Szövegértés -alkotás

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Szövegtan

Szövegértés, szövegművek vizsgálata, elemzése

Szövegalkotás

Témakiválasztás

A beszéd körülményei

Anyaggyűjtés

A beszéd szerkezete

Bevezetés

Tárgyalás

Befejezés

Az anyag kidolgozása

Szemléltetőeszközök használata

Módszertan

A téma megjelölésének, a szöveg gondolati magvának összegzésén keresztül a beszélő saját álláspontjának megmutatása és a tételmondat megfogalmazásának elsajátítása.

Elmélet

A témafelosztás a téma összetettségét figyelembe véve, 1, 2 vagy 3 részre oszthatjuk a beszédet. (Ennél több részegységnél mind beszélő, mind hallgató könnyen elveszítheti a figyelem fonalát.)

  • A beszéd valamelyik alapelv mentén legyen felépítve: időbeli, térbeli, logikai elrendezés
  • A beszéd legyen logikusan felépített, tagolt, arányos. Bekezdésekbe szerkesztett.
  • A felépítés jól követhető lesz, ha az egymást követő részeket például időrendi sorrendbe állítjuk, vagy először a problémát majd a megoldást vázoljuk fel.
  • A kidolgozás során az egymást követő témákat különálló egységként is kezelhetjük, külön bevezetéssel, tételmondat kimondásával, összefoglalással.
  • Fontos, hogy az egyes részek illeszkedjenek egymáshoz, ne legyenek fölösleges kitérők.
  • Ne túlozzuk el a befogadásra szánt információmennyiséget: egy előadás alkalmával célszerű 3-5 fő üzenetet, információt több módon megközelíteni, szemléltetni.
  • Célszerű a szöveg komolyabb, nehezebb, informálisabb részei után könnyedebb, humorosabb részeket beilleszteni, a figyelmi kapacitás figyelembevételével.
  • Ügyeljünk az arányosságra! Az egyes részek a mondanivaló súlyának megfelelő mértékében kapjanak helyet.
  • Az előadónak tudnia kell, hogy melyek mondanivalójának leglényegesebb elmei és ezeket az előadás során különböző formában, többször meg kell ismételnie.
  • A mondanivaló szempontjából lényeges elemeket célszerű a szöveg elején illetve végén elmondani, mivel e két pozícióra figyel a hallgatóság leginkább.

Ügyeljünk arra, hogy a hallgatóság figyelme ne lankadjon az előadás során, igyekezzünk mondandónk anyagát úgy elrendezni, hogy komolyabb és könnyedebb részek kövessék egymást!