Tervezett napirendi pontok:
1. Javaslat az oktatási és kulturális miniszter rendeletére az alapfokú művészetoktatás támogatásával kapcsolatos végrehajtási (OKM) rendeletre (a 2008. évi költségvetési törvény 5. számú mellékletének 22. pontja alapján)
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
2. Javaslat az oktatási és kulturális miniszter rendeletére az esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támogatásokkal kapcsolatos végrehajtási (OKM) rendeletre (a 2008. évi költségvetési törvény 5. számú mellékletének 16. pontja alapján)
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
Szakértő: Hegyiné Pallaghy Szilvia osztályvezető
Orbán Anikó referens
3. Kerettantervek jóváhagyása
A KTB javaslatát Trencsényi László, a KTB elnöke ismerteti
4. Az OKNT Tankönyv és Taneszköz Bizottsága szmsz-ének jóváhagyása
Előadó: Szabados Lajos, a TTB elnöke
5. Egyebek
Csermely Péter és Kertész János úr javaslata
Trencsényi László úr levele
Az előre tervezett napirend előtt
Arató Gergely államtitkár tájékoztatta az OKNT-t az Új iskola új tudás néven futó kormányzati programról. Kiemelte, hogy a kormányzat célja e programmal, hogy a szakmai, szakpolitikai vita körébe bevonja a közoktatásról való diskurzust. Kiemelte, hogy a programban már valamilyen szintű szakmai előkészítettségű kérdések szerepelnek, van pénzügyi realitásuk. A program alapvető célja a társadalmilag eltérő hátterű diákok kora gyerekkorral kezdődő integrációjának elősegítése. Ezt szolgálják a tehetséggondozó programok, az infokommunikációs technika támogatása, és számos, a pedagógus bérezés körébe tartozó intézkedés. Elmondta, hogy a tervezet egyelőre nem foglakozik a szakképzés és a pedagógusképzés, továbbá az intézményfenntartás és -finanszírozás kérdéseivel.
Egybehangzó kívánsága volt a felszólalóknak, hogy a közeljövőben sor kerülhessen a program részletes testületi vitájára. Ez találkozott az államtitkár úr kívánságával is. Több kérdező firtatta: van-e még e témában mozgástere az OKNT-nek, vagy csak legitimációs funkciót szán neki a kormányzat.
Az OKNT úgy foglalt állást, hogy saját eredeti tematikai tervétől függetlenül április 10.-i rendes ülésének napirendjére tűzi a program vitáját. Ennek előkészítésére önkéntes jelentkezés alapján a program 8 pontjához témafelelősöket jelölt ki azzal a feladattal, hogy az általuk vállalt pontokhoz véleményeket gyűjtenek, és elkészítik ezek rövid összegzését.
Az eredetileg tervezett napirend új témákkal gazdagodott. Az alábbi kérdések kerültek megvitatásra:
1. Kerettantervek jóváhagyása
A Kerettantervi Bizottság három kerettantervet és négy programcsomagot terjesztett be jóváhagyásra, csatolva a vonatkozó referensi jelentéseket.
Az OKNT 12 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett helyt adott a Kerettantervi Bizottság javaslatának.
2. Javaslat az oktatási és kulturális miniszter .../2008. (...) OKM rendeletére az alapfokú művészetoktatás támogatásával kapcsolatos végrehajtási (OKM) rendelet (a 2008. évi költségvetési törvény 5. számú mellékletének 22. pontja alapján
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
Az OKNT meghallgatta az előadó tájékoztatóját az alapfokú művészetoktatási intézmények fejlesztésére a költségvetési törvényben biztosított összeg felhasználásáról, azt köszönettel tudomásul vette.
3. Javaslat az oktatási és kulturális miniszter .../2008. (...) OKM rendeletére az esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támogatásokkal kapcsolatos végrehajtási (OKM) rendelet (a 2008. évi költségvetési törvény 5. számú mellékletének 16. pontja alapján
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
Társ előterjesztő: Sörös István esélyegyenlőségi referens (OKM Esélyegyenlőségi Főigazgatóság)
Az előadó ismertette a támogatásra jogosultak körét, az igénylés feltételeit, a támogatásra rendelkezésre álló összeget. Több hozzászóló kifogásolta, hogy a támogatás feltétele, hogy a pályázó intézmény alapító okiratában és pedagógiai programjában nevesítve legyen az esélyegyenlőséget támogató tevékenység. A probléma az, hogy a támogatás nem fejkvóta alapú, ezért sok tehetséges gyerek nem kerülhet be az elitképzésbe. Tekintve, hogy ez a rendelkezés a költségvetési törvényt érinti, a módosítása képviselői színtű javaslatot igényel.
Horn György és Görbe László vállalta annak a tervezetnek a megszövegezését, amelyet az Országggyűlés Oktatási és Kulturális Bizottságához lehetne benyújtani, kérvén, hogy a kérdést tűzze naptrendjére, és foglaljon benne állást.
4. Előterjesztés a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról
Előterjesztő: Brassói Sándor főosztályvezető helyettes
Bevezetőjében az előterjesztő azt a problémát exponálta, hogy "óriási gond van a középfokú iskolák különböző típusai között az oktatáshoz való hozzáférés terén", az iskolai oktatásban éles szelekció működik. A határozatképesség határain túlnyúló vita lényegében a középiskolai, közelebbről a gimnáziumi felvételi eljárások kritikájából kiindulva közoktatási rendszerünk működési mechanizmusának és a mögötte meghúzódó szemléletnek, filozófiának szerteágazó problémakörét felölelte. Középpontjában a tehetséges tanulókkal való megkülönböztetett foglalkozás szervezeti kérdései álltak. Felvetődött, hogy a középiskolai felvételiztetés egész rendszerét, gyakorlatát a szembenálló nézetek polarizált megjelenítését tartalmazó előterjesztés nyomán tűzze napirendjére az OKNT.
Szóba került még a Magyar Drámapedagógiai Társaság OKNT-nek küldött levele, amelyben sérelmezik, hogy nem lesz dráma OKTV, és e diszkrimináció elleni fellépést kérnek az OKNT-től. Idő és határozatképesség hiányában a panasz megtárgyalása elmaradt.
Dr. Loránd Ferenc
az OKNT elnöke