2024. április 24.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2006. szeptember 14-i üléséről

2006. október 25.
Napirend:

1. Előterjesztés a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet és a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes

2. Döntés a filozófia, dráma és művészettörténet vizsgatárgyak írásbeli vizsgaleírásáról
Az OÉVB álláspontját ismerteti: Horn György
Meghívott: Pongrácz László

3. Javaslat a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban részt vevő szakértők akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamára
Előadó: Szabados Lajos, a TTB elnöke

4. Egyebek

Jelen vannak:

az OKNT tagjai közül:
Meghívottak:
Dr. Báthory Zoltán
Brassói Sándor
Dr. Dobos Krisztina
Horváth Gréta
Dr. Hadházy Tibor
Kajtárné Botár Borbála
Horn György
Kaposi József
Dr. Karlovitz János
Kerner Anna
Dr. Kelemen Elemér
Makkai László (FTT)
Kertész János
Ötvös Zoltán
Liskó Ilona
Pongrácz László
Dr. Loránd Ferenc
 
Nagy József
 
Dr. Polinszky Márta
 
Réz Gáborné dr.
 
Dr. Szabados Lajos
 
Szakács Mihályné dr.
 
Dr. Szenes György
 
Szilágyi János
 
Tóth János
 
Dr. Trencsényi László
 
Dr. Vekerdy Tamás
 

Napirend előtt

Kajtárné Botár Borbála a Miniszteri Kabinet Társadalmi és Civil Kapcsolatok Titkárságának vezetője tolmácsolta Hiller István miniszter üdvözletét és kérését, hogy az OKNT legközelebbi ülését október 12 helyett 19-én tartsa, mert Miniszter Úr szeretne részt venni az OKNT ülésén, de október 12-én előre lekötött elfoglaltsága van. (Az OKNT egyhangúlag határozott a kért időpont- módosításról). Közölte továbbá, hogy a Miniszter Úr az OKNT jelen ciklusra érvényes mandátumának lejártáig, a 2006. év végéig újra delegálja azt a három miniszteri delegáltat (Liskó Ilonát, Polinszky Mártát és Vágó Irént), akiket az előző miniszter delegált.

Napirendi pontok

1. Döntés a filozófia, dráma és művészettörténet vizsgatárgyak írásbeli vizsgaleírásáról.

Az OÉVB álláspontját Horn György az OÉVB elnöke ismertette.

Elmondta: az OÉVB ülésén éles vita volt, amit az okozott, hogy egy már elfogadott, megjelentetett, jogilag működő dráma, filozófia, művészettörténet követelményrendszer egy eleméről, annak a rendszerrel való koherenciájáról kellett dönteni, függetlenül azoktól a kritikai észrevételektől, amelyek túlmutattak a szóban forgó tárgyakon. Ezért érdemi következménye nem lehetett annak a jogos bírálatnak, amely a művészettörténet érettségi követelményeit egyoldalú ismeret-centrikussága miatt érte
A téma kapcsán megfogalmazódott az az igény, hogy kerüljön az OKN T elé az egész érettségi rendszert áttekintő előterjesztés, különös tekintettel a követelményeknek a Nat-hoz való viszonyára.

Határozat:
Az OKNT a Dráma tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 15 igen szavazattal 3 tartózkodás mellett, a művészettörténet tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 15 igen, 1 nem szavazattal 2 tartózkodás mellett, a filozófia tantárgy érettségi vizsgaleírásáról és érettségi követelményeiről beterjesztett előterjesztést 16 igen szavazattal 2 tartózkodás mellett elfogadta.

2. Előterjesztés a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet és a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes

A 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 2§ (2) bekezdése a nevelési-oktatási intézményekben dohányzóhely kijelöléséről intézkedett. Jelen előterjesztés ezt a passzust egészítette ki azzal, hogy "óvodákban nem jelölhető ki dohányzóhely."

A rendelet 39§-a "A képességfejlesztő, kompetenciaalapú oktatás" cím alatt tudatja, hogy a képességfejlesztő kompetencia alapú oktatás megszervezéséhez az oktatási és kulturális miniszter "Képességfejlesztő, Kompetencia Alapú Oktatási Programcsomagot" adott ki, amelynek végrehajtásában pályázat alapján kiválasztott iskolák működnek közre. Hét pontban ismerteti a programcsomag tartalmának fő részeit.
Az előterjesztésről élénk eszmecsere folyt, amelynek elhúzódása miatt testületi állásfoglalásra nem kerülhetett sor. Az előterjesztést ért - alábbiakban részletezett - bírálatok alapján azonban az Elnök azzal foglalta össze a vitát, hogy az előterjesztést "az OKNT nem tartotta kielégítőnek, ezért átdolgozásra javasolja," és kéri, hogy átdolgozott változat ismét kerüljön az OKNT elé.

Az alapvető észrevételek, kifogások és javaslatok a következők voltak:
  • Valamennyi hozzászóló fontosnak tartotta, hogy elkészült egy komplett programcsomag, és üdvözölte a programcsomag műfaját, mert rendszerbe szervezi az oktatás főbb komponenseit.
  • Hiányolták a programcsomag definícióját. A programcsomag szabatos leírásában világossá kell tenni, hogy ez egy olyan dokumentum, amelynek van legalább három olyan eleme, amelyeket a korábbi jogszabályok akkreditációhoz kötöttek, és vannak olyan elemei, amelyek külön-külön nem igényelnek akkreditációt, csak abban az esetben, amikor rendszerként összekapcsolják őket.
  • Legfőbb hiányosságnak azt említették, hogy a programcsomagok akkreditációjáról intézkedő törvényi passzus kikerült a közoktatási törvényből, így nincs jogszabályi háttere annak az igénynek, hogy a programcsomagok ugyanolyan csak ugyanolyan szigorú akkreditációs eljárás alá essenek, mint a tankönyvek, tantervek vagy a továbbképzési programok. Az OKNT annak egyértelmű kijelentését várja el az oktatási kormányzattól, hogy bármely programcsomag csak szigorú szakmai kontrol után és az OKNT egyetértésével kerülhet miniszteri jóváhagyással kiadásra.
  • Tekintettel arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett Képességfejlesztő, Kompetencia Alapú Oktatási Programcsomag hatalmas állami ráfordítással készült, nyomtatott formában is ingyen kellene az iskolák rendelkezésére bocsátani. Nagy hiányossága a mai gyakorlatnak, hogy miközben milliárdokat fordít az állam fejlesztési programok kimunkálására, arra nincs fedezet, hogy a fejlesztések eredményét a felhasználókhoz eljuttassák. Amennyiben ez üzleti alapon történik, pontosan meg kell fogalmazni ennek feltételeit.
  • Szükséges ítélték a hozzászólók, hogy az állam újabb programcsomagok kidolgoztatását finanszírozza.
  • Megfogalmazódott az az aggodalom, a programcsomagok elterjedésével az önmagukban akkreditált tankönyvek kiszorulnak a használatból. Kérdés: most már csak olyan tankönyvet szabad írni, amelyik valamely programcsomag része?
3. Javaslat a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban részt vevő szakértők akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamára
Előadó: Szabados Lajos, a TTB elnöke

Szabados Lajos a Tankönyv és Taneszköz Bizottság (TTB) nevében kérte az OKNT-t, hogy emelje határozattá a TTB azon javaslatát, miszerint a tankönyv szakértőknek az OKNT által már a vonatkozó tárgyban jóváhagyott, akkreditált továbbképzésen az előterjesztésben részletezett feltételek szerint kell részt venniük. A kérés jogi háttere az a törvényi előírás, miszerint 2007 szeptember 1-től csak az lehet szakértő, aki elvégzett egy akkreditált szakértői felkészítő tanfolyamot.

Az OKNT az előterjesztést egyhangúlag azzal a kiegészítéssel fogadta el, hogy a résztvevőknek szóló tájékoztatóban szerepeljen, miszerint a tanfolyam a tankönyveknek a Nemzeti Alaptanterv fejlesztési feladatainak való megfelelés megítélésére készít fel.

4. Egyebek

Az OKNT az alábbi személyi kérdésekben határozott:
  • 16 szavazattal 2 tartózkodás mellett Trencsényi Lászlót jelölte a Magyar Akkreditációs Bizottságba,
  • Nagy József helyére - aki egyéb elfoglaltságaira hivatkozva lemondott a kerettantervi bizottság elnöki tisztéről - Vekerdy Tamást jelölte tagnak a bizottságba. A bizottsági elnök megválasztása a bizottság kompetenciája.
  • 13 szavazattal 1 ellenszavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta a Magyar Pedagógiai Társaság és az MTA Pedagógiai Bizottsága felkérését arra vonatkozóan, hogy egyik kezdeményezője legyen a VII. Nevelésügyi Kongresszusnak. A kongresszus szakmai, tartalmi előkészítését végző bizottságba Báthory Zoltánt delegálta.
  • 17 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett ellenszavazat nélkül Dobos Krisztinát javasolta Hoffmann Rózsa megüresedett helyére az Országos Érettségi és Vizsga Bizottságba.
  • Az Éves Jelentést Előkészítő Bizottságba Hoffmann Rózsa helyére nem akadt jelentkező.
További határozatok:
  • A Nevelési Tanácsadók Országos Egyesületétől érkezett megkeresés kapcsán, amelyben az egyesület elnöke a nevelési tanácsadók esetleges megszüntetése feletti aggodalmának adott hangot, felmerült az az igény, hogy az OKNT tájékoztatást kapjon a minisztériumi háttérintézmények átszervezésével kapcsolatos koncepcióról. Kajtár Borbála közölte, hogy a nevelési tanácsadók megszüntetésére vagy más szolgáltató rendszerbe való beintegrálására irányuló kezdeményezésről a tárcánál nem tud. Az Elnök felszólíttatott, hogy ebben az értelemben válaszoljon a megkeresésre, továbbá, hogy a miniszter úr közvetítését kérje abban, hogy az OKNT mint illetékes szakmai testület lehetőséget kapjon véleményezési és javaslattételi jogának gyakorlására az Államreform Bizottságnak a közoktatást érintő intézkedései előkészítésében.
  • Az OKNT megbízta az Elnököt, hogy a minisztertől közbenjárását kérje ahhoz, hogy a Tanács a II. Nemzeti Fejlesztési Terv közoktatást érintő tételeiről tájékoztatást kapjon.
  • Az éves jelentés helyett az OKNT cikluszáró jelentést fog kiadni. Ebben a ciklus során keletkezett legfontosabb dokumentumok és a munkabizottságok elnökeinek bizottságuk munkájáról készített beszámolói szerepelnének.


2006. október 16.
Loránd Ferenc
az OKNT elnöke
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok