Szorgos kutató és elemző munka után megállapítják, hogy a törvény módosítás nem oldja meg a felsőoktatási rendszer strukturális problémáit, csupán kisebb jogszabály módosításokat tartalmaz. És valóban! Éppen ez a jelen törvénymódosítás kitűzött célja. Az átfogó felsőoktatási törvény – ahogyan azt a tárca vezetői számos fórumon, újságcikkben, és a parlamentben folyamatosan hangoztatták - nem a tavaszi, hanem az őszi parlamenti ülésszakban kerül napirendre. Pokorni Zoltán kérdésére, hogy mi kerül ezen a törvényjavaslaton 100 millió forintba a válasz egyszerű: semmi, éppen ezért a benyújtott törvényjavaslat nem is került egyetlen forintjába sem a tárcának.
A „lopakodó iskolaszerkezeti váltás” helyett a 8 évfolyamos általános iskola megerősítésére, a nulladik évfolyam bevezetésének lehetőségével a középiskolai tudásanyag kiszélesítésére, totális tantervi reform helyett a felhasználható tudás megerősítésére készül az Oktatási Minisztérium. A pedagógusok veszélyeztetése helyett a közoktatási törvény módosításából adódóan csak nőhet a közoktatás pedagógus igénye.
A közoktatási törvényjavaslat teljes félreértését jelenti a Fidesznek az a felvetése, hogy a pedagógusok - ügyvédekhez, orvosokhoz hasonló – titoktartási kötelezettsége a szülők ellen irányulna. A tanárok titoktartásával kapcsolatos fejezete a törvénytervezetnek különös gondossággal és részletességgel lett megfogalmazva, annak érdekében, hogy az oktatás minden szereplője szövegszerűen is tisztába legyen jogaival és kötelezettségeivel. A tanárnak továbbra is joga és kötelessége, hogy a gyermek mindenekfelett való érdekét, életét és testi épségét – így a droghoz való viszonyát is – felügyelje és figyelemmel kísérje s ezt kiskorú tanuló esetén a gyermek szülőjével, gondviselőjével közösen tegye. Ezzel a jogával azonban vissza nem élhet. Nem hozhatja tehát olyan helyzetbe a kiskorút, hogy esetleges botlásaiért további életében hátrányba kerüljön.
A közoktatási törvény tervezetében a 8 évfolyamos általános iskola megerősödését bizonyítja az is, hogy a középfokú oktatás nulladik évfolyamán negyven százalék intenzív nyelvi képzés mellett az intézmények megteremthetik a fennmaradó időkeretben a lehetőséget az informatikai ismeretek bővítéséhez, a legfontosabb műveltségi területek kiszélesítéséhez. Az oktatási tárca sem ma, sem a jövőben nem mérlegeli, hogy a hat-, vagy a nyolcévfolyamos általános iskola fenntartása az olcsóbb. Ráadásul a jelenlegi törvénymódosítás értelmében bármiféle iskolaszerkezet mellett minimum 60%-ban szaktanárok oktatnak az 5-6. évfolyamon. A tanulói terhek és a tanítási órák számának felmenő rendszerben történő csökkentése a NAT törvény által előírt korrekciója természetesen az iskolai tantervek módosítását teszi szükségessé.
Budapest, 2003. április 16. OM Sajtóiroda
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022