9. Feladat |
Szófajváltó metaforákra példák! A nagy kezdőbetű a hiposztázis szimbolikussá növelésére jó (hiposztázis: egy tulajdonság önálló képként lép elő – a szimbolizmus kedvelt eszköze) Mutassunk rá, hogy a képzés eleve szófajváltó metaforikus eszköze a nyelvnek! Az egyéni képzések hapax legomenonokat (egyéni szóleleményeket) hozhatnak létre! Az utolsó példa a negatív képek erejére példa – ez a negatív szinesztéziák impresszionisztikus versei mellett a filozófiai líra legfontosabb eszköze – az ellipszis alakzatához kötődő gyönyörű trópus – a vehicle hiányt épít be a mozgásrendszerébe, s így a metafora értelmezési terét kitágítja! A hiánymetafora ugyanakkor színtelen, erőltetett vagy túl absztrakt is lehet – egy kép plasztikus hiánya csak nagyon pontos környezetben mutat! Drámaivá kell ezért tenni (a szöveglendület vagy a pontos jelenetezés is dramatizálhat). A képes a képhiány miatt került idézőjelbe, a képeket-fogalmakat a pontos, drámai hiánnyal keresztezzük ilyenkor. Az önálló hiánymetaforáknál a félig-félig szokott leginkább impresszionisztikus szordínó-metaforáknál, „képpárologtatásoknál”, áttűnő hangulatfoszlányosításnál (a visszavonás eszközével) jelzésként szolgálni! |