2024. március 29.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Egész életen át tartó tanulás program - nyitókonferencia

2007. május 22.
Az Európai Unió számára az oktatás sokáig nem kapott különösebb figyelmet a gazdasági, kereskedelmi, pénzügyi kérdések mellett. A helyzet 2000-ben, a lisszaboni célokkal változott meg alapvetően: azóta az oktatásra és a képzésre úgy tekintenek, mint az Unió versenyképességét erősítő alapvető eszközre. Ez a szakmapolitikai figyelem az EU oktatási és képzési programjait is más megvilágításba helyezte. Az Európai Unió azt várta a Socrates és a Leonardo programoktól, illetve az várja az azokat felváltó, most induló Egész életen át tartó tanulás programtól, hogy elősegítsék a lisszaboni cél elérését, nevezetesen hogy az Európai Unió fenntartható gazdasági fejlődéssel, több és jobb munkahellyel és nagyobb társadalmi kohézióval jellemezhető, versenyképes tudásalapú gazdaság legyen - konkrét, az oktatási és képzési intézmények között megvalósuló együttműködések révén.

Az új Egész életen át tartó tanulás program alapfilozófiája - ahogy erre már maga a név is utal - , hogy egységben ragadja meg a tanulás folyamatát, amely összefüggő ívet rajzol az óvodai neveléstől az időskori tanulásig.

A közoktatást támogató Comenius programban 1998 óta évente 400 - 450 iskola pályázik, és közülük 200 - 300 nyer támogatást. A projektek keretében mintegy 6000 tanár és 10.000 diák utazott külföldre, közvetetten pedig kb. 50.000 diák kapcsolódott be, akik nem feltétlenül utaztak külföldre, de részt vehettek a nemzetközi együttműködéshez kapcsolódó tevékenységekben. A külföldi szakmai gyakorlatokra lehetőséget kínáló Leonardo mobilitási pályázattípusokban az elmúlt tíz év során csaknem 10.000 kiutazó vett részt. A legnagyobb célcsoportot a szakközépiskolások és a szakiskolások jelentik, külföldi szakmai gyakorlataikkal ők adták ki az összes kiutazó 55 %-át. Az Erasmus programban majdnem 2000 felsőoktatási intézmény aktív Európa-szerte, ami pedig a hazai színteret illeti, szinte minden magyar felsőoktatási intézmény részt vesz a programban. Magyarországról 1997 óta mintegy 15.000 hallgató és 5 ezer oktató utazott külföldre Erasmus ösztöndíjjal. A hozzánk beutazó Erasmus hallgatók száma mintegy 8000 fő, a beutazó oktatók száma 2000 fő volt ezen időszak alatt. A felnőttoktatást támogató Grundtvig programnak köszönhetően 2001 óta közel 100 felnőttoktatásban dolgozó tanár / szakértő kapott támogatást külföldi tanulmányúton, továbbképzésen való részvételhez, és több mint 160 Tanulási kapcsolat projekt nyert támogatást, melyekben magyarországi, felnőttoktatással foglalkozó szervezetek nemzetközi tapasztalatokat szerezhettek és szakmai kapcsolatokat építhettek.

A nemzetközi mobilitási programok azért eredményesek az értékelések szerint, mert valamennyi érintett szereplő motiváltan és érdekeivel összhangban vesz részt bennük. Az Európai Unió határozza meg a programok kereteit, prioritásait, amelyet a nemzeti politikák tovább árnyalnak, pontosítanak, a pályázó intézmények és egyének pedig intézményi és személyes céljaik, stratégiáik mentén döntenek a konkrét megvalósulásról. Azért lehetnek ezek a programok hatékonyak, mert motiváltságuk miatt sikeresen mozgósítják valamennyi szereplő erőforrásait - pénzét, idejét, befektetett munkáját.

Az uniós oktatáspolitikai célok szolgálata nem valamilyen külső kényszert jelent tehát Magyarország számára, hiszen az uniós célkitűzések és a hazai igények jelentős mértékben egybeesnek. A Kormányprogramban megfogalmazott oktatáspolitikai célok - az esélyegyenlőséget teremtő, korszerű közoktatás, a piacképes tudást adó szakképzés és a versenyképes, minőségi felsőoktatás - érdekében tervezett intézkedések szinte egy az egyben összekapcsolhatók az Egész életen át tartó tanulás program egyes prioritásaival. Ezek közé tartozik az egyetemek szerepének erősítése a versenyképesség fokozásában a tudásteremtés és tudásterjesztés által, a szakképzés minőségének és vonzerejének növelése, beleértve a nem formális és informális tanulás elismerésének támogatását, a felnőttoktatásban tapasztalható alacsony részvételi arány javítása, az oktatási és képzési rendszerek eredményességének és méltányosságának támogatása, a tanárok képességeinek fejlesztése vagy éppen az oktatás és képzés, valamint a kultúra közti együtthatások erősítése.

A programokban részt vevő intézményeknél olyan tudás, tapasztalat, projektmenedzsment képesség halmozódik fel, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy húzóerő legyenek saját ágazatukban. Az Egész életen át tartó tanulás program az oktatás és képzés minden szereplője számára nyitott, elérhető, és eszköze lehet annak, hogy a magyar oktatási és képzési intézmények európai és globális viszonylatban is "helyzetbe kerüljenek".
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok