Állítjuk, hogy:
Sikeres lehet az Európai Unióhoz való csatlakozás
Pro | Kontra |
Az európai integráció alapelvei, a szabad verseny, a tőke és áruk szabad mozgása elő fogja segíteni, hogy a Kelet-középEurópai országok megtalálják az utat egy poszt-szocialista világból a szabad piac felé. Az európai integráció a külföldi beruházásokat is elő fogja segíteni, ennek következtében új munkahelyek jönnek létra és új kereskedelmi és ipari módszerek fognak elterjedni. | A nagy fejlettségbeli különbség a régi és új tagországok között akadálya lehet az újonnan csatlakozó országok fejlődésének A poszt-szocialista országok vállalatai nem fognak tudni egyenlő esélyekkel versenyben maradni a nyugat-Európai termelőkkel az alacsonyabb gazdasági fejlettség és szaktudás miatt. A globalizáció tapasztalatai is azt mutatták,, hogy a külföldi beruházás nem szükségszerűen hoz magával stabilizációt. A multinacionális vállalatok alacsony bérszínvonalú országokba telepítik termelésüket, de hamar továbbállnak, ha a kormányok korlátozzák őket. |
A piachoz való alkalmazkodás eleinte nehéz lesz, de hosszú távon szükséges feltétele a gazdasági növekedésnek. Az Unió regionális politikája elő fogja segíteni, hogy az régi és új tagok gazdasági különbségei csökkenjenek. Az átmenet időszakára mezőgazdaság, környezetvédelem, ipar, közigazgatás és oktatás területén pénzügyi segítségei is kapnak a csatlakozó országok. | A csatlakozó országokat az Unió kötelezi, hogy magas környezetvédelmi, egészségügyi és biztonsági mércének feleljenek meg, lehet azonban, hogy a nemzeti jövedelmük jelenlegi színvonala miatt ezeknek a követelményeknek csak a népesség rovására tudnak megfelelni. A szerkezetváltásért az életszínvonallal kell fizetni, a szociális biztonság csökken, az agrárszektor létszámát például csökkenteni akarja az Unió, ami a mezőgazdaságban növekvő munkanélküliséghez vezethet. A segélyek a jelenlegi tagállamok önzése miatt esetleg elégtelen lehet, hiszen azoknak az országoknak, amelyek eddig az Uniós segélyek haszonélvezői voltak, most osztozkodni kell, és ha nem akarnak, élni fognak a vétójogukkal. |
A közigazgatás, a jogrend múltból örökölt hibái problémákat okoznak Kelet- közép-Európában, de ha az Unió normáinak megfelelően átalakítják ezeket a területeket, magasabb színvonalú közigazgatás várható. | Az uniós tagság a nemzeti szuverenitás korlátozásával jár. Számos politikai döntést nemzetközi szinten fognak meghozni, és az Unió jogrendje is nemzetek felett működik. A nemzeti törvények uniós harmonizálása az új tagországok egyik legfontosabb feladata. Az alkotmányokat át kell fogalmazni. A Szovjetunió ellenőrzése alól frissen kiszabadult országoknak miért kellene azonnal újra feladni a függetlenségük egy részét. |
Az Európai Unió intézményei lehetővé teszik, hogy a tagországok össze tudják hangolni gazdasági és politikai érdekeiket. Az Unió a szubszidiaritás elvén működik, ami azt jelenti, hogy a politikai döntéseket három szinten hozzák: a helyi ügyeket regionális szinten intézik, a nemzeti intézmények állami szinten intézik az ügyeket, a nemzetközi jelentőségű ügyeket az Unió intézményei oldják meg. Így nagyon hatékony az Unió működése. | Az EU intézményei nagyon eltávolodtak az átlag polgároktól, mégis egyre több ügyben ők döntenek. Ez „demokrácia deficithez" vezethet a tagországokban. Azok a döntések, amelyeket nemzetközi szinten hoznak, nem biztos, hogy a tagországok érdekeivel egyeznek. Az óriásira duzzadt EU közigazgatás is akadályozza a hatékony működést, ami lelassíthatja a fejlődést. |
A jelenlegi tagországok fejlődése azt mutatja, hogy számukra a csatlakozás nagyon hasznosnak bizonyult. Portugália vagy Írország például nagyon nehéz gazdasági helyzetben volt a csatlakozás előtt. Az alkalmazkodási folyamat a külföldi befektetéseknek, az Unió pénzügyi segítségének és regionális politikájának köszönhetően nagyon sikeres volt, olyannyira, hogy Írország bizonyos területeken már túlszárnyalta az Egyesült Királyság teljesítményét. | Az EU tagság nem biztosíték a sikerre. Az ír sikereket is elsősorban a nemzeti kormány erőfeszítései magyarázzák. Azt is fontos megjegyezni, hogy a mostani bővítés sokkal nagyobb szabású, mint az eddigiek, így a mostani csatlakozók nem várhatnak olyan nagyvonalú segítséget, mint az előző időszak országai. |