2024. április 20.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Mesterfokon

2003. április 11.
A nyelvtanár-képzési programok támogatása





A nyelvtanár-képzési programok tartalmi szempontból (egyetemi és főiskolai szinten egyaránt) a filológiai komponensek aránytalan túlsúlyát mutatják a nyelvpedagógiai, szakmódszertani és alkalmazott nyelvészeti tartalmak rovására. A nyelvpedagógus tanárjelöltek tanítási gyakorlatának szakmai támogatását a ‘90-es években több felsőoktatási intézményben megvalósított, és szintén jelentős nemzetközi szakmai elismerést kivívott mentorképzési programok széleskörű elterjesztése biztosíthatja. Egy ilyen, meghatározott óraszámmal bíró, akkreditált tanfolyam elvégzése a jövőbeni mentori/szakvezetői munka, illetve kinevezés feltételét jelentheti.

Emellett a nyelvi képzés hatékonyságát azáltal segíti elő a program, hogy forrásokat biztosít a nyelvpedagógus hallgatóknak egy célnyelvi ország valamely felsőoktatási intézményében eltöltött részképzés vagy külföldi tanítási gyakorlat megvalósításához.

Ily módon a nyelvpedagógusok képzése közeledik az uniós országok képzési struktúrájához, ahol a célországban folytatott részképzés vagy tanítási gyakorlat a képzési programok szerves részét képezi.

 Pályázati típusok

 4.1 Tanárképzés: Mobilis tanárjelöltek

4.2 Tanártovábbképzés: Mentorképzés

4.3 Tanártovábbképzés szervezése: Mentorképzés szervezése

4.4 Mentori munka támogatása: Gyakorlat teszi a nyelvtanárt

4.1 Tanárképzés: Mobilis tanárjelöltek

 A pályázat a nyelvtanár szakos hallgatók számára lehetőséget biztosít nyelvtudásuk anyanyelvi környezetben történő továbbfejlesztésére, elősegítve az anyanyelvit megközelítő nyelvtudás megszerzését. A támogatás lehetővé teszi a célnyelv egyik országának alapos megismerését, amely aztán a későbbiekben hasznosítható az itthoni nyelvpedagógiai munkában, gazdagíthatja annak tartalmát.

 A 2003/2004-es tanév során megvalósítandó külföldi részképzés két lehetséges, de egymással nem keverhető formája:

n a pedagógiai képzéshez szorosan kapcsolódó áthallgatás vagy

n egy külföldi közoktatási intézményben végzett tanítási gyakorlat.

 A részképzés helyszínéül a világ bármely országa választható, de előnyt jelent, ha hivatalos nyelve megegyezik a tervezett idegen nyelven történő oktatás nyelvével. Az áthallgatás időtartama 3 hónaptól 1 tanévig, a külföldi közoktatási intézményben végzett tanítási gyakorlaté 1 vagy 2 tanítási félévre terjedhet ki. A részképzés helyszínéül lehetőség szerint olyan országot kell választani, amelynek hivatalos nyelve megegyezik a tervezett idegen nyelven történő oktatás nyelvével. Amennyiben egy egyszakos nyelvtanár szakos hallgató olyan ország iskolájában kíván tanítási gyakorlatot végezni, amelyben a szakjának megfelelő nyelvet nem beszélik, előnyt jelent, ha a célország nyelvének legalább alapfokú ismeretével rendelkezik.

 A pályázásra jogosultak köre

 Azok a nyelvtanár szakos hallgatók, akik

n a külföldi részképzés időtartama alatt beiratkozott hallgatói egy Magyarországon akkreditált felsőoktatási tanárképző intézménynek;

n a 2002/2003-as tanévben az utolsó vagy utolsó előtti évfolyam hallgatói;

n a Világ - Nyelv ösztöndíjjal egy időben CEEPUS, Socrates/Erasmus, Socrates/Comenius 2.2b, illetve más, külföldi   tanulmányokra vagy gyakorlatra vonatkozó ösztöndíj támogatásban nem részesülnek.

 A támogatás mértéke és felhasználásának módja

 A támogatás két részből áll:

n Utazási költségtérítés. A program a külföldi intézményhez történő egyszeri oda- és viszszautazás költségeihez a tényleges költségeknek megfelelően, de egységesen maximum   75 000 Ft-tal járul hozzá.

n Havi ösztöndíj. A részképzésen részt vevő hallgató a kinntartózkodás költségeinek fedezésére havi ösztöndíjban részesül. Az ösztöndíj teljes összege a havi ösztöndíjösszegekből adódik össze, amit legfeljebb annyi hónapig lehet igénybe venni, ameddig a hallgató a külföldi részképzésen részt vesz. A havi ösztöndíj összege nem haladhatja meg az alábbi táblázatban felsorolt összegeket. Az itt fel nem sorolt országokban adható havi ösztöndíj nagysága egyéni elbírálás alá esik, de nem haladhatja meg a havi 200 000 forintot.

 

Ország

 

Ft / hó

Ország

Ft / hó

Ausztria

160 000

Lettország

100 000

Belgium

160 000

Liechtenstein

185 000

Bulgária

110 000

Litvánia

110 000

Ciprus

140 000

Luxemburg

160 000

Csehország

110 000

Málta

140 000

Dánia

200 000

Németország

185 000

Egyesült Királyság

200 000

Norvégia

200 000

Észtország

110 000

Olaszország

160 000

Finnország

185 000

Portugália

125 000

Franciaország

180 000

Románia

110 000

Görögország

140 000

Spanyolország

140 000

Hollandia

160 000

Szlovákia

110 000

Írország

200 000

Szlovénia

140 000

Izland

185 000

Svédország

200 000

Lengyelország

100 000

 

 

 



A pályázás módja

A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. augusztus 1 – 2004. június 30.

A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.

 A pályázás további feltételei:

A fogadó intézménnyel a hallgató veszi fel a kapcsolatot és megszerzi visszaigazolását arról, hogy az mennyi időre és milyen feltételekkel kész fogadni őt.

 A pályázathoz csatolandó dokumentumok

  n a hallgató leckekönyvének másolata;

n a hallgató tanulmányi/munkaterve a részképzés időszakára vonatkozóan;

n amennyiben a fogadó intézményben folytatott részképzés tandíjköteles, nyilatkozat arról, hogy a hallgató a tandíjat képes más forrásból fedezni;

n a fogadó intézmény igazolása arról, hogy fogadja a hallgatót és hozzájárul a mellékelt tanulmányi/munkaterv végrehajtásához;

n Amennyiben a hallgató szakjának megfelelő nyelv különbözik a célország nyelvétől, akkor ez utóbbi nyelvből szerzett államilag elismert nyelvvizsga másolata, amennyiben a hallgató ilyennel rendelkezik.

n Amennyiben a küldő intézmény a külföldi részképzés során elvégzett tanegységeket vagy a külföldi tanítási gyakorlatot beszámítja a hallgató itthoni tanulmányaiba, a küldő intézmény erre vonatkozó nyilatkozatát is mellékelni kell.

4.2 Tanártovábbképzés: Mentorképzés

A program célja a nyelvszakos tanárjelöltek tanítási gyakorlatát segítő nyelvtanárok mentorrá képzése, illetve a már kiképzett mentorok továbbképzése.  

A továbbképzések célja, hogy a nyelvszakos pedagógusok elsajátítsák a mentori munka, a hatékony “segítői szerep” speciális elméletét, készségeit és technikáit, továbbá, hogy képesek legyenek ezeket a tanárjelöltek mindenkori igényei szerint alkalmazni.

 A továbbképzések

n olyan ismereteket nyújtanak, amelyek jelentősen hozzájárulnak a tanárok általános szakmai fejlődéséhez;

n felfrissítik a tanárok szaknyelvi ismereteit;

n szembesítik a nyelvtanárokat a különböző pedagógiai megközelítések és módszerek előnyeivel és hátrányaival.

 A képzések az akkreditált tanártovábbképzés keretében zajlanak. A képzések a mentorok kezdő és haladó szintű továbbképzésére is irányulhatnak, illetve a kéttannyelvű iskolák pedagógusainak felkészítésére az idegen nyelven történő oktatás módszertanát elsajátítani kívánó tanárjelöltek támogatására.

 A pályázásra jogosultak köre

 Azok a nyelvtanárok, akik vállalják, hogy készek az illető tanárképző intézmény által támasztott feltételek szerint egy vagy több tanárjelöltet fogadni és számukra meghatározott számú gyakorló óra megtartására lehetőséget biztosítani.

 A támogatás mértéke és felhasználásának módja

A mentori tanácsadásra vállalkozó nyelvtanárok a minimum 60, de maximum 120 órás továbbképzés   részvételi díjára pályázhatnak, amelynek összege nem haladhatja meg a bruttó 1 000 Ft/órát. Az eredmény nélkül, vagyis a továbbképzés sikeres elvégzését igazoló tanúsítvány megszerzése nélkül záruló tanfolyamok részvételi díja visszatérítendő.

A pályázás módja

A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.

A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.

A pályázathoz csatolandó dokumentumok

n az intézményvezető nyilatkozata arról, hogy az intézményben a mentori támogatás rendszerének a pályázati kiírásnak megfelelő bevezetését tervezik és a továbbképzés elvégzését követően készek tanárjelöltek fogadására;

n egy tanárképző intézmény nyilatkozata arról, hogy kész tanárjelölteket tanítási gyakorlatra küldeni a pályázó vezetőtanárhoz.

 4.3 Tanártovábbképzés szervezése: Mentorképzés szervezése

 Jelen pályázattípusban a továbbképző intézmények továbbképzésüknek a 2003-as Világ - Nyelv Kurzuskatalógusba történő felvételére pályázhatnak. Várhatólag évente lehet majd pályázni a Kurzuskatalógusba történő felvétel megújítására.

 A Kurzuskatalógusba a 185/1999. (XII.13.) Kormányrendelettel módosított – 277/1997. (XII.22.) számú Kormányrendelet alapján előkészített, akkreditált és indítási engedéllyel rendelkező kurzusok, valamint az akkreditáció alatt álló továbbképzések kerülhetnek be.

  A Világ - Nyelv Kurzuskatalógusba való felvétel

n nem helyettesíti a kötelező akkreditációt;

n önmagában nem biztosítja, hogy az elindításhoz elegendő számú pedagógus jelentkezik a továbbképzésre.

A továbbképzéseket 2003. szeptember 1 – 2004. május 31. között legalább két időpontban kell meghirdetni.

A tanárok részvétele csak azokon a továbbképzéseken támogatható, amelyek akkreditációja legkésőbb 2003. szeptember 1-ig lezárul.

 A Mesterfokon alprogram keretében meghirdetett továbbképzések célja, hogy a nyelvszakos pedagógusok elsajátítsák a mentori munka, a hatékony “segítői szerep” speciális elméletét, készségeit és technikáit, továbbá, hogy képesek legyenek ezeket a tanárjelöltek mindenkori igényei szerint alkalmazni. A képzések a mentorok kezdő és haladó szintű továbbképzésére is irányulhatnak, illetve a kéttannyelvű iskolák pedagógusainak felkészítésére az idegen nyelven történő oktatás módszertanát elsajátítani kívánó tanárjelöltek támogatására. A mentorképzés időtartama: minimum 60, de maximum 120 óra (elmélet + gyakorlat).

 A továbbképzések

n olyan ismereteket nyújtanak, amelyek jelentősen hozzájárulnak a tanárok általános szakmai fejlődéséhez;

n felfrissítik a tanárok szaknyelvi ismereteit;

n szembesítik a nyelvtanárokat a különböző pedagógiai megközelítések és módszerek előnyeivel és hátrányaival.

 A pályázásra jogosultak köre

 Az indítandó továbbképzés témájában kiemelkedő szakértelemmel rendelkező természetes vagy jogi személyek.

 A támogatás mértéke és felhasználásának módja

 A tanártovábbképzés szervezője nem részesül közvetlenül támogatásban, a tanfolyam költségeit a tanárok részvételi díjából kell fedezni.

A tanártovábbképzést úgy kell megtervezni, hogy az minél jobban igazodjon a résztvevők időbeosztásához.

 A pályázás módja

 A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.

A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.

 A pályázathoz csatolandó dokumentumok

  n akkreditációt igazoló oklevél / akkreditációra való kérelem beérkezésének igazolása;

n akkreditáció alatt álló továbbképzések esetében az Alapítási és Indítási Engedélyek kiadásához benyújtott kérelmek másolata;

n a továbbképzési programról készített szakértői vélemény;

n ha a továbbképzést nemzeti, etnikai kisebbségek iskolai nevelésében és oktatásában résztvevők részére kívánják indítani, az érintett országos kisebbségi önkormányzat véleménye;

n ha szakmai elméleti, szakmai előkészítő tantárgyat oktató pedagógusok, gyakorlati képzést végző pedagógusok részére kívánják indítani, a szakképesítésért felelős miniszter által irányított minisztérium szakvéleménye.

 4.4 Mentori munka támogatása: Gyakorlat teszi a nyelvtanárt

 A pályázat célja, hogy a nyelvszakos tanárjelöltek számára alapos szakmai gyakorlatot tegyen lehetővé, illetve, hogy ehhez képzett és elkötelezett mentorokat biztosítson.

 A pályázásra jogosultak köre

 Az a nyelvtanár, aki

n elvégezett egy akkreditált mentorképző tanfolyamot;

n biztosítja, hogy egyik tanulócsoportját a tanárjelölt a gyakorlat teljes időszakában taníthatja a képző intézménnyel kötendő megállapodás szerinti, a kötelező 15 tanítási órát legalább 15 órával meghaladó óraszámban;

n amennyiben a tanárjelölt képző intézménye ezt előírja, biztosítja, hogy a jelölt saját csoportjában célirányos pedagógiai kutatásokat folytasson.

 A támogatás mértéke és felhasználásának módja

 A programba bekapcsolódó mentorok a képző intézménnyel kötendő megállapodás alapján a fogadott jelöltek 15 kötelező tanítási óráját meghaladó órák után tanóránként

1 500 Ft támogatásra pályázhatnak, amely tartalmazza a személyi járulékokat is.

Egy félévben egy mentor maximum 3 tanárjelöltet fogadhat.

 A pályázás módja

 A pályázat megvalósítási időszaka: 2003. szeptember 1 – 2004. május 31.

A pályázás általános feltételeit és határidejét ld. az Általános tudnivalók alatt.

 A pályázathoz csatolandó dokumentumok

  n a mentorképzés elvégzését igazoló oklevél;

n a tanárképző intézmény és a mentor között kötött megállapodás a tanítási gyakorlatra vonatkozóan, amely kitér arra, hogy a tanárképző intézmény a kötelező 15 tanórából álló tanítási gyakorlat irányításáért milyen díjazásban részesül;

n a tanárképző intézmény és a mentor között kötött megállapodás arra vonatkozóan, hogy amennyiben a mentor Világ - Nyelv támogatásban részesül, a kötelező 15 óra felett milyen óraszámban vállalja ugyanannak a tanárjelöltnek a mentori támogatását.            

A megállapodásnak ki kell térnie arra is, hogy a mentor milyen sűrűséggel és milyen típusú jelentéseket készít majd a képző intézmény felé a tanárjelölt munkájáról.

 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok