Stilisztika

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Stílusárnyalatok

Trópusok

0.1 Feladat

0.2 Feladat

1. Feladat

2.a Feladat

2.b Feladat

3. Feladat

4. Feladat

5. Feladat

6. Feladat

7. Feladat

8. Feladat

9. Feladat

10. Feladat

11. Feladat

12. Feladat

13. Feladat

14. Feladat

Mutassunk rá, hogy a hasonlat nem mindig kibontott (a közös jegyet explicitté tevő) metafora – hanem a költői példák a szemantikai mozgást az azonosításnál eltávolítóbb, a távolságtartás-azonosítás rétegesebb, összetettebb terébe teszik át! A mint – ként – akár- mintha a szemantikai mozgás keretét teszik explicitté – tudatában vannak annak, amit a metafora ösztönösen elrejt. A tudatosabb távolító elem ugyanakkor bizonytalanító is lehet (több síkú, több nézőpontú), ezért van a hasonlatoknak a metaforákra általában jellemző kijelentésnél színesebb modalitásuk (feltételes mód). A hasonlat a feltételes körmondathoz hasonlóan az egész költői kijelentés késleltetéses-kibontó kerete is lehet (jóval tágabb szövegegységben bomolhat ki – pl. eposzi hasonlat, impresszionisztikus eltávolítás hangulatkeltése) A 10.a a hagyományos kifejtett metafora („a vicc elrontása”) gyakorlatából indul ki – a tó vize olyan lett, mint a tükör… stb. A második-harmadik metafora halott metafora – konceptualizálódott. Az utolsó kép: olyan lesz az én feleségem, mint a levélhullás nem működik, mert a közös jegy nem evidens – az eredeti metaforának drámai evidenciája lehet jó szövegkörnyezetben, de nem önmagában érvényes!

A 10.b komplex képeket mutat be, ahol a hasonlat beépül újabb képként a metaforába! A Petőfi-idézetben a fehér a tiszta hóval zár be jelentésszöget, az igei metafora pedig a hasonlat statikus képét visszamenőleg dinamizálja. A Samain-idézetben az értelmező-jelzős komplex vehicle: tető pikkelyezte szörny (a tető a várossal együtt a tenor része) elvont absztrakt vehicle-alanyt kapott, ennek lesz állapothatározós hasonlata az alannyal jelentésszöget bezáró szelíd szemhéj. A komplex kép egyszerre groteszk és idilli – ironikus és költői. A hasonlat itt a komplex kép egységébe épül be – nem fejt ki semmit, csak az azonosítást eltávolítással bonyolítja!