Szövegtan
Szövegértés, szövegművek vizsgálata, elemzése
Szövegalkotás
Témakiválasztás
A beszéd körülményei
Anyaggyűjtés
A beszéd
szerkezete
Bevezetés
Tárgyalás
Befejezés
Az anyag kidolgozása
Szemléltetőeszközök használata |
Módszertan
Nyelvi és metakommunikációs szövegkezdő, és bevezető technikák elsajátítása.
Megoldás a 4. feladathoz:
bevezető: 2, 5, 6, a többi azért nem bevezetőrész, mert található benne
valamiféle utalás a korábbi szövegrészre, 1. sőt: összefoglal és
továbbfokozza a hangulatot, 3. Rajta hát: levonja a korábbiakból
a konklúziót, azok
alapján buzdít. 4. Különben: itt összekötő elemként szerepel, valami
már elhangzott
a farkasokról és azt még egy elemmel bővíti.
6. feladat: Lehet csoportmunka is, minden csoport kap egyféle kezdésfajtát,
és ugyanahhoz a témához kell bevezetéseket írniuk. Célszerű összehasonlítani
az így létrejött szövegeket.
Elmélet
A bevezetés ne legyen túl hosszú, ne lépjen túl azon a szerepkörén,
amit a téma témafeltárásban neki szántunk (Pl. Ne legyen több a
tételmondat kimondásánál, bizonyítás majd a tárgyalás részben.)
A bevezetés könnyen felfogható, rendezett, világos, érthető, figyelemfelkeltő
legyen.
A kezdés technikái
1. a jóindulat megnyerése
2. a figyelem megragadása
3. a téma megadása
A jóindulat megnyerése
- A felkészületlenség, tettetet szerénység: Nyilvánvalóan kevésbé
vagyok avatott a témában, mégis...
- A bizonytalanság: Hogy is kezdjem...
- A ráígérés: Előttem, ezt még senkitől sem hallották...
- A megbízatás: Nem csak a magam érdeke motivált, másokért is szólok
- Az ajánlás: Ez a műsor nem jött volna létre X segítsége nélkül...
- A belső kényszer: Nem tarthatom magamban tovább, muszáj megosszam...
A figyelem megragadása
Nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközök segítségével egyaránt
Metakommunikációs eszközökkel:
- Szemkontaktus-keresés
- Nyitó mimika, testtartás, gesztus
Nyelvi kifejezőeszközökkel:
- Rövid szünet
- Párhuzamos mondatszerkesztés (azonos szóval, szószerkezettel vagy
mondattal kezdés)
- Ritmika
- Ismétlés (szó, szószerkezet, tagmondat, mondat)
- Fokozás
- Változatos modalitás
A téma megadása, kezdési technikák
- Egy konkrét esettel, példával, történettel
- Idézettel, közmondással
- Költői kérdéssel
- Legfontosabb állítással
- Ellentmondásos állítással
- Definícióval
- Történeti áttekintéssel
- Statisztikával, meglepő tényekkel, adatokkal
- Személyes állásfoglalással
Fő cél a követhetőség, érthetőség
Fontos, hogy a téma megadásakor ne lépjünk túl a bevezetés szerepkörén.
Ügyeljünk arra, hogy a téma megadásába ne keverjük bele a témafelosztását,
elrendezését, stb.
|