A csapatok felkészülése a vitára Értelmezés, definíció, anyaggyűjtés A tétel értelmezésének szűkítése, bővítése Az érvek és a tétel kapcsolata A cáfolatok |
A cáfolatok „Ha eredményesen akarunk valakit megcáfolni,
bebizonyítva, hogy téved, előbb vizsgáljuk meg, melyik oldaláról szemléli
a dolgot, mert arról
az oldalról tekintve rendszerint igaza is van. Aztán ismerjük el ezt
az igazságát, de egyben tárjuk fel a téves nézőpontot. Ettől megnyugszik,
mert azt látja, csupán annyi hibát követett el, hogy nem vette figyelembe
a kérdés minden oldalát; márpedig azon nem bosszankodunk, hogy nem
vettünk észre mindent, azt azonban nem szívesen ismerjük el, hogy tévedtünk." Mivel a vitaképzésnek nagyon fontos célja az, hogy ráébredjünk, nem vagyunk az igazság egyedüli birtokosai, ezért az ellenfél érveit csak az illető nézőpontjának a tiszteletben tartásával lehetséges tisztességesen cáfolni. Ráadásul emberi dolog, hogy sokkal könnyebb mások érveiben a hibát felfedezni, mint a saját magunkéban. Ugyancsak könnyebb felfedezni a hibás érvet, mint pontosan megfogalmazni, hogy mi is a hiba, ha erről ráadásul a hallgatóságot is meg kell győznötök. Egészen biztos, hogy az ellenfél érvei között is nagyon sok értékes, használható gondolat van, ezért a cáfolat feladata egyáltalán nem az, hogy megkísérelje teljes mértékben lerombolni ellenfele érveit, hanem az, hogy a hallgatóságnak előadja, mik az ellenfél érveinek gyenge pontjai, és mennyiben erősebbek a saját érvei. Ha az ellenfél érveiben csúsztatásokat fedezünk fel, ezekre is feltétlenül figyelmeztetnünk kell a hallgatóságot. Alapszabály, hogy soha nem szabad az ellenfél személyét támadni, mindig csak az érveit. Sokkal meggyőzőbbek vagyunk, ha gondolatainkat építően, nem pedig támadóan, agresszíven adjuk elő. A cáfolat készítésének lépései Először próbáljuk meg pontosan megérteni, mi az ellenfél mondanivalójának a lényege. Ennek a lépései a következők:
Eztán nézzük meg, hogy hogyan kereshetjük meg a gyönge pontokat:
Ezek után a lépések után rátérhetünk cáfolatunk megfogalmazására.
|