A Karl Popper formátumú
vita
A tétel
Az érv
A definíció
A csapatok felkészülése a vitára
Bíráskodás
Konszenzust kereső viták |
Az
élet nagy vitáira való felkészülésben segítségünkre lehet a versenyszerű
iskolai disputa, amelynek sokféle variációja van, de most az idő rövidsége
miatt azt a Magyarországon elterjedt formát fogjuk megismerni, amelyből
időről időre versenyeket is szoktak rendezni, és amely Karl Popperről,
a filozófusról kapta a nevét. Ez a vita szigorú szabályok szerint folyik,
de ez ne ijesszen meg senkit, hiszen a szabályoknak rengeteg előnyük
van. A vita hármas csapatokban folyik, mindenkinek meghatározott beszédideje
van, nem szabad egymás szavába vágni, figyelni és jegyzetelni kell, amit
a másik ember mond, minden beszélőnek sajátos feladata van a vita során.
A szigorú formai szabályok segítségével azt is megtanulja mindenki, hogy
hogyan kell egy ellentmondásos problémát végiggondolni, hogyan kell konfliktusokat,
ellentmondásokat felismerni, megfogalmazni.
A vita menete:
Idő |
Állító csapat |
Tagadó csapat |
6 perc |
Állító 1 beszéde
- bemutatja a csapat tagjait, és maga is bemutatkozik
- ismerteti a tételt és a tétellel kapcsolatos álláspontját
- értelmezi a tételt, ha kell definiálja a tétel kulcsszavait
- bemutatja a témát, ismerteti az értékeket és elveket, amelyek
mentén vitatkozik
- előadja érveit (ő az egyetlen, aki előre felkészülhet
a beszédére, mert neki még nem kell ellentétes érveket
cáfolnia)
- bizonyítékokkal alátámasztja érveit
- nyomatékosítva összefoglalja álláspontját és lezárja
beszédét
|
|
3 perc |
Állító 1 felel a keresztkérdésekre |
Tagadó 3 keresztkérdéseket tesz fel |
6 perc |
|
Tagadó 1 beszéde
- bemutatja csapata tagjait
- előadja álláspontját (értelmezi saját tagadó definícióját)
- amennyiben a definícióban hibát talál, újra definiálja a
tételt (nem érdemes azonban definíciós vitát kezdeni különben)
- elfogadja az állító csapat elveit és értékeit (kritériumát),
vagy új alternatívát kínál
- sorba cáfolja az állító csapat érveit
- cáfolatait bizonyítékokkal támasztja alá
- felhozza saját tagadó érveit
- tagadó érveit bizonyítékokkal támasztja alá
- nyomatékosítva összefoglalja álláspontját, rámutat a legfontosabb
ütközési pontokra és lezárja a beszédét
|
3 perc |
Állító 3 keresztkérdéseket tesz fel |
Tagadó 1 válaszol a keresztkérdésekre |
5 perc |
Állító 2 beszéde
- felülvizsgálja a tétel értelmezését, ha szükséges
- ha kell visszatér az elvek és értékek kérdésére
- megerősíti csapata érvrendszerét, új bizonyítékokat hoz
fel
- új érveket hoz fel
- cáfolja a tagadó csapat érveit
- új bizonyítékokat hoz fel
- összefoglalja beszédét, rámutat a legfontosabb ütközési pontokra
és lezárja beszédét
|
|
3 perc |
Állító 2 válaszol a keresztkérdésekre |
Tagadó 1 keresztkérdéseket tesz föl |
5 perc |
|
Tagadó 2 beszéde
- sorba cáfolja az állító csapat eddig cáfolatlanul maradt
érveit
- új bizonyítékokat hoz fel
- rámutat az állítócsapat érveinek hiányosságaira
- megerősíti a tagadó csapat érvrendszerét
- új érveket hoz fel
- bizonyítékokkal alátámasztja érveit
- összefoglalja beszédét
|
3 perc |
Állító 1 keresztkérdéseket tesz fel |
Tagadó 2 válaszol a keresztkérdésekre |
5 perc |
Állító 3 beszéde
- ráirányítja a figyelmet a döntő kérdésekre
- megmutatja, hogy az állító csapat értékei és elvei
hogyan érvényesültek a vita során
- végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat a
kulcskérdésekre
- súlyozza az elhangzott érveket a bíró számára és nyomatékosítja
az állító álláspontot bizonyítandó, hogy az állító csapat
érvei erősebbek voltak, mint a tagadó csapaté
- levonja a végső következtetést
- új érvet már nem hozhat fel
|
|
5 perc |
|
Tagadó 3 beszéde
- ő is ráirányítja a figyelmet a szerinte döntő kérdésekre
- megmutatja, hogy a tagadó csapat értékei és elvei
hogyan érvényesültek a vita során
- végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat
a kulcskérdésekre
- végigveszi a fontos állító és tagadó érveket és rámutat a
kulcskérdésekre
- súlyozza az elhangzott érveket a bíró számára és nyomatékosítja
a tagadó álláspontot bizonyítandó, hogy az állító csapat
érvei erősebbek voltak, mint a tagadó csapaté
|
A vita során a beszédek között a két csapatnak összesen 8-8 perc szabadon
felhasználható készülési ideje van.
A fenti időbeosztás a versenyvitákra vonatkozik. Gyakorlások
alkalmával lehet az időket módosítani: beszédek – három perc, keresztkérdések
– két perc, felkészülési idő 4-4 perc.
|