Disputa

Feladatok

Módszertan - Elmélet

A Karl Popper formátumú vita

A tétel

Az érv

A definíció

A csapatok felkészülése a vitára

Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés

A tétel értelmezésének szűkítése, bővítése

A csapatok feladatai

Elvek, értékek és a kritérium

Az érvek és a tétel kapcsolata

A bizonyítás felelőssége

Stratégiák

A keresztkérdések

A cáfolatok

A záróbeszédek

Bíráskodás

Konszenzust kereső viták

A csapatok feladatai

Az állító csapatnak a tétel igazát kell bizonyítania, tehát ahhoz kell bizonyítékokat gyűjteni, hogy a reklámnak erősebb a hatása a vásárlókra, mint a minőségnek. A tétel nyilvánvalóan szükségessé teszi összehasonlítások alkalmazását. Mit mivel fogunk összehasonlítani? Adatokkal is bizonyíthatjuk a tételt, de a különböző reklámok hatásmechanizmusait vizsgálva is bukkanhatunk bizonyítékokra.

A tagadó csapatnak meg kell vizsgálni, milyen módozatai vannak a tagadásnak, és stratégiai szempontból melyik a legjobb.

A reklám rosszabb ügynök? Nem olyan jó ügynök? Nem a reklám a legjobb ügynök? A minőség jobb ügynök, mint a reklám? Azt a tagadási módot válasszuk ki, amelyikhez a legjobb érveket tudjuk felhozni.

Ha kialakítottuk a tétel valamifajta értelmezését, elkezdhetjük az anyaggyűjtést. Lexikonokat, könyveket, cikkeket, a világhálót tanulmányozhatjuk. Fontos gondolatokat, érveket, hasznos idézeteket érdemes kicédulázni. A vitában fontos a tárgyi megbízhatóság, de a vita nem tényözön, hanem értékek mentén zajlik.