, hogy az OKNT legközelebbi ülését október 12 helyett 19-én tartsa, mert Miniszter Úr szeretne részt venni az OKNT ülésén, de október 12-én előre lekötött elfoglaltsága van. (Az OKNT egyhangúlag határozott a kért időpont- módosításról). Közölte továbbá, hogy a Miniszter Úr az OKNT jelen ciklusra érvényes mandátumának lejártáig, a 2006. év végéig újra delegálja azt a három miniszteri delegáltat (Liskó Ilonát, Polinszky Mártát és Vágó Irént), akiket az előző miniszter delegált.
Napirendi pontok
1. Döntés a filozófia, dráma és művészettörténet vizsgatárgyak írásbeli vizsgaleírásáról.
Az OÉVB álláspontját Horn György az OÉVB elnöke ismertette.
Elmondta: az OÉVB ülésén éles vita volt, amit az okozott, hogy egy már elfogadott, megjelentetett, jogilag működő dráma, filozófia, művészettörténet követelményrendszer egy eleméről, annak a rendszerrel való koherenciájáról kellett dönteni, függetlenül azoktól a kritikai észrevételektől, amelyek túlmutattak a szóban forgó tárgyakon. Ezért érdemi következménye nem lehetett annak a jogos bírálatnak, amely a művészettörténet érettségi követelményeit egyoldalú ismeret-centrikussága miatt érte
A téma kapcsán megfogalmazódott az az igény, hogy kerüljön az OKN T elé az egész érettségi rendszert áttekintő előterjesztés, különös tekintettel a követelményeknek a Nat-hoz való viszonyára.
Határozat:
Az OKNT a Dráma tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 15 igen szavazattal 3 tartózkodás mellett, a művészettörténet tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 15 igen, 1 nem szavazattal 2 tartózkodás mellett, a filozófia tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 16 igen szavazattal 2 tartózkodás mellett elfogadta.
2. Előterjesztés a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet és a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
A 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 2§ (2) bekezdése a nevelési-oktatási intézményekben dohányzóhely kijelöléséről intézkedett. Jelen előterjesztés ezt a passzust egészítette ki azzal, hogy "óvodákban nem jelölhető ki dohányzóhely."
A rendelet 39§-a "A képességfejlesztő, kompetenciaalapú oktatás" cím alatt tudatja, hogy a képességfejlesztő kompetencia alapú oktatás megszervezéséhez az oktatási és kulturális miniszter "Képességfejlesztő, Kompetencia Alapú Oktatási Programcsomagot" adott ki, amelynek végrehajtásában pályázat alapján kiválasztott iskolák működnek közre. Hét pontban ismerteti a programcsomag tartalmának fő részeit.
Az előterjesztésről élénk eszmecsere folyt, amelynek elhúzódása miatt testületi állásfoglalásra nem kerülhetett sor. Az előterjesztést ért - alábbiakban részletezett - bírálatok alapján azonban az Elnök azzal foglalta össze a vitát, hogy az előterjesztést "az OKNT nem tartotta kielégítőnek, ezért átdolgozásra javasolja," és kéri, hogy átdolgozott változat ismét kerüljön az OKNT elé.
Az alapvető észrevételek, kifogások és javaslatok a következők voltak:
- Valamennyi hozzászóló fontosnak tartotta, hogy elkészült egy komplett programcsomag, és üdvözölte a programcsomag műfaját, mert rendszerbe szervezi az oktatás főbb komponenseit.
- Hiányolták a programcsomag definícióját. A programcsomag szabatos leírásában világossá kell tenni, hogy ez egy olyan dokumentum, amelynek van legalább három olyan eleme, amelyeket a korábbi jogszabályok akkreditációhoz kötöttek, és vannak olyan elemei, amelyek külön-külön nem igényelnek akkreditációt, csak abban az esetben, amikor rendszerként összekapcsolják őket.
- Legfőbb hiányosságnak azt említették, hogy a programcsomagok akkreditációjáról intézkedő törvényi passzus kikerült a közoktatási törvényből, így nincs jogszabályi háttere annak az igénynek, hogy a programcsomagok ugyanolyan csak ugyanolyan szigorú akkreditációs eljárás alá essenek, mint a tankönyvek, tantervek vagy a továbbképzési programok. Az OKNT annak egyértelmű kijelentését várja el az oktatási kormányzattól, hogy bármely programcsomag csak szigorú szakmai kontrol után és az OKNT egyetértésével kerülhet miniszteri jóváhagyással kiadásra.
