2024. március 29.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2008. április 10-i üléséről

2008. június 6.
Napirend:

1. Az OKNT Tankönyv és Taneszköz Bizottsága SZMSZ-ének jóváhagyása
Előadó: dr. Szabados Lajos, a TTB elnöke

2. Döntés a Csermely Péter és Kertész János javaslatában foglaltakról
Előadó: dr. Csermely Péter OKNT-tag

3. Kerettantervek jóváhagyása
Előadó: dr. Trencsényi László OKNT-tag

4. Felkészülés a dr. Hiller István miniszterrel folytatandó szakmai konzultációra

Szakmai konzultáció az "Új tudás - műveltség mindenkinek" programról
Előadó: dr. Hiller István miniszter

A program 8 pontjáról az OKNT egy-egy tagja az összegyűjtött vélemények alapján összegzést készített. Ezek összegzését a Közleményhez csatolt melléklet tartalmazza.

1. Az OKNT Tankönyv és Taneszköz Bizottsága SZMSZ-ének jóváhagyása
Előadó: dr. Szabados Lajos, a TTB elnöke
A beterjesztett SZMSZ.t az OKNT egyhangú szavazással jóváhagyta.

2. Döntés a Csermely Péter és Kertész János javaslatában foglaltakról
Előadó: dr. Csermely Péter OKNT-tag
A beterjesztett dokumentum javaslatai között szerepelt, hogy ősszel az OKNT önálló napirend keretében tekintse át a természettudományos tárgyak oktatásának helyzetét, különös tekintettel arra, hogy a közeljövőben ez lesz a tartalomfejlesztés egyik legexponáltabb területe.
Az OKNT 14 igen szavazattal, egy ellenszavazat és 2 tartózkodás mellett úgy döntött, hogy az őszi tanácskozás előkészítésére és levezénylésére bizottságot küld ki, amelynek vezetésével Csermely Pétert bízza meg, továbbá felkéri Kertész János akadémikust, hogy társelnökként vegyen részt a téma megtárgyalásának előkészítésében. Egyidejűleg levélben kéri a minisztert, hogy az őszi tanácskozásig a tárca ne hozzon olyan intézkedéseket, amelyek megelőzhetik vagy okafogyottá tehetik egy ilyen vizsgálódás és tanácskozás napirendre tűzését. Jegyzőkönyvben került rögzítésre, hogy a bizottság munkájában az OKNT részéről Görbe László, Hadházy Tíbor, Iker János és Nahalka István kíván részt venni.

3. Kerettantervek jóváhagyása
Előadó: dr. Trencsényi László

Az előadó ismertette, hogy mely kerettantervek jóváhagyását javasolja az OKNT-nek, továbbá kérte annak határozattal megerősített tudomásul vételét, hogy az Educatio kht. és az Oktatási Hivatal között megkötött szerződésnek megfelelően nyolc kompetenciára kidolgozott 1-12 évfolyamos kerettanterv vár még testületi jóváhagyásra.
Az OKNT a tájékoztatást tudomásul vette, a jóváhagyásra beterjesztett két programcsomagot pedig 16 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett elfogadta.

4. Szakmai konzultáció az "Új tudás - műveltség mindenkinek" programról
Előadó: dr. Hiller István miniszter

Az érdemi vita-konzultáció megkezdése előtt az OKNT tudomására jutott, hogy az OKM honlapján előző nap megjelent egy közlemény, mely szerint, az Országos Köznevelési Tanács megtárgyalta az "Új tudás-műveltség mindenkinek" programot és támogatta azt. E valótlan állítás hivatalos cáfolatára az ülésen részt vevő felelős minisztériumi tisztségviselőktől ígéret hangzott el.
A konzultációt megelőzően az OKNT tagjai kézhez kaptak egy másik dokumentumot, amely "Öt pillér" alcímmel öt téma alá rendezte a fejlesztési koncepciót. Abban egyetértés volt, hogy a miniszterrel folytatott beszélgetésnek - bármelyik kézhez kapott dokumentum alapján folyjék is - elsősorban a fejlesztés kérdéseivel volna célszerű foglalkozni.
Az OKNT egyöntetű szavazással elfogadta az Elnöknek azt a javaslatát, hogy a miniszter úrral folytatott beszélgetés műfaja konzultációként kerüljön definiálásra, amelynek a végén nem születik testületi állásfoglalás.
A Miniszter Úrral folytatandó konzultációt megelőzően egyetértés volt abban, hogy mindenek előtt a tanácskozás céljáról kérjen az OKNT információt, ezen belül is arról, hogy melyik dokumentumról tanácskozzunk - a 8 pontos szerkezetű immár publikus vitaanyagról, vagy az "öt pillér" alcímet viselőről - továbbá arról, hogy mit vár a Miniszter Úr ettől a megbeszéléstől, lehetnek-e még módosító hatásai az észrevételeknek. A 8 pontos szerkezetű dokumentum megfogalmazásának színvonalát többen éles kritikával illették.

A beszélgetés során felmerült kérdések, problémák:
  • Mit vár a Miniszter Úr ettől a beszélgetéstől?
  • Kiktől, mely szakmai műhelyektől származik a program szövege?
  • A programból hiányzik a szakképzés és a pedagógusképzés problematikája.
  • A pályakezdő pedagógusok többlet dotációja óriási bérfeszültséget fog okozni a szakmában
  • Miért nincs szó a programban az általános művelődési központokról? Ez negatív diszkrimináció.
  • Kitér-e az "Új tudás" program az iskolai agresszió kérdésére?
  • A bölcsőde-óvoda program jól szolgálná különösen kistelepüléseken a napközbeni ellátást. Az óvoda-iskola program is megérdemelné a kormányzati támogatást. A t6anárképzés féléves gyakorlatával egyenértékűen fontos volna a szakmai gyakorlaton való részvétel a tanítóképzésben és a óvópedagógus képzésben.
  • A szelekció vonatkozásában erőtlen a program, mert nem nyúl iskolaszerkezeti kérdésekhez. Egyik legnagyobb hiánya, hogy nincs benne a komprehenzív iskola. Az egységes iskola támogatása alapvető feladat.
  • Egy vélemény szerint "a halmozottan hátrányos helyzetből jövőknektagolt iskolarendszer kell", amely egyszersmind "követelő iskolarendszer" is. Meg kellene szabadulni olyan utópiáktól, mint "a többé-kevésbé valamennyiünk gondolkodását kísértő aufklerizmus, s ami még veszélyesebb, a plebejus egyenlősítő törekvések" (sic!)
  • Fontos feladat az iskolák kapcsolatának megerősítése a gyermekvédelmi ellátórendszerrel, ugyanígy a közművelődési és felnőttképzési intézményrendszerrel
  • Örvendetes, hogy a tehetséggondozás ilyen hangsúllyal bekerült a programba. Nem helyeselhető az a stratégia, amely a tehetséggondozásra fordítható összegeket a felsőoktatásba fekteti be. Fontos volna a tehetséggondozás szempontjából a tanári minőségi bérpótlék bevezetése. Szükséges volna megteremteni annak lehetőségét, hogy a kiemelkedő tanárok asszisztensi segítséget kaphassanak, és időközönként alkotóévet biztosítsunk a számukra.
  • Riasztó hibaként került említésre, hogy az egész programból az oktatáskutatás kimaradt.
  • A művészetoktatást az oktatáspolitika most háttérbe szorítja. A szegregációt erősíti, hogy "az egységes iskola nevét elorozva közismereti iskola és művészeti iskola típusú egységek jöttek létre", ami azzal jár, hogy délutánonként az iskola infrastruktúráját már csak a művészetoktatási intézmény használja.
Vita:
Vita bontakozott ki egy hozzászólás kapcsán egy ún. "tehetséggondozó intézményhálózat" kiépítéséről. A javaslattevő szerint e hálózatban a tehetséggondozó intézmények "úgy képzelendők el, hogy "ezt a tudást átadják egy hálózatban más iskolák számára is. Így valósulhat meg az értékőrzés mellett az érték átadása is a többi iskola számára is". E javaslatot támogatta az az érvelés, amely szerint "Igenis van egy nagyfokú társadalmi igény olyan intézménytípusokra, amelyek a tanulási képességgel már a korábbi életkorban rendelkező gyerekek számára lehetőséget biztosítanakhogy ne legyen olyan intézménytípus, amelynek feladata a tehetséggondozás, én még a kutatások eredményeivel szemben is vitatom". A javaslat ellenzői szerint egyrészt nem képzelhető el olyan iskola, amelyben ne folyna tehetséggondozás, ezért "életveszélyes", hogy bizonyos iskolák megkapják ezt a címet, míg mások nem; másrészt ez a javaslat a jelenlegi elitiskolák támogatásáról szól, ezért határozottan nagyon rossza javaslatnak tartja ebben a körben egy bázisintézményi rendszer kiépítését.

A Miniszter megjegyzései, válaszai:
A Miniszter bevezetőjében elmondta, hogy az eddig lezajlott szakmai-politikai viták nyomán az a döntés született, hogy a rendelkezésre álló igen magas összeg döntő többségét a közoktatás, ill. a közkultúra fejlesztésére fordítsák.
  • "Azt várom a Köznevelési Tanácstól - mondta a Miniszter -, hogy akár a program egészéről, akár az egyes területekről szakmai alapon mondjon véleményt." Erre reagálva az Elnök közölte, hogy máris rendelkezésre áll az eredetileg nyolc pontra strukturált vitaanyag pontjairól begyűjtött véleményeket tartalmazó szöveggyűjtemény, amelyet a minisztérium rendelkezésére tudunk bocsátani.
  • A program az Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal körében hónapok óta folyó munka eredményeinek összegzéseként került megfogalmazásra felkért szakértőkkel, a két koalíciós párt oktatási munkacsoportjával és országgyűlési képviselőkkel történt konzultációk után
  • A szakképzéssel és a pedagógusképzéssel kapcsolatos álláspontok megfogalmazása késésben van, mert a Szakképzési Alap sorsával kapcsolatban még koncepcionális viták vannak. Az oktatási kerekasztal mellett létrejött a versenyképességi kerekasztal, a gazdasági élet különböző szervezetei foglalkoznak a szakképzés problémájával. Ez a kérdés átkerült a Szociális és Munkaügyi Minisztérium kompetenciájába.
  • Lényeges eredmény, hogy a 0-6 éves időszak az oktatási program szerves része lett, továbbá, hogy az óvodapedagógia a felsőfokú végzettséghez kötött szakma lett.
  • Jogos igény a regionális pedagógiai szolgáltató hálózat kiépítése, illetve fejlesztése
  • Ami az iskolarendszer szelektív működését illeti, itt a szemben álló nézetek nem eltérő interpretációk, hanem határozottan eltérő, ellentétes koncepciók, amelyek meghatározott társadalmi rétegérdekeket képviselnek. A társadalmi szelekció iskolarendszeren belüli érvényesülése a magyar társadalmat "negyed századon belül nem zsákutcába, hanem tragédiába viszi."
  • A komprehenzív 12 évfolyamos iskola ügyében gazdasági szakemberekkel is tárgyalni kell, mert ez a legköltségesebb iskolatípus.
  • "Ne különböztessünk meg tehetséggondozó meg nem tehetséggondozó iskolát, csak jót meg rosszat. És ha jó, akkor ebben ez a funkció benne van.
  • Jó volna, ha az alapfokú művészetoktatási intézmények helyzetét az OKNT egyszer önálló naprendi pontként áttekintené.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok