2024. április 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2009. március 12-i üléséről

2009. május 14.
Napirend:

1. A közoktatás és a szakképzés kapcsolata, az iskolarendszerű szakképzés viszonya a társadalom reális szükségleteihez
Előadók: Szilágyi János az OKNT Szakképzési Bizottságának elnöke, Szenes György az OKNT Szakképzési Bizottságának tagja

2. Döntés a katolikus kerettanterv 2008 című dokumentumról
Előterjesztő: Trencsényi László a KTB elnöke

3. A komprehenzív iskola-modellek megszervezéséhez kapcsolódó támogatások igénylési, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló .../2009. (...) OKM rendeletről
Előadó: Brassói Sándor főosztályvezető helyettes OKM

4. A pedagógiai szakszolgálatok és a sajátos nevelési igényű tanulók támogatása igénylésének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének rendjéről szóló .../2009. (...) OKM rendelet kiadásáról
Előadó: Csillag Márta főosztályvezető OKM

5. Egyebek

Az ülés résztvevői

Az Országos Köznevelési Tanács tagjai:

Bátyai László
Dr. Cseh Sándor
Dr. Csermely Péter
Görbe László
Horn György
Dr. Karlovitz János
Dr. Loránd Ferenc
Dr. Mihály Ottó
Dr. Nahalka István
Dr. Pukánszky Béla
Dr. Szabados Lajos
Szakács Mihályné dr.
Dr. Szenes György
Dr. Szilágyi János
Dr. Trencsényi László
Dr. Vass Vilmos
Dr. Vekerdy Tamás
Dr. Závodszky Géza

Meghívottak:

Brassói Sándor (OKM)
László Ferenc, az ODJT elnöke
Polyákné Boros Vilma, az ODJT tagja
Radics Péter, az ODJT tagja
Makkai László (FTT)
Solti Gábor, a Szakképzési Bizottság tagja
Kosinszky Zsuzsa (OKM)


Napirend előtt

az Elnök tájékoztatta a Tanácsot Kajtárné Botár Borbála asszonynak, a Miniszter tanácsadójának arra vonatkozó kéréséről, hogy az OKNT ülései a jövőben ne 11-kor, hanem 12-kor kezdődjenek, tekintettel arra, hogy aznap reggel miniszteri értekezlet van, amelynek a befejezése ütközhet az OKNT ülés kezdetével. A kérést el kellett utasítani, tekintve, hogy az OKNT tagjainak naptárában ez az időpont egész évre előre rögzített, a későbbi kezdés pedig veszélyeztetné, hogy a kitűzött napirendi pontok tárgyalására csak töredékesen kerülhetne sor. Elnök úr arra ígéretet tett, hogy az e tanévi utolsó OKNT ülésen a jövőre nézve felveti, volna-e lehetőség az OKNT üléseit más napra tervezni.

Felvetették, hogy a sajtóban az állami iskolarendszerrel kapcsolatban a Miniszter úrra hivatkozva olyan közlések jelennek meg, amelyekről az OKNT tagjai semmiféle előzetes információval nem rendelkeznek. Felszólították az Elnököt, keresse meg a Minisztert, kérve hogy olyan kérdésekben, amelyekben az OKNT-nek egyetértési jogosítványai vannak, az érintett társadalmi szervezetekkel való tanácskozások, illetve a témát érintő sajtótájékoztató előtt tájékoztassa az OKNT-t.

Napirend szerinti tárgyalás

1. A közoktatás és a szakképzés kapcsolata, az iskolarendszerű szakképzés viszonya a társadalom reális szükségleteihez
Előadók: Szilágyi János az OKNT Szakképzési Bizottságának elnöke, Szenes György az OKNT Szakképzési Bizottságának tagja

Szilágyi János bevezetőjében elmondta, hogy a szakképzésben 1998-ban bekövetkezett változás, amely a szakmai képzés kezdetét a a 9. évfolyamról a 11. évfolyamra helyezte át, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A szakiskolai kerettanterv a 9-10.évfolyamra általános képzési követelményeket ír elő, ennek tudható be a tanulói érdektelenség és a magas lemorzsolódási arány. Az előterjesztők fontosnak tartanák, hogy már a 9-10.évfolyamokon is lehetővé váljék a motorikus képességekre építő, szakmacsoportos képzés iskolai műhelyekben.
Az előterjesztést bírálók legfőbb ellenérve az volt, hogy a szakmai képzésnek a 9. évfolyamra való előrehozása növelné a közoktatási rendszeren belüli társadalmi egyenlőtlenségeket, a tanulók mintegy 20-25%-át kizárnák a magasabb szakképzettség megszerzéséhez is nélkülözhetetlen műveltség elsajátításának lehetőségeiből.
A vita fontos eleme volt annak hangsúlyozása, hogy fontos volna a manuálisa képességnek, a
fizikai munkával létrehozható alkotó tevékenységnek a tehetség fogalomkörén belüli felfogása.
A vita végül is felölelte a közoktatási rendszer tartalmi tagoltságának egész problémakörét, amely már az általános iskolában a tanulmányi eredmények mentén kirajzolódó társadalmi szelekcióhoz vezet. A hozzászólók egy csoportja e szelekciós funkció ellen szólalt fel, alternatívaként említve a komprehenzív iskola irányába mutatós fejlesztés. szükségességét. A hozzászólók másik csoportja a szakiskola jelenlegi kudarcára, mindenekelőtt a magas lemorzsolódási arányra hivatkozva sürgős változtatást sürgetett, ennek lényegét abban jelölve meg, hogy a szakmai képzés megalapozásának már a 9. évfolyamon neki kellene látni, ezzel biztosítva némi sikerélményt az ide beiskolázottaknak és némi vonzerőt ennek az iskolatípusnak.
Tekintve, hogy a témát nem sikerült kimerítően megvitatni az OKNT egy rendkívüli ülés összehívása mellett döntött.. Ennek időpontját április 2-ában határozta meg.


2. Döntés a katolikus kerettanterv 2008 című dokumentumról
Előterjesztő: Trencsényi László a KTB elnöke

A vonatkozó jogszabály értelmezése kapcsán vita volt arról, hogy a Miniszter csak jóváhagyja, vagy kihirdeti a szóban forgó kerettantervet. Végezetül 15 szavazattal 1 tartózkodás mellett az a határozat született, hogy:
"Az Országos Köznevelési Tanács nem látja akadályát annak, hogy a miniszter a katolikus kerettantervet jóváhagyja és kihirdesse."
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok