A csapatok felkészülése a vitára Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés A tétel értelmezésének szűkítése, bővítése |
Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés A vita nagyon összehangolt csapatmunkát igényel. A felkészülés a témában való elmélyüléssel, anyaggyűjtéssel és ezzel párhuzamosan a tétel értelmezésével kezdődik. Vegyük példának azt a tételt, hogy A reklám jobb ügynök, mint a minőség. Értelmezni kell a tétel kulcsszavait. Reklám: Árut, (szellemi) terméket, szolgáltatást, céget népszerűsítő feltűnő hirdetés Magyar Értelmező Szótár – MÉSZ) Ügynök: a.) Üzletszerző, b.) Idegen, ellenséges hatalom érdekében tevékenykedő személy.(titkos-) (MÉSZ) Minőség: a.) A dolgok lényegét jellemző tulajdonságok összessége, mint filozófiai kategória, b.) Valaminek az értékelését is magába foglaló jellege. (MÉSZ) A minőség: azt fejezi ki, mennyire jó vagy rossz valami. (Macmillan) Tudjuk, hogy a szavak a végső értelmüket a szövegösszefüggésben nyerik el. Vajon megfelelnek-e a fenti definíciók, és ha igen, melyik felel meg a mi szövegösszefüggésünknek? Nyilvánvaló kereskedelmi témáról van szó, tehát a filozófiát és a titkos ügynököt egyaránt kizárhatjuk. A minőség szót még így is nagyon sokféle szempontból lehet használni. Nincs olyan szótár a földön, ami olyan definíciót ad, amelyet mindenki egyaránt elfogad. Megállapíthatjuk, hogy valami olyasmit kell majd vizsgálnunk, hogy amikor az emberek valamit vásárolnak, mi a fontosabb számukra, azok az információk, befolyásolási módszerek, amelyekkel egy reklám él, vagy a saját minőségről alkotott tapasztalatuk. Tanulmányozni lehet a reklámpszichológiát, a kereskedelmi adatokat. |