Szövegértés -alkotás

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Szövegtan

Szövegértés, szövegművek vizsgálata, elemzése

Vörösmarty Mihály: Szózat

A Halotti Beszéd

Szövegalkotás

Szemléltetőeszközök használata

Módszertan

„szózat” /Értelmező kéziszótár/= 1. ünnepélyes állam- vagy kormányfői nyilatkozat valamely országos ügyben 2. figyelmeztető, intő beszéd, ill. ilyen költői megnyilatkozás; 3. szó, beszéd, ill. zenei v. emberi hang

„híve” vkinek/vminek= 1. hű; 2. hozzá szívvel-lélekkel ragaszkodó

Vörösmarty verse tulajdonképpen egy szónoklat, intő és számvető beszéd a néphez, a magyarokhoz, egyes szám második személyben megszólítva mindenkit, aki érti ezt a nyelvet, aki hazájának vallja Magyarországot. (Visszautal evvel Berzsenyi megszólításaira: „Romlásnak indult, hajdan erős magyar!” és „Forr a világ bús tengere, óh magyar…”)

Világos, áttekinthető retorikai szerkezet, az antik hagyomány szerint.
Hármas felosztás:
bevezetés (1-2. vsz.): tétel
tárgyalás (3-12. vsz.): indoklás (érvek, példák) – következtetés – megoldás
befejezés (13-14. vsz.): zárás, a tétel megismétlése

Ugyanakkor a vers bővelkedik retorikai alakzatokban is:
ellentétezés (szerkezetben, szavak közt, sorok közt)
ismétlés –keretes szerkezet;
anafora (ez a föld…/ ez,…/ itt…/ itten…; valamint: „Az nem lehet…”);
khiazmus
(„Még jőni kell, még jőni fog…”

„Vagy jőni fog, ha jőni kell…”)

A központi gondolat végső soron az élet és halál kérdése, éspedig nem a természetes módon (élet után halál), ahogy ezt a nyugodt hangú kezdés akár sejteni is engedné (bölcsőd – sírod), hanem vagylagosan, mert nem egyetlen ember, hanem egy nemzet, nép viszonylatában. Élet vagy halál – e két szóra, erre az alapvető ellentétpárra felfűzhető az egész szöveg, a nem mindennapi retorikai hatás gyökereként.

Feladatunk itt a beszéd / retorikai igényű szöveg szerkezeti egységeire való rámutatás – kérdésekkel való rávezetés formájában.

Pl.: emeljük ki a szöveg központi –gondolatát/ -mondatát/ -szavait!

Hol és hogyan jelennek meg? Hogyan épül ezek köré a szöveg? Milyen eszközöket használ a szerző / megszólaló?

elemző rajz 1
elemző rajz 2

Elmélet

Lásd:
Szövegalkotás – Bevezetés, a kezdés technikái
Szövegalkotás – Kidolgozás: gondolatmenet felépítése, tárgyalás
Szövegalkotás – Befejezés, a lezárás technikái