2020. szeptember 23.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

A Nagy Könyv célja, hogy az olvasás ismét népszerű legyen

2005. február 22.
A márciusban induló A nagy könyv című programnak, egy sikeres BBC-műsor és a rá épülő brit olvasómozgalom magyar változatának legfontosabb célja annak elérése, hogy az olvasás újra népszerű legyen - tájékoztatta a parlament kulturális és sajtóbizottságát kedden Harsányi László, a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) elnöke.
Nagy_Britanniában a Gyűrűk ura nyerte a versenyt
Nagy_Britanniában a Gyűrűk ura nyerte a versenyt

Harsányi László, aki egyben a programot irányító bizottság elnöke, az általa kezdeményezett tájékoztatáson elmondta: a nagy versenytárs, a televízió eszközeivel próbálják visszaterelni az érdeklődést az olvasás felé; több fordulóban Magyarország kedvenc regényére lehet majd szavazni.

Utalt arra, hogy Nagy-Britanniában 2003-ban a műsor nyomán látványosan nőtt a könyvek iránti érdeklődés, a szigetországi The Big Read programnak köszönhetően a sajtó és a közvélemény érdeklődése fokozódott az irodalom iránt.

A képviselőknek kiosztott háttéranyag szerint A nagy könyv fő üzenete az, hogy "az olvasáshoz pozitív életérzés kapcsolódik". Minden potenciális olvasót szeretnének elérni, a fiatalokat és az idősebb korosztályokat egyaránt.

Világjelenség, hogy egyre kevesebben és kevesebbet olvasnak, de Magyarországon a helyzet gyorsabban romlik, mint másutt. A statisztikák szerint az érettségizettek egyharmada és a diplomások egyhatoda egyáltalán nem olvas könyveket. A felnőtt társadalom alig fele olvasott el legalább egy könyvet az elmúlt évben.


A televíziós műsorokból, könyvtári és iskolai rendezvényekből álló, saját internetes honlappal jelentkező programsorozat révén a szervezők meg kívánják fordítani a kedvezőtlen tendenciákat.

Az NKA, a Magyar Televízió és a kulturális minisztérium együttműködésében megvalósuló olvasómozgalom programjait a három legnagyobb magyar könyves eseményhez, a könyvfesztiválhoz, a könyvhéthez, valamint a karácsonyi könyvvásárhoz időzítik.

"Nem komolykodjuk agyon ezt a programot" - mondta Harsányi László, utalva arra, hogy könnyed hangvételű reklámmal népszerűsítik majd a decemberben záruló mozgalmat.

A finanszírozás kapcsán kifejtette: az NKA 400 millió forintot fordít a program lebonyolítására és 100 milliót a kapcsolódó könyvtári pályázatra. A kulturális tárca 160 millió forinttal támogatja a megrendezést és a könyvtári állomány gyarapítását, az MTV pedig 120 millió forintot költ a képernyőre kerülő műsorokra.

Halász János, a bizottság fideszes alelnöke szerint megnyugtató volna, ha bebizonyosodna, hogy az NKA 500 milliós forintja nem az MTV újabb, burkolt támogatása. Mint mondta, előnytelen lenne, ha az NKA eddigi legnagyobb összegű pályázati kiírása, ez a "sosem látott nagyságú, egyszeri döntés" azt eredményezné, hogy lényegesen kevesebb pénz jut majd a szakmai kuratóriumoknak.

Szabó Zoltán (MSZP) zseniálisnak nevezte az olvasást népszerűsítő mozgalom ötletét. Mivel a vizuális eszközök egyre inkább háttérbe szorítják a Gutenberg-galaxist, a kultúra fogyasztóinak visszacsábítása ha nem is minden eszközt szentesít, de azt igen, hogy erre a célra a televíziót vegyék igénybe - mondta.


 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok