A hátrányos helyzetű tanulók idegen nyelvi felzárkóztatásának lehetőségeivel foglalkozott a Világ - Nyelv program eredményeit ismertető konferencia, amelyen mintegy kilencven általános és középiskolai tanár vett részt.
Az Oktatási Minisztérium Világ - Nyelv programja a nyelvtudás fejlesztését támogatja a nyelvoktatás minden szintjén. Nyolc alprogramja közül az Előre fuss a hátrányos helyzetű diákok sajátos igényeinek megfelelő nyelvoktatási programok létrehozását és kísérleti oktatási projektek megvalósítását támogatja.
2005-ben a szociálisan hátrányos helyzetű, valamint a sajátos nevelési igényű tanulók felzárkóztatására csaknem tízmillió forint támogatást kaptak az intézmények a pályázati forma keretében.
A Világ - Nyelv programot kezelő Tempus Közalapítvány december 1-jei rendezvényén korábban nyertes pályázók mutatták be azokat a könyveket, játékokat, feladatokat, amelyeket a projekt keretében hoztak létre, illetve a megvalósítás során használtak.
Bemutatkozott többek között a jászladányi Móra Ferenc Általános Iskola, amelynek tanárai alsó tagozatos, hátrányos helyzetű - főként roma - gyerekek felzárkóztatására és idegennyelv-oktatására dolgoztak ki oktatócsomagot. Az ún. Gumikönyv érdekessége, hogy az angol nyelvtanulási technikák mellett a magyar nyelvi készségeket is fejleszti. Az elnevezés a megírt tananyag rugalmasságából ered, hiszen bizonyos elemei óvodás kortól használhatók, míg mások a felső tagozatosok oktatásába is beilleszthetők.
Szintén az Előre fuss alprogram pályázatán nyert a veszprémi Dózsa György Általános Iskola, ahol jelenleg egy olyan tanártovábbképzés akkreditálásán dolgoznak, amely a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatását végző pedagógusok felkészülését segítené.
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy szükséges a témában zajló továbbképzések számának növelése. Az integrált oktatás mielőbbi megvalósításához ugyanis elengedhetetlen, hogy a tanárok tisztában legyenek a hátrányos helyzetű gyerekek problémáinak hátterével, vagyis a tanulási zavarok kialakulásának okaival.
A rendezvényen szó volt az integrált oktatás megoldási lehetőségeiről, illetve eszközeiről is, hiszen a hátrányos helyzetű diákok külön figyelmet igényelnek a tanórákon, felzárkóztatásukat minél előbb érdemes elkezdeni. Ebben segít a Világ - Nyelv program Előre fuss alprogramja.
A Tempus Közalapítvány / Világ - Nyelv Programiroda a nyertes pályázók közreműködésével készített a konferenciára egy összeállítást az Előre fuss alprogramban megvalósított projektekről, amelyből mások is ötleteket meríthetnek a további pályázatok megvalósításához.
A Megvalósított Projektek Példatára elérhető a Közalapítvány honlapján:
www.tka.hu.