2024. április 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2008. május 15-i üléséről

2008. szeptember 11.
Napirend:
 
1. Javaslat a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. Rendelet módosítására
Előadó: Csillag Márta főosztályvezető

2. Az OÉVB határozati javaslata az érettségi fejlesztési irányairól
Előadó: Horn György, az OÉVB elnöke

3. Kerettantervek jóváhagyása
A Kerettantervi Bizottság javaslatát dr. Trencsényi László elnök ismerteti

4. Az Országos Pedagógusképzési és -továbbképzési Bizottság ügyrendjének elfogadása
Előadó: Dr. Iker János, az OPTB elnöke

5. Egyebek

Elnököl: Dr. Loránd Ferenc, az OKNT elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Varga Erzsébet (Magyar Gyorsírók és Gépírók Országos Szövetsége beszédgyorsíró szolgálat)

Megjegyzés:

Az előre tervezetthez képest a napirendi pontok sorrendje megváltozott.

Napirend előtt:

Az Elnök üdvözölte Szebedy Tast abból az alkalomból, hogy az Oktatási Tanácsok Európai Hálózatában való részvételre öt jelölést kapott s így ő fogja képviselni az OKNT-t a madridi konferencián.
Kosinszky Zsuzsa főtanácsos bejelentette, hogy a munkaadói és munkavállalói kamarák egyik delegáltját: Szántó Endrénét a delegáló szervezet visszahívta. Helyette Bányai László urat delegálta.

1. Kerettantervek jóváhagyása
A Kerettantervi Bizottság javaslatát dr. Trencsényi László elnök ismertette

Az OKM négy kerettantervet nyújtott be, ebből kettőt a Bizottság visszaadni javasolt további munkálatokra, viszont vita nélkül fogadta el a Nem szakrendszerű nevelés-oktatás kerettantervét. Az egységes iskolaotthonos szakaszos epochális oktatás kerettantervét (benyújtó a Független Pedagógiai Intézet - FÜPI - mint szerzőcsoport) hosszas vita után azzal az ajánlással fogadta el, hogy a bevezető szövegben jelenjen meg néhány figyelmeztető mondat az alkalmazás feltételeiről. Az előterjesztő kérte, hogy a kerettantervekkel kapcsolatos OKNT döntésekről ne csak az OKNT üléséről készült jegyzőkönyv, hanem az OKNT elnökének átirata is informálja az Oktatási Hivatalt. Ezzel összefüggésben hangzott el az a javaslat, hogy a Kerettantervi Bizottság a jövőben készítsen néhány soros írásos előterjesztést az OKNT részére a döntési javaslatokról.

Az OKNT 13 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett elfogadta, hogy ezúttal még szóbeli előterjesztés alapján fog szavazni a beterjesztett három kerettanterv jóváhagyásáról.

Az életpálya-építés kompetenciaalapú A-C típusú programcsomag kerettantervét az OKNT 13 szavazattal, ellenszavazat nélkül, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

A Nem szakrendszerű nevelés-oktatás kerettantervét az OKNT 11 szavazattal 3 tartózkodás mellett elfogadta.

Az Egységes iskolaotthonos, szakaszos epochális oktatás kerettantervét az OKNT 13 szavazattal 2 tartózkodás mellett azzal hagyta jóvá, hogy a kerettanterv referense ellenőrzi a felvetődött javaslatok végrehajtását.

2. Javaslat a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. Rendelet módosítására
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető h.

