Szövegértés -alkotás

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Szövegtan

Szövegértés, szövegművek vizsgálata, elemzése

Szövegalkotás

Témakiválasztás

A beszéd körülményei

Anyaggyűjtés

A beszéd szerkezete

Bevezetés

Tárgyalás

Befejezés

Az anyag kidolgozása

Szemléltetőeszközök használata

Módszertan

Nyelvi és metakommunikációs szövegkezdő, és bevezető technikák elsajátítása.

Megoldás a 4. feladathoz:
bevezető: 2, 5, 6, a többi azért nem bevezetőrész, mert található benne valamiféle utalás a korábbi szövegrészre, 1. sőt: összefoglal és továbbfokozza a hangulatot, 3. Rajta hát: levonja a korábbiakból a konklúziót, azok alapján buzdít. 4. Különben: itt összekötő elemként szerepel, valami már elhangzott a farkasokról és azt még egy elemmel bővíti.

6. feladat: Lehet csoportmunka is, minden csoport kap egyféle kezdésfajtát, és ugyanahhoz a témához kell bevezetéseket írniuk. Célszerű összehasonlítani az így létrejött szövegeket.

Elmélet

A bevezetés ne legyen túl hosszú, ne lépjen túl azon a szerepkörén, amit a téma témafeltárásban neki szántunk (Pl. Ne legyen több a tételmondat kimondásánál, bizonyítás majd a tárgyalás részben.)
A bevezetés könnyen felfogható, rendezett, világos, érthető, figyelemfelkeltő legyen.

A kezdés technikái
1. a jóindulat megnyerése
2. a figyelem megragadása
3. a téma megadása

A jóindulat megnyerése

  • A felkészületlenség, tettetet szerénység: Nyilvánvalóan kevésbé vagyok avatott a témában, mégis...
  • A bizonytalanság: Hogy is kezdjem...
  • A ráígérés: Előttem, ezt még senkitől sem hallották...
  • A megbízatás: Nem csak a magam érdeke motivált, másokért is szólok
  • Az ajánlás: Ez a műsor nem jött volna létre X segítsége nélkül...
  • A belső kényszer: Nem tarthatom magamban tovább, muszáj megosszam...

A figyelem megragadása
Nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközök segítségével egyaránt
Metakommunikációs eszközökkel:

  • Szemkontaktus-keresés
  • Nyitó mimika, testtartás, gesztus

Nyelvi kifejezőeszközökkel:

  • Rövid szünet
  • Párhuzamos mondatszerkesztés (azonos szóval, szószerkezettel vagy mondattal kezdés)
  • Ritmika
  • Ismétlés (szó, szószerkezet, tagmondat, mondat)
  • Fokozás
  • Változatos modalitás

A téma megadása, kezdési technikák

  • Egy konkrét esettel, példával, történettel
  • Idézettel, közmondással
  • Költői kérdéssel
  • Legfontosabb állítással
  • Ellentmondásos állítással
  • Definícióval
  • Történeti áttekintéssel
  • Statisztikával, meglepő tényekkel, adatokkal
  • Személyes állásfoglalással

Fő cél a követhetőség, érthetőség
Fontos, hogy a téma megadásakor ne lépjünk túl a bevezetés szerepkörén.

Ügyeljünk arra, hogy a téma megadásába ne keverjük bele a témafelosztását, elrendezését, stb.