Stilisztika

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Stílusárnyalatok

Trópusok

0.1 Feladat

0.2 Feladat

1. Feladat

2.a Feladat

2.b Feladat

3. Feladat

4. Feladat

5. Feladat

6. Feladat

7. Feladat

8. Feladat

9. Feladat

10. Feladat

11. Feladat

12. Feladat

13. Feladat

14. Feladat

4. feladat

a)
Mi a közös a képekben? Hol van a metaforák centruma? Jelöld a képekben a tenor-vehicle** határokat! Melyik az a kép, ahol a vehicle-t nem csak egyetlen szó hordozza? Hogyan kellene a negyedik képet átalakítani úgy, hogy a jelző is a vehicle része legyen? Erősödne vagy gyengülne a kép?

**I. A. Richards elnevezései:
A tenor jelenti a szókép azon részét, amihez képest a szemantikai mozgást érzékeljük – a vehicle pedig a szóképet mozgató-létrehozó értelem (azok a szavak, amelyek a mozgást kódolják)

szélben az ág kéreget
a húsdaráló mohón magábanyel
a wc-lefolyót csókolja a pumpa
a hervadó virág megalázkodik

 

b)
a fű fegyveres katona a kertben
a fa magányos vigyázó remete
a lomb egymásba bújó zöld szerelmespár-sereg

 

c)
görbe kaszád halálos mosolyában (Nagy László)*
Ajkam adhatnám görbe gúnynak. (Ady)*

* Ezek a példák Fónagy Iván: A költői nyelvről című művéből valók (továbbiakban *-gal jelölve)

Mi a közös a 4.a és 4.b képei között? Mi az eltérés? Milyen mondatrész (bővítményeivel együtt) fejezi ki a vehicle-t? Megállapítható-e a 4.c képeiről ugyanez? A 4.b képeiben melyik az a bővítmény, ami nem része a vehicle-nek?

Alakítsuk át az első képet úgy, hogy

  • vehicle-höz tartozó jelzővel bővítse!
  • tenorhoz tartozó jelzővel bővítse!

Erősödnek-e a képek a jelzők bővítésével?

A vigyázó fa magányos remete – a magányos fa vigyázó remete – a fa magányos vigyázó remete
Mi a különbség? Melyik a legjobb kép?

Keresd meg az enallage-t (jelzőcserét) a harmadik – negyedik - ötödik képben! Alkoss új enallage-okat a harmadik képben, – mi történik a kép jelentésével?

 

d)
Lelkem egy könyv, a mely mindig nyitva.
- lelkem gyűrű, egy acélgyűrű, de
láthatsz benne drágaköveket…
lelkem oszlop, egy kősziklaoszlop…
Lelkem felhő, egy haragvó felhő,
Lelkem Illés próféta…(Petőfi – Arcképemmel)

Az elsüllyedt szentély kitátott síri szája
Csatornából lövell rubintot és sarat,
Valamely átkozott zöld Anubis-alak
Veszett ugatásban lángol teljes pofája (Baudelaire- Weöres)*

Nyelved
vörös Aranyhal üveg-medencéjében
Hangodnak (Apollinaire)*

Jeges ágak között zörgő
Időt vajúdik az erdő (József Attila)

Hasonlítsuk össze a négy képet! Mindenütt halmozott metaforák – mi a különbség? Hol nehezebb a tenort kimutatni? Lehet-e egyáltalán? A komplex képeknél névszói és igei metaforák ötvöződnek – mutassuk meg a működést! Mitől gyengül a második kép a negyedikhez viszonyítva? Mi az, ami mégis egyben tartja azért a második képet is?