2019. december 16.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Az MDF kifogásai főleg tájékozatlanságból fakadnak

2004. szeptember 22.
Úgy tűnik, egy sajtótájékoztató megtartásához, a közvélemény tájékoztatásához az MDF oktatáspolitikusai nem tartják fontosnak azt, hogy megismerjék az általuk vitatott dokumentumot, illetve kövessék annak módosításait.
Az oktatási minisztérium egy évig tartó, folyamatos - korábban példátlan méretű - szakmai egyeztetést követően készítette el a felsőoktatási törvény koncepcióját. A koncepció szövegét, amellyel a szakmai szervezetek is egyetértettek, a kormány a nyár elején elfogadta. Az elfogadott koncepció alapján dolgozta ki a minisztérium a törvény szövegét, amelyet már eljuttatott az érintett szakmai szervezeteknek, akik szintén részt vettek a kodifikációs munkában.
 
A törvényalkotó munka során az Oktatási Minisztérium több ponton is módosított a felsőoktatási törvény tervezetén, amelyben továbbra sincs szó a felsőoktatási intézmények magánosításáról. Az intézményeknek továbbra is az állam marad az alapító-tulajdonosa. Fenntartói jogkört csak nem állami felsőoktatási intézmény adhat át. Téves tehát Almássy Kornél állítása a bújtatott privatizációról. A törvény eddig sem tartalmazott erre vonatkozó passzusokat.
 
Ellentétben az MDF állításával a Szenátusnak kétharmados többséggel kell elfogadnia a rektor személyét, így jogköre ebben a kérdésben sem csorbul. Az intézményi tanács a tervezet szerint úgy áll fel, hogy az irányító testületnek legalább öt, legfeljebb kilenc tagja legyen. Amennyiben öt tagú, akkor két főt, ha hét tagú, akkor hármat, ha kilenc tagú, akkor négy főt delegál abba az oktatási miniszter. Ilyen módon a tárca delegáltja mindig kisebbségben van, illetőleg soha sincs többségben az intézményi delegáltakkal szemben. A törvénytervezet vétójogot is tartalmaz: amennyiben az intézményi szenátus kétharmada nem fogadja el a mindenkori oktatási miniszter delegáltját, új személyt kell jelölnie. A legfontosabb stratégiai döntések meghozatalát - például a költségvetési, fejlesztési terv elfogadása - a tervezet továbbra is intézményi tanácsok kezébe adná.
 
A törvénytervezet szerint határozatlan időre szólnak az egyetemi docensi, egyetemi tanári kinevezések. A rektori megbízáshoz egyetemi docensi, egyetemi tanári, tudományos tanácsadói vagy kutatóprofesszori cím szükséges. (Az egyetemi tanári kinevezéshez szükséges minimális feltételeket a törvény meghatározza.) A kinevezésről a szenátus dönt, és azt az oktatási miniszter terjeszti fel a köztársasági elnöknek. Az egyetemi tanársegéd négy évre, az adjunktus nyolc évre nevezhető ki. Óraadó alkalmazása rövidebb időre is lehetséges.
 
Mindezek alapján teljesen érthetetlen az MDF álláspontja a törvénytervezettel kapcsolatban, amit a jelek szerint egyáltalán nem ismernek.
 

2004. szeptember 22.
OM Sajtóiroda
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok