Disputa

Feladatok

Módszertan - Elmélet

A Karl Popper formátumú vita

A tétel

Az érv

A definíció

A csapatok felkészülése a vitára

Bíráskodás

Konszenzust kereső viták

Az élet nagy vitáira való felkészülésben segítségünkre lehet a versenyszerű iskolai disputa, amelynek sokféle variációja van, de most az idő rövidsége miatt azt a Magyarországon elterjedt formát fogjuk megismerni, amelyből időről időre versenyeket is szoktak rendezni, és amely Karl Popperről, a filozófusról kapta a nevét. Ez a vita szigorú szabályok szerint folyik, de ez ne ijesszen meg senkit, hiszen a szabályoknak rengeteg előnyük van. A vita hármas csapatokban folyik, mindenkinek meghatározott beszédideje van, nem szabad egymás szavába vágni, figyelni és jegyzetelni kell, amit a másik ember mond, minden beszélőnek sajátos feladata van a vita során. A szigorú formai szabályok segítségével azt is megtanulja mindenki, hogy hogyan kell egy ellentmondásos problémát végiggondolni, hogyan kell konfliktusokat, ellentmondásokat felismerni, megfogalmazni.

A vita menete:

Idő
Állító csapat
Tagadó csapat
6 perc

Állító 1 beszéde

  • bemutatja a csapat tagjait, és maga is bemutatkozik
  • ismerteti a tételt és a tétellel kapcsolatos álláspontját
  • értelmezi a tételt, ha kell definiálja a tétel kulcsszavait
  • bemutatja a témát, ismerteti az értékeket és elveket, amelyek mentén vitatkozik
  • előadja érveit (ő az egyetlen, aki előre felkészülhet a beszédére, mert neki még nem kell ellentétes érveket cáfolnia)
  • bizonyítékokkal alátámasztja érveit
  • nyomatékosítva összefoglalja álláspontját és lezárja beszédét
 
3 perc Állító 1 felel a keresztkérdésekre Tagadó 3 keresztkérdéseket tesz fel
6 perc  

Tagadó 1 beszéde

  • bemutatja csapata tagjait
  • előadja álláspontját (értelmezi saját tagadó definícióját)
  • amennyiben a definícióban hibát talál, újra definiálja a tételt (nem érdemes azonban definíciós vitát kezdeni különben)
  • elfogadja az állító csapat elveit és értékeit (kritériumát), vagy új alternatívát kínál
  • sorba cáfolja az állító csapat érveit
  • cáfolatait bizonyítékokkal támasztja alá
  • felhozza saját tagadó érveit
  • tagadó érveit bizonyítékokkal támasztja alá
  • nyomatékosítva összefoglalja álláspontját, rámutat a legfontosabb ütközési pontokra és lezárja a beszédét
3 perc Állító 3 keresztkérdéseket tesz fel Tagadó 1 válaszol a keresztkérdésekre
5 perc

Állító 2 beszéde

  • felülvizsgálja a tétel értelmezését, ha szükséges
  • ha kell visszatér az elvek és értékek kérdésére
  • megerősíti csapata érvrendszerét, új bizonyítékokat hoz fel
  • új érveket hoz fel
  • cáfolja a tagadó csapat érveit
  • új bizonyítékokat hoz fel
  • összefoglalja beszédét, rámutat a legfontosabb ütközési pontokra és lezárja beszédét
 
3 perc Állító 2 válaszol a keresztkérdésekre Tagadó 1 keresztkérdéseket tesz föl
5 perc  

Tagadó 2 beszéde

  • sorba cáfolja az állító csapat eddig cáfolatlanul maradt érveit
  • új bizonyítékokat hoz fel
  • rámutat az állítócsapat érveinek hiányosságaira
  • megerősíti a tagadó csapat érvrendszerét
  • új érveket hoz fel
  • bizonyítékokkal alátámasztja érveit
  • összefoglalja beszédét
3 perc Állító 1 keresztkérdéseket tesz fel Tagadó 2 válaszol a keresztkérdésekre
5 perc

Állító 3 beszéde

  • ráirányítja a figyelmet a döntő kérdésekre
  • megmutatja, hogy az állító csapat értékei és elvei hogyan érvényesültek a vita során
  • végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat a kulcskérdésekre
  • súlyozza az elhangzott érveket a bíró számára és nyomatékosítja az állító álláspontot bizonyítandó, hogy az állító csapat érvei erősebbek voltak, mint a tagadó csapaté
  • levonja a végső következtetést
  • új érvet már nem hozhat fel
 
5 perc  

Tagadó 3 beszéde

  • ő is ráirányítja a figyelmet a szerinte döntő kérdésekre
  • megmutatja, hogy a tagadó csapat értékei és elvei hogyan érvényesültek a vita során
  • végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat a kulcskérdésekre
  • végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat a kulcskérdésekre
  • súlyozza az elhangzott érveket a bíró számára és nyomatékosítja a tagadó álláspontot bizonyítandó, hogy az állító csapat érvei erősebbek voltak, mint a tagadó csapaté

A vita során a beszédek között a két csapatnak összesen 8-8 perc szabadon felhasználható készülési ideje van.

A fenti időbeosztás a versenyvitákra vonatkozik. Gyakorlások alkalmával lehet az időket módosítani: beszédek – három perc, keresztkérdések – két perc, felkészülési idő 4-4 perc.