Az oktatási minisztérium tovább kívánja erősíteni az oktatási jogok biztosa legitimitását. Jelenleg mindössze egy 1999-es miniszteri rendelet szabályozza az oktatási biztos működését. Ennél sokkal erősebb legitimációt biztosítana, ha az ombudsman tevékenységét törvény szabályozná. A törvényi szabályozásra azért is szükség van, mert a felsőoktatási törvény tavaszi módosítása megszüntette az oktatási miniszternek azokat az indokolatlan hatalmi jogosítványait, amelyre hivatkozva az oktatási ombudsman is ellátta tevékenységét. Magyar Bálint miniszter még tavaly felkérte Aáry-Tamás Lajost, hogy készítse el azt a törvénytervezetet, amely a jövőben megfelelően szabályozza az általa vezetett intézmény működését. A törvénytervezetet az oktatási biztos mostanra készítette el. Ezzel minden akadály elhárult az elöl, hogy a tervezet egy hónap múlva a Parlament elé kerüljön.
Az oktatási miniszter liberális meggyőződéséből következik, hogy az oktatási biztos intézményének függetlenné kell válnia az oktatási tárca mindenkori vezetőjétől. Az autonómia biztosításának első lépéseként az oktatási miniszter kezdeményezésére megváltozott az oktatási miniszter kinevezésének módja: tavaly nyár óta nem a miniszter jelöli ki, hanem a független Országos Köznevelési Tanács választja meg az oktatási ombudsmant.
A tárca vezetésének meggyőződésével összeegyeztethetetlen volt a felsőoktatási törvénynek az a korábbi centralizáló rendelkezése is, amely lehetővé tette, hogy az oktatási miniszter az egyetemi autonómiát megsértve, vizsgálhassa és felülbírálhassa a felsőoktatási intézmények egyedi hallgatói ügyekben hozott döntéseit. Ezért a felsőoktatási törvény tavaszi módosítása megszüntette a miniszternek ezt a jogkörét. Az oktatási jogok biztosa azonban közvetetten, a miniszter fenti jogkörére hivatkozva vizsgálta a felsőoktatás területét. Ezért is elengedhetetlen az oktatási biztos intézmények törvényi szabályozása.
Magyar Bálint még tavaly felkérte Aáry-Tamás Lajost, hogy készítse el azt a törvénytervezetet, amely a jövőben megfelelően szabályozza az általa vezetett intézmény státuszát és működését. A törvénytervezetet az oktatási biztos mostanra készítette el. Ezzel minden akadály elhárult az elöl, hogy a tervezetet a Parlament megtárgyalja és elfogadja.
A Fidesz állításával szemben nem csorbítjuk az oktatási ombudsman hatáskörét, épp ellenkezőleg: megerősítjük azt. A képviselőknek írt levelében Aáry-Tamás Lajos is megállapítja, hogy a tárca vezetőinek nem áll szándékában az oktatási biztos hatáskörének megszüntetése a felsőoktatás területén.
Az oktatási tárca más eszközökkel is elkövet mindent annak érdekében, hogy a hallgatói jogérvényesítés valódi lehetőségeket kínáljon a diákoknak jogaik megvédésére. A felsőoktatási törvény 2003-as módosítása mérföldkövet jelent a hallgatók jogainak érvényesülésében. Azzal, hogy a hallgatók felülvizsgálati kérelemmel élhetnek, illetve bírósághoz fordulhatnak, a korábbinál lényegesen erősebbé vált hallgatói jogérvényesítés.
OM Sajtóiroda
Budapest, 2003. szeptember 05.
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022