11.
feladat
A hasonlat fajtái:
- képes magyarázat;
- eposzi hasonlat;
- képszerűvé tett, mégis távolságtartó költői kép,
- elbizonytalanító hangulatfestés,
- a hasonlat az absztrakció költői eszköze,
- a hasonlat a költői kijelentés kerete (a késleltetés-várakozás-feloldás
formája),
- a hasonlat párhuzamos költői chiazmust (keresztalakzatot)
alkot.
Keresd meg mindegyikre a példát a felhozott szövegek közül!
a)
Mint virágokon az első holdsugár,
Aligcsak megkapott ezüst italkorty,
Fátyolos napnak hihetnék, ha nem
Keretezné a sötél a fehér port…
b)
Hasonlítsalak a nyári naphoz? – Arcod
Szelídebb és szemed szendébb sugár
(…)
A menny szeme néha perzselve ég,
De arany arca gyakran fátylat ölt>
(...)
Te megmaradsz. Örök fényben ragyog
Szépséged…
(Shakespeare - Szabó Lőrinc)
c)
Ahogy feltámaszt majd halottainkból
egykor az Úr
úgy gyúl ki most a tudat csipkebokra
újra s újra kigyúl
Ahogy a tudat csipkebokra most
kigyúl
úgy támaszt fel halottankból
egykor az Úr. (Székely Magda: Hasonlat)*
d)
A világegyetemet úgy kell elképzelni, mint egy felfújódó luftballont
e,
Mint aki a sínek közé esett…
És általérzi tűnő életét,
míg zúgva kattog a forró kerék,
cikázva lobban sok-sok ferde kép,
és lát, ahogy nem látott sose még:
Mint aki a sínek közé esett…
a végtelent, a távol életet
búcsúztatom, mert messze mese lett,
mint aki a sínek közé esett:
Mint aki a sínek közé esett –
vad panoráma, rémes élvezet –
sínek között és kerekek között,
a bús idő robog fejem fölött,
és a halál távolba mennydörög,
egy percre megfogom, ami örök,
lepkéket, álmot, rémest, édeset:
Mint aki a sínek közé esett. (Kosztolányi)
f)
Mint amilyen távolra a hosszúnyelű gerely elszáll, / melyet férfi
hajít, igyekezve a versenyezésben,/ vagy viadalban az ellenségre, a lélekölőre:
/ ennyire hátrált most meg a trósz az akháj rohamától. (Homérosz: Iliász)
g)
Mint gyónás közben szűnő hangerő,
mely szűntében belül emelkedik,
úgy apad a tenger, dagad belül
a lélek – mit sem ér, ha meg nem merül
a lelketlenekben…
h)
Úgy leltél rám az éjben mint egy szóra,
Mely jóvátehetetlen (Aragon – L’amour n’est pas un pur mot)*
Melyik szöveget lehetne átalakítani úgy, hogy a hasonlat
másik fajtájának feleljen meg? A d) szövegből csinálj chiazmatikus kereszthasonlatot
és eposzi hasonlatot!
|