A Karl Popper formátumú
vita
A tétel
Az érv
A definíció
A csapatok felkészülése a vitára
Bíráskodás
Konszenzust kereső viták
|
1. feladat - Diákparlament |
|
|
- A játékot játszhatjuk országos szinten, ilyenkor érdemes különböző
tárcákban is gondolkodni. (Egészségügy, Szociális ügyek, Környezetvédelem,
Oktatás,
Kultúra, Honvédelem, Közbiztonság, Munkaügy, Kommunikáció, Közlekedés
stb.) Lehet azonban települési vagy iskolai szinten is játszani.
- Osszuk a tanulókat 3-4 csoportba. Különböző politikai pártok lesznek.
Választhatnak filozófiát is, de nem feltétlenül szükséges.
- Mindegyik tagnak be kell nyújtania egy törvényjavaslatot, vagy
„törvénymódosítást”.
- Írjunk a táblára egy listát minden „párt” törvényjavaslatairól.
- A másik párt tagjainak legalább a javaslatok felét ki kell választania,
hogy megkritizálja őket.
- Adjunk a tanulóknak néhány percnyi gondolkodási időt, hogy
végig gondolják, hogyan kritizálhatják meg a kiválasztott
javaslatokat, és hogyan védhetik
meg a sajátjukat.
- Ezután elkezdődik a parlamenti ülésszak.
- A tanár elnöklete alatt sorba veszik a javaslatokat, megvitatják
őket és szavaznak.
2. feladat
- Hogy osszuk el a pénzt? |
|
|
- A helyi közösség nagyobb pénzösszeghez jutott, azt kell elosztani.
- Gyűjtsünk különböző csoportokat, akiknek közös érdekeik vannak.
(Fiatalok, kisgyerekesek, középkorúak, öregek, autósok, gyalogosok,
kereskedők,
környezetvédők stb.)
- Mindegyik érdekcsoport találja ki, hogy mire lenne leginkább szüksége
a településen.
- Vitassátok meg a javaslatokat és döntsétek el, hogyan lehet a
legigazságosabban befektetni a pénzt, úgy hogy a közösség
legtöbb tagjának a legnagyobb
hasznára legyen.
|