"Különleges öröm a nemzetközi rangú spanyol múzeum egyik büszkeségét itt bemutatni - jelentette ki Schneider Márta, aki beszédében hangsúlyozta, hogy a kép itteni bemutatása a két múzeum hosszú ideje tartó kiváló kapcsolatának köszönhető.

El Greco,
Evangélista Szent János, Prado, Madrid A spanyol festészet egyik legjelentősebb mesterének, a krétai származású El Greco művészetének gyökereit, festészetét ért itáliai hatásokat, alkotásainak ihletőit mutatja be a Szépművészeti Múzeum december közepén nyíló kamara-kiállítása. A "Jézus nyomában" című tárlat középpontjában a madridi Pradóból kölcsönzött Evangélista Szent János című festmény áll, melyet a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből válogatott több mint 40 alkotással együtt láthat a közönség. A Géniuszok és remekművek című kamarakiállítás-sorozatba illeszkedő tárlat festmények, szobrok és metszetek segítségével ad képet a mester művészetének hátteréről.
A Szépművészeti Múzeum még 2006-ban, a centenárium évében egy különleges kamarakiállítás-sorozatot indított el, melynek keretében a világ legnagyobb és legrangosabb múzeumainak gyűjteményéből válogatva mutatott be nálunk eddig még nem látott mesterműveket. A Géniuszok és remekművek kamara-kiállítás sorozat célja, hogy egy-egy jól ismert festőt más megközelítésből ismertessen meg a nagyközönséggel, egy-egy témát pedig rendhagyó módon járjon körbe. A "Jézus nyomában" című kiállítás ennek a nagysikerű sorozatnak a folytatása.
A spanyol festészet egyik legkorábbi jelentős alakja a görög származású Domenikos Theotokopoulos, akit már itáliai tartózkodása idején csak "a Görög" néven (Il Greco), majd később spanyol névelővel kiegészítve, El Greco elnevezéssel jegyeztek fel kortársai.
Domenikos Theotokopoulos 1541-ben a Kréta szigeti Candiában született, és pályája kezdetén bizánci ikonfestészeti stílusban festett. Korai alkotásai közül csupán néhányat ismerünk, de a kréta-bizánci ikonfestészet hatása El Greco festészetében élete végéig jelen volt, néhol témaválasztásban, máskor kompozíciós formák megteremtésében kötődött a gyökerekhez.
A mester 1567-ban települt át Velencébe, ahol néhány évig Tiziano műhelyében tanult. Itt a korábban kisalakos, kisméretű fatáblákra dolgozó ikonfestő a Velencében megszokott, nagyalakos festészeti stílusban kezdett alkotni.
A velencei kortársak közül - Tiziano mellett - a velencei cinquecento mesterei hatottak az ifjú krétaira, aki 1570 őszén Rómában telepedett le, ahol különösen Michelangelo művészete nyűgözte le. El Greco valószínűleg egy rövid időre Rómából visszatért Velencébe, majd a dokumentumok szerint 1577-től 1614 tavaszán bekövetkezett haláláig Spanyolországban élt.
El Greco Spanyolországban nem a királyi udvar, hanem az egyház megrendelésére festette műveit, ezért alkotásainak túlnyomó többsége vallási témájú, különösen az Újszövetségi történetek, Jézus és tanítványainak ábrázolása vált gyakorivá.
A kiállítás középpontjában lévő, a Pradóból érkező Evangelista Szent János című festmény a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében lévő Szent Andrást, valamint a Szent Jakabot ábrázoló képpel kiegészítve El Greco apostolábrázolásait mutatja be. A kölcsönzött alkotás ikonográfiája alapján alkalmas arra is, hogy a másik két festménnyel együtt megidézze a mester középső és kései korszakában festett apostol-sorozatait. El Greco alkotásai mellett a kamaratárlaton olyan nagy itáliai mesterek - Tintoretto, Paolo Veronese, Jacopo Bossano - művei szerepelnek, akik erősen hatottak a krétai születésű festőre, különös tekintettel a Krisztus követőit és tanítványait, valamint a szenteket ábrázoló művekre. A kiállításon látható, El Greco által festetett Bűnbánó Magdolna szintén a velencei tartozódás alatt, Tiziano műhelyében szerzett tapasztalatok nyomait viseli magán.
A tárlat elején kiállított néhány XV-XVI. századi krétai-bizánci alkotás a mestert ért korai hatásokat mutatja be, míg a Michelangelo-i ihletést egy festmény-másolat, illetve egy márványrelief bemutatása érzékelteti. A kiállításon látható Marcantonio Raimondi neves metsző Raffaello rajzai alapján készített apostol-sorozata, melyek az El Greco-i apostol-sorozatok előképeinek tekinthetők. A kiállítás installációs elemként, több El Greco alkotást is felidéz, segítve ezzel azt, hogy az El Grecot ért hatásokról a látogatók a lehető legteljesebb képek kapják.
A kiállítás támogatója a Magyar Villamos Művek.
Budapest, 2008. december 12.