Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját
itt.
Az utóbbi két hét eseményei azt bizonyítják, hogy Jászladányban az általános iskola körül kialakult helyzet a jogi rendezésen túl tartalmi megoldást is igényel. Az Oktatási Minisztérium olyan pozitív kezdeményezéssel áll elő, amely minden érintett szülő és gyerek jogos igényére válaszol.
Magyar Bálint oktatási miniszter szeptember 24-ére meghívta az Oktatási Minisztériumba a jászladányi iskolavitában résztvevő két, szakmai álláspontot képviselő felet, az önkormányzati iskola és a működés megkezdéséhez szükséges engedéllyel nem rendelkező alapítványi iskola igazgatóját, azzal a céllal, hogy segítsen mindenki által elfogadható, megnyugtató megoldást találni a kialakult helyzetben.
Az Oktatási Minisztérium igent mond a minőségi oktatás megteremtésére, de határozottan nemet mond a megkülönböztetésre: nem elemelhetünk falakat a gyerekek közé. Nem kerülhetnek szembe egymással a szegények és a gazdagok, a vidékiek és a fővárosiak, a vallásosak és a nem vallásosak, a romák és a nem romák. Egy Magyarország van, közös felelősségünk, hogy a társadalom ne szakadjon darabjaira. Minden szülőnek a gyermeke a legfontosabb. Természetes, hogy valamennyien olyan iskolába szeretnék járatni a gyerekeiket, amelyik nyugodt és barátságos légkör mellett, felkészít a középiskolai továbbtanulásra. Ezt az esélyt azonban minden gyereknek meg kell adni, mert minden gyerek egyformán fontos.
A jászladányi magániskola nem kezdhette meg törvényesen a működését. Két héttel a tanévkezdés után viszont már nem a kialakult jogi helyzet elemzése a legfontosabb feladatunk. Most cselekvésre van szükség, olyan tettekre, amelyek békességet teremthetnek egy felzaklatott közösségben, lerombolják a diákok közé emelt falakat, és egyformán segítik minden gyerek jövőbeli boldogulását.
Ezért az oktatási minisztérium az integrációt segítő, minőségi oktatásfejlesztés komplex csomagját ajánlja a jászladányi önkormányzati iskolának.
Ez a program a következő elemeket tartalmazza:
Multimédiás számítógépeket juttatunk az iskolának, és támogatjuk az Internet-kapcsolat kiépítését.
Az idegennyelv-tudás hiánya csökkenti a továbbtanulási, és később a munkavállalási esélyeket. A program ezért nyelvtanárt, emelt óraszámot és korszerű módszereket ajánl fel az iskola diákjai részére.
Az önfejlesztő iskola-program az óvodában, az alsó és felső tagozaton dolgozó pedagógusok, a környék középiskoláiban tanító tanárok, valamint az érdeklődő szülők részére szól. A cél az, hogy önkéntesen jelentkező helyi szakemberek indítsák el az iskola programjának tartalmi fejlesztését.
A továbbtanulási arányok gyors ütemű javítása érdekében a hetedikes és nyolcadikos diákok körében felajánlunk egy mentor rendszerű programot, melynek célja, hogy az iskola tanárai a hozzájuk tartozó diákok tanulmányait minél hatékonyabban segítsék. A mentor tanár konzultációs lehetőséget és diákonként számított fizetés-kiegészítést kapna munkájáért.
A kistérségi koordinátor, családi koordinátor híd szerepet látna el a család és az iskola között. A családi koordinátor munkáját támogatja a kistérségi koordinátor, aki az OM által a közeljövőben kiépítendő országos oktatásintegrációs hálózat munkatársaként segíti a kistérségi oktatásintegrációs programok megvalósulását.
A délutáni közösségi programok az etnikai feszültségek csillapításának legjobb módja. A vegyes csoportban való célorientált tevékenységre lehetőséget nyújt a drámapedagógia vagy éppen a sportolás.
Szociális munkás, pszichológus foglalkozna az iskolán belüli feszültségekkel, azok okainak feltárásával és kezelésével.
Budapest, 2002. szeptember 19. OM Sajtóiroda