- Tekintettel arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett Képességfejlesztő, Kompetencia Alapú Oktatási Programcsomag hatalmas állami ráfordítással készült, nyomtatott formában is ingyen kellene az iskolák rendelkezésére bocsátani. Nagy hiányossága a mai gyakorlatnak, hogy miközben milliárdokat fordít az állam fejlesztési programok kimunkálására, arra nincs fedezet, hogy a fejlesztések eredményét a felhasználókhoz eljuttassák. Amennyiben ez üzleti alapon történik, pontosan meg kell fogalmazni ennek feltételeit.
- Szükséges ítélték a hozzászólók, hogy az állam újabb programcsomagok kidolgoztatását finanszírozza.
- Megfogalmazódott az az aggodalom, a programcsomagok elterjedésével az önmagukban akkreditált tankönyvek kiszorulnak a használatból. Kérdés: most már csak olyan tankönyvet szabad írni, amelyik valamely programcsomag része?
3. Javaslat a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban részt vevő szakértők akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamára
Előadó: Szabados Lajos, a TTB elnöke
Szabados Lajos a Tankönyv és Taneszköz Bizottság (TTB) nevében kérte az OKNT-t, hogy emelje határozattá a TTB azon javaslatát, miszerint a tankönyv szakértőknek az OKNT által már a vonatkozó tárgyban jóváhagyott, akkreditált továbbképzésen az előterjesztésben részletezett feltételek szerint kell részt venniük. A kérés jogi háttere az a törvényi előírás, miszerint 2007 szeptember 1-től csak az lehet szakértő, aki elvégzett egy akkreditált szakértői felkészítő tanfolyamot.
Az OKNT az előterjesztést egyhangúlag azzal a kiegészítéssel fogadta el, hogy a résztvevőknek szóló tájékoztatóban szerepeljen, miszerint a tanfolyam a tankönyveknek a Nemzeti Alaptanterv fejlesztési feladatainak való megfelelés megítélésére készít fel.
4. Egyebek
Az OKNT az alábbi személyi kérdésekben határozott:
- 16 szavazattal 2 tartózkodás mellett Trencsényi Lászlót jelölte a Magyar Akkreditációs Bizottságba,
- Nagy József helyére - aki egyéb elfoglaltságaira hivatkozva lemondott a kerettantervi bizottság elnöki tisztéről - Vekerdy Tamást jelölte tagnak a bizottságba. A bizottsági elnök megválasztása a bizottság kompetenciája.
- 13 szavazattal 1 ellenszavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta a Magyar Pedagógiai Társaság és az MTA Pedagógiai Bizottsága felkérését arra vonatkozóan, hogy egyik kezdeményezője legyen a VII. Nevelésügyi Kongresszusnak. A kongresszus szakmai, tartalmi előkészítését végző bizottságba Báthory Zoltánt delegálta.
- 17 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett ellenszavazat nélkül Dobos Krisztinát javasolta Hoffmann Rózsa megüresedett helyére az Országos Érettségi és Vizsga Bizottságba.
- Az Éves Jelentést Előkészítő Bizottságba Hoffmann Rózsa helyére nem akadt jelentkező.
További határozatok:
- A Nevelési Tanácsadók Országos Egyesületétől érkezett megkeresés kapcsán, amelyben az egyesület elnöke a nevelési tanácsadók esetleges megszüntetése feletti aggodalmának adott hangot, felmerült az az igény, hogy az OKNT tájékoztatást kapjon a minisztériumi háttérintézmények átszervezésével kapcsolatos koncepcióról. Kajtár Borbála közölte, hogy a nevelési tanácsadók megszüntetésére vagy más szolgáltató rendszerbe való beintegrálására irányuló kezdeményezésről a tárcánál nem tud. Az Elnök felszólíttatott, hogy ebben az értelemben válaszoljon a megkeresésre, továbbá, hogy a miniszter úr közvetítését kérje abban, hogy az OKNT mint illetékes szakmai testület lehetőséget kapjon véleményezési és javaslattételi jogának gyakorlására az Államreform Bizottságnak a közoktatást érintő intézkedései előkészítésében.
- Az OKNT megbízta az Elnököt, hogy a minisztertől közbenjárását kérje ahhoz, hogy a Tanács a II. Nemzeti Fejlesztési Terv közoktatást érintő tételeiről tájékoztatást kapjon.
- Az éves jelentés helyett az OKNT cikluszáró jelentést fog kiadni. Ebben a ciklus során keletkezett legfontosabb dokumentumok és a munkabizottságok elnökeinek bizottságuk munkájáról készített beszámolói szerepelnének.
2006. október 16.
Loránd Ferenc
az OKNT elnöke