Kommunikáció

Feladatok

Módszertan - Elmélet

A megfigyelés és koncentráció gyakorlatai

Kommunikáció és metakommunikáció

Beszédtechnika

Testbeszéd, testünk részvétele a kommunikációban

Testbeszéd

Megjelenés

Testtartás

A tér felismerése és használata

Gesztusok

Mimika

Tekintet

Zenei kifejezőeszközök az élőszóban

Társas kommunikáció különféle szituációkban

Szerepvállalás nyilvánosság előtt

Módszertan

A leghálásabb, legtöbb vidámságot és játéklehetőséget adó gyakorlatok a metakommunikáció gyakorlatai. Ugyanakkor meglepően sok új információval, tudatosítással kelthetjük fel ebben a témában diákjaink érdeklődését.

Engedjünk teret a gyerekek fantáziájának, sokat beszélgessünk. Igényeljük a minél pontosabb, részletezőbb leírásokat, érzelemkifejezéseket, a gondosan válogatott, gazdag szókincset.

Variáljuk, fejlesszük tovább az ebben a témában olvasható játékokat a csoport érdeklődésének megfelelően.

Elmélet

Non verbális elemek: a beszéd kíséretében megjelenő egyéb emberi megnyilatkozások. A verbális közlést kiegészítik, árnyalják, lehetőséget biztosítanak a szavaktól független információk átadására is.

Hiteles/kongruens az a kommunikáció, ahol a non verbális elemek megerősítik a verbális közleményt.

Metakommunikáció: a közvetlen emberi kommunikáció olyan jellegű közleményei, amelyek a kommunikáló felek viszonyáról tájékoztatnak. Általában non verbális elemek spontán együtthatásaként jelenik meg. (Montágh Imre könyvei alapján.)

Tájékoztat:

  • a közlő személyiségéről
  • pillanatnyi lelkiállapotáról
  • a partnerről alkotott véleményéről
  • a közleményről alkotott véleményéről.