A nyelvtanár-képzési programok tartalmi szempontból (egyetemi és főiskolai szinten egyaránt) a filológiai komponensek aránytalan túlsúlyát mutatják a nyelvpedagógiai, szakmódszertani és alkalmazott nyelvészeti tartalmak rovására. A nyelvpedagógus tanárjelöltek tanítási gyakorlatának szakmai támogatását a 90-es években több felsőoktatási intézményben megvalósított, és szintén jelentős nemzetközi szakmai elismerést kivívott mentorképzési programok széleskörű elterjesztése biztosíthatja. Egy ilyen, meghatározott óraszámmal bíró, akkreditált tanfolyam elvégzése a jövőbeni mentori/szakvezetői munka, illetve kinevezés feltételét jelentheti.
Emellett a nyelvi képzés hatékonyságát azáltal segíti elő a program, hogy forrásokat biztosít a nyelvpedagógus hallgatóknak egy célnyelvi ország valamely felsőoktatási intézményében eltöltött részképzés vagy külföldi tanítási gyakorlat megvalósításához.
Ily módon a nyelvpedagógusok képzése közeledik az uniós országok képzési struktúrájához, ahol a célországban folytatott részképzés vagy tanítási gyakorlat a képzési programok szerves részét képezi.
Pályázati típusok
4.1 Tanárképzés: Mobilis tanárjelöltek
4.2 Tanártovábbképzés: Mentorképzés
4.3 Tanártovábbképzés szervezése: Mentorképzés szervezése
4.4 Mentori munka támogatása: Gyakorlat teszi a nyelvtanárt
4.1 Tanárképzés: Mobilis tanárjelöltek
A pályázat a nyelvtanár szakos hallgatók számára lehetőséget biztosít nyelvtudásuk anyanyelvi környezetben történő továbbfejlesztésére, elősegítve az anyanyelvit megközelítő nyelvtudás megszerzését. A támogatás lehetővé teszi a célnyelv egyik országának alapos megismerését, amely aztán a későbbiekben hasznosítható az itthoni nyelvpedagógiai munkában, gazdagíthatja annak tartalmát.
A 2003/2004-es tanév során megvalósítandó külföldi részképzés két lehetséges, de egymással nem keverhető formája:
n a pedagógiai képzéshez szorosan kapcsolódó áthallgatás vagy
n egy külföldi közoktatási intézményben végzett tanítási gyakorlat.
A részképzés helyszínéül a világ bármely országa választható, de előnyt jelent, ha hivatalos nyelve megegyezik a tervezett idegen nyelven történő oktatás nyelvével. Az áthallgatás időtartama 3 hónaptól 1 tanévig, a külföldi közoktatási intézményben végzett tanítási gyakorlaté 1 vagy 2 tanítási félévre terjedhet ki. A részképzés helyszínéül lehetőség szerint olyan országot kell választani, amelynek hivatalos nyelve megegyezik a tervezett idegen nyelven történő oktatás nyelvével. Amennyiben egy egyszakos nyelvtanár szakos hallgató olyan ország iskolájában kíván tanítási gyakorlatot végezni, amelyben a szakjának megfelelő nyelvet nem beszélik, előnyt jelent, ha a célország nyelvének legalább alapfokú ismeretével rendelkezik.
A pályázásra jogosultak köre
Azok a nyelvtanár szakos hallgatók, akik
n a külföldi részképzés időtartama alatt beiratkozott hallgatói egy Magyarországon akkreditált felsőoktatási tanárképző intézménynek;
n a 2002/2003-as tanévben az utolsó vagy utolsó előtti évfolyam hallgatói;
n a Világ - Nyelv ösztöndíjjal egy időben CEEPUS, Socrates/Erasmus, Socrates/Comenius 2.2b, illetve más, külföldi tanulmányokra vagy gyakorlatra vonatkozó ösztöndíj támogatásban nem részesülnek.
A támogatás mértéke és felhasználásának módja
A támogatás két részből áll:
n Utazási költségtérítés. A program a külföldi intézményhez történő egyszeri oda- és viszszautazás költségeihez a tényleges költségeknek megfelelően, de egységesen maximum 75 000 Ft-tal járul hozzá.
n Havi ösztöndíj. A részképzésen részt vevő hallgató a kinntartózkodás költségeinek fedezésére havi ösztöndíjban részesül. Az ösztöndíj teljes összege a havi ösztöndíjösszegekből adódik össze, amit legfeljebb annyi hónapig lehet igénybe venni, ameddig a hallgató a külföldi részképzésen részt vesz. A havi ösztöndíj összege nem haladhatja meg az alábbi táblázatban felsorolt összegeket. Az itt fel nem sorolt országokban adható havi ösztöndíj nagysága egyéni elbírálás alá esik, de nem haladhatja meg a havi 200 000 forintot.
Ország
|
Ft / hó |
Ország |
Ft / hó |
Ausztria |
160 000 |
Lettország |
100 000 |
Belgium |
160 000 |
Liechtenstein |
185 000 |
Bulgária |
110 000 |
Litvánia |
110 000 |
Ciprus |
140 000 |
Luxemburg |
160 000 |
Csehország |
110 000 |
Málta |
140 000 |
Dánia |
200 000 |
Németország |
185 000 |
Egyesült Királyság |
200 000 |
Norvégia |
200 000 |
Észtország |
110 000 |
Olaszország |
160 000 |
Finnország |
185 000 |
Portugália |
125 000 |
Franciaország |
180 000 |
Románia |
110 000 |
Görögország |
140 000 |
Spanyolország |
140 000 |
Hollandia |
160 000 |
Szlovákia |
110 000 |
Írország |
200 000 |
Szlovénia |
140 000 |
Izland |
185 000 |
Svédország |
200 000 |
Lengyelország |
100 000 |
|
|
A pályázás módja
A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. augusztus 1 – 2004. június 30.
A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.
A pályázás további feltételei:
A fogadó intézménnyel a hallgató veszi fel a kapcsolatot és megszerzi visszaigazolását arról, hogy az mennyi időre és milyen feltételekkel kész fogadni őt.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok
n a hallgató leckekönyvének másolata;
n a hallgató tanulmányi/munkaterve a részképzés időszakára vonatkozóan;
n amennyiben a fogadó intézményben folytatott részképzés tandíjköteles, nyilatkozat arról, hogy a hallgató a tandíjat képes más forrásból fedezni;
n a fogadó intézmény igazolása arról, hogy fogadja a hallgatót és hozzájárul a mellékelt tanulmányi/munkaterv végrehajtásához;
n Amennyiben a hallgató szakjának megfelelő nyelv különbözik a célország nyelvétől, akkor ez utóbbi nyelvből szerzett államilag elismert nyelvvizsga másolata, amennyiben a hallgató ilyennel rendelkezik.
n Amennyiben a küldő intézmény a külföldi részképzés során elvégzett tanegységeket vagy a külföldi tanítási gyakorlatot beszámítja a hallgató itthoni tanulmányaiba, a küldő intézmény erre vonatkozó nyilatkozatát is mellékelni kell.
4.2 Tanártovábbképzés: Mentorképzés
A program célja a nyelvszakos tanárjelöltek tanítási gyakorlatát segítő nyelvtanárok mentorrá képzése, illetve a már kiképzett mentorok továbbképzése.
A továbbképzések célja, hogy a nyelvszakos pedagógusok elsajátítsák a mentori munka, a hatékony “segítői szerep” speciális elméletét, készségeit és technikáit, továbbá, hogy képesek legyenek ezeket a tanárjelöltek mindenkori igényei szerint alkalmazni.
A továbbképzések
n olyan ismereteket nyújtanak, amelyek jelentősen hozzájárulnak a tanárok általános szakmai fejlődéséhez;
n felfrissítik a tanárok szaknyelvi ismereteit;
n szembesítik a nyelvtanárokat a különböző pedagógiai megközelítések és módszerek előnyeivel és hátrányaival.
A képzések az akkreditált tanártovábbképzés keretében zajlanak. A képzések a mentorok kezdő és haladó szintű továbbképzésére is irányulhatnak, illetve a kéttannyelvű iskolák pedagógusainak felkészítésére az idegen nyelven történő oktatás módszertanát elsajátítani kívánó tanárjelöltek támogatására.
A pályázásra jogosultak köre
Azok a nyelvtanárok, akik vállalják, hogy készek az illető tanárképző intézmény által támasztott feltételek szerint egy vagy több tanárjelöltet fogadni és számukra meghatározott számú gyakorló óra megtartására lehetőséget biztosítani.
A támogatás mértéke és felhasználásának módja
A mentori tanácsadásra vállalkozó nyelvtanárok a minimum 60, de maximum 120 órás továbbképzés részvételi díjára pályázhatnak, amelynek összege nem haladhatja meg a bruttó 1 000 Ft/órát. Az eredmény nélkül, vagyis a továbbképzés sikeres elvégzését igazoló tanúsítvány megszerzése nélkül záruló tanfolyamok részvételi díja visszatérítendő.
A pályázás módja
A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.
A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok
n az intézményvezető nyilatkozata arról, hogy az intézményben a mentori támogatás rendszerének a pályázati kiírásnak megfelelő bevezetését tervezik és a továbbképzés elvégzését követően készek tanárjelöltek fogadására;
n egy tanárképző intézmény nyilatkozata arról, hogy kész tanárjelölteket tanítási gyakorlatra küldeni a pályázó vezetőtanárhoz.
4.3 Tanártovábbképzés szervezése: Mentorképzés szervezése
Jelen pályázattípusban a továbbképző intézmények továbbképzésüknek a 2003-as Világ - Nyelv Kurzuskatalógusba történő felvételére pályázhatnak. Várhatólag évente lehet majd pályázni a Kurzuskatalógusba történő felvétel megújítására.
A Kurzuskatalógusba a 185/1999. (XII.13.) Kormányrendelettel módosított – 277/1997. (XII.22.) számú Kormányrendelet alapján előkészített, akkreditált és indítási engedéllyel rendelkező kurzusok, valamint az akkreditáció alatt álló továbbképzések kerülhetnek be.
A Világ - Nyelv Kurzuskatalógusba való felvétel
n nem helyettesíti a kötelező akkreditációt;
n önmagában nem biztosítja, hogy az elindításhoz elegendő számú pedagógus jelentkezik a továbbképzésre.
A továbbképzéseket 2003. szeptember 1 – 2004. május 31. között legalább két időpontban kell meghirdetni.
A tanárok részvétele csak azokon a továbbképzéseken támogatható, amelyek akkreditációja legkésőbb 2003. szeptember 1-ig lezárul.
A Mesterfokon alprogram keretében meghirdetett továbbképzések célja, hogy a nyelvszakos pedagógusok elsajátítsák a mentori munka, a hatékony “segítői szerep” speciális elméletét, készségeit és technikáit, továbbá, hogy képesek legyenek ezeket a tanárjelöltek mindenkori igényei szerint alkalmazni. A képzések a mentorok kezdő és haladó szintű továbbképzésére is irányulhatnak, illetve a kéttannyelvű iskolák pedagógusainak felkészítésére az idegen nyelven történő oktatás módszertanát elsajátítani kívánó tanárjelöltek támogatására. A mentorképzés időtartama: minimum 60, de maximum 120 óra (elmélet + gyakorlat).
A továbbképzések
n olyan ismereteket nyújtanak, amelyek jelentősen hozzájárulnak a tanárok általános szakmai fejlődéséhez;
n felfrissítik a tanárok szaknyelvi ismereteit;
n szembesítik a nyelvtanárokat a különböző pedagógiai megközelítések és módszerek előnyeivel és hátrányaival.
