Az anyanyelvi beszédkultúra tantárgy tanterve
9. évfolyam, évi 36 óra
Bevezetés
Az anyanyelvi beszédkultúra tantárgy a szóbeli kommunikáció fejlesztését és tudatosítását tűzi ki célul. Ennek elősegítésére a tárgy keretein belül a diákok megismerkednek a kommunikáció nyelvi és nem nyelvi eszközrendszerével, a szövegalkotás szabályaival és technikáival, a stilisztika élőszóbeli sajátosságaival és a formális vita szabályrendszerével - a tantárgy témaköreinek aránya megfelel az ebben a témakörben végzett kutatásban megfogalmazott igényeknek.
A tantárgy középpontjában a gyakorlat áll: az elméleti ismeretek elsajátítása és bővítése induktív módon, játékok, gyakorlatok és feladatok megoldása és megbeszélése során történik. Ezért a tanár szerepköre is megváltozik: az ismeretek átadójának szerepéből moderátorrá, szervezővé, segítővé válik.
A tanterv a gimnázium magyar munkaközössége által készített digitális tananyagra épül, mely minden résztéma feldolgozásához tartalmaz feladatokat. Ezeknek száma többszöröse a 36 tanóra alatt elvégezhető tananyagnak, így a tanár számára választási lehetőséget biztosít. A feladatokhoz minden esetben módszertani és elméleti útmutató is kapcsolódik, ezzel is segítve a tárgyat tanítani kívánó kollégák munkáját.
Általános célok
Részletes célok
A tanulók:
Követelmények
Tanterv
A különféle készségek csak folyamatos gyakorlással fejleszthetőek, így a tanév
során folyamatosan alkalmazzuk ezeket, a tanított anyaggal párhuzamosan.
(Fontosnak
tartjuk, hogy a későbbiekben ugyanilyen módon sor kerüljön az írásbeli kommunikációs
formák feldolgozására is.)
A tantárgyat heti 1 órában (évi 36 óra), csoportbontásban (max. 15-20 fő) tanítjuk.
Beszédképzés, kommunikációs ismeretek, viselkedéskultúra (10 óra)
1.A megfigyelés és koncentráció gyakorlatai
1.1 Koncentrációs és lazítójátékok
1.2 Csoportkohéziós játékok
1.3 Ön- és társismereti játékok
1.4 Érzékelő játékok
1.5 Bizalomgyakorlatok
2. Kommunikáció és metakommunikáció
2.1 Bevezető gyakorlatok
2.2 A közlésfolyamat tényezői
3. Beszédtechnika
3.1 Légzés
3.2 Ritmusgyakorlatok
3.3 Hangadás
3.4 Beszédhangok képzése
3.5 Kiejtés
4. Testbeszéd - testünk részvétele a kommunikációban
4.1 Megjelenés
4.2 Testtartás
4.3 A tér felismerése és használata
4.4 A gesztusok
4.5 Mimika
4.6 A tekintet
5. Zenei kifejezőeszközök az élőszóban
5.1 Hangszín
5.2 Hangterjedelem
5.3 Hangmagasság
5.4 Hangsúly
5.5 Hanglejtés
5.6 Hangerő
5.7 Szünetek, tördelés
5.8 Beszédtempó
6. Társas kommunikáció különféle szituációkban
7. Szerepvállalás nyilvánosság előtt
7.1 A szerepbe lépés
7.2 A szónoki szerep
7.3 A hitelesség
7.4 A hallgatói szerep
Bevezetés a szövegértés és a szövegalkotás folyamatába (9 óra)
1. Szövegtan
1.1 Vázlatkészítési gyakorlat
1.2 Szövegkohézió
2. Szövegértés, szövegművek vizsgálata, elemzése
2.1 Klasszikus szövegek, beszédek elemzése
3. Szövegalkotás
3.1 Témakiválasztás
3.2 A beszéd körülményei
3.3 Anyaggyűjtés, -elrendezés
3.4 Az anyag elrendezése – a beszéd szerkezete
3.5 Bevezetés, a kezdés technikái
3.6 Kidolgozás: a gondolatmenet felépítése, tárgyalás
3.7 Befejezés, a lezárás technikái
4. Szemléltetőeszközök használata
4.1 Vizuális illusztráció (képek, térképek, grafikonok, táblázatok) használata
4.2 Prezentáció készítése
Stilisztika (3 óra)
1 Stílusárnyalatok
2. Trópusok
Disputa (8 óra)
1. Bevezetés
1.1 A disputáról általában
1.2 Értékek és elvek
2. A Karl Popper formátumú vita2.1 A vita elemei – a tétel
2.2 A vita elemei – az érv
2.3 A vita elemei – a definíció
2.4 A csapatok felkészülése a vitára
2.5 Bíráskodás
3. Konszenzust kereső viták
Nyilvános szóbeli vizsga (6 óra)
Az értékelés alapja: a vizsgán nyújtott teljesítmény, az elméleti tudás és az órákon való aktív részvétel.
A vizsga anyaga:
Első félévben
Második félévben:
Tankönyv és egyéb segédlet
Számos olyan tankönyv létezik, amelyekben részleteiben megtalálható mindaz a tananyag, amelyet mi a Nyilvános beszéd tantárgy tanításához javaslunk (lásd Bibliográfia). Az adott korosztály számára azonban nem létezik egységes tananyag, ezért a jelenlegi digitális tananyagot önálló tananyagként ajánljuk használni.
Az színvonalas oktatáshoz elengedhetetlen egy megfelelően tágas, mozgatható bútorokkal berendezett tér, melyben a diákoknak elegendő tér áll rendelkezésükre a mozgáshoz. Szükség van továbbá technikai eszközökre (magnó, CD-lejátszó, videolejátszó és televízió, esetleg videokamera) és különféle szemléltető eszközökre és forrásanyagokra (lexikonok, művészeti albumok, zeneművek, ismeretterjesztő anyagok stb.), valamint Internet-hozzáférésre és számítógépre.