Kommunikáció

Feladatok

Módszertan - Elmélet

A megfigyelés és koncentráció gyakorlatai

Kommunikáció és metakommunikáció

Beszédtechnika

Testbeszéd, testünk részvétele a kommunikációban

Testbeszéd

Megjelenés

Testtartás

A tér felismerése és használata

Gesztusok

Mimika

Tekintet

Zenei kifejezőeszközök az élőszóban

Társas kommunikáció különféle szituációkban

Szerepvállalás nyilvánosság előtt

Módszertan

Itt van lehetőségünk felhívni diákjaink figyelmét arra, hogy a kommunikáció folyamatában nemcsak a beszélő, de a befogadó mimikája is döntő lehet.

Emellett beszélhetünk az arckifejezés tudatosságáról is: felelős vagy azért, hogy milyennek látszik az arcod!

A 3. feladat megoldása:

Zöld maszk: „Pantalone” (idősödő, butácska, gazdag, pénz- és szereleméhes öregember – tartani kell a hatalmától, de a szolgák általában túljárnak az eszén

Fehér maszk: „Dottore” (orvos vagy ügyvéd, Pantalone barátja vagy orvosa/ügyvéde – nagyszájú, sok latin kifejezést használ, tudálékos, de sarlatán – pénzéhes és veszélyes, akár halált is okozhat szaktudásának hiánya vagy gonoszsága)

Piros maszk: „Brighella” (a két szolga egyike – a dörzsöltebb, galádabb, kegyetlenebb, ravaszabb, ugyanakkor jó zenész. Társát mindig sikerül becsapnia/befeketítenie/meglopnia stb. Társával esküdt ellenségek, csak az urak becsapása érdekében fognak össze rövid időre.)

Fekete maszk: „Arlecchino” (a két szolga másika – a szerencsétlenebb, rongyosabb, szegényebb, éhesebb, ugyanakkor ötletesebb, furfangosabb. Ügyetlensége nagy akrobatikus ügyességet igényel. Lassú felfogásúnak tűnik, gyakran csodálkozik.)

Elmélet

Mimika: az arc kommunikációja

  • arckifejezés: velünk született, gyakran öntudatlan
  • arcjáték: akaratlagos, tudatos, célszerű használat

A kapcsolattartás egyik legfontosabb eszköze a tekintettel együtt.