2024. április 19.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Közlemény az Országos Köznevelési Tanács 2003. június 12-i üléséről

2003. június 20.

Az ülésen két napirendi pont szerepelt:

I. Javaslat a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/200. (IX.21.) OM-rendelet módosítására. Előadó: Sipos János közoktatási helyettes államtitkár.

II. A Nat-2 vitaanyag megbeszélése. Előadó: Vass Vilmos projektigazgató


I.

A módosítás, amely csak az OKNT egyetértésével léphet életbe, a tanuló által a heti kötelező óraszámon felül önkéntes vállalással felvehető heti óraszámok változására vonatkozott.

A hozzászólók többsége üdvözölte, hogy a módosítás értelmében a hetedik-tizedik évfolyamokon a kötelező óraszám csökkentésével párhuzamosan a tanuló által a heti kötelező óraszámon felül önként felvehető tanítási órák száma háromról négyre növekszik.

Ugyanakkor többen aggodalmuknak is hangot adtak.

  • Megállapították és nehezményezték, hogy a közoktatási törvény óraszámcsökkentésről szóló előző módosítása átgondolatlan volt, ami több pedagógus szakmai szervezet bírálatát váltotta ki.
  • Többen úgy ítélték meg, hogy a tanulók iskolai elfoglaltságának időbeli ismételt megnövelése a túlterhelés csökkentésének meghirdetett koncepciójával ellentétes tendenciát valósít meg, és veszélyes precedenst teremt.
  • A harmadik jelentős aggodalom az óraszámnövelés jogi lehetőségének pénzügyi fedezetére vonatkozott. Az a félelem fogalmazódott meg, hogy a törvényi lehetőség egyenetlenül válhat valósággá az iskolafenntartó önkormányzatok anyagi helyzetétől, illetve lehetőségeitől függően.
  • Megnyugvással fogadta az OKNT, hogy a többletóraszámok nemcsak az emeltszintű vagy tagozatos képzés számára biztosíthatnak többlet lehetőséget, hanem a tanulási nehézségekkel küzdő diákok segítésére is. Bár félő – fogalmazták meg -, hogy éppen azoknak az iskoláknak nem lesz erre lehetőségük, amelyekben éppen az ilyen tanulók vannak többségben.

Válaszában Sipos János helyettes államtitkár arról tájékoztatott, hogy a közoktatási törvény mostani módosítása során az 52.§ változása az iskolák számára a fenntartó részéről kötelezően biztosítandó tanári órakeret mennyiségét úgy szabályozza, hogy - a tanulói heti kötelező óraszám csökkentésével párhuzamosan bevezetve - az egyéni foglalkozás időkeretének 5%-ról 12%-ra emelésével az egyes évfolyamokon osztályonként hetente 1,4 – 2,1 többlet-órakeret áll rendelkezésre. (A fenntartónak járó állami normatíva egyes naptári évekre történő megállapításánál pedig a képzéshez szükséges pedagógus-álláshelyek mennyisége is szempont.)

A Tanács a rendeletmódosításhoz 10 igen szavazattal, 5 tartózkodás és 1 ellenszavazat mellett az egyetértést megadta.


II.

Az OKNT a 2. napirend bevezetéseként meghallgatta Vass Vilmos projektigazgató rövid tájékoztatását a módosított, ún. Nat-2 munkálatainak hátralévő állomásairól. Az elkészült javaslat kormányhoz történő benyújtása előtt három egyeztetési körben tervezik a véleménycserét. Első körben – amely az OKNT jelen vitájával veszi kezdetét – a legfontosabb tanácsadó testületekkel egyeztetnek a készítők: az OKNT-vel, a KT-val, a Diákjogi Tanáccsal és a Kisebbségi Tanáccsal. A második egyeztetési körben – ez 500 helyet jelent – a szakmai szervezetektől, közigazgatási hivataloktól, megyei pedagógiai intézetektől az OM háttérintézményeitől, a közigazgatási hivataloktól, önkormányzati szövetségtől kérnek augusztus 31-ig véleményt. Ezen vélemények birtokában elvégzik a tervezet korrekcióját, és csak ezt a javított változatot bocsátják vitára szeptemberben az iskolák és a szélesebb társadalmi nyilvánosság bevonásával. Csak a viták alapján korrigált változat kerül jóváhagyásra előre láthatólag az OKNT októberi ülése elé.

A vitában a Nat-tervezetről az alábbiakban összegezhetők az elhangzottak:

1. A hozzászólók kivétel nélkül elismerően állapították meg, hogy a Nat-tervezet munkálatai az OKNT korábbi megjegyzéseinek szellemében haladtak. A készítőknek sikerült egy kompetencia-alapú, elsősorban a képességek fejlesztésére alapot nyújtó dokumentumot készíteniük. Ugyanakkor erőteljes igényként fogalmazódott meg a terjedelmi szűkítés.

2. A hozzászólók üdvözölték, hogy a Nat beterjesztett szövegváltozata alapja lehet az OKNT által az eddigi Nat-tal kapcsolatos megbeszélések során egyértelműen elfogadott kétpólusú, három színtű (Nat - ajánlott akkreditált kerettantervek, illetve programok - helyi tantervek) tartalmi szabályozásnak, amely úgy segíti megvalósulni a nevelés-oktatás alapvető tartalmi egységét, hogy közben nem sérti a nevelési-oktatási feladatok tejesítéséért közvetlenül felelős nevelőtestületek szakmai autonómiáját, sőt segíti ennek érvényesülését. Egyértelművé vált a vitában, hogy az OKNT a Nat-ot egy átfogó szabályozó rendszer alapvető elemének tekinti, amely azonban csak a sürgősen elkészítendő alapműveltségi vizsga és az érettségi vizsga követelményeivel együtt képes a tartalmi szabályozás funkcióját betölteni. Ezzel kapcsolatban nyomatékosan fogalmazódott meg a jelenlegi dokumentum-szöveg bevezetőjének átfogalmazására vonatkozó igény annak érdekében, hogy mindenki számára egyértelmű és világos legyen a Nat helye és szerepe a tartalmi szabályozás rendszerében. Igényként fogalmazódott meg az is, hogy ez a preambulum stílusában is közeledjék az előírás nyelvezetéhez.

3. Ugyancsak elismeréssel nyugtázta a hozzászólók többsége, hogy a Nat beterjesztett szövege fejlesztési feladatok terminusaiban fogalmazza meg a tartalmi fejlesztésre vonatkozó előírásokat, hogy tehát egyfelől nem a közvetítendő tartalmi elemeket (azaz a tananyagot), másfelől pedig nem a teljesítendő követelményeket tartalmazza. Ugyanakkor volt, aki hiányolta, hogy a Nat nem határozza meg legalább azokat az alapvető tartalmi elemeket és ezek százalékos arányait, amelyek az egységes nemzeti műveltség, az ún. „nemzeti műveltségi kánon” alapjai lehetnének, és volt, aki a tennivalók követelmény-színtű megfogalmazását szorgalmazta.

4. Általános helyeslésre talált, hogy a dokumentum „közös kiemelt feladatokat” fogalmaz meg, amelyek valóságos nevelési értéknyilatkozatként is értelmezhetők. Javaslatok hangzottak el ezek gazdagítására: az erkölcsi nevelésre, a közös európai értékek megjelenítésére, a hon- és népismeret keretében az anyanyelv szerepének kiemelt szerepeltetésére, az önismeret és énkép kialakításának elősegítésére, a családra mint mikrokörnyezetre vonatkozó feladatpontok beiktatása útján. Más megközelítésben fölmerült a nevelés-oktatás terminus használatának igénye a feladatok meghatározásánál.

5. A NAT kultúrafelfogását illetően felvetődött annak az igénye, hogy e dokumentum jelenítsen meg hivatkozást az "ifjúsági kultúra" szerepére az iskolai műveltségi kánonban, nemkülönben az iskola és a kultúraközvetítő intézményrendszer (közművelődés, írott és elektronikus média, művészeti intézmények, civil művelődési mozgalmak) kölcsönös együttműködésére.

6. Alapvető egyetértés mutatkozott a műveltségi területeknek és részterületeknek a dokumentumban felépített struktúrájával. Nem vitatta az OKNT a műveltségi területek konzisztenciáját, amely megfelel a NAT-ban kialakult hagyományoknak. Ugyanakkor kivétel nélkül minden hozzászóló bírálta az egyes műveltségi területek – úgymond - „önjáró” megjelenítését. A dokumentum egészét önmagukban színvonalas részek halmazának minősítették, erőteljesen hiányolva azt a szerkesztői munkát, amely e részhalmazokból egységes rendszert hivatott megalkotni. Ezzel összefüggésben javaslat hangzott el a címrendszer és a címrendszeri hierarchia átgondolására, a műveltségi területek szuverén mozgásterét nem sértő egységesítésére.

7. A fentiekkel összefüggésben számos kritikai megjegyzés és korrekciós javaslat hangzott el a formai megjelenítésre vonatkozóan. Többen kifogásolták a fejlesztési követelmények megjelenítésére alkalmazott táblázatos megoldást, amely több ponton formális megoldásokhoz, erőltetett – olykor már-már nevetséges - megfogalmazásokhoz és szükségtelen átfedésekhez vezetett.

8. Súlyos kritika érte a tervezet terminológiahasználatát. A tanuláselmélet, pszichológia nyelvhasználati konvencióinak megfelelő szövegellenőrzést és szerkesztői munkát igényelt az OKNT. Javaslat hangzott el arra vonatkozóan, hogy a jelen ülésen kézhez kapott, és a megjegyzések, valamint a beérkezett korrekciós javaslatok figyelembe vételével átdolgozott definíciós katalógus újra szerepeljen az OKNT szeptemberi ülésének napirendjén, s kerüljön publikálásra is a szabályozó dokumentumok egységes értelmezésének segítésére.

9. Nem volt vita a tekintetben, hogy elengedhetetlenül szükséges megteremteni a Nat széleskörű társadalmi legitimálását, azaz biztosítani annak lehetőségét, hogy ezen alapvető dokumentumról a kormányhoz történő benyújtása előtt széleskörű szakmai és társadalmi vita bontakozzék ki, amelynek során világossá válhat, hogy a Nat a jelenlegi koncepciójában a kívánatos iskolai modernizációnak, közelebbről a tartalmi szabályozás reformjának fontos, előremutató eleme. A széleskörű szakmai és társadalmi vitára az OKNT már a most elhangzott észrevételeket is figyelembe vevő, átdolgozott változatot javasolja.

10. Nyomatékosan igényelte az OKNT, hogy a NAT tervei mellett váljon nyilvánossá az implementáció menetrendje is Ezzel összefüggésben többen nagy nyomatékkal óvtak az implementációs folyamat megkezdésének elsietésétől. Ismételten elhangzott az utalás az „idő-csapdára”, amely fenyegető határidők formájában szűkíti vagy akár lehetetlenné is teszi a szükséges korrekciók átgondolt kivitelezését és – ami nem kevésbé fontos! - a szakmai és társadalmi legitimálást. E többségi véleménnyel szemben elhangzottak olyan érvek is, amelyek szerint az új Nat 2004. szeptemberére a közoktatási törvényben elrendelt felmenő rendszerű életbe léptetése elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a fejlesztési folyamatok beinduljanak. E vélemények szerint a kormányzatot nem arra kellene rábírni, hogy a 2004-es határidőt 2005-re módosítsa, hanem arra, hogy azonnal nagy összegek mozgósításával elrendelje a szabályozás középső szintjét jelentő kerettantervek, illetve programok széles választékának kidolgoztatását, illetve azoknak a már meglévő tantervi variánsoknak vagy kezdeményeknek az összegyűjtését és kritikus átdolgozás utáni akkreditáltatását, amelyek orientációs funkciót hivatottak betölteni a Nat és a helyi tantervek között.

11. Korábban már többször leszögezett álláspontjához konzekvensen az OKNT ezúttal is hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a NAT 95-ről (a revízió szempontjairól, indokairól) magas szintű minisztériumi állásfoglalás lásson napvilágot, mintegy indoklásául a változásoknak.

12. Az OKNT tagjai számos apróbb, részletező javaslatot tettek részben a szöveg tartalmi gazdagítására, részben a megfogalmazás szakmai pontosítására vonatkozóan. Ígéretet tettek e megjegyzések írásos formában való rögzítésére, és az illetékesekhez való eljuttatására.


2003. június 17.

Dr. Trencsényi László Dr. Loránd Ferenc
az OKNT Tartalmi Szabályozást Követő Bizottságának elnöke az OKNT elnöke
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok