Mindezek alapján kiemelt kormányzati intézkedésként jelenik meg az Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek (továbbiakban: IKSZT) modelljének létrehozása és szolgáltatásainak kialakítása. Az egyedülálló programot a meglévő közösségi-művelődési létesítményekre alapozva, Gráf József és Hiller István miniszter megállapodásával megerősítve a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (továbbiakban: FVM) és az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet (továbbiakban: FVM VKSZI) számos tárcával szorosan együttműködve tervezte, valósítja meg.
A több mint egy éves előkészítés során a tárcák egy több lábon álló, a helyi igényeken alapuló a vidéki életminőség javítását elősegítő támogatás kidolgozására törekedtek. A vidéki közösségek erejét kiaknázva, az IKSZT a helyben elérhető sokrétű szolgáltatások létrehozására, minőségük növelésére számos lehetőséget nyújt. A fejlesztés célja egy olyan többfunkciós, közösségi, közművelődési és szolgáltató központ létrehozása, amely szélesíti a helyben elérhető alapszolgáltatások körét, célul tűzve ki az információs és kommunikációs technológiák helyi elérhetőségének javítását, beleértve a kulturális tevékenységek fejlesztését, ezzel teret adva a lakosság számára a különféle igényeknek megfelelő közösségi programoknak. Mindennek alapját a funkciójukat vesztett épületek infrastrukturális megújítása, műszaki korszerűsítése adja.
Közel 3000 vidéki település számára nyílnak meg források az IKSZT létrehozására. A pályázók számára rendelkezésre álló támogatás nem kevés, egy IKSZT kialakítására, szolgáltatásokkal való megtöltésére a további működési költséggel együtt 200 000 eurót, mintegy 50 millió forintot hívhatnak le a pályázók. Az IKSZT keretében elérhető szolgáltatások működtetése alapvetően az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyéből, valamint a tárcák által az egyes funkciókhoz kötődő Új Magyarország Fejlesztési Terv intézkedéseiből, valamint hazai források bevonásával valósíthatóak meg, a helyi szükségletekre, helyi szereplőkre építve. Az infrastrukturális fejlesztéssel az FVM a kapcsolódó betelepülő szolgáltatások, programok gerincét teremti meg, illetve az első három évben nyújtott kapcsolódó működtetési támogatással a program fenntarthatóságát segíti. A komplex fejlesztés lehetővé teszi a kistelepülések számára a közösségi tér megerősödését, funkciókkal való ellátását és a minőségi szolgáltatások működtetését, finanszírozását. Az IKSZT azonban nemcsak egy intézmény, hanem egy partnerségi alapokon nyugvó közös együttműködés. A vidéki lakosság közös ügye, hiszen a projekt minőségét elsősorban a helyi szereplők együttes gondolkodása teremtheti meg. Éppen ezért előnyt élveznek azok, akik a pályázatot széles együttműködést létrehozva készítik el, és hajtják végre. Pályázatot nyújthatnak be az 5000 fő alatti községeken működő települési önkormányzatok, az önkormányzati társulások, a kisebbségi önkormányzatok, a non-profit szervezetek és az egyházak. A támogatás keretében kötelező és opcionális szolgáltatások kialakítására van lehetőség. A kötelező szolgáltatások közé tartozik például az ifjúsági közösségi programok szervezése, ifjúságfejlesztési folyamatok generálása és folyamatkövetése, ifjúsági információs pont működtetése; közösségi internet hozzáférés biztosítása az önállóan vagy teleházban működő e-Magyarország ponton; könyvtári és információs szolgáltatások; közművelődési programok szervezése. A választható szolgáltatások kialakítása során az IKSZT épületében többek között helyet kaphat a tanoda, a kisgyermekek foglalkoztatását elősegítő biztos kezdet programhoz kapcsolódó szolgáltató tér, üzlethelyiség, postai szolgáltatás, az Állami Foglalkoztatási Szolgálat pont, a közösségfejlesztési programok generálása, amelyek esetében a tárcák pályázati intézkedései biztosítják a forrásokat. A program támogatja a többfunkciós helyiségek kialakítását, a színes és sokrétű szolgáltatási paletta létrehozását. Mindezt a helyi közösségért dolgozó szakemberek, önkéntesek segítségével együtt lehet működtetni, mivel a program során egy fő, helyben lakó munkatársat is alkalmazni (esetenként ezzel munkahelyét megtartani) kell, akinek szakmai ismereteit a projekt során képzéssel fejlesztjük tovább. A forrást többlépcsős folyamat során lehet lehívni. Első körben a megjelenést követően 2008. augusztus 31-ig van lehetőség a működtetési elképzeléseket bemutató pályázatok benyújtására az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet címére. Ezt követően a pályázat pozitív elbírálása esetén az FVM Irányító Hatósága megállapodást köt a pályázóval, valamint egy, az "IKSZT címet" igazoló oklevél kerül kiadásra, amellyel a pályázó jogosultságot nyer az FVM által meghirdetésre kerülő beruházási rendelet keretében kérelem benyújtására, ennek elnyerése esetén pedig a működtetésre is. Intézkedésünk az egyik legösszetettebb, szinte minden vidéki szereplőt, közösséget, szolgáltatót és számos területet érintő fejlesztés. A felelősség közös, hiszen a helyi szakemberek, partnerek tudása és munkája elengedhetetlen a közösségi tér kialakításához, fejlesztéséhez, a közösség aktivizálásához. Már a társadalmi vita során érezhető volt a fejlesztés jelentősége. Több mint 30 szakmai partner véleményezte a pályázat tervezetét, és körülbelül 150 észrevétel érkezett. Mindezt szintén alátámasztotta a Helyi Vidékfejlesztési Irodák segítségével készített előzetes felmérés, mely szerint a jogosult települések háromnegyede szeretné létrehozni, megújítani közösségi és szolgáltató tereit. Reméljük minél több település él a lehetőséggel, és számos, minőségi szolgáltatás jön létre, amely a helyi lakosok számára elérhetővé válik. Innentől kezdve a megvalósítókon és a szakembereken a sor. Eredményes fejlesztést és sikeres együttműködést kívánunk!
Gráf József
|
Dr. Hiller István
|
Halmai Gáborné
|
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
|
oktatási és kulturális miniszter
|
miniszterelnöki megbízott
|
(Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) Irányító Hatóságának közleménye az "Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek" kialakításának koncepciójáról)