Az Európa Tanács 1949-ben alakult kormányközi szervezet, amelynek fő céljai az alábbiak:
- védelmezze az emberi jogokat, a pluralista demokráciát és a jog primátusát;
- támogassa az európai kulturális identitás és sokszínűség értékeinek tudatosítását;
- keresse a társadalmi problémák (kisebbségek, xenofóbia, intolerancia, környezetvédelem, klónozás, aids, szervezett bűnözés, stb.) megoldási lehetőségeit, óvja az európai polgárok életminőségét;
- fejlessze Európa demokratikus stabilitását a politikai, jogalkotási és alkotmányozási reformok támogatásával.
Az Európa Tanácsnak jelenleg 46 tagállama van.
A kulturális, az oktatási, a tudományos, a sport és az ifjúsági együttműködés alapja az 1954-ben aláírt Európai Kulturális Egyezmény (European Cultural Convention/Convention Culturelle Européenne). Az Európai Kulturális Egyezményt 49 európai állam írta alá.
Magyarországot 1990. november 6-án vették fel az Európa Tanács tagjai közé.
Tárcánk a Közoktatási Bizottság (CDED) és a Felsőoktatási és Tudományos Bizottság (CDESR), a Kulturális Bizottság (CDCULT) és a Kulturális Örökségvédelmi Bizottság (CDPAT) valamint az Eurimages munkájában vesz részt.
Képviselőink:
- a CDESR-ben Csirik János professzor, Szeged
- a CDED-ben Boldizsár Gábor, OKM szakmai főtanácsadó
- a CDCULT-ban Szabó-Pap Gabriella, OKM vezető főtanácsos
- a CDPAT-ban Jékely Zsolt, OKM főosztályvezető-helyettes
- az Eurimages-ban Kézdi-Kovács Zsolt filmrendező.
Az Európa Tanács kiemelten kezeli a több szakterület együttes munkáját előirányzó ún. transzverzális programokat. Ezek jelenleg:
- Interkulturális és vallásközi párbeszéd a konfliktusok megelőzésére és kezelésére
- Identitástudat, állampolgári tudatosság és a közös európai kulturális értékek összefüggése
- A kulturális sokszínűség (diverzitás) megőrzése.
A közoktatási programok az Európa Tanács céljaihoz kötődnek. A kiemelt projektek az alábbiak:
- A XX. század történelmének tanulása, tanítása
- Nyelvoktatás politikák a soknyelvű és multikulturális Európáért
- A demokratikus állampolgár nevelése
A projektek eredményei ajánlásokban, kézikönyvekben, kiadványokban realizálódnak. Az egyes projektek keretében megszervezett szemináriumokon, konferenciákon számos magyar szakértő, tanárképző szakember és a közoktatásban dolgozó pedagógus vesz részt. A részvétel hasznát igazolják például a történelem, az emberismeret és az idegen nyelv kerettanterveiben visszaköszönő európai ajánlások.
A legnépszerűbb állandó programok
- a tanártovábbképzés, amelynek keretében évente 30-40 hazai pedagógus jut el. Az OM 1995 óta minden évben 25 ösztöndíjat ajánl fel egy hazai továbbképzésre.
- az Európa az iskolában pályázat és verseny, amelyen évente mintegy ezer iskola több ezer tanulója vesz részt.
Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága 1994-ben úgynevezett kibővített részegyezmény keretében hozta létre az Élő Nyelvek Európai Központját (Centre Européen pour les Langues Vivantes - CELV / European Centre for Modern Languages - ECML). Jelenleg 32 tagállam írta alá a részegyezményt.
Az Élő Nyelvek Európai Központja az Európa Tanács nyelvpolitikájának elterjesztésére, a tanárképzés és továbbképzés korszerűsítésére, nyelvoktatási kutatások menedzselésére, stb. hivatott intézmény. Középtávú és éves programjainak vezetői között jelentős számban vannak magyar szakemberek.
A Központ irányító testülete a tagállamok egy-egy képviselőjéből álló Igazgató Tanács, amelynek 1996-tól egyik alelnöke Boldizsár Gábor.