2019. augusztus 23.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Fény és Forma az Ungarischer Akzent programjai között

2006. szeptember 5.
A Stiftung Bauhaus Dessau a Németországi Magyar Kulturális Évad 2006-2007 keretében meghívta a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és a Magyar Építészeti Múzeum fotókiállítását a "Fény és Forma"-t. Lehetőséget biztosított arra, hogy az anyag 2006. szeptember 12 és december 10 között a Walter Gropius által tervezett ún. Mesterházakban legyen bemutatva.
Fény és Forma az Ungarischer Akzent programjai között

Fény és Forma / Light and Form / Modern építészet és fotó / Modern architecture and photography 1927-1950

A "Fény és Forma" kiállítás (rendezte, a katalógust írta és szerkesztette CS. PLANK Ibolya, HAJDÚ Virág, RITOÓK Pál) olyan magyarországi épületeket mutat be, amelyek között jó néhányat a nemzetközi modernizmus legjobbjai között tartanak számon. Az ezekről készült közel száz, nagyrészt eredeti fényképnagyítás nemcsak szakszerűen dokumentálja az épületeket, hanem bizonyítja, hogy az építészeti fotó önmagában is lehet önálló alkotás. A fényképeket eredeti tervrajzok, kiadványok és újonnan készített modellek egészítik ki.

A magyar származású építész és formatervező Breuer Marcel, Pierre Vago, Moholy-Nagy, vagy a fényképész André Kertész, Brassai és Lucien Hervé munkássága külföldön jól ismert. Sokkal kevesebben hallották azonban hazai kortársaik, az építész Molnár Farkas, Borbíró (Bierbauer) Virgil, Kozma Lajos vagy a fényképész Seidner Zoltán, Kozelka Tivadar és Bánó Ernő nevét. A Glasgow, Aix-en-Provence, Budapest, Helsinki és Rotterdam után most Dessauban szereplő kiállítás és a hozzá kapcsolódó kiadvány a kitűnő épületek és a róluk készített úgyszintén kitűnő fényképek előtt tiszteleg.

A bemutatott fényképek döntő többsége az 1930-as években készült Budapesten. Építészeti irodáknak és építészeti magazinoknak dolgozó hivatásos építészeti fotográfusok készítették őket a korszak meghatározó stílusában, a modernizmus jegyében. Stílusukat a modern építészet formavilágán kívül a fotóművészetről vallott nézetek is áthatották, különösen a részletek precíz kidolgozása és a látványelemek már-már absztrakt leegyszerűsítése tekintetében. A fényképek nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket. Egységes stílusuk hitelesen közvetíti azt az igényt, amelyet a korabeli építész társadalom támasztott fényképészeivel szemben annak érdekében, hogy a megörökített épületek és enteriőrök minél tetszetősebb formában jelenjenek meg a hazai és a nemzetközi folyóiratokban és kiállításokon.

A geometrikus elemekből létrehozott és többnyire díszítés nélküli villák és kockaházak megismertetésében óriási szerepe volt a sajtónak és azon belül az illusztrációknak, hiszen a kortárs építészet produktumait vizuálisan is el kellett fogadtatni a nagyközönséggel. Éppen ezért a korabeli lakóházak, nyaralók, mozik, kávézók, ipari létesítmények és berendezési tárgyak fényképezése sokkal többet jelentett a puszta dokumentálásnál. A fotográfusok, egy "szép új világ reményében" a modern nagyvárosi élet és a technika új csodáit közvetítették a világ felé. E csodák közé a korszerű építészet is hozzátartozott, a maga újításaival - új alaprajz, modern anyagok és bútorok, leegyszerűsített formák, egészségesebb lakások - és ideáival. A fényképek sajátossága, hogy embereket csak ritkán lehet látni az építészeti fényképeken, mert azok csak elterelték volna a figyelmet a kompozícióról, az arányokról, a perspektíváról és a fényekről. A tárgy objektív látványának a szuggesztív de pontos megjelenítése végső soron a funkcionális esztétikát szolgálta.

Breuer Marcell lakáskultúrát forradalmasító csővázas acélbútorait már nem lehetett a hangulatos zsánerképek stílusában lefényképezni.

A kiállításon szereplő felvételek döntő többsége az egyik legtekintélyesebb építészeti szaklapban, a Tér és Forma hasábjain jelent meg 1928 és 1948 között. Ez a folyóirat volt a modernista mozgalom külföldi eszméinek szócsöve a magyar építészek felé, másrészt ez a legendás lap publikálta a magyar modernista építészet legjobb épületeit.

A kiállítás olyan helyre kerül ez év második felében, amely a modern tárgykultúra és építészet legismertebb iskolája volt Európában. Ezt az iskolát hosszabb-rövidebb ideig magyar építészek és fényképészek is látogatták - Andor Weininger, Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Pap Gyula, Blüh Irén, Kárász Judit - és néhányan közülük mint Moholy-Nagy László, Kállai Ernő és Breuer Marcel tanárként is dolgoztak a Bauhausban majd váltak világhírűvé munkásságuk során.

Contact

Dr. Kirsten Baumann
Stellvertretende Direktorin
Stiftung Bauhaus Dessau
D 06846 Dessau Gropiusallee 38
Postfach 1405
Fon 49 (§) 340 6508 221
Fax 49 (§) 340 6508 226

Ms Ibolya Cs. Plank
Curator
Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Fotótára
(Photo-Archive of the National Office of Cultural Heritage)
H-1014 Budapest
Táncsics utca 1.
Hungary
Tel:(36 1) 375 4439
Fax:(36 1) 225 4897

Ms Virág Hajdú and Mr Pál Ritoók
Curators
Magyar Építészeti Múzeum
(Hungarian Museum of Architecture)
H-1036 Budapest
Mókus utca 20.
Hungary
Tel / Fax:(36 1) 388 6170
(36 1) 367 2686
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok