A Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztálya és a könyvtáros szakmai szervezetek (Magyar Könyvtárosok Egyesülete, Informatikai és Könyvtári Szövetség) kezdeményezésére 1996-ban hirdetett először pályázatot az "Év könyvtára" kitüntető cím elnyerésére.
A címre a korszerű működési formákat alkalmazó, a minőségfejlesztési programok eredményeit alkalmazó, magas szintű könyvtári szolgáltatásokat nyújtó könyvtárak pályázhatnak.
Ebben az évben először a könyvtárhasználókat is bevonták az értékelésbe: a Könyvtári Intézet honlapján található kérdőív segítségével mondhatták el véleményüket a könyvtárakról, és tehettek javaslatot az Év Könyvtára cím adományozására.
A beérkezett pályázatokat a könyvtáros szakmai szervezetek által delegált szakértők a Könyvtári Főosztály munkatársaival együtt értékelik, és közösen tesznek javaslatot a cím adományozására.
A kitüntető címmel 500 ezer forintos pénzjutalom jár.
1996 óta a következő könyvtárak nyerték el a címet:
1996 Gödöllői Városi Könyvtár
1997 Katona József Könyvtár, Kecskemét
1998 Városi Könyvtár, Tiszaújváros
1999 Kiskunhalasi Városi Könyvtár
2000 Huszár Gál Városi Könyvtár, Mosonmagyaróvár
2001 Kresznerics Ferenc Könyvtár, Celldömölk
2002 Hírközlési Felügyelet Információs Központ és Könyvtár, Budapest
2003 Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa.
2004 Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
2005 Solymár Imre Városi Könyvtár, Bonyhád
Az idén a szakmai kuratórium javaslatára Hiller István oktatási és kulturális miniszter a keszthelyi Fejér György Városi Könyvtárnak adományozta a címet és a vele járó díjat.
A Fejér György Városi Könyvtár pályázatának mottójául egy Czine Mihálytól származó gondolatot választott: "A könyvtáros munkájának ez ad értelmet: a szellem kincseinek közvetítésével másokat is gazdaggá tehet."
Pályázatukban szemléletesen, adatokkal alátámasztva mutatták be elmúlt évekbeli tevékenységüket.
Minden szolgáltatásuk, akár hagyományos akár elektronikus formában nyújtják, magas szakmai színvonalon, korszerű és szép környezetben valósul meg. A munkatársak továbbképzésével sikerült jelentős lépéseket tenni a minőségi szolgáltatások szervezésében.
A fenntartói támogatásokon túl, jelentős pályázati forrásokat is meg tudtak szerezni. Ezek révén váltak lehetővé azok a fejlesztések, amelyekkel a mozgáskorlátozottak és a látássérültek is használni tudják a könyvtárat.
Nagy hangsúlyt fektetnek a minőségmenedzsmentre, a korszerű marketing és PR módszerekre. Ez utóbbiak sikeres alkalmazásával mind a nyomtatott sajtóban, mind az elektronikus médiumok világában népszerűsítik szolgáltatásaikat.
Tevékenységük helyi elismerése - a 2003-ban elnyert "Keszthely Városért" kitüntető cím - mellé teljes joggal tehetik oda az "Év könyvtára - 2006" kitüntetést is.