Nagy vitát váltott ki az előterjesztésben szereplő "Egységes természettudományi tantárgy"bevezetéséről, valamint a kompetenciaalapú tanagyagról szóló passzus, noha az előterjesztő hangsúlyozta, hogy szó sincs kötelező bevezetésről, mert egy ilyen rendelkezést gondos szakmai előkészítésnek és eszmecserének kell megelőzni. A Minisztérium szervezésében lefolytatott előzetes szakmai beszélgetés alapján az valószínűsíthető, hogy szeptemberre elkészülhet ennek a tantárgynak a koncepciója, amely mentén a tanterv és a tananyag megtervezhető lesz.
A legfontosabb aggályok, ellenvetések a következőkben összegezhetők:
  • A természettudományok oktatásbeli elfogadottsága és kedveltsége drámaian szorul vissza. Ennek egyik oka a drasztikus óraszámcsökkenés: minek következtében eltűnt a kísérletezés, a tanulói munkáltatás, a felfedező természettudományos oktatás. Félő, hogy a hagyományos természettudományos tárgyak eltűnésével a természettudományok iránti érdeklődés tovább csökken.
  • Nem szerencsés az "egységes" természettudományi tantárgy megnevezés. Ilyen tantárgy nem is lehet, legfeljebb műveltségi terület. Helyette az "integrált" jelző volna a megfelelőbb.
  • Mindenképpen el kellene napolni egy ilyen tantárgy bevezetését, amikor még nem látjuk, hogy alkalmazható-e. Nem helyes rendeletben megelőlegezni, hogy eredményesebben szolgálhatja a természettudományos műveltséget, mint azok a tantárgyak, amelyeknek a helyébe szánják. E tantárgy rontaná a hátrányos helyzetű tanulók helyzetét, mert nem nyújtana annyi tudást, mint az elkülönült természettudományos tárgyak.
  • A szövegben ne az szerepeljen, hogy ez a tárgy "átveszi" a fizika, kémia, földrajz, biológia tantárgyak helyét, hanem az, hogy "átveheti". Így ui. nem derül ki, hogy egyelőre egy fejlesztőmunkáról van szó.
  • Ki kellene hagyni a módosítás szövegéből az egységes természettudomány tantárgyra vonatkozó "hatékony", "korszerű" jelzőket, mert ez olyan értelmezésre adhat lehetőséget, mintha a hagyományos diszciplínák oktatása nem lehetne korszerű és hatékony.
Az egységes természettudomány tantárgy mellett szóló érvek, illetve tanácsok a bevezetéséhez:
  • A jóváhagyásra beterjesztett szöveg a Nat mellékletére vonatkozik. Célja az, hogy jogszabályi hátteret biztosítson az egységes természettudomány c. tantárgy kifejlesztéséhez.
  • Mind az egységes természettudomány tantárgy, mind a kompetencia alapú tantárgy fogalmának megjelenése a Nat-ban kiszélesíti a tartalmi szabályozás fogalomrendszerét, anélkül, hogy diszciplináris ismereteket írna elő. .
  • Fontos, hogy az új tantárgy ne a fizika, kémia, földrajz, biológia fogalomkörébe tartozó ismeretek konglomerátuma, hanem rendező, szemléletformáló elvek mentén szerveződő új minőség legyen.
  • A nemzetközi tapasztalatok nem támasztják alá, hogy a science-típusú tantárgyakkal dolgozó rendszerek rosszabb eredményeket érnének el, mint a hagyományos tárgyakkal dolgozók. A mai "kémia", "fizika" tudományelméletileg integrált tantárgynak tekinthető.
Határozat:
  1. A beterjesztett szöveg módosítás nélküli elfogadására csak 4 szavazat érkezett, tehát azt az OKNT nem fogadta el.
  2. Az OKNT a beterjesztett javaslatot 9 szavazattal, 4 ellenszavazat és 2 tartózkodás mellett azzal a szövegmódosítással fogadta el, hogy a beterjesztett javaslatban szereplő "Az egységes természettudomány tantárgy az 5-8. évfolyamokon átveszi (kiemelés tőlem. L.F.) a természetismeret, a fizika, a kémia és a biológia, részben a földrajz, valamint az életvitel és gyakorlati ismeretek szerepét"mondat állítmánya "átveheti"-re módosul, továbbá hogy a tantárgy neve jelző nélkül "természettudomány" legyen.
3. Az OÉVB határozati javaslata az érettségi fejlesztési irányairól
Előadó: Horn György, az OÉVB elnöke

Az OKNT kéri az Oktatási Hivatalt, hogy a 2005-től 2008-ig terjedő időtartamban lebonyolított érettségi tapasztalatairól és eredményeiről számoljon be.

4. Országos Pedagógus-képzési és Továbbképzési Bizottság ügyrendjének elfogadása
Előadó: Dr. Iker János, az OPTB elnöke

(A napirend tárgyalása elmaradt)

5. Egyebek

5.1. A Gimnáziumok Országos Szövetsége, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, valamint a Magyar Szakképzési Társaság - nyílt levélben fordult a két sztrájkot hirdető tömörüléshez, a vasúti dolgozókhoz, illetve a városi tömegközlekedési dolgozókhoz még az érettségi felkészítés hajrájában, hogy ne nehezítse meg ezt a hajrára való felkészítést, és a gyerekek jobb eredményekhez való jutását, illetve a vizsgákat ne lehetetlenítse el oly módon, hogy ne lehessen megközelíteni az iskolákat.
Az OKNT kifejezte egyetértését.

5.2. Az OKNT egyetértését fejezte ki azzal, hogy az Országgyűlés kérje fel a Kormányt egy nemzeti tehetség program létrehozására.
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok