Disputa

Feladatok

Módszertan - Elmélet

A Karl Popper formátumú vita

A tétel

Az érv

A definíció

A csapatok felkészülése a vitára

Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés

A tétel értelmezésének szűkítése, bővítése

A csapatok feladatai

Elvek, értékek és a kritérium

Az érvek és a tétel kapcsolata

A bizonyítás felelőssége

Stratégiák

A keresztkérdések

A cáfolatok

A záróbeszédek

Bíráskodás

Konszenzust kereső viták

Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés

A vita nagyon összehangolt csapatmunkát igényel. A felkészülés a témában való elmélyüléssel, anyaggyűjtéssel és ezzel párhuzamosan a tétel értelmezésével kezdődik.

Vegyük példának azt a tételt, hogy A reklám jobb ügynök, mint a minőség. Értelmezni kell a tétel kulcsszavait.

Reklám: Árut, (szellemi) terméket, szolgáltatást, céget népszerűsítő feltűnő hirdetés Magyar Értelmező Szótár – MÉSZ)

Ügynök: a.) Üzletszerző, b.) Idegen, ellenséges hatalom érdekében tevékenykedő személy.(titkos-) (MÉSZ)

Minőség: a.) A dolgok lényegét jellemző tulajdonságok összessége, mint filozófiai kategória, b.) Valaminek az értékelését is magába foglaló jellege. (MÉSZ)

A minőség: azt fejezi ki, mennyire jó vagy rossz valami. (Macmillan)

Tudjuk, hogy a szavak a végső értelmüket a szövegösszefüggésben nyerik el. Vajon megfelelnek-e a fenti definíciók, és ha igen, melyik felel meg a mi szövegösszefüggésünknek?

Nyilvánvaló kereskedelmi témáról van szó, tehát a filozófiát és a titkos ügynököt egyaránt kizárhatjuk. A minőség szót még így is nagyon sokféle szempontból lehet használni. Nincs olyan szótár a földön, ami olyan definíciót ad, amelyet mindenki egyaránt elfogad. Megállapíthatjuk, hogy valami olyasmit kell majd vizsgálnunk, hogy amikor az emberek valamit vásárolnak, mi a fontosabb számukra, azok az információk, befolyásolási módszerek, amelyekkel egy reklám él, vagy a saját minőségről alkotott tapasztalatuk. Tanulmányozni lehet a reklámpszichológiát, a kereskedelmi adatokat.