A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/G. §-a (2)-(3) bekezdéseinek megfelelően az oktatási és kulturális miniszter (a továbbiakban: miniszter) - az Országos Köznevelési Tanács (a továbbiakban: OKNT) véleményének kikérését követően - a mai napon az alábbi kompetencia alapú oktatási program (programcsomag)-elemeket adja ki:
szövegértés kompetenciaterületről:
"A" típus, 5-12. évfolyam,
"B" típus 6-12. évfolyam,
szociális kompetenciaterületről:
"A" típus, 3., 6., 8., 10. évfolyam,
idegen nyelvi kompetenciaterületről:
angol nyelv: 1-4., 6., 8., 10-12. évfolyam,
német nyelv: 1-4., 6., 8., 10-12. évfolyam,
francia nyelv: 10-12. évfolyam.
I. Az oktatási programok (programcsomagok) kiadását megelőző jóváhagyási folyamat:
A Nemzeti alaptanterv (Nat.) kiadásáról bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm rendelet módosításáról szóló 202/2007.(VII. 31.) Korm. rendelet 4. §-a a következő kiegészítést tette: "Az oktatási és kulturális miniszter a közoktatásról szóló törvény 95. § (1) bekezdésének j) pontja alapján az oktatási program (pedagógiai rendszer) kiadása előtt beszerzi az Országos Köznevelési Tanács javaslatát. Az Országos Köznevelési Tanács abban a kérdésben foglal állást, hogy az oktatási program (pedagógiai rendszer) egyes elemei összhangban állnak-e - a külön jogszabály alapján akkreditált -, az oktatási program (pedagógiai rendszer) részeként benyújtott kerettantervvel."
[1]
Az elkészült kompetenciafejlesztő programok szakmai felülvizsgálatát az Országos Köznevelési Tanács Kerettantervi Bizottsága végezte. A bizottság összeállította, és a 2006. december 21-i ülésén megvitatta, majd elfogadta a programok bírálati szempontjait.
Az egyik lényeges szempont, hogy a programtantervekben a Nat szellemisége érvényesüljön, ami azt jelenti, hogy kompetencia-központúsága biztosítva legyen, melyeknek fejlesztéséhez a kikristályosodott és releváns tudásokon át vezet az út. A vizsgálatok kiterjednek a program (programcsomag) minden elemére elvégzendő konzisztencia-elemzésekre: a programtantervbe és a koncepcióba foglalt alapelvek, tartalmak azonosíthatóak, kimutathatóak-e az adott eszközben.
A Kerettantervi Bizottság döntése alapján került a jóváhagyásra vonatkozó javaslat az OKNT elé. Az Országos Köznevelési Tanács 2008. március 13-ai ülése a szövegértés kompetenciaterülethez kapcsolódó "A" típus 5-12. évfolyam, "B" típus 6-12. évfolyam, a szociális kompetenciaterület ("A", "B", "C" típus) 3., 6., 8., 10. évfolyam, valamint az idegen nyelvi kompetenciaterületen alkalmazható programok jóváhagyásáról az angol és német nyelv 1-4., 6., 8., 10-12., évfolyam, a francia nyelv: 10.-12. évfolyam programját jóváhagyásra elfogadta.
II. Az oktatási programok felhasználása:
A jelen közleménnyel kiadott oktatási programoknak (pedagógiai rendszereknek) a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényben meghatározott szabad felhasználásokon kívül történő felhasználására a felhasználási jog jogosultja által kiírt nyilvános pályázat útján lehet engedélyt szerezni.
Az oktatási programok (programcsomagok) megtekinthetők az Educatio Kht. Közoktatási Igazgatóságának Programfejlesztési Irodáján: Budapest, XIII., Váci út 37., tel. 477-3100.
[1] Oktatási program (pedagógiai rendszer) esetében
programtanterv.