2024. április 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2008. június 12-i üléséről

2008. szeptember 11.
Napirend:
  1. Közoktatás-fejlesztés az Új Magyarország Fejlesztési Tervben
  2. Előadó: Dr. Hámoriné Váczy Zsuzsanna osztályvezető
  3. Tájékoztató Az óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatos kutatási zárójelentésről
  4. Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes
  5. Egyebek
    • Kerettantervek jóváhagyása
    • A nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és A nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet módosításáról
Jegyzőkönyvvezető: Varga Erzsébet (Magyar Gyorsírók és Gépírók Országos Szövetsége beszédgyorsíró szolgálat)

Napirend előtt:

Problémaként merült fel, hogy az OKNT-nek úgy kell szentesíteni a Kerettantervi Bizottság döntéseit, hogy nem ismeri azokat a kerettanterveket, amelyekről a Kerettantervi Bizottság javaslata alapján dönt. Ennek az eddigi gyakorlatnak az a bizalmi elv volt a fedezete, hogy a Kerettantervi Bizottság az OKNT bizottsága, amely az OKNT által elfogadott garanciák - szakértői és referensi vélemények, valamint a KTB testületi határozata - alapján dönt. Nem visszavonva ezt a bizalmi elvet, az OKNT egyhangú szavazással úgy döntött, hogy

olyan bizottsági határozatok esetében, amelyek az OKNT testületi jóváhagyását igénylik megfelelő időt kell biztosítani arra, hogy az OKNT tagjai betekintést nyerhessenek a bizottsági határozatokba és azon dokumentumokba, amelyekre a bizottsági döntések vonatkoznak. Ennek érdekében az OKNT elé jóváhagyásra előterjesztendő bizottsági döntéseket meghozó ülések időpontját ennek figyelembe vételével kell megállapítani, és az erre vonatkozó módosítást érvényesíteni kell a bizottságok ügyrendjében.

1. Határozathozatal kerettantervekről

"Emelt szintű magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, fizika, biológia, kémia tantárgyi tehetséggondozás kerettanterve"

Egységes iskolaotthonos, szakaszos epochális oktatás kerettanterve
Előterjesztő: Miklósi László

Tekintve, hogy a KTB korábbi javaslatait a készítők a két kerettanterv esetében figyelembe vették, az OKNT a KTB-nek e két kerettantervre vonatkozó elfogadó javaslatát jóváhagyta.

Az Educatio Kht. által kifejlesztett és egységes szerkezetben benyújtott kompetenciaalapú programcsomag
Előterjesztő: Miklósi László

Az előterjesztő hangsúlyozta, hogy a programcsomagról az OKNT-nek június 30-ig döntést kell hoznia, mert ez az előfeltétele a programcsomag részét képező tankönyvek tankönyvvé nyilvánításának. Ezért kérte az OKNT-t, hogy az eredeti napirendjén nem szereplő kompetenciaalapú programcsomag tárgyalását vegye napirendjére. A döntésnek érdemi akadálya nincs, tekintve, hogy programcsomag egyes elemeit a szakértők már jóváhagyták.

A soron kívüli tárgyalást több kifogás érte. Ezzel kapcsolatban ismételten felmerült az OKNT munkatervének hiánya.

Az OKNT annak érdekében, hogy a programcsomagok bevezetésének gyakorlatát ne késleltesse, a KTB-nek a programcsomag jóváhagyását ajánló előterjesztését 12 igen szavazattal, 1 ellenszavazat és 4 tartózkodás mellett elfogadta.

Az elnök június 26-án 13 órára programcsomagok jóváhagyása tárgyában rendkívüli OKNT ülést hívott össze.

2. Közoktatás-fejlesztés az Új Magyarország Fejlesztési Tervben
Előterjesztő: Dr. Hámoriné Váczy Zsuzsanna OKM osztályvezető

Fő célként nevezte meg az előadó az osztálytermi folyamatok pozitív irányú változásainak elősegítését. Ehhez egy mobil, folyamatosan gazdagodó ún. "szolgáltatói kosarat" állítanak össze. Ebbe kerülnek bele a kompetenciaterületekre kiírt fejlesztések, mint amilyen a természetismeret, az aktív állampolgárságra való nevelés, a gazdasági, vállalkozói ismeretek. Fontos feladat a regionális koordináció. Kiemelt terület lesz a pedagógusképzés és továbbképzés, az eltérő oktatási igényű tanulókkal való foglalkozás, a nemzetiségi oktatás megújítása. Három nagy operatív program indítását említette: a Társadalmi Megújulás Programját (TÁMOP), a társadalmi infrastruktúra-fejlesztés operatív programjait és a regionális operatív programokat. Az egész fejlesztés lelkének az iskolák számára kiírandó pályázatokat nevezte. Pályázni a fenntartóknak kell összes intézményükkel. Jelentős eredménynek nevezte, hogy már minden régiónak saját közoktatás-fejlesztési stratégiája van.
Szóvá tették, hogy a programok indításával megint késésben van a kormányzat.
Kérdésekre válaszolva közölte, hogy
  • az elnyert pályázati támogatás 10%-át lehet eszközbeszerzésre fordítani,
  • a fejlesztés koordinációja az Educatio-nál van,
  • komprehenzív iskola ügye az új tanulási formáknál, a területfejlesztésnél és az iskolai innováció témájánál érintett
  • az a kijelentése, hogy intézmény felújításnál előnyt élveznek a többcélú, összevont intézmények nem értelmezhető ilyen társulások létrehozására való ösztönzésként.
  • a fejlesztési célok központi kijelölése mellett iskolai kezdeményezésű autonóm fejlesztésekre forrásokat kellene elkülöníteni
  • probléma, hogy a beindított fejlesztések működtetésére nincs forrás
  • a pályázaton elnyert támogatás egy részét - milliós tételeket - gyakran csak utófinanszírozás keretében, nagy késéssel kapják meg a nyertesek
  • a fejlesztési célok központi kijelölése háttérbe szorította az iskolák autonóm fejlesztési törekvéseit. A jövőben lesz erre elkülönített forrás.
  • nincs semmilyen megkülönböztetés az önkormányzati, a magán- és az egyházi fenntartású iskolák pályázási feltételeiben
  • a fejlesztés céljaira rendelkezésre álló források 80%-a az iskolákhoz fog kerülni. Összességében mintegy 120 milliárd forint.
Alapvető problémaként említette az EU-s források elköltése körüli bürokráciát. Egyetértene azzal, ha az OKNT szóvá tenné, hogy a támogatások elköltésében nem lehet ugyanaz az eljárásrend költségvetési intézmények és vállalkozások esetében. Vállalta, hogy Horn Györggyel együtt részt vesz az erre vonatkozó jelenlegi szabályozás kormányzati módosítását kérő OKNT beadvány megfogalmazásában.

3. Tájékoztató Az óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatos kutatási zárójelentésről
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes

Brassói Sándor beszámolt arról, hogy az OKNT elmúlt őszi kérésének megfelelően az OKM felkérésére az OFI egy nagy mintás lekérdezéssel tapasztalatokat és véleményeket gyűjtött az óvodai nevelés helyzetéről. Javasolta, hogy az OKNT hozzon létre egy szakmai bizottságot, amelyik ezen elővizsgálat eredményeinek ismeretében javaslatot terjeszt az OKNT elé az óvodai nevelés helyzetéről, az óvodai nevelés alapprogramjának netán szükséges korszerűsítéséről.
A javaslat kiegészült azzal, hogy az elkészült elemzés megvitatására óvodai és iskolai pedagógusok nem nagy létszámú meghívott köre számára az OKNT szervezzen egy konferenciát s ennek eredményeit figyelembe véve alakítsa ki álláspontját és fogalmazza meg ajánlásait az OKM számára.

Az OKNT elfogadta a javaslatot. A szakértői bizottság vezetésére egyhangú határozattal Szakács Mihályné dr. főiskolai tanárt; az OKNT tagját kérte fel, aki ezt elvállalta, tagjai sorába pedig Csermely Pétert és Brassói Sándort javasolta felkérni.

Ezzel kapcsolatban merült fel az igény az alapprogramok hatásvizsgálata metodológiáján kidolgozására.


Loránd Ferenc
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok