4.
feladat
a)
Mi a közös a képekben? Hol van a metaforák centruma? Jelöld a képekben
a tenor-vehicle** határokat! Melyik az a kép, ahol a vehicle-t nem
csak egyetlen szó hordozza? Hogyan kellene a negyedik képet átalakítani
úgy, hogy a jelző is a vehicle része legyen? Erősödne vagy gyengülne
a kép?
**I. A. Richards elnevezései:
A tenor jelenti a szókép
azon részét, amihez képest a szemantikai mozgást érzékeljük – a vehicle
pedig a
szóképet mozgató-létrehozó értelem (azok a szavak, amelyek a mozgást
kódolják)
szélben az ág kéreget
a húsdaráló mohón magábanyel
a wc-lefolyót csókolja a pumpa
a hervadó virág megalázkodik
b)
a fű fegyveres katona a kertben
a fa magányos vigyázó remete
a lomb egymásba bújó zöld szerelmespár-sereg
c)
görbe kaszád halálos mosolyában (Nagy László)*
Ajkam adhatnám görbe gúnynak. (Ady)*
* Ezek a példák Fónagy Iván: A költői nyelvről című művéből valók
(továbbiakban *-gal jelölve)
Mi a közös a 4.a és 4.b képei között? Mi az eltérés?
Milyen mondatrész (bővítményeivel együtt) fejezi ki a vehicle-t? Megállapítható-e
a 4.c
képeiről ugyanez? A 4.b képeiben melyik az a bővítmény, ami nem része
a vehicle-nek?
Alakítsuk át az első képet úgy, hogy
- vehicle-höz tartozó jelzővel bővítse!
- tenorhoz tartozó jelzővel bővítse!
Erősödnek-e a képek a jelzők bővítésével?
A vigyázó fa magányos remete – a magányos fa vigyázó remete
– a fa magányos vigyázó remete
Mi a különbség? Melyik a legjobb kép?
Keresd meg az enallage-t (jelzőcserét) a harmadik
– negyedik - ötödik képben! Alkoss új enallage-okat a harmadik képben,
– mi történik
a kép jelentésével?
d)
Lelkem egy könyv, a mely mindig nyitva.
- lelkem gyűrű, egy acélgyűrű, de
láthatsz benne drágaköveket…
lelkem oszlop, egy kősziklaoszlop…
Lelkem felhő, egy haragvó felhő,
Lelkem Illés próféta…(Petőfi – Arcképemmel)
Az elsüllyedt szentély kitátott síri szája
Csatornából lövell rubintot és sarat,
Valamely átkozott zöld Anubis-alak
Veszett ugatásban lángol teljes pofája (Baudelaire- Weöres)*
Nyelved
vörös Aranyhal üveg-medencéjében
Hangodnak (Apollinaire)*
Jeges ágak között zörgő
Időt vajúdik az erdő (József Attila)
Hasonlítsuk össze a négy képet! Mindenütt halmozott
metaforák – mi a különbség? Hol nehezebb a tenort kimutatni? Lehet-e
egyáltalán? A
komplex képeknél névszói és igei metaforák ötvöződnek – mutassuk meg
a működést! Mitől gyengül a második kép a negyedikhez viszonyítva?
Mi az, ami mégis egyben tartja azért a második képet is?
|