2024. március 29.
eu2011.hu
Önkéntesség Európai Éve 2011
Átadás-átvétel
Felhasználóbarát honlap 2009-2010
 
 

Ez az oldal csak archívum, tartalma ELAVULT – kérjük, látogassák meg a tárca honlapját itt.

Forgács Péter installációja a Velencei Nemzetközi Biennálén

2009. május 15.
Forgács Péter Erasmus-díjas médiaművész és Rényi András kurátor Col Tempo - A W. projekt című alkotása képviseli Magyarországot a június 7-én nyíló 53. Velencei Biennálén; az installációt csütörtökön mutatták be a sajtó képviselőinek a Műcsarnokban.
Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója, a Magyar Pavilon nemzeti biztosa emlékeztetett arra, hogy nyolc pályázó közül választotta ki a szakmai zsűri Forgács Péter és Rényi András alkotását. Bejelentette, hogy a magyar Biennále Iroda www.velenceibiennale.com címmel létrehozott egy új honlapot a magyar anyagról, amely a jövő héttől így megtekinthető az interneten is.

Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium kulturális szakállamtitkára azt emelte ki, hogy Magyarország számára különleges az idei év, mert 100 éves az önálló pavilon, Maróti Géza alkotása, amely harmadikként épült meg az európai országok pavilonjainak sorában. Hozzátette: az 53. Velencei Biennále mostani magyar kiállítására 54 millió forint áll rendelkezésre.

Mint mondta, Forgács Péter művészetét nagyra értékeli, mert installációival olyan dolgokat visz véghez, amelyek hiányoznak a társadalomból. Példaként említette a múlt emocionális feldolgozását, Forgács Péter Dunai exodus című munkáját. Hozzáfűzte: Hunky Blues - az amerikai álom című legutóbbi alkotását most mutatták be nagy sikerrel Washingtonban.

Rényi András kurátor arról beszélt, hogy a Col Tempo - A W. projekt egyetlen motívumra, az emberi arcra épül és annak tekintetét vizsgálja. Ez különösen aktuális ma, a rohamos globalizáció, technikai fejlődés, a válság és terrorizmus korában, amikor az európai civilizációban is fölerősödik az etnikai gyanakvás, az "idegentől" való félelem - fejtette ki a mű ideológiai hátterét a kurátor.

Forgács Péter elmondta, hogy a bécsi Természettudományi Múzeumban megmutatták neki egy nemrég előkerült fotóarchívum anyagát. 1939 és 1942 között ausztriai hadifogolytáborokban, szerbekről, franciákról, belgákról, a szovjet hadsereg különböző nemzetiségű tagjairól antropológiai kutatásokhoz készült fotók, filmek ezrei és 19 maszk került elő a múzeumban.

A táborokban Dr. Wasl, egy bécsi náci antropológus folytatott kutatásokat. Az alanyok között volt a belga Gershon Evan is, aki fiatal fiúként a bécsi Práter Stadionba került, s azután nemcsak fotót, hanem gipszmaszkot is készítettek arcáról. Csodával határos módon a múzeum megtalálta a maszk ma már idős tulajdonosát. Forgács Péter interjút is készített vele, ez is bekerült a kiállításba.

Wasl három csoportról készített - a rendőrségi felvételekhez hasonló - fotókat: szemből, majd jobb és bal profilból. Képek vannak ily módon őrökről, katonákról, a helyi lakosságról és a foglyokról - magyarázta a médiaművész.

A kiállítás címe Giorgione híres velencei öregasszonyportréját, a La Vecchiát idézi, akinek kezében egy papír fecnin az áll: Col Tempo, vagyis az idővel. A festő a múló időre, a múló szépségre figyelmeztet, a médiaművész pedig a másik emberre emelt tekintetet elemzi.

A nagyon világos magyar pavilonnal nem "kommunikál" a kiállítás: zárt, sötét, fekete dobozban helyezték el az antikizált keretbe tett portrékat, amelyek megmozdulnak, lassan fordulnak és "rendőrségi képet" mutatnak. Az egyik teremben Louise McCagg New York-i szobrász maszkjai láthatók. A kiállításon halk, klasszikus zene szól, Szemző Tibor munkája. Az installációs tervet Soltész László belsőépítész készítette, a grafikákat Gerhes Gábor.

A Velencei Biennále Magyar Pavilonjának kiállítását június 4-én Hegyi Lóránd nemzetközi hírű művészettörténész nyitja meg. A biennále november 22-ig tart nyitva.

(MTI)
 ugyfelkapu  ujmagyarorszag magyarorszag.hu
banner_2 banner_kszk_w120 buro EUvonal
 

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

1055 Budapest, Szalay utca 10-14.

Telefon: (+36-1) 795-1200

E-mail:

Államtitkárságok