A pályázásra jogosultak köre
Az indítandó továbbképzés témájában kiemelkedő szakértelemmel rendelkező természetes vagy jogi személyek.
A támogatás mértéke és felhasználásának módja
A tanártovábbképzés szervezője nem részesül közvetlenül támogatásban, a tanfolyam költségeit a tanárok részvételi díjából kell fedezni.
A tanártovábbképzést úgy kell megtervezni, hogy az minél jobban igazodjon a résztvevők időbeosztásához.
A pályázás módja
A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.
A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok
n akkreditációt igazoló oklevél / akkreditációra való kérelem beérkezésének igazolása;
n akkreditáció alatt álló továbbképzések esetében az Alapítási és Indítási Engedélyek kiadásához benyújtott kérelmek másolata;
n a továbbképzési programról készített szakértői vélemény;
n ha a továbbképzést nemzeti, etnikai kisebbségek iskolai nevelésében és oktatásában résztvevők részére kívánják indítani, az érintett országos kisebbségi önkormányzat véleménye;
n ha szakmai elméleti, szakmai előkészítő tantárgyat oktató pedagógusok, gyakorlati képzést végző pedagógusok részére kívánják indítani, a szakképesítésért felelős miniszter által irányított minisztérium szakvéleménye.
4.4 Mentori munka támogatása: Gyakorlat teszi a nyelvtanárt
A pályázat célja, hogy a nyelvszakos tanárjelöltek számára alapos szakmai gyakorlatot tegyen lehetővé, illetve, hogy ehhez képzett és elkötelezett mentorokat biztosítson.
A pályázásra jogosultak köre
Az a nyelvtanár, aki
n elvégezett egy akkreditált mentorképző tanfolyamot;
n biztosítja, hogy egyik tanulócsoportját a tanárjelölt a gyakorlat teljes időszakában taníthatja a képző intézménnyel kötendő megállapodás szerinti, a kötelező 15 tanítási órát legalább 15 órával meghaladó óraszámban;
n amennyiben a tanárjelölt képző intézménye ezt előírja, biztosítja, hogy a jelölt saját csoportjában célirányos pedagógiai kutatásokat folytasson.
A támogatás mértéke és felhasználásának módja
A programba bekapcsolódó mentorok a képző intézménnyel kötendő megállapodás alapján a fogadott jelöltek 15 kötelező tanítási óráját meghaladó órák után tanóránként
1 500 Ft támogatásra pályázhatnak, amely tartalmazza a személyi járulékokat is.
Egy félévben egy mentor maximum 3 tanárjelöltet fogadhat.
A pályázás módja
A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.
A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok
n a mentorképzés elvégzését igazoló oklevél;
n a tanárképző intézmény és a mentor között kötött megállapodás a tanítási gyakorlatra vonatkozóan, amely kitér arra, hogy a tanárképző intézmény a kötelező 15 tanórából álló tanítási gyakorlat irányításáért milyen díjazásban részesül;
n a tanárképző intézmény és a mentor között kötött megállapodás arra vonatkozóan, hogy amennyiben a mentor Világ - Nyelv támogatásban részesül, a kötelező 15 óra felett milyen óraszámban vállalja ugyanannak a tanárjelöltnek a mentori támogatását.
A megállapodásnak ki kell térnie arra is, hogy a mentor milyen sűrűséggel és milyen típusú jelentéseket készít majd a képző intézmény felé a tanárjelölt munkájáról.
Érettségi
Oktatási Hivatal (OKÉV) Központi ügyfélszolgálata
Telefon: (+36-1) 374-2100
E-mail: info@oh.gov.hu
Felsőoktatási felvételi
Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK)
Telefon: (+36-1) 477-3131
E-mail: info@felvi.hu
Diákigazolvány
Ügyfélszolgálat:
Educatio Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Telefon: (+36-1) 266-7733
E-mail: info@diakigazolvany.hu
NEFMI Központ
Telefon:(+36-1) 795-1200
Fax: (+36-1) 795